נוסע סמוי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
איור של ימאי התופס באוזנו של נוסע סמוי צעיר שנתגלה על סיפון אונייה, 1897

נוסע סמוי הוא אדם השוהה בהיחבא למטרת נסיעה בתוך אמצעי תחבורה - יבשתי, ימי או אווירי - ללא ידיעת מפעילי אותו כלי תחבורה והאחראים עליו. בדרך כלל הנוסע הסמוי נמצא על כלי התחבורה גם ללא ידיעת הנוסעים האחרים ואנשי הצוות באותו כלי, אך לעיתים הוא מסתייע באחד מהם, כדי להיכנס אליו ולשהות בו.

במהלך מאות השנים האחרונות ניסו אלפי בני אדם את מזלם כנוסעים סמויים בכלי תחבורה. לחלק מהם עלה הניסיון במחיר חייהם.

התופעה

יש להבחין בין תופעת הנוסע הסמוי לבין נסיעה גלויה של אדם בכלי תחבורה תחת זהות בדויה. כמו כן יש להבחין בינה לבין הברחת בני אדם. האחרונה לא נעשית רק ביוזמת הנוסע הסמוי אלא גם בידיעתו ובסיועו של האחראי על כלי התחבורה או אדם אחר המעורב בהטענת המטען עליו, שבדרך כלל גם מפיקים רווח כספי מההברחה.

לכניסה ושימוש של נוסע סמוי בכלי תחבורה יש מספר משמעויות ומטרות:

  • היציאה של הנוסע הסמוי מארץ המוצא של כלי התחבורה או הכניסה לארץ היעד שלו נעשית ללא היתר לכך מהשלטונות של אותן ארצות. זו אכן מטרתם של נוסעים סמויים רבים - למשל פליטים, אנשים הנרדפים פוליטית או מהגרי עבודה - שאינם יכולים לצאת מארץ פלונית או להיכנס אליה באופן גלוי ובדרך החוקית הנוהגת באותם מקומות
  • הנוסע הסמוי איננו עושה שימוש במתקנים המיועדים לנוסעים בכלי התחבורה ואיננו מקבל במהלך הנסיעה תנאים ושירות כמו נוסע רגיל. על ידי כך הוא מסכן פעמים רבות את שלומו ואת חייו. לעיתים הוא מסכן גם את שלומם של אנשים אחרים על סיפון כלי התחבורה או אף את בטיחותו של כלי התחבורה כולו. בתנאים אלו גם לא ניתן למפעיל כלי התחבורה לקחת על עצמו את האחריות לשלומו של הנוסע כפי שהוא עושה ביחס לנוסעים רגילים
  • בין הנוסע הסמוי לבין מפעיל כלי התחבורה לא נעשה חוזה נסיעה מסודר - ואמנם מטרת חלק מהנוסעים הסמויים היא להימנע מתשלום עבור הנסיעה בו (לעיתים זו מטרתם היחידה)
  • שהות של נוסע סמוי שנתגלה על כלי תחבורה - במיוחד אוניות - כרוכה בעלויות גדולות למפעיליו, בשל עיכובים בנסיעה הנגרמים בשל נוכחותו, הצורך לסטות מתוכנית הנסיעה על מנת להורידו בתחנה או בנמל וגם תשלום קנסות המוטלים במדינות שונות בשל שהות נוסע סמוי על כלי תחבורה.

שימוש בכלי תחבורה כנוסע סמוי הוא עבירה על החוק במדינות רבות בעולם, וכך גם סיוע של איש צוות בכלי תחבורה לנוסע סמוי או התרשלות שלו בגילוי נוסע סמוי.

בים

התופעה של הפלגה בכלי שיט כנוסע סמוי מוכרת מזה מאות שנים, שכן אוניות היוו במשך שנים רבות את אמצעי התחבורה העיקרי למעבר של מרחקים גדולים ובין ארצות ששטחי ים מפרידים ביניהן. כלי שיט, ובמיוחד הגדולים שבהם, מזמנים לנוסעים סמויים פינות אפשריות רבות להסתתר בהן - למשל במחסנים, תאי מטען, מיכלים, תעלות אחזקה, מאחורי לוחות קיר ובחדרי מנועים. הנוסע הסמוי עשוי גם להתחבא בתוך כלי מטען המועמסים על אוניות, כמו מכולות.

