לתפוס את השוט
תבנית יצירת אמנות ריקה
לתפוס את השוט (באנגלית: Snap the Whip) הוא ציור שמן על בד משנת 1872 מאת האמן האמריקאי וינסלו הומר. היצירה מציגה קבוצה של ילדים המשחקים יחד במשחק שדה, ומתארת את רוח הנעורים והחברה האמריקאית שלאחר מלחמת האזרחים. הציור נמצא באוסף של מכון באטלר לאמנות אמריקאית בעיר ינגסטאון שבמדינת אוהיו.
הציור בוצע בטכניקת שמן על בד, וממדיו 91.4 × 55.9 סנטימטרים. הוא חתום בפינה הימנית התחתונה. היצירה נרכשה על ידי מכון באטלר לאמנות אמריקאית, שם היא מוצגת דרך קבע.[1]
הומר בילה מספר קיצים בעמק ההדסון בניו יורק, ונאמר כי קיבל השראה לציור סצנה זו מנערים מקומיים ששיחקו בבית הספר הארלי.[2][3]
תיאור היצירה
במרכז התמונה נראית קבוצה של תשעה ילדים יחפים משחקים בחוץ. הם מתוחים בשורה אלכסונית על רקע של שדה פתוח ובית ספר כפרי. הקומפוזיציה מחלקת את הקבוצה לשלושה חלקים: שלושה ילדים מימין המעגנים את השורה, ארבעה ילדים במרכז הרצים בקו מתוח, ושניים משמאל שמאבדים שיווי משקל ונפלטים מהשורה. התאורה החזקה והצללים הקצרים מעידים על שעת צהריים. סביבם צמחייה ירוקה, פרחים ואבנים, כשהבית שמאחוריהם מדגיש את האווירה הפסטורלית של כפר אמריקאי מסורתי.[1]

הקשר היסטורי
וינסלו הומר צייר את לתפוס את השוט בשנת 1872, בעת ששהה בעיירה הרלי במדינת ניו יורק, אזור בעל נוף הררי המזוהה עם רקע הציור. במקביל, עבד באותן שנים גם בעיר ניו יורק. בשנים שלאחר מכן, החל משנת 1877, נהג הומר לבקר בחוותו של פטרונו לוסון ולנטיין בעיירה מאונטיינוויל שבמדינת ניו יורק, שם יצר סדרת ציורים כפריים. הציור מבטא את הנוסטלגיה כלפי בתי הספר הכפריים הקטנים ("בתי הספר האדומים") ואת התמורות שחלו במערכת החינוך האמריקאית לאחר מלחמת האזרחים – שינויים שכללו רפורמות בתפקיד המורה ובתכני הלימוד.[2]
המשחק המתואר
הציור מתאר קבוצת ילדים המשחקים במשחק קבוצתי הקרוי "לתפוס את השוט" – ("Crack the Whip") (אנ'), שבו הילדים אוחזים ידיים ורצים יחד בשורה. ככל שהשורה מתארכת והמהירות גוברת, הכוח הצנטריפוגלי המופעל על הילדים שבקצה גורם להם להישמט ולהיזרק ממנה. המשחק מדגיש תיאום, שותפות ותלות הדדית, והוא מתנהל כהפוגה מחיי הלימודים, על רקע בית הספר הכפרי שמופיע מאחור. וינסלו הומר בחר לקרוא ליצירה בשם Snap the Whip – ניסוח מקביל ל־Crack the Whip - כדי להדגיש את הפעולה החדה והפתאומית של השחרור מקצה השורה, כרמז למתחים ולכוחות הנפשיים והחברתיים הפועלים על היחיד בתוך הקבוצה.[2]
פרשנות
היצירה מבטאת רעיונות של שותפות, תלות הדדית ונפילה. המשחק עצמו, המתנהל כהפסקה מבית הספר, מדגיש את המתח בין חופש ללימוד, בין חברה לבדידות, ובין הטבע לחברה הבנויה. הקומפוזיציה מחולקת לשלוש קבוצות – שלושת הילדים העוגנים בקצה הימני, ארבעת הילדים הרצים במרכז ושניים המעופפים שמאלה – ומדגישה את השבריריות והעוצמה שבקשרים בין אנשים. האיזון בין נוף ההרים, בניין בית הספר והדמויות יוצר הרמוניה צורנית ותוכנית כאחת.


הציור צויר בתקופה שבה הומר עצמו עבר מהנעורים אל גיל הבגרות, והעיסוק בו בגיבוש זהות במסגרת משפחתית וחברתית משקף את מצבו האישי. אף שהתמונה נראית על פני השטח קלילה וספונטנית, מתקיימים בה ניגודים מרומזים בין תנועה לקיפאון, בין נפילה לעמידה, בין חוץ לפנים, ובין פרח לאבן. הילדים יחפים, נמרצים וקרובים לטבע, ועם זאת ממוקמים לצד בית ספר המעיד על תהליך התבגרות ומעבר לעולם של כללים ומסגרת.[1]
השוואה ליצירות אחרות
הציור "לתפוס את השוט" משתייך לקבוצת עבודות שעסקו באותו נושא, אשר נוצרו סביב אותה תקופה. גרסאות נוספות כוללות רישום פיגורטיבי משנת 1872 (מוזיאון קופר יואיט לעיצוב), סקיצה בשמן מאותה שנה (מוזיאון המטרופוליטן לאמנות), ורישום נוסף ששימש כקריקטורה לגילוף עץ שפורסם ב־Harper's Weekly בספטמבר 1873. כמו כן, קיימות יצירות קרובות מבחינה נושאית כגון "שעת לימודים" ו־"בית ספר כפרי", שגם בהן מתוארים ילדים בהקשר של משחק ולמידה. "לתפוס את השוט" נחשב לשיאה של סדרת ציורים אלו, והוא האחרון שבו תיאר הומר קבוצת דמויות גדולה ותוססת בהרכב כה דינמי.[1]
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 1.2 1.3 WINSLOW HOMER 1836, www.butlerart.com
- ^ 2.0 2.1 2.2 "WINSLOW HOMER AND HOUGHTON FARM". hamiltonauctiongalleries.com. אורכב מ-המקור ב-2016-09-05. נבדק ב-2016-07-12.
- ↑ "The rose discarded – A plaque along the rail trail running parallel to Route 209 in Hurley notes how the great American artist Winslow Homer spent a series of summers in the 1870s sketching and painting in our area. In the nearby hamlet out in the..." נבדק ב-2016-07-12.
לתפוס את השוט41432499Q18209719