טכנולוגיה
טכנולוגיה (מיוונית: טכנו (Τεχνο) = אומנות, לוגיה (Λογία) = תורה; מתקבלת תורת האומנות) היא תחום דעת העוסק בחיפוש פתרונות מעשיים כמענה לרצונות וצרכים אנושיים, תוך ניצול חידושי המדע. טכנולוגיה קשורה הרבה פעמים לייצור כלים.
ענפים טכנולוגיים
הטכנולוגיה נחלקת לתחומים רבים, בדרכי חלוקה שונות.
- חלוקה לפי חומרי המוצרים הטכנולוגיים:
- אלקטרוניקה
- ביוטכנולוגיה
- טכנולוגית העץ: תורת הפקת ועיבוד העץ
- טכנולוגית הנחושת :תורת הפקת ועיבוד הנחושת.
- חלוקה לפי יעוד המוצרים הטכנולוגיים:
- רמת התיחכום היחסית הדרושה לייצור המוצרים:
- הייטק
- טכנולוגיה פרימיטיבית
מידת התחכום הדרושה לייצור טכנולוגיות משמשת גם כמדד לרמת ההתפתחות החברתית. ארכאולוגים מסווגים תקופות התפתחותיות לפי מידת תחכום זו. למשל: תקופת האבן, תקופת הנחושת וכיוצא בזה.
טכנולוגיה בחברה ובתרבות
חברות מתחלקות בהתייחסותן לטכנולוגיה לשלוש:
- תרבויות משתמשות בכלים – תפקידי הכלים:
- תרבויות טכנוקרטיות – תפקידי הכלים:
- משמשים תפקיד מרכזי בתפיסת העולם של התרבות.
- הכל צריך לפנות מקום, להתפתחות הכלים.
- החברה ועולם הדימויים בו היא משתמשת הולכים ונכנעים לצרכים של התפתחות זו.
- הכלים "תוקפים" את החברה ומנסים להפוך לתרבות עצמה.
- שתי תפיסות העולם המנוגדות - הטכנולוגית והמסורתית חיות יחדיו באי נוחות מתוחה.
- תרבויות טכנופוליות (תרבויות המתמסרות בהתלהבות נטולת ביקורת לטכנולוגיה) .
- העולם המסורתי נעלם להם לצמיתות והשקפת העולם הטכנולוגית המודרנית תופסת את מקומה.
- הטכנולוגיה מגדירה להם מחדש את כל ערכי התרבות: מהי דת, מהי אמנות, מהי משפחה, מהי אינטליגנציה, מהי פוליטיקה ומהי פרטיות.
- טכנופוליה היא טכנוקרטיה טוטליטרית
- טכנופוליה היא מצב שבו החברה מחפשת את הסמכות בטכנולוגיה, מוצאת את סיפוקה בטכנולוגיה ומקבלת את כל פקודותיה מהטכנולוגיה (ספרו של הפילוסוף הצרפתי ז'אק אלול[1], המערכת הטכנולוגית [אנגלית])
טכנולוגיה בחינוך
בתחום החינוך בציבור הכללי נעשה שימוש רב בטכנולוגיה לאור היתרונות הגלומים בשילובה בהוראה והרלוונטיות שלה לחיי התלמידים. הטכנולוגיה מאפשרת נגישות למקורות מידע, הרחבה של סביבת הלמידה, המחשה ויזואלית ודינאמית של מושגים ותהליכים, שמירה והפצה של מערכי השיעור, אינטראקטיביות, הגברת הגיוון והעניין בשיעור ואיתם הגברת המוטיבציה ללמידה[2].
לצד היתרונות הרבים השילוב של הטכנולוגיה בהוראה מעורר גם מספר קשיים. קשיים טכניים: הצורך בלימוד הטכנולוגיה החדשה הדורש השקעה של זמן ומאמץ, בעיות טכניות המתרחשות במהלך הלמידה ויצירת תלות באמצעים כגון רשת החשמל, האינטרנט ועוד[2]. בנוסף על הקשיים הטכניים ישנן בעיות עקרוניות של ניוון יכולות יכולות האדם[3] למשל בתחום ההקשבה[דרוש מקור], הקריאה[דרוש מקור] והחשיבה[דרוש מקור], העמקת הבדידות אצל בני נוער והתגברות בעיות חברתיות[4], תפקיד המורה נראה לעיתים מיותר[דרוש מקור] ועלול לגרום לזלזול במורים[דרוש מקור] ושימוש בכלים הטכנולוגיים על ידי התלמידים שלא לצורכי הלימוד.
