התיכון לאמנויות ע"ש צ'ארלס א' סמית'

מתוך המכלול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
התיכון לאמנויות על-שם צ'ארלס א' סמית'
Jerartschool.jpg
תמונת חזית של התיכון לאמנויות
בית ספר על-יסודי שש שנתי
תאריך ייסוד 1984
מגמות אמנויות: אמנות פלסטית ועיצוב, תיאטרון, קולנוע, מחול ומוזיקה.
שכבות לימוד ז'-י"ב
מספר כיתות 21
מנהל תומר בליטי דגן
תלמידים 620
מיקום יצחק אלחנן 4, ירושלים ירושלים
באחריות מנהל חינוך ירושלים
http://www.jer-art-school.org.il

התיכון לאמנויות על-שם צ'ארלס א' סמית' בירושלים הוא בית ספר תיכון הממוקם ליד גן הפעמון בעיר. בבית הספר חמש מגמות אמנות: קולנוע, תיאטרון, מוזיקה, אמנות פלסטית ועיצוב, מחול. משנת 2014 מנהל את בית הספר תומר בליטי-דגן. מנכ"לית העמותה היא ענת גור.

בית הספר שואף להכשיר אמנים שיוכלו להשתלב בלימודים מקצועיים, ולהעניק לתלמידיו ולמוריו סביבה חינוכית המטפחת את אהבת האדם, החברה והדעת. לצד הדגש האמנותי וההומניסטי, התיכון מוביל שילוב של תלמידים מרקעים וצרכים שונים, מתוך תפיסה שוויונית ופלורליסטית. בית הספר מקדם שיח זהותי וערכי, מחנך לאהבת האדם והחברה, לסולידריות, לאחריות ולמעורבות חברתית. בוגרי בית הספר נהנים מהשכלה אמנותית מקצועית ומתעודת בגרות.

היסטוריה

התיכון לאמנויות בירושלים נוסד בשנת 1984.[1] מקום מושבו הראשון היה במתנ"ס שבשכונת מוסררה. בשנת הקמתו מנה בית הספר כ-90 תלמידים, והיו בו שלוש מגמות אמנות. בית הספר שכן בשכונת מוסררה כשלוש שנים ובתקופה זו תרם לשכונה ולחיי הקהילה, והיה שותף בבניית החיים החברתיים במקום.

במהלך השנים בית הספר גדל מאוד, והמקום במתנ"ס היה צר מלהכיל את מספר התלמידים. עיריית ירושלים, יחד עם הקרן לירושלים ובית הספר, יצאו למסע לאיתור מבנה חילופי. במהלך ארבע שנים נוספות בית הספר שכן ברחוב נרקיס ולבסוף העירייה והקרן לירושלים קבעו את מעון הקבע של בית הספר במבנה הנוכחי שבגן הפעמון (לשעבר בית הספר הערבי "עומרייה" שהוקם בשנת 1938 עבור ילדי טלביה). צ'ארלס א. סמית', באמצעות הקרן לירושלים, תרם כסף לצורך התאמת המבנה לצורכי התיכון לאמנויות. מאז המעבר למבנה הקבע הנוכחי נקרא בית הספר: "התיכון לאמנויות ע"ש צ'ארלס א. סמית".

מאז ועד היום גדל בית הספר בצורה משמעותית, ונכון לשנת 2016 לומדים בו כ-620 תלמידים ועובדים בו כ-140 אנשי צוות.[1]

המחזור הנוכחי (2018–2019) הוא מחזור ל״ג.

הבניין החדש

בנובמבר 2018 התחילו עבודות בינוי שיזם בית הספר שישלשו את השטח הבנוי העומד לרשות התלמידים והמורים. התוכניות כוללות שני בניינים חדשים שיכילו כיתות לימוד, כיתות חינוך מיוחד, חללים רבים למחול, אמנות ומוזיקה וחדרי מחשבים. כמו כן יוקם אולם ספורט ואודיטוריום שבו יועלו ההפקות של מגמות תיאטרון ומחול, וישמש גם את צורכי הקהילה והעיר. גם הבניין הקיים יעבור שיפוץ מקיף שיביא אותו לסטנדרטים של המאה ה-21.

העמותה

העמותה לקידום החינוך לאומנויות בירושלים[2] נוסדה בשנת 1984, ושמה לה מטרה להקים בית ספר תיכון לאמנויות ולעסוק בכל מה שקשור לקידום החינוך לאמנות בירושלים. עם הקמתה, חברו אל העמותה מוסדות החינוך והתרבות בירושלים[דרושה הבהרה] על מנת לקדם רעיון זה. בעמותה חברים אנשי חינוך, אמנות ואנשי ציבור הפועלים לקידום רעיון זה ולסייע לקידומו ופיתוח של בית הספר בעיר. בעתיד, מתכוונת העמותה ליזום סדנאות אמנים מהארץ, קיום כתות אמן ובכך להבליט את ירושלים כמוקד תרבותי ואמנותי.[דרוש מקור]

מגמות

בתיכון לאמנויות חמש מגמות אמנות: מחול, תיאטרון, מוזיקה, אמנות פלסטית ועיצוב, קולנוע. מורי המגמות הם אמנים פעילים בעלי מוניטין ובעלי השכלה בתחום.

