לקוח (כלכלה)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Incomplete-document-purple.svg יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. וכן עדיין חסר מידע רב בנושא.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.

לקוח הינו אדם הפונה עצמאית למוכר קבוע בעל עסק, על מנת לברר אצלו על רכישה כלשהי, או על מנת לבצע אצלו רכישה.

לקוח הינו הקונה בעל הקנין השני, המבצע את הרכישה מאת המוכר בעל הקנין הראשון.

עיקר פעולת העסק לגבי הלקחות, הינה להגביר את ביקורם בחנות, וזאת על מנת להגדיל את סך הקניות שלהם. הדבר נעשה על ידי מתן שירות טוב ומהיר המהוה גורם מדרבן עדיפות לקונים, וגם על ידי פרסום מבצעים שונים המפתים את הלקחות להכנס ולהגביר את סך קניותיהם.

בכלכלה

בכלכלה המונח לקוחות מסמן את בעלי הקנין הקבועים והלא קבועים המבקרים בעסק, המבטאים בסך ביקורם בעסק את הצלחת העסק לגבי נושאים כמו פרסומות, שיווק, ורמת מחירים משתלמת.

שירות לקוחות

במאה האחרונה במיוחד לאור התרחבות התעשיה, חדרה לתודעת המוכרים, כי על ידי יצירת יחס רציני ומהוגן ללקוחות, העסק יקבל עדיפות על ידי הלקוחות . במיוחד אלו הקבועים, שבזכות השירות הטוב שקיבלו, הם יעדיפו לשוב לעסק זה לבצע קניות נוספות.

כתוצאה מכך, החלו להתפרסם אימרות כמו "אצלנו הלקוח תמיד צודק" - המהווה פטור מחובת ההוכחה המוטלת על הלקוח במקרה של מקח טעות או אי עמידת המוכר בתנאים.

ואימרה כמו "אצלנו יש שירות לקוחות אנושי", כאשר האנושיות נחשבת למבינה יותר ומאירה פנים יותר ביחס למערכות שירות לקוחות ממוחשבות.

בשנים האחרונות, עם התרחבות הטכנולוגיה הממוחשבת, לקוחות רבים מדרגים בפומבי באתרי קניות ובאתרי המלצות את רמת שביעות רצונם מהעסק. כתוצאה מכך התרחבה יותר השפעת שירות הלקוחות, מבעיקר לקוחות קבועים אל כלל הציבור הנחשף לדירוגים אלו ומושפע מכך.

מועדון לקוחות

שילוב מערך הפרסומות המהווה את המנוף החיצוני ל'משיכת לקוחות' חדשים לעסק, ומערך שירותי הלקוחות המשמרים לקוחות קבועים בעסק, הוליד שילוב של מבצעים ללקוחות קבועים. הדבר משתלם לבעל העסק הממקד את הפרסומות ללקוחות הקבועים בכדי שיתמידו את ביקורם בעסק שלו עצמו, ומאידך איננו גורע מרווחיו מהלקוחות המזדמנים, שאינם מבקרים בחנות זו בגלל רמת המחירים, משום שהם אינם לקוחות קבועים בעסק זה.

לפעמים רק הסיבה הראשונה הנזכרת שהיא, ל'קבע' לקוחות בעסק, היא המהווה את גורם המבצעים.

פעמים רבות משולבים מבצעים ללקוחות קבועים עם מבצעים לכלל הלקוחות.

לקוח סמוי

לפעמים גורם כלשהו, המעונין בפירסום רמת השירות של עסק כלשהו, שולח מבקר סמוי הבוחן ומתעד את אופן מתן השירות בעסק.

פעמים שהגורם הוא בעל עסק מתחרה או בא כוחו, המעונין להגדיל את הכנסותיו על ידי לשון הרע. לפעמים הגורם הוא בעל עסק תקשורת, כגון עיתון וכדומה המעונין להגדיל את ציבור צרכני עסק התקשורת שלו, המתענינים ברמות השירות של עסקים אלו והוא מברר זאת עבורם.

מקור לשוני

בתורה 'לקוח' הינו פעולה של לקיחה בדרך כלל במובן של קניה, ואיננו כינוי לשם עצם של בעל הפעולה. הוא מתיחס הן לקנין ממוני, והן לקנין נישואיי. במשנה "לָקוּח" הינו דבר ערך הנקנה.

הערות שוליים