פגעי וחוליי הטכנולוגיה
בעיות רוחניות חברתיות ונפשיות הקשורות לשימוש בטכנולוגיה
- היחשפות לפריצות ואפיקורסות, האינטרנט הפרוץ מכיל את כל העבירות החמורות הקיימות ברחבי תבל, ומביא את המשתמש בו לאבד עולמו בידיים, רח“ל.
- הפיכת של הטכנולוגיה לערך כשלעצמה, ונטרול כושר השיפוט ההומני לגבי ההקשר הרחב של בעיות היחיד והחברה ("הטכנולוגיה אינה באה לפתור היום בעיות; עצם זמינותה של טכנולוגיה נתונה היא שמגדירה מחדש חלקים שונים של המציאות האנושית כבעיות התובעות פתרון." (זיגמונט באומן, מודרניות והשואה, עמ' 303—304). לדעת באומן הפיכת הטכנולוגיה לכל יכולה מלווה במהלך תרבותי מקביל, של ריקון העולם ממשמעות (ניהיליזם). בהקשר של העידן הפוסט-הומניסטי, כונה החלק בטכנולוגיה (למשל רעיונות ה'סינגולריות' של ריי קורצווייל) המבקש להפוך את האדם ליצור 'משודרג' ואחר מהאדם המוכר היום, בשם "טכנולוציה"[5].
- טכנופוביה - הפחד מפני טכנולוגיה (עלול להתרחש במקרה של יחידים שאינם כשירים להשתמש בטכנולוגיות כאלו ואחרות.
- טכנו סטרס – מצב בו האדם הטכנולוגי קורס תחת גודש המידע של עידן המדיה, והתוצאה קיטוע חברתי, התמוטטות הדמוקרטיה, שקיעה של החינוך וטיפוח הדמגוגים.
- התמכרות – סכנת ההשתעבדות לעולם הווירטואלי, על חשבון העולם הממשי, תוך זניחת הקשרי החיים (משפחה, חברים) החיוניים לאושרו של האדם
ראו גם
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
ערך מילוני בוויקימילון: טכנולוגי |
ערך מילוני בוויקימילון: טכנולוגיה |
ציטוטים בוויקיציטוט: טכנולוגיה |
תמונות ומדיה בוויקישיתוף: טכנולוגיה |
- אבני דרך, עשר ההמצאות הטכנולוגיות הגדולות, באתר ifeel
- ד"ר יובל דרור, גליליאו, מסע בעקבות "טכנולוגיה" - חלק ב', באתר ynet, 10 במאי 2009
- אני מקשיב לצבעים - השפעת הטכנולוגיה על התפיסה החושית.
- אמבר קייס: כולנו סייבורגים עכשיו - השפעת הטכנולוגיה על התרבות האנושית
- סינטיה בראזל: עלייתם של רובוטים לשימוש אישי – הרצאה באנגלית מאתר TED עם כתוביות בעברית
- בקירוב גס #14 - האם טכנולוגיה אי פעם תעבוד? - על הקושי בהגדרת המושג טכנולוגיה
- אמיר עוז, פחות זה יותר: טרנד המינימליזם והשפעתו על מוצרים טכנולוגיים, באתר "אנשים ומחשבים", 7 בפברואר 2019
- אסור לפספס, מקלטות וידאו לדיסקטים: הטכנולוגיה שכבר הספקתם לשכוח, באתר וואלה!, 07 ביולי 2019
הערות שוליים
- ^ ז'אק אלול (צרפת)
- ^ 2.0 2.1 שרה גרופר (2010). הטכנולוגיה בשירות הפדגוגיה אאוקירה, 30.
- ^ וואלה חדשות, ד"ר ג'רלד קרבטרי, "זו הקִדמה, טמבל: האינטלגנציה האנושית מדרדרת", באתר Walla, 23.2.2013
- ^ ד"ר תמיר ליאון, 'דור המסכים'. לראיון עם ד"ר ליאון בתוכנית 'משפחה גרעינית בגל"צ על נזקי השימוש בטאבלטים בבתי הספר, ראו [http://player.glz.co.il/Player.aspx?FixedPoster=true&FixedPosterName=GLZAOD.jpg&ClipID=150608-14&Type=aod&Width=300&Height=200 בקישור הזה, דקה 12:30]
- ^ נדב ברמן ש., 'שדרוג האדם כבעיה יהודית ואנושית', באתר מוסף השבת של מקור ראשון,, כ"ז תשרי התשע"ו (10.10.2015) עמ' 16—17