אוריהו בן שמעיהו

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אוריהו
לידה קרית יערים
כינוי אוריה
עיסוק נביא
אב שמעיהו

אוּרִיָּהוּ בֶּן שְׁמַעְיָהוּ (בחז"ל גם אוריה[1]) היה נביא שנהרג על ידי המלך יהויקים מפני שהתנבא על חורבן ירושלים.

דמותו

נבואתו והריגתו

אוריהו מוזכר בידי הכהנים ונביאי השקר[2] שדרשו את הריגתו של ירמיהו הנביא, כמי שהתנבא בבית המקדש שסופו של הבית שיחרב כשילה. אך העם התנגד להריגת ירמיהו בטענה שכל דבריו מפי ה'[3], זקני העם אף הביאו סיוע לדבר מכך שלא המית חזקיהו המלך את מיכה המורשתי שנתנבא אף הוא דברי פורענות על בית המקדש. בתגובה לדבריהם וכדוגמה לקטגוריה על ירמיהו הביאו השרים את מקרהו של אוריהו, שהוצא להורג בשל נבואה דומה:

וְגַם אִישׁ הָיָה מִתְנַבֵּא בְּשֵׁם ה' אוּרִיָּהוּ בֶּן שְׁמַעְיָהוּ מִקִּרְיַת הַיְּעָרִים, וַיִּנָּבֵא עַל הָעִיר הַזֹּאת וְעַל הָאָרֶץ הַזֹּאת כְּכֹל דִּבְרֵי יִרְמְיָהוּ: וַיִּשְׁמַע הַמֶּלֶךְ יְהוֹיָקִים וְכָל גִּבּוֹרָיו וְכָל הַשָּׂרִים אֶת דְּבָרָיו וַיְבַקֵּשׁ הַמֶּלֶךְ הֲמִיתוֹ, וַיִּשְׁמַע אוּרִיָּהוּ וַיִּרָא וַיִּבְרַח וַיָּבֹא מִצְרָיִם: וַיִּשְׁלַח הַמֶּלֶךְ יְהוֹיָקִים אֲנָשִׁים מִצְרָיִם אֵת אֶלְנָתָן בֶּן עַכְבּוֹר וַאֲנָשִׁים אִתּוֹ אֶל מִצְרָיִם: וַיּוֹצִיאוּ אֶת אוּרִיָּהוּ מִמִּצְרַיִם וַיְבִאֻהוּ אֶל הַמֶּלֶךְ יְהוֹיָקִים וַיַּכֵּהוּ בֶּחָרֶב, וַיַּשְׁלֵךְ אֶת נִבְלָתוֹ אֶל קִבְרֵי בְּנֵי הָעָם[4]

בפסוקים לא נזכר בפירוט מה ניבא אוריהו, אלא רק שניבא ”כְּכֹל דִּבְרֵי יִרְמְיָהוּ”.

זיהוים נוספים

בספר ישעיהו[5] מוזכר אדם בשם "אוריה הכהן"[6] אשר היה עד, יחד עם זכריהו בן יברכיהו, על גיליון נבואת ישעיהו על מפלתו של פקח בן רמליהו לפני אשור.

התלמוד[7] מזהה אותו כאוריהו בן שמעיהו, ומוסיף התלמוד שניבא כדבריו של מיכה ”לָכֵן בִּגְלַלְכֶם צִיּוֹן שָׂדֶה תֵחָרֵשׁ, וִירוּשָׁלִַם עִיִּין תִּהְיֶה וְהַר הַבַּיִת לְבָמוֹת יָעַר”[8]. נבואה זו שישמשה את רבי עקיבא לנחם את רבי אלעזר בן עזריה ורבי יהושע שבכו לאחר שראו שועל יוצא מקודש הקדשים ”אמר להן ...עד שלא נתקיימה נבואתו של אוריה הייתי מתיירא שלא תתקיים נבואתו של זכריה[9], עכשיו שנתקיימה נבואתו של אוריה, בידוע שנבואתו של זכריה מתקיימת.”[7]

יחוסו

בפסיקתא דרב כהנא[10] מובא שכיוון שמוצאו היה מקריית יערים שהייתה אחת מערי הגבעונים[11] היו מזלזלים בו ואומרים "לא גבעוני הוא?" על כן ייחסו הכתוב "אוריה הכהן"[12].

קברו

לפי הזיהוי של האר"י[13], אוריה הכהן נקבר קרוב למירון במקום שנמצא כיום בתוך יער בעש"ט, כ-100 מטר מזרחה מקבר רבי ייבא סבא התנא[14]. לא ברור מי הוא בדיוק אוריה הכהן שעליו האר"י דיבר, בפשטות מדובר באוריהו בן שמעיהו[16].

בארכאולוגיה

לדעת נפתלי הרץ טור-סיני, החרס שנמצא במכתבי לכיש מס' 3 הוא ממצא ארכאולוגי ממרדפו של אלנתן בן עכבור אחרי אוריהו.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. לדוגמה ספרי במדבר פח:
  2. מצודות דוד כ״ו ז ב.
  3. ספר ירמיהו, פרק כ"ו, פסוק ט"ז.
  4. ולא כפי שהיה ראוי לו, אל קברי הנביאים. מצודות דוד ספר ירמיהו, פרק כ"ו, פסוק כ"ג.
  5. פרק ח', פסוק ב'.
  6. המפרשים בישעיהו כתבו (וכן כתב רבנו גרשום, מסכת מכות, דף כ"ד עמוד א' דה' והלא), שהכוונה לאוריה כהן גדול שכיהן בזמן אחז המלך, המהרז"ו (איכה רבה ה יד) דחה פירוש זה, מפני שאוריה זה העתיק ובנה לאחז את מזבח העבודה זרה שראה אחז בדמשק, ולא יתכן שהפסוק יכנהו "עד נאמן".
  7. ^ 7.0 7.1 תלמוד בבלי, מסכת מכות, דף כ"ד .
  8. ספר מיכה, פרק ג', פסוק י"ב.
  9. "עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלם" (ספר זכריה, פרק ח', פסוק ד').
  10. יג יב.
  11. ”ועריהם גבעון והכפירה ובארות וקריית יערים” ספר יהושע, פרק ט', פסוק י"ז.
  12. ספר ישעיה, פרק ח', פסוק ב'
  13. ספר מקום קבורת הצדיקים
  14. קבר אוריה הכהן.
  15. שגיאת בהערת שוליים: תג <ref> לא תקין; לא נכתב טקסט עבור הערות השוליים בשם ב
  16. מפני שאוריה הכהן נראה שהיה רשע, ראה הערה[15].