גשר הרכבת מעל עמק הארזים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
גשר 10 בקו הרכבת המהיר לירושלים
גשר 10 כולל ניצב 9.jpg
ניצבי הגשר בבנייה, נובמבר 2013
מאפיינים כלליים
שימוש גשר רכבת
מיקום עמק הארזים
קואורדינטות 31°48′03″N 35°10′14″E / 31.80083°N 35.17056°E / 31.80083; 35.17056
מידע על ההקמה
עלות 138 מיליון ש"ח
חברת בנייה טר ארמה
שיטת בנייה שילוב בין שיטת הדחיקה ושיטת היציקה המאוזנת
חומרים בטון מזוין
תאריך התחלה 2012
תאריך סיום ספטמבר 2016
מידע נוסף הגשר הגבוה בישראל
מידות
אורך 975 מטר
גובה 86 מטר
ניצבים 14
מאפיינים תפעוליים
מסלולים 2 מסילות
(למפת ירושלים רגילה)
Jerusalem location map with titles2.png
 
גשר עמק הארזים
גשר עמק הארזים

גשר הרכבת מעל עמק הארזים הוא גשר הצפוי להיחנך בתחילת 2018 בקו הרכבת המהיר לירושלים. הוא מכונה גשר 10, כיוון שהוא הגשר העשירי והאחרון במניין הגשרים בקו.

אורכו של הגשר, העובר מעל כביש 1 בעמק הארזים (לשעבר כביש 9), מגיע ל-975 מטרים. הוא מתחיל בקצה המזרחי של מנהרה 3A המובילה מכיוון מבשרת ציון ויסתיים בכניסה למנהרה 4 בסמוך לשדרות בן-גוריון לכיוון תחנת הרכבת בנייני האומה. הגשר מחזיק בתואר הגשר הגבוה בישראל.

הגשר הכפול עומד על 14 ניצבים, הרחב שבהם הוא הניצב השישי מפתח מנהרה 3A – רוחבו 14 מטרים, אך הגבוה שבהם הוא הניצב שאחריו – ניצב 7, שגובהו כולל הקורות שמעליו מגיע לכ-86.5 מטר. אי לכך, בנקודה זו ייסעו נוסעי הרכבת בגובה של כ-90 מטר מעל פני הקרקע, ולפיכך הגשר עוקף בגובהו את גשר עכברה שליד צפת, שעד לבנייתו היה הגשר הגבוה בישראל[1]. רכבות יוכלו לנוע על הגשר במהירות של עד 160 קמ"ש אך בפועל הן תסענה במהירות נמוכה יותר בגלל הקרבה לתחנת האומה.

ביצוע

הגשר בוצע בשילוב בין שיטת הדחיקה לשיטת היציקה המאוזנת. מניצב 14 הסמוך לכניסה למנהרה 4 ועד ל-9 ומניצב 1 הסמוך למנהרה 3A עד ל-6 הגשר נבנה בשיטת הדחיקה, ובמרווח שבין הניצבים 6 ל-9, באורך של 125 מטר בשיטת היציקה המאוזנת.

עלות הקמת הגשר היא כ-138 מיליון ש"ח, במכרז הביצוע זכתה חברת טר ארמה. בספטמבר 2016 הושלמה בנייתו.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף ראו מדיה וקבצים בנושא זה בוויקישיתוף.

הערות שוליים


Swedish road sign 11 13 31.svg ערך זה הוא קצרמר בנושא תחבורה. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.