דו"ח של ארגון הימאות הבינלאומי מנה את מספר אירועי הנוסע הסמוי והנוסעים בים בשנים 2007-‏2017:[1]

  • 2007 - 842 אירועים, 1,955 נוסעים סמויים
  • 2011 - 774 אירועים, 1,640 נוסעים
  • 2014 - 503 אירועים, 1,274 נוסעים
  • 2017 - 423 אירועים, 1,420 נוסעים

הדו"ח מציין כי בעוד שמספר האירועים פחת עם השנים, הרי שמספר הנוסעים הממוצע המעורב בכל אירוע עלה.

לפי הדו"ח מוצאם של רוב הנוסעים הסמויים בשנים שנמנו היה מארצות במערב אפריקה ובצפון אפריקה. נוספים הגיעו מסוריה, אפגניסטן, הודו ואלבניה. מרבית הנוסעים הסמויים עלו על האוניות בנמלים בחופי אפריקה.

ביבשה

נסיעה סמויה בכלי תחבורה יבשתי היא מסובכת יותר מאשר בכלי שיט וגם מסוכנת יותר. נוסעים סמויים מסתתרים בקרונות רכבת, בתוך תאי מטען של כלי רכב ובתוך מכולות. לא מעטים קיפחו את חייהם בתוך מכולות או בעת שנצמדו מבחוץ אל כלי רכב יבשתי (במיוחד רכבות) ונפגעו או נפלו ממנו אגב כך.

באוויר

נסיעה סמויה בכלי טיס היא המורכבת מכולן, והפכה קשה יותר ויותר לביצוע ככל שהוחמרו אמצעי הביטחון לבדיקת העולים על מטוסים. לנוכח הקושי להיכנס למטוס עצמו עשו רבים ניסיונות להתגנב לתאי המטען או לתאי הגלגלים של מטוסים טרם המראתם.

הנסיעה הסמויה בתאי הגלגלים כרוכה בסכנת מוות חמורה: הנוסע עלול להימחץ על ידי הגלגלים המתקפלים לתוך התאים אחרי ההמראה; כמו כן תאי הגלגלים אינם מדוחסים ומחוממים ולכן השוהה בהם חשוף במהלך הטיסה לתנאים הקיצוניים השוררים בגובה רב - טמפרטורות נמוכות מאוד ואוויר דליל בחמצן; לבסוף, בעת שתאי הגלגלים פתוחים והגלגלים פרושים הוא עלול ליפול מהתא, ובמיוחד לקראת הנחיתה, אם איבד את הכרתו עקב החשיפה לקור והמחסור בחמצן. בשנים 1946-‏2021 היו לפחות 99 אירועים של נסיעה סמויה בתאי הגלגלים של מטוסים (חלקם במעורבות יותר מנוסע אחד), ורובם הסתיימו במות הנוסע.

בישראל

בשנת 1982 התרחשה פרשת הנוסע הסמוי, שבה רב חובל של אוניית משא ישראלית הוריד לים נוסע סמוי אפריקאי שנמצא על אונייתו לרפסודה ליד חופי מוזמביק שבאפריקה. הפרשה נחקרה, רב החובל הורשע בעבירות פליליות ונידון לשתי שנות מאסר על תנאי.

כללים משפטיים

חוק הספנות (ימאים), תשל"ג-1973 קובע כי ימאי שיסתיר או יסייע להסתיר נוסע סמוי יעבור בכך עבירת משמעת.[2]

תקנות הספנות (ימאים) (נוסעים סמויים), תשמ"ח-1988 קובעות כללים בשורה של נושאים הנוגעים לנוסעים סמויים:

  • איסור להפליג כנוסע סמוי ואיסור לסייע לנוסע שכזה, אשר הפרתם גוררת עונש מאסר
  • חובותיו וזכויותיו של נוסע סמוי