שם המגמה תיאור רכזים (נכון ל-2017)
מחול המגמה שמה לה למטרה לטפח ולקדם תלמידים מוכשרים וסקרנים בעלי זיקה לאמנות המחול. בוגרי המגמה ממשיכים במקרים רבים להמשך לימודים מקצועיים בתחום ומשתלבים בלהקות וקבוצות מחול. במשך השנה, צופים התלמידים במופעי-מחול מגוונים ומשתתפים בהפקות בבית הספר ומחוצה לו. הלימודים המעשיים במגמה הם, בין השאר, בסגנונות בלט קלאסי ומחול מודרני. ליאן יפה-זליגפלד ומגומי קדם-אויקאוה.
תיאטרון תוכנית הלימודים במגמת התיאטרון מורכבת מצפייה, עיון והתנסות. בוגרי מגמה זו משתלבים במקרים רבים בתאטראות, בסרטים מקומיים ועל מסך הטלוויזיה. תלמידי המגמה לומדים את שפת התיאטרון, תולדות התיאטרון, משחק, בימוי, תנועה, פיתוח קול, הפקה ועיצוב במה. בנוסף, צופים התלמידים בהצגות תיאטרון, המשמשות כלי ניתוח והבנת המדיום. מורי המגמה הם בעלי השכלה רלוונטית ממקומות כגון הסטודיו למשחק "ניסן נתיב", החוג ללימודי תיאטרון באוניברסיטה העברית ואוניברסיטת תל אביב, "סמינר הקיבוצים", בית הספר למוסיקה "רימון" ובית הספר לדרמה בפריז "cour florent". רוני צור וראובן קלינסקי
מוזיקה מגמה זו הוקמה ב-1995.[3] הלימודים במסגרת מגמת מוזיקה מאפשרים את פיתוח כישורי התלמידים כמאזינים, מבצעים ויוצרים, תוך חשיפה לפנורמה רחבה של תרבויות מוזיקליות. תלמידי המגמה נדרשים להתאמן באופן קבוע ולהעמיק בתאוריה ובתולדות סגנונות המוזיקה. בין מטרות המגמה: טיפוח מיומנויות נגינה ושירה כגון הפקת צליל מדויק, דיוק מקצבי, שליטה בכלי הנגינה באופן מעשי ותאורטי, יכולת להשתלב בהרכבים וקונצרטי המגמה והכשרת אנשי מוזיקה. אהרוני בן ארי ורז סקלס.
אמנות פלסטית ועיצוב תלמידי המגמה עוסקים במקצועות עיוניים ויצירתיים. המקצועות הנלמדים הם: ציור, עיצוב גרפי, פיסול, תוכנות גרפיות, סדנה רעיונית, רישום, תולדות האמנות, ויסודות העיצוב. לעיתים קרובות מורים שונים מלמדים מקצוע אחד במטרה לחשוף את התלמידים למגוון דעות, אופני ביטוי וגישות שונות. במסגרת הלימודים התלמידים מבקרים בתערוכות ובמוזיאונים, בגלריות ובסדנאות. נילי פטיש ומתן בן טולילה.
קולנוע תלמידי המגמה לומדים את כל המכלול הקולנועי בגישה אקדמית כמו בבתי ספר לקולנוע לפי המקצועות: תסריטאות, בימוי עלילתי ודוקומנטרי, צילום וידאו, סאונד, ארט, הפקה ועריכה - לצד למידה עיונית של תאוריות קולנועיות. בכיתה י"ב התלמידים מפיקים את סרט הגמר כאשר הדראפט הראשון לתסריט מוגש בסוף י"א. לצד העבודה המעשית של התלמידים ניתנת להם הזדמנות לצפות, ללמוד ולנתח את חומרי הצפייה והתכנים אליהם הם נחשפים- דבר המסייע להם לעמוד על פעולות שונות ומניפולציות קולנועיות ושכלול יכולות צפייה עצמאית שמעודדת ביקורתיות. בוגרי המגמה משתלבים בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה בישראל, וסרטי המגמה מגיעים לתחרויות[דרושה הבהרה]. שלי רנן ומנחם רוט

מעורבות חברתית

התוכנית "התפתחות אישית ומעורבות חברתית" מכוונת לטפח בוגר ערכי, בעל תחושת ערך ומשמעות, בעל יכולת ניהול עצמי, המרגיש שייכות לקהילה, לחברה ולמדינה ואחריות כלפיהן, והמוכן ליטול חלק בעיצובן ובבנייתן. התוכנית פועלת בכיתות י' – י"ב והיא תנאי סף לקבלת תעודת בגרות. התוכנית מאפשרת מרחב גמישות פדגוגית ביחס לבחירת התחומים ומקומות ההתנסות. מקומות התנסות אפשריים: סיפור סיפורים לקשישים בבית אבות, קבוצות דוקו-אקטיביזם, תנועות נוער, מד"א, מועדונית שפועלת בבית הספר, קבוצת יהודים ערבים והתנדבות במעבדת פאבלאב של עמותת "מחשבה טובה".

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רישיון cc-by-sa 3.0