אלקטריאון וירלס

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אלקטריאון וירלס בע"מ
Electreon Logo.jpg
סוג חברה ציבורית
תקופת הפעילות 1992–הווה (כ־30 שנה)
משרד ראשי בית ינאי
מוצרים עיקריים ציוד לטעינה אלחוטית של כלי רכב חשמליים
רווח הפסד של 23.5 מיליון ש"ח (2020)[1]
מנכ"ל אורן עזר
עובדים 44 (מרץ 2021)[1]
 
www.electreon.com

אלקטריאון וירלס בע"מ, המוכרת בשם המקוצר אלקטריאון, היא חברה ציבורית ישראלית העוסקת בפיתוח ציוד לטעינה אלחוטית של כלי רכב חשמליים, בזמן נסיעתם בכביש ובזמן שהם חונים. יו"ר ומנכ"ל החברה ומבעלי השליטה בה הוא אורן עזר. באוגוסט 2021 מונה רובי ריבלין לנשיא החברה, ותפקידו יהיה, בין היתר, "לקדם שיתופי פעולה של החברה עם ממשלות וחברות גלובליות וכן לחשוף את פעילותה למקבלי ההחלטות ברחבי העולם".[2] מטה החברה שוכן במושב בית ינאי.

החברה הוקמה בשנת 1992 בשם ת.ק.א השקעות בע"מ, ובמהלך השנים שינתה את שמה פעמים אחדות. בינואר 1998 הפכה החברה לחברה ציבורית, עם רישום ניירות הערך שלה למסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב, ובהמשך הפכה לשלד בורסאי. בשנת 2013 הקימו אורן עזר כמנכ"ל וחנן רומבק כמדען ראשי את חברת אלקטריק רואד בע"מ, לפיתוח ציוד לטעינה אלחוטית. חברה זו שולבה בשנת 2018 בשלד הבורסאי,[3] שבמרץ 2018 שינה את שמו לשמה הנוכחי של החברה, אלקטריאון וירלס בע"מ. לחברה חברה בת בשם ElectReon AB שהורמה בשוודיה לשם פעילותה של אלקטריאון וירלס שם.

טכנולוגית החברה מורכבת משלושה מרכיבים בסיסיים:

  • תשתית סלילים המוטמנים מתחת לכביש או החניון. תשתית זו מורכבת מפרקים עצמאיים, וכל פרק מופעל רק כאשר עובר מעליו כלי רכב מתאים.
  • יחידות ניהול אנרגיה המחוברות מצד אחד לרשת החשמל ומצד שני לתשתית הסלילים. יחידות אלה ממירות את תדירות הזרם מ-50 או 60 הרץ ל-85 קילוהרץ, ומקיימות תקשורת עם הרכב ועם מערכת הניהול המרכזית.
  • מקלט (מערך סלילי קליטה) המותקן בגחון הרכב ומאפשר העברת האנרגיה מתשתית הסלילים לסוללת הרכב. מספר המקלטים ברכב תלוי בגודלו ובצרכיו, ממקלט יחיד במכונית פרטית ועד לשבעה מקלטים במשאית.

הטכנולוגיה מאפשרת שלושה מצבי טעינה: טעינה סטטית, כאשר כלי הרכב חונה בחניון, טעינה דינמית כאשר הרכב נמצא בנסיעה וטעינה חצי דינמית כאשר הרכב נמצא במצב נסיעה איטית מאוד.

לדברי החברה, המעבר לטעינה אלחוטית יאפשר הקטנה של גודל הסוללה המשמשת להנעת הרכב והגדלת טווח הנסיעה כאשר הרכב נע בכביש חשמלי.

בתחילת 2021 החלה החברה בפיילוט בכביש באורך 700 מטר המחבר את תחנת הרכבת תל אביב – אוניברסיטה עם אוניברסיטת תל אביב, עם אוטובוס של חברת "דן" הנוסע במסלול זה.[4] פיילוט נוסף מתבצע באי השוודי גוטלנד שבים הבלטי. פיילוטים נוספים מתוכננים בגרמניה[5] ובאיטליה.[6]

בשלב ראשון החברה מתמקדת בפנייה לציי רכב מסחריים, כגון מפעילי תחבורה ציבורית, חברות משלוחים, אספקה ותובלה ושירותי מוניות עירוניים. בשלב שני החברה שואפת להגדיל את פריסת הטכנולוגיה בכבישים עירוניים ובינעירוניים, ולהציע את הטעינה החשמלית לכל משתמשי כלי הרכב החשמליים.

בשלב זה אין לחברה הכנסות, והיא מממנת את פעילותה ממענקים ממשלתיים ומגיוסי הון.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים


Logo hamichlol.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0