אוסף ליידן
| מידע כללי | |
|---|---|
| סוג | אוסף אמנות |
| מיקום | ניו יורק |
| מדינה | ארצות הברית |
| בעלים | Thomas Kaplan, Daphné Recanati-Kaplan |
| הקמה ובנייה | |
| תאריך פתיחה רשמי | 2000 |
| https://www.theleidencollection.com | |
אוסף ליידן (באנגלית: The Leiden Collection) הוא אוסף פרטי מהגדולים והמרכזיים בעולם של ציורי תור הזהב של הציור ההולנדי, הכולל מעל 250 ציורים ורישומים מאת רמברנדט ואמנים שפעלו בסביבתו, לצד יצירות של אמני ליידן, אמסטרדם ומוקדים נוספים במאה ה-17. האוסף, שהוקם בידי תומאס ס. קפלן ודפני רקנאטי קפלן משנת 2003 ואילך, מתמקד בעיקר בציור דמויות - דיוקנאות, ציורי טרוני, סצנות יומיומיות וציורי היסטוריה – ובאמנים שפיתחו את סגנון הציור "המעודן" (אנ'). עם השנים הפך האוסף למשאב מחקרי בינלאומי ולמקור חשוב לשיתופי פעולה עם מוזיאונים, מוסדות מדעיים ואתרי אמנות דיגיטליים.
רקע והקמה
תומאס קפלן, היסטוריון, איש עסקים וחובב חיות בר, גילה עניין ברמברנדט כבר בילדותו – בגיל שמונה ביקש ממשפחתו לבקר באמסטרדם משום ש"שם גר רמברנדט". למרות חיבתו לאמנות, לא ראה עצמו אספן, וחשב שכל יצירות המופת של התקופה מצויות רק באוספים מוזיאליים. כאשר חמותו, האמנית מירה רקנאטי, הציעה לו לאסוף אמנות, דחה את הרעיון. השינוי חל כשחברו סר נורמן רוזנטל הבהיר לו שעדיין קיימות יצירות איכותיות מתקופת רמברנדט בשוק הפרטי – דבר שהפתיע אותו מאוד.
בשנת 2003, בגיל 41, החל תום יחד עם רעייתו דפני לאסוף ציורים הולנדיים. לדפני קפלן הייתה כבר אז היכרות עמוקה עם עולם האמנות והעיצוב – היא בנתה אוסף של ריהוט מודרניסטי צרפתי ואיטלקי משנות ה-40 וה-50, ועיצבה באמצעותו את סביבת מגוריהם. השילוב בין תחומי העניין של השניים, יחד עם הגישה המחקרית וההיסטורית של תומאס, הוביל לבניית אוסף יוצא דופן, המבוסס על איכות בלתי מתפשרת ועניין אינטלקטואלי עמוק בתרבות ההולנדית של המאה ה-17.
היקף ותוכן האוסף
אוסף ליידן מתמקד ברמברנדט ובמעגלי ההשפעה שלו – תלמידיו, מוריו, בני דורו והאמנים שפעלו בליידן. האוסף בולט לא רק בהיקפו, אלא גם בעומק הסגנוני, הרעיוני וההיסטורי שהוא מייצג. הוא מבקש להציג מכלול עשיר של ציורי היסטוריה, דיוקנאות וציורי ז'אנר, מתוך שאיפה להנגיש את תרבות תור הזהב של הולנד לקהל רחב ולהעמיק בה דרך מחקר שיטתי.
כיום כולל האוסף שבעה־עשר ציורים ושני רישומים מקוריים של רמברנדט – מה שהופך אותו לאוסף הפרטי הגדול ביותר של האמן. מלבד זאת, הוא כולל יצירות רבות של תלמידיו ואמנים שפעלו תחת השפעתו, כמו גם את ה־fijnschilders של ליידן – אמנים שהתמחו בציור מוקפד ומעודן.
מוקד: רמברנדט וחוגו
היצירות של רמברנדט באוסף מייצגות את שלבי הקריירה השונים שלו. מתקופת ליידן נכללים שלושה ציורים מוקדמים מהסדרה האלגורית החושים, שבהם מתבטאת רגישותו האקספרסיבית המוקדמת. עם המעבר לאמסטרדם בתחילת שנות ה-30 של המאה ה-17, רמברנדט החל לצייר דיוקנאות פורמליים עבור לקוחות אמידים. בין היצירות מתקופה זו באוסף: ילדה במעיל מוזהב, דיוקן איש במעיל אדום, דיוקן פטרונלה בויס, וכן דיוקן עצמי מ־1634.
בנוסף, האוסף כולל ציור אפור קטן (Bust of a Bearded Old Man, 1633), וציור היסטורי רחב־היקף – מינרווה בלימודיה משנת 1635. שני רישומים חשובים מאותה תקופה מייצגים תחומי עניין אישיים: רישום של אריה שוכב, שנרכש ראשון מבין יצירות רמברנדט באוסף, ורישום בגיר של דמות ששימשה להמחשת דמות ישו.
