כביש 561

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Gnome globe current event 1.svg
ערך זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בערך פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.
ערך זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בערך פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.
כביש 561
ISR-HW-561.svg
סיווג כביש אזורי
ציר כביש רוחב
כינוי עוקף נתניה מזרח
אורך 6.3 ק"מ
נקודת התחלה מחלף גשר השלום
ערים ראשיות נתניה, אבן יהודה, קדימה-צורן, צור משה
נקודת סיום צומת צורן

כביש 561 הוא כביש רוחב עתידי בישראל, המיועד לשמש את תושבי אזור השרון ואמור לחבר בין כביש 4 לכביש 2.

תכנון

בשלב הראשון על פי התכנון, הכביש ייסלל ממחלף גשר השלום בנתניה, עד מחלף אילנות העתידי בכביש 4. במסגרת הפרויקט יורחב הגשר ותורחב גם כן ההפרדה המפלסית מעל מסילת החוף העוברת בסמוך לתוואי הכביש העתידי.[1][2]

בשלב השני התכנון הוא להשלים את הקטע החסר בין כביש 4 לכביש 562.

משרד התחבורה הקצה לפרויקט כ-350 מיליון שקלים, והוא נכלל בתוכנית החומש של חברת נתיבי ישראל. הפרויקט הוא שיתוף פעולה בין עיריית נתניה והמועצה המקומית אבן יהודה.[3]

אחת ממטרות הכביש היא לאפשר למועצה המקומית קדימה-צורן לפתח את אזור התעשייה אילנות, הנמצא בסמוך למיקום המחלף העתידי.[4]

במסגרת הפרויקט להקמת הכביש תוקם דרך נופית, תשודרג צומת הדסים ויוקם מסוף תחבורה ציבורית.[5][6]

היסטוריה

עקב התכנון לפיו תוואי הכביש יעבור ביער אילנות, עתרו המועצה המקומית קדימה-צורן וחברת קק"ל לבית המשפט המחוזי כנגד ההחלטה לסלול את הכביש.[7] לטענתם, הכביש נועד לעבור דרך שטחים בעלי ערך נופי וסביבתי חשוב, ביניהם יער אילנות,[8] ולכן יפגע בטבע ובנוף. לבסוף הושגה בין הצדדים פשרה בה סוכם כי הכביש יעבור בשוליים הדרומיים של היער.[9] בנוסף למאבק בנושא יער אילנות המתנגדים קראו גם להתנות את התוכנית בסלילת כביש 561 מזרח וכן הוספת כביש שיחבר את השכונות הדרומיות של קדימה-צורן ישירות לכביש 553 בטענה כי החיבור הנוכחי אינו עומד בגודש התנועה.[10]

באפריל 2018 החלו עבודות הסלילה של דרך האילנות, העתידה להתחבר אליו מכיוון צפון.[11]

ביולי 2019 דווח כי המקטע הראשון של הכביש אושר בוועדת התכנון המחוזית.[12]

באוקטובר 2022, הועבר תקציב של 40 מיליון ש"ח לסלילת הכביש.[13]

מחלפים וצמתים לאורך הכביש

תוואי המקטע המערבי של הכביש
ק"מ שם סוג מפגש מיקום דרכים מצטלבות
כביש 561 (ממערב למזרח)
Zeichen 267 - Verbot der Einfahrt, StVO 1970.svg כביש עתידי Zeichen 267 - Verbot der Einfahrt, StVO 1970.svg
0 מחלף גשר השלום ShalomBridgeInterchange.svg נתניה ISR-FW-2.svg כביש 2
0.5 צומת ללא שם Fareskilt 20.PNG אזור תעשייה קריית ספיר רחוב גיבורי ישראל
0.9 גשר רכבת AB-Brücke.svg אזור תעשייה קריית ספיר מסילת החוף
1.3 כיכר כפר נטר Zeichen 215 - Kreisverkehr, StVO 2000.svg כפר נטר רחוב מאיר אריאל
3.5 צומת ללא שם Zeichen 215 - Kreisverkehr, StVO 2000.svg אבן יהודה כביש הגישה לאבן יהודה
3.9 מחלף אילנות Ilanot Interchange.svg קדימה-צורן, הדסים ISR-HW-4.svg כביש 4
5.3 צומת צור משה Fareskilt 20.PNG צור משה, יער אילנות כביש גישה לצור משה
6.3 צומת צורן Fareskilt 20.PNG קדימה-צורן, צור משה ISR-HW-562.svg כביש 562

הערות שוליים

  1. ^ לירן טטרו, עוקף פקקים: תוכנית כביש 561 המחבר בין כביש החוף לכביש 4 הופקדה, ‏6 באוגוסט 2018
  2. ^ ברק גולן, מזרח נתניה: כביש 561 יוצא לדרך, ‏רשת מקומנים השרון
  3. ^ מיטל לשם, הופקדה להתנגדויות תכנית כביש 561, באתר נתניהנט, ‏16 באפריל 2019
  4. ^ יואב איתיאל‏, 30 ק"מ בשעתיים: בקדימה-צורן דורשים פתרון לכביש הפקוק שמשמש את שכניהם, באתר וואלה!‏, 20 בנובמבר 2019
  5. ^ בילי פרנקל, אושרה להפקדה תוכנית לבניית שכונה חדשה עם 3,500 דירות במזרח נתניה, באתר כלכליסט, 24 בדצמבר 2018
  6. ^ תוכנית המתאר - קדימה צורן
  7. ^ מאת צפריר רינת, כביש מאיים על עתידו של מוזיאון העצים של ישראל, באתר הארץ, 29 בנובמבר 2001
  8. ^ אתר למנויים בלבד צפריר רינת, כדי שתושביה יעקפו פקקים, נתניה הכשירה דרך אל יער - שאינו בשטחה, באתר הארץ, 30 במאי 2018
  9. ^ גל ניסים, ‏פשרה על תוואי כביש 561: אבן יהודה הרוויחה, באתר גלובס, 9 בדצמבר 2001
  10. ^ יעל דראל‏, תושבי קדימה-צורן מתנגדים לתוכנית המתאר: "כלואים בכבישים", באתר וואלה!‏, 25 באוקטובר 2017
  11. ^ 13 באפריל 2018, נא להכיר דרך האילנות-גישה מהירה לכביש 4, באתר קריית השרון שלי
  12. ^ פרויקט כביש 561 יוצא לדרך, באתר עיריית נתניה, ‏17 ביולי 2019
  13. ^ הועבר תקציב לפרויקט כביש 561, באתר www.netanyanet.co.il
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0