אנטונוב An-225

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אנטונוב An-225
Antonov An-225 with Buran at Le Bourget 1989 Manteufel.jpg
אנטונוב An-225 נושא את מעבורת החלל בוראן בסלון האווירי בפריז, 17 ביוני 1989
מאפיינים כלליים
סוג מטוס תובלה אסטרטגי
ארץ ייצור ברית המועצותברית המועצות  ברית המועצות
יצרן אנטונוב
טיסת בכורה 21 בדצמבר 1988
תקופת שירות – בשרות פעיל
יחידות שיוצרו 1
משתמש ראשי נתיבי אוויר אנטונוב
ממדים 
אורך 84 מטר
גובה 18.1 מטר
מוטת כנפיים 88.4 מטר
משקל ריק 285,000 ק"ג
משקל מטען מרבי 300,000 ק"ג
משקל המראה מרבי 640,000 ק"ג
ביצועים 
מהירות שיוט 750 קמ"ש
מהירות מרבית 850 קמ"ש
טווח טיסה מרבי עם מטען מרבי 4,000 ק"מ; עם דלק מרבי 14,000 ק"מ
סייג רום 12,000 מטר
הנעה 
שישה מנועי טורבו-מניפה מדגם Ivchenko Progress D-18T

אנטונוב An-225 מריאהאוקראינית: Ан-225 Мрія) הוא מטוס תובלה אסטרטגי שיוצר על ידי חברת אנטונוב הסובייטית, המטוס הכבד ביותר שנבנה אי פעם[1]. מטרת בנייתו המקורית הייתה הובלת מעבורת החלל הסובייטית בוראן. המטוס מבוסס על דגם אנטונוב An-124. פירוש השם "מריאה" באוקראינית - "חלום". בשנת 1988 נבנה מטוס אחד מדגם זה. מטוס זה עדיין בשרות (נכון ל-2020). בנייתו של המטוס השני החלה בתחילת שנות ה-90, אך טרם הסתיימה עד היום בשל היעדר תקציב. אורכו של האנטונוב, שיוצר בברית המועצות לשעבר ב-1988, הוא 84 מטרים ומשקלו 285 אלף ק"ג. המטוס יכול לשאת כ-300,000 קילוגרם (300 טונות) של מטען ויכול לטוס עמו עד 4,000 ק"מ. למטוס שישה מנועים ומוטת הכנפיים שלו מגיעה ל-88 מטרים - כמעט פי שניים מרוחב של מגרש כדורגל. כדי להנחית אותו, חיברו לו יצרני המטוס 32 גלגלים. ה"מריאה" (באוקראינית "חלום"), מאוייש בטיסה על-ידי 21 אנשי צוות, ביניהם שבעה טייסים.[2]

בתאריך 2 בפברואר 2008 נחת מטוס זה בישראל בטיסת מטען אזרחית[3] ונחת בשנית בישראל ב-3 באוגוסט 2020[4].

גלריה

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

Airplane silhouette.svg ערך זה הוא קצרמר בנושא מטוסים. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.
סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0