משומד

מתוך המכלול
(הופנה מהדף מומר)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
Gnome-colors-emblem-development-2.svg הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.
Disambig RTL.svg המונח "מומר" מפנה לכאן. לערך העוסק בחוטא הנכשל בקביעות בעבירה חמורה, ראו משומד לדבר אחד.

משומד הוא כינוי בלשון חז"ל לעבריין. הוא משמש בימינו לפעמים למי שעזב את דרך התורה והתחבר לאיזה דבר כפירה של דת אחרת ובפרט לנצרות. במרוצת הדורות, בעקבות הצנזורה הנוצרית על ספרי הקודש היהודיים, הומר הכינוי "משומד", שהובן על ידי הנוצרים כגנאי, ותחתיו נכתב בכל מקום "מומר", במובן של המרת דת. המילה "משומד" קשורה לשורש ש.מ.ד ולהשמדה.[1]

הביטוי במקורות

בספר שמות כתוב:

וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן זֹאת חֻקַּת הַפָּסַח כָּל בֶּן נֵכָר לֹא יֹאכַל בּוֹ.

ומסביר הרמב"ן על המקום: "כָּל בֶּן נֵכָר - שנתנכרו מעשיו לאביו שבשמים ואחד גוי ואחד ישראל במשמע לשון רש"י ממכילתא (כאן) והכתוב לא הוצרך אלא לישראל וכן תרגם אונקלוס כל בן נכר כל בר ישראל דאשתמד שהתנכר לאחיו ולאביו שבשמים במעשיו הרעים והוא משומד שהזכירו חכמים בכל מקום ופירושו מנוכר".

מכאן נראה לכאורה כי משומד, והיינו עבריין לאביו שבשמיים, נקרא נכרי ואינו אוכל בקרבן הפסח.

ברכת למשומדים (למינים)

בתפילת שמונה עשרה ישנה ברכה מיוחדת על המשומדים - "לַמְּשֻׁמָּדִים אַל תְּהִי תִקְוָה...". כיום במרבית נסחי התפילה השתרש שינוי שנערך מאימת הצנזורה הנוצרית ומופיע (במקום "למשומדים") "למינים" או "למלשינים" (ולפעמים "למינים ולמלשינים"), ואילו הנוסח המקורי "למשומדים" קיים רק בנוסח האר"י ובנוסח תימני בלדי.

מעמדו בהלכה

בהלכה משמש המושג 'משומד', או בעקבות הצנזורה, 'מומר', למי שעובד עבודה זרה, או שמחלל שבת בפרהסיה וכן לציון מומר, ממומר לדבר אחד ועד למי שעזב כליל את דרך התורה וקיבל על עצמו כללי דת אחרת.

על השאלה האם המשומד נחשב עדיין יהודי, ישנה מחלוקת ראשונים. לפי שיטת רש"י, המשומד הוא יהודי[2], ולפיה נפסק בשולחן ערוך: "ישראל מומר שקידש, קדושיו קדושין גמורים".[3][4] מנגד, דעת הרדב"ז שמעיקר הדין המשומד נחשב כגוי לכל דבר,[5] ויש שכתבו שאינו בכלל 'אחיך' האמור בתורה. לפי כל הדעות, אם המשומד ישוב בתשובה הוא חוזר להיות יהודי ללא צורך בגיור.

ראו גם

לקריאה נוספת

  • משה ברוך לזבניק, המשֻמד, מסורת עם, ורשה : הוצאת לוין אפשטין, תרע"ד.
  • יוסף ארן, דיוקנו של יהודי משומד, מאזניים, סז, 10, (תשנג) 1993, עמ' 55-59.
  • נפתלי בן מנחם,‬ יחזקאל הוגה,‫ סיני, ס, (תשכז) 1967, עמ' 182-183.
  • אסף תא-שמע, משומד לכל התורה ברמב"ם, גלֻת, ד, (תשנו) 1995, עמ' 291-295.
  • תשובות גדולי אשכנז בעניין גט של משומד, מוריה, ו, י-יא (תשלו) 1976, עמ' 4-12.
  • תשובת רבינו ישראל מברונא בעניין גט של משומד, ‫ מוריה, ו, יב, (תשלו) 1976, עמ' 5-8.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. מילון אבן-שושן, הערך: משֻמד. אנציקלופדיה מאיר נתיב, הערך: מומר [או משמד].
  2. מיהו לא יהודי? - להגדרת יהודי "בן דת אחרת" בחוק השבות, 21 באוקטובר 2010, משרד המשפטים, המחלקה למשפט עברי
  3. שולחן ערוך, אבן העזר, סימן מ"ד, סעיף ט'
  4. רב בולט בציונות הדתית, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג נקט כדעת רש"י, ואמר שהמשומדים נשארים בקדושתם, אך הם "בעלי מומים ויהודים רעים".(1=משה חיים אפרים בלאך, הנחשב המשומד ליהודי, המאור, חשון תשי"ח, עמ' 24-27.)
  5. שו"ת רדב"ז חלק א' סימן שנא: "דקדושי מומר לאו דאורייתא נינהו אלא משום חומרת אשת איש אמרו מומר שקדש חוששין לקדושיו דמדין תורה הרי הוא כעכו"ם לכל דבריו"

מודעה רבה: המכלול נועד לעיון בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית כלל.

סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רישיון cc-by-sa 3.0