משפחה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
לוגו המכלול לאתר.png
בערך זה חסרה אספקלריה תורנית. המידע בערך זה מוצג מנקודת מבט של חול ללא אספקלריה תורנית מספקת.
אנא אל תסירו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
בערך זה חסרה אספקלריה תורנית. המידע בערך זה מוצג מנקודת מבט של חול ללא אספקלריה תורנית מספקת.
אנא אל תסירו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

משפחה היא מוסד חברתי המאגד יחידים בעלי קשרי שארות לקבוצה שיתופית הדוקה. במשמעות הנפוצה של מושג זה משפחה נוצרת על ידי שני בני זוג הנישאים זה לזה, וכוללת גם את ילדיהם. כאשר אחד מבני הזוג נפטר, או שבני הזוג מתגרשים או נפרדים, המשפחה הופכת למשפחה חד-הורית.

בית אב: מעגל משפחתי הכולל את המשפחה הגרעינית (ההורים וילדיהם הלא-נשואים) וכן את הבנים הנשואים עם משפחותיהם, סבים וסבתות וקרובים רחוקים יותר.

במרוצת המאה ה-20 ניתנה למושג "משפחה" משמעות רחבה יותר בחברה המערבית, לפיה יחידה משפחתית היא קבוצה חברתית של שני אנשים או יותר המזהים את עצמם כקשורים זה לזה. לרוב על ידי קשר דם, נישואין או אימוץ וחיים ביחד ביחסי קרבה ואף תלות הדדית.

בספרות האנתרופולוגית מצוין כי לא נמצאו עדויות לקיומה של חברה כלשהי בה לא היה קיים מוסד משק הבית. המשפחה, לעומת זאת, מתקיימת במרבית צורות החיים המוכרות לנו, אך לא בכולן.

הגדרה אנתרופלוגית

למושג המשפחה הגדרות רבות. האנתרופולוג צ'ארלס וויניק מגדיר משפחה כמוסד מפתח שמכיל אישה אחת או יותר שגרה עם גבר אחד או יותר ועם ילדיהם. מגורים משותפים ושיתוף פעולה כלכלי משויכים בדרך כלל למשפחה. לדבריו המשפחה ממלאת פונקציות כלכליות, חברתיות ופונקציה של רבייה, כאשר פונקציות הרבייה של המשפחה היו לעיתים משניות לפונקציות החברתיות והכלכליות שלה.

ג'ורג' מרדוק(אנ'), לעומתו, מציין ארבע פונקציות עיקריות למשפחה שהן: הולדה, חינוך וצבירת נכסים. מדגיש את המשפחה כמוסד המעניק סוציאליזציה והיותה סוכן בהנצחת המסורת החברתית. כיוון שפונקציות החינוך והסוציאליזציה כלולות בתוך ההגדרה הכוללת של פונקציות חברתיות, וצבירת נכסים או חסכנות היא חלק מהפונקציות הכלכליות להגדרתו של וויניק.

שתי הגדרות אלו הן פונקציונליסטיות - הן מגדירות את המשפחה על פי התפקידים שהיא ממלאת, ובכך מתעלמות משאלת יחסי הכוח במשפחה. כמו כן, הגדרה זו אינה מצליחה להכיל את המגוון המלא של המשפחות הקיימות בחברה. בין השאר היא אינה מכילה משפחות זוגיות, ומשפחות חד הוריות. כמו כן הגדרות אלו הן מהותניות. באנתרופולוגיה בת ימינו רבים טוענים שאין לחפש הגדרה למשפחה.

לעיתים רבות קיימת ההתערבות של החברה החיצונית למשפחה במבנה התא המשפחתי, אשר נועדה ברוב המקרים להשפיע על צורתו והיקפו, ולא לבטל את קיומו. התערבות זו, בצורות רבות (דת, מסורת, חינוך, מבנה כלכלי חיצוני, משפט וכך הלאה), הופכת את המשפחה למוסד הנתון לעיצוב היסטורי.

התפתחות מוסד המשפחה

בעקבות תהליכי המודרניזציה שהתרחשו בעיקר במדינת המערב בעולם, עבר מוסד המשפחה שינויים גדולים. השינויי המרכזי שניכר היה המעבר ממשפחה בעלת מאפיינים מסורתיים למשפחה בעלת מאפיינים מודרניים. ניתן להבחין בין שלושה סוגי משפחות: משפחה מסורתית, משפחה מודרנית ומשפחה פוסט מודרנית. חשוב לציין שמדובר בהבדלים על פני רצף ולא בחלוקה דיכוטומית, כלומר נכון יותר לומר כי משפחות שונות זו מזו בדרגת המסורתיות או המודרניות שלהן.

