מנהרה 3 בקו הרכבת המהיר לירושלים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מנהרה 3 בקו הרכבת המהיר לירושלים
מנהרה 3.jpeg
מנהרה 3 הצפונית דקות ספורות אחרי סיום הכרייה
מאפיינים כלליים
שימוש רכבת
מיקום ההתחלה סמוך לשער הגיא
מיקום הסוף ממזרח ליישוב מבשרת ציון
מידע על ההקמה
חברת בנייה שפיר הנדסה בשיתוף עם חברת Pizzarotti
שיטת כרייה שילוב בין TBM ל-NATM
תאריך סיום אוקטובר 2014
מידע נוסף המנהרה הארוכה בישראל
מידות
אורך 11.6 קילומטר
רוחב 10 מטר
מאפיינים תפעוליים
מסלולים 2 מסילות רכבת
מפעיל רכבת ישראל
מנהרה 3 הדרומית, יציאה מערבית

מנהרה 3 בקו הרכבת המהיר לירושלים היא מנהרה כפולה שתשמש את הרכבת המהירה בקו ירושלים תל אביב. אורכה של המנהרה הוא 11.6 קילומטר, והיא הארוכה ביותר בישראל.

מנהרה 3 היא השלישית מתוך חמש מנהרות בקו הרכבת המהיר לירושלים, והשנייה בקטע ג' של הפרויקט. פתחה האחד של המנהרה סמוך לשער הגיא ופתחה השני ממזרח ליישוב מבשרת ציון. כרייתה נעשתה באמצעות שתי מכונות TBM שיוצרו בגרמניה לצורך הפרויקט ומשאירות אחריהן מנהרה מדופנת בקוטר 10 מטר. הכרייה נעשתה במקביל, מכיוון תל אביב לכיוון ירושלים. קטע של מעל 800 מטר נחפר בכל אחת מצמד המנהרות מהכיוון הנגדי בשיטת הכרייה הקונבנציונלית (NATM) ובסופו הוקם אולם חילוץ (chamber) שיאפשר את פירוק מכונות הכרייה שבאות מצפון. ב-25 באוגוסט 2014 הושלמה כריית המנהרה הצפונית[1], בתום 22 חודשי עבודה, וכריית המנהרה הדרומית הושלמה ב-6 באוקטובר אותה שנה[2][3].

הקבלן המבצע הוא שפיר הנדסה בשיתוף עם חברת Pizzarotti האיטלקית. העפר שמוצא מהמנהרות מוסע על גבי מסוע ארוך עד למתחם התפעול שהוקצה לפרויקט בסמוך לכביש 1 במחלף שער הגיא, וחלק ממנו גם ישמש להרחבת הכביש.

בתאונת עבודה שהתרחשה במנהרה באוגוסט 2013, מצא את מותו מהנדס כרייה של שפיר הנדסה.[4]

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. 10,720 מטר באמצעות ה-TBM והיתר בשיטת NATM
  2. 845 מטר מתוכה נכרו בשיטת NATM והיתר בשיטת ה-TBM
  3. אורנית עצר, נפרצה הדרך לירושלים, באתר ערוץ 7, 6 באוקטובר 2014
  4. אבי בר-אלי, אחרי הטעות בכרייה: נהרג מנהל בפרויקט הרכבת לירושלים, באתר TheMarker‏, 21 באוגוסט 2013
Swedish road sign 11 13 31.svg ערך זה הוא קצרמר בנושא תחבורה. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.
סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רישיון cc-by-sa 3.0