לשלב המאוחר בקריירת האמן שייכת היצירה דיוקן אישה יושבת עם ידיים שלובות (1660), המעידה על עומק רגשי ובשלות סגנונית.
בנוסף ליצירות שחתם עליהן, האוסף כולל עשר עבודות שבוצעו בסדנתו של רמברנדט, אך זהות האמנים אינה ידועה. גם מורים ותלמידים מיוצגים היטב: פייטר לסטמן, יאן ליוונס וארנט דה חלדר – תלמידו האחרון של רמברנדט, שתמונותיו באוסף כוללות שלוש יצירות.
תלמידיו של רמברנדט מופיעים בהרחבה: חריט דאו ואיזק דה יודרויל (בליידן), פרדיננד בול, חוברט פלינק, חרבראנד ואן דן אקהאוט, סמואל ואן הוכסטרטן וניקולאס מאס (באמסטרדם). בין היצירות החשובות נמנית "הגר והמלאך" של קרל פבריציוס – אחת מ־13 יצירותיו הידועות המצויות כיום בידיים פרטיות.
אסכולת ליידן – ה־Fijnschilders
ה־fijnschilders – הציירים המעודנים שפעלו בליידן בהשפעת חריט דאו – זוכים לייצוג יוצא דופן באוסף. דאו, תלמידו הראשון של רמברנדט, פיתח בסביבות 1630 סגנון ציור מוקפד ודקדקני בסצנות יומיומיות קטנות־מידות. באוסף 14 ציורים מאת דאו, ובמרכזם חכם מופרע בכתיבתו – מהיצירות המפורסמות ביותר שלו.
פרנס ואן מיריס, תלמידו של דאו שזכה לכינוי "נסיך תלמידיו", מיוצג ב־15 ציורים, בהם אישה מאכילה תוכי – ציור אייקוני מתקופתו – ו-"מותה של לוקרטיה", יצירתו המשמעותית האחרונה.
גם אמנים נוספים שפעלו בסביבת דאו זוכים לייצוג: דומיניקוס ואן טול, פטר ואן סלינגלנדט, יאן ואן סטאברן, יאקוב ואן טורנפלייט ופטר לרמנס. בני משפחת מיריס – יאן, וילם ופרנס הבן – כלולים אף הם, לצד הדור הבא של ממשיכי הדרך כמו קספר נטשר מהאג, מיכיל ואן מוסכר ואגלון ואן דר ניר מרוטרדם.
יצירות נוספות באוסף
האוסף כולל גם עבודות רבות של אמנים שפעלו מחוץ לליידן אך חלקו שפה סגנונית ודגשים רעיוניים דומים:
יאן סטיין, יליד ליידן שפעל גם בהאג, בדלפט ובהארלם, מיוצג בתשעה ציורים חתומים המציגים טווח רחב של נושאים וסגנונות – מסצנה אינטימית כמו תפילה לפני הסעודה ועד לדרמות תנ"כיות כמו לזרוס והעשיר ו-הקרבת איפיגניה.
חבריאל מטסו וחרארד טר בורך מתמקדים בתיאורי אהבה, חיזור וחיים בורגניים. האוסף כולל גם את אישה צעירה יושבת ליד וירג'ינל – הציור הבשל היחיד של יאן ורמיר הנמצא כיום בבעלות פרטית.
הנדריק טר ברוחן, מהקרוואג'יסטים של אוטרכט, מיוצג ביצירה דתית דרמטית, המשקפת את השפעתו על רמברנדט בראשית דרכו. פרנס הלס מופיע עם דיוקנאות שבהם ניכרת שפת המכחול החיה שלו.
הנגשה לציבור ופעילות בינלאומית
בני הזוג קפלן רואים באוסף שלהם לא רק נכס פרטי אלא כלי לשיתוף והשראה. במשך עשור הם השאילו את היצירות למוזיאונים ברחבי העולם ללא חשיפת זהותם. בשנת 2017 הושק לראשונה קטלוג מקוון מקיף, הכולל מאמרים מדעיים, תמונות, מידע טכני, ותכנים חינוכיים.
בשיתוף פעולה עם The Rembrandt Database, האוסף תורם מידע מחקרי טכנולוגי על יצירות רמברנדט, ומאפשר גישה למחקרים שאינם זמינים דרך מוזיאונים בלבד.
תערוכת הבכורה התקיימה בלובר בפריז ב־2017, ובהמשך נדדה לערים מרכזיות כמו בייג'ינג, שנגחאי, מוסקבה, סנקט פטרבורג, אבו דאבי ואמסטרדם (2017–2023), וזכתה לחשיפה בינלאומית יוצאת דופן.
גלריית תמונות
-
"חוש הריח" רמברנדט ואן ריין
-
חכם מחדד את עטו", חריט דאו, 1633
-
פאולוס לזירה, "דיוקנו של וילם קראיֶוונחר" 1651
-
עז בנוף, חריט דאו
קישורים חיצוניים
אתר האינטרנט הרשמי של אוסף ליידן
אוסף ליידן41527518Q15638014