השקפות תאורטיות על המשפחה

חלוקה למשפחה מסורתית, בה יש תפקיד מוגדר לגבר ותפקיד מוגדר לאישה לעומת משפחה מודרנית בה יכול להיות עירוב תפקידים ואף החלפת תפקידים.

המשפחה המסורתית מאופיינת ביחסים מגדריים, פטריארכאליים. האישה אחראית על הבית בעוד הגבר הוא המפרנס עובד בחוץ.

התאוריה הפונקציונאליסטית

בוחנת את המשפחה על פי המשימות החיוניות שהיא ממלאת למען החברה הרחבה יותר. על פי תפיסה זו, המשפחה פועלת כ"עמוד השדרה של החברה". משימות אלה כוללות:

  • ילודה ביולוגית, הדרושה לכל חברות כדי להנציח את עצמן.
  • טיפוח וחיברות במיוחד במהלך השנים הראשונות לחיים של ילדים.
  • הגנה על חסרי-אונים, כגון ילדים חולים רפי שכל וקשישים. מפאת התלות הארוכה של תינוקות במבוגרים, חשוב במיוחד שיהיו לכל החברות נורמות תרבותיות שיעצבו צורות משפחה יציבות באופן יחסי, שיעזרו להבטיח הגנה לילדים. מכאן שמעטות החברות המעודדות לידה מחוץ לנישואין. חברות רבות מתייגות את הילד שנולד מחוץ לנישואין כ"ילד בלתי חוקי". (המילה הלטינית מטרימוניה, "נישואין", פירושה "התנאי לאימהות").
  • הסדרת היחסים האינטימיים.
  • הצבה מעמדית – מאחר שהילדים רוכשים בדרך כלל את המיצב של הוריהם וקרובי המשפחה שלהם.
  • סיפוק תמיכה רגשית ראשונית.

תיאורית הקונפליקט

  • זיהוי קונפליקטים בתוך המשפחה וקונפליקטים בין המשפחה לחברה.
  • הכרת הערכים הסותרים בתרבות לגבי משפחה.
  • הכרת הדרכים שהמשפחה מתפקדת בהן כדי ליצור מחדש חוסר שוויון חברתי בין גברים ונשים.
  • זיהוי בעיות וקונפליקטים האופייניים לשלבים שונים במחזור חיי משפחה.

כמו הגישה הפונקציונאלית, אנשי גישת הקונפליקט רואים את המשפחה כגורם מרכזי בפעולתה של החברה. אך הם אינם חוקרים את התועלת שהיא מביאה לחברה אלא את תרומתה של המשפחה להנצחת אי השוויון החברתי בעיקר בין נשים לגברים.

מבנה המשפחה

יסוד המשפחה הוא בקשר נפשי באופיו, בין גבר לאשה, לרוב מעוגן קשר זה בהסכם מוסדי המכונה נישואים. ביטולו של קשר זה מכונה גירושין, והוא נחשב לרוב לפירוק המשפחה.

בעבר היו קיימים קשרים דומים שאינם נישואים, כדוגמת פילגש - אשה אשר כפופה לאב המשפחה ומקיימת עמו יחסים, אך מעמדה פחות משל אשתו הרשמית.

היסוד השני עליו בנויה המשפחה הוא קשר דם - כל קשר תורשתי קרוב נחשב לקשר משפחתי. בכלל זה מצויים יחס של צאצאים-הורה, קשר אחים, ושילוב של יחסים אלו.

מלבד אלו, קיימים קשרים משפחתיים משניים, המוגדרים אך ורק על בסיס יחס חברתי (ולא ביולוגי). בכלל זה עשויים להיכלל משרתים, חיות מחמד, רכוש משפחתי ועוד.

היחס בין גורמים אלו יוצרים חלוקת תפקידים במשפחה.

דפוסי משפחה

קיימים שני סוגים עיקריים של דפוסי משפחה - תא משפחתי ושבט.

תא משפחתי


במשפחות קטנות, המובדלות באופן ברור יחסית מהסביבה, מתקיים תא משפחתי - תפקוד משפחתי כיחידה חברתית קטנה, אינטימית, ועצמאית באופן יחסי.

