טייסת 140
שגיאות פרמטריות בתבנית:יחידה צבאית
פרמטרים [ כלי טיס בהווה, שנת הקמה, יעוד, בסיס אחרון, שם בהווה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
פרמטרים ריקים [ בסיס, שם בעבר, שנת סגירה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
![]() | |
סמל טייסת 140 | |
פרטים | |
---|---|
סוג | מטוסי קרב |
נתוני היחידה | |
כלי טיס בעבר |
F-16A ("נץ" חד־מושבי) F-16B ("נץ" דו־מושבי) A-4 סקייהוק, הרווארד |

טייסת 140 המכונה גם "טייסת נשר הזהב" היא טייסת מטוסי קרב בחיל האוויר הישראלי.
היסטוריה

הטייסת הוקמה באוגוסט 1950, כטייסת של מטוסי הרווארד במחנה סירקין, ושימשה לאימון חניכי קורס הטיס של חיל האוויר הישראלי. ב-1955 עברה יחד עם בית הספר לטיסה לבסיס תל נוף. במבצע קדש פרסו מטוסי הטייסת לשדה התעופה שדה תימן והשתתפו במשימות תקיפה, הנרה, סיור וקישור. במהלך תקיפת מתחם אבו עגילה, נהרג מפקד הטייסת סרן משה אשל והוחלף על ידי סגנו, עובדיה נחמן. בשנת 1959 הודממה הטייסת.
הטייסת נפתחה מחדש בשנת 1973 כטייסת סקייהוק (עיט) בבסיס עציון שבסיני בפיקוד דן פסח, והחלה לשמש כטייסת קרב וכטייסת קורס האימון המבצעי של טייסי חיל האוויר הצעירים. במלחמת יום הכיפורים עדיין לא הייתה הטייסת מבצעית, ומטוסיה וטייסיה פוזרו בין טייסות הסקייהוק האחרות. בשנת 1982, בעקבות פינוי חצי האי סיני על ידי ישראל, עברה הטייסת לבסיס רמון. מפקדה במהלך מלחמת לבנון הראשונה היה נפתלי מימון.
בשנת 1985 הודממה הטייסת שנית למשך שנה, והוקמה מחדש בשנת 1986 כטייסת מטוסי F-16 "נץ", אותם קיבלה מטייסות שעברו הסבה למטוסי F-16 "ברק". בשנת 2003 עברה הטייסת לבסיס נבטים, משם הפעילה מטוסי F-16A ("נץ" חד־מושבי) ו- F-16B ("נץ" דו־מושבי).
עד לחודש אוגוסט 2013 שימשה הטייסת לטיסות מבצעיות שונות, ולקורס אימון מבצעי (קא"מ), אליו מגיעים מסיימי קורס הטיס במגמת קרב עם סיום הקורס.
כחלק מצעדי הקיצוצים שנעשו במערכת הביטחון בסוף שנת 2013, נפרד חיל האוויר מטייסות מבצעיות ובהן טייסת 140, שנסגרה באוגוסט 2013 ואוחדה עם טייסת 116 השכנה.
בחודש יולי 2015 נפתחה מחדש הטייסת, כטייסת ה-F-35I ("אדיר") הראשונה, את שני המטוסים הראשונים קלטה הטייסת בדצמבר 2016.
בין מפקדי הטייסת נמנים: זאב לירון – מפקדה הראשון, לימים ראש ענף מודיעין בחיל, משה אשל, עובדיה נחמן, דן פסח, רון חולדאי – לימים ראש עיריית תל אביב, אבנר נווה, עידו נחושתן – מפקדה במלחמת המפרץ, לימים מפקד חיל האוויר הישראלי, רמי בן אפרים - לימים ראש להק כח אדם, אבשלום עמוסי - מפקדה במלחמת לבנון השנייה.
שני מטוסי F-35I ("אדיר") הראשונים של חיל האוויר הישראלי נחתו ב-12 בדצמבר 2016 בבסיס נבטים, כשהם מוטסים בידי טייסים אמריקנים. ב-6 בדצמבר 2017 הטייסת הוכרזה כמבצעית.[1]
בתחילת חודש מרץ 2018 השתתף המטוס לראשונה בפעילות מבצעית.
דגל הטייסת
לטייסת קיים, כמו בשאר טייסות החיל דגל ייצוגי המבוסס על דגלה הרשמי של זרוע האוויר-כאשר באמצעו מותקן סמל הטייסת-כתחליף לסמל החיל. הדגל מוצג במספר מועדים: במסדר הענקת דרגות, ביום חיל-האוויר, ובמסדר החלפת פיקוד.
קישורים חיצוניים
- טייסת נשר הזהב, באתר חיל האוויר הישראלי
- ענת וושלר, 50 שנה לטייסת נשר הזהב, בטאון חיל האוויר
- תמונות מטוסי הטייסת בפורום פרש
הערות שוליים
- ↑ מטוסי ה"אדיר" הוכשרו לשימוש מבצעי, אתר צה"ל, 6 בדצמבר 2017.
שגיאות פרמטריות בתבנית:מיון ויקיפדיה
שימוש בפרמטרים מיושנים [ דרגה ] טייסת 14023221913