  • משפחה גרעינית - קבוצה חברתית המורכבת מהורה אחד או שני הורים, וילדיהם התלויים בה.
  • משפחה זוגית - מקרה פרטי של משפחה גרעינית הוא משפחה זוגית: משפחה אשר כוללת רק את שני בני הזוג. דפוס משפחתי זה נפוץ יותר בחברות מודרניות.
  • משפחה מורחבת - קבוצה חברתית המורכבת מהורה אחד או יותר וקרובי משפחה נוספים, משפחות מסוג זה כוללות לעיתים קרובות דורות אחדים, למשל יחידה משפחתית המורכבת משלושה דורות: האם, האב, ילדיהם הלא נשואים, אחד או יותר מהבנים הנשואים ונשותיהם וילדיהם.

הירידה בגודל המשפחה במדינה המפותחת מורידה את הסבירות שלילד יהיו אחים, תינוקות או אנשים זקנים, אשר חיים איתו באותו משק בית. דבר זה מעלה את הדומיננטיות של התפקיד הרגשי והחברתי של חיות מחמד[1], אשר לעיתים אף נחשבת כחברת משפחה לכל דבר.

שבט

שבט הוא מוסד חברתי רחב ממשפחה, המכיל בדרך כלל משפחה יותר מורחבת בתוכו. שבטים נפוצים בעיקר בחברות לא-מודרניות, ועשויים להיות מחולקים או לא-מחולקים לתאים משפחתיים בתוכם.

דפוסי מגורים

  • פטרילוקלי - מגורים על פי מקום מגורי האב
  • מטרילוקלי - מגורים על פי מקום מגורי האם
  • ניאולוקלי - בני הזוג עוברים לגור במקום שונה מאשר מקום מגורי משפחות המוצא שלהם

חלוקת תפקידים במשפחה

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – חלוקת תפקידים במשפחה

חלוקת תפקידים במשפחה מתארת את הדיפרנציאציה התפקודית בתוך המשפחה. לרוב היא חלק בלתי נפרד של המסורת, ומהווה חלק מהמבנה החברתי הקיים, המחנך ותומך בחלוקת התפקידים המקובלת.

משפחה פטריארכלית היא משפחה בה חלוקת התפקידים נותנת סמכות לאב-המשפחה. סמכות זו נתמכת על ידי הנורמות החברתיות ולעיתים אף על ידי המוסדות הרשמיים. זוהי חלוקת התפקידים הנפוצה, אך מרבית החברות המערביות המודרניות שואפות למתן אותה ולהשיג שוויון מלא ככל האפשר בין המגדרים.

משפחה מטריארכלית היא משפחה בה חלוקת התפקידים נותנת סמכות לאם-המשפחה ותחת משטר של שליטה נשית במוסדות חברתיים כלשהם. המטריארכיה שונה ממצב של שושלת אימהית, שבה שמו של הצאצא נקבע על פי אמו ולא על פי אביו. כמו כן, אין מדובר במשפחות שבהן הסמכות האימהית היא הדומיננטית ביחסים הביתיים, כשבן הזוג עובר לגור עם משפחתה של בת זוגו לאחר נישואיהם. המטריארכיה היא שילוב של שני הפקטורים האלו.

גם המקרה הפטריארכלי וגם המקרה המטריארכלי, שונים במהותם ממשפחה חד-הורית. שהרי בשני המקרים הראשונים נמשכת הזוגיות לעיני הילדים, וחינוכם זוכה לאיזון וכך גם נטל הפרנסה. בעוד שבמשפחה חד-הורית אין איזון בחינוך ובדוגמה הניתנת לילדים. כמו כן, כל נטל הפרנסה והחינוך מוטל על כתפיה של האישה, כאשר אין בנמצא גבר.

דפוסי שארות

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – שארות
  • פטרילינארי - הילדים משתייכים לקבוצת השארות של האב.
  • מטריליניארי - הילדים משתייכים לקבוצת השארות של האם.
  • ביליניארית - הילדים משתייכים לקבוצות השארות הן של האם והן של האב.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ McCardle, Peggy (Ed); McCune, Sandra (Ed); Griffin, James A. (Ed); Maholmes, Valerie (Ed), (2011). How animals affect us: Examining the influences of human–animal interaction on child development and human health. Washington, DC, US: American Psychological Association, xvi, 228 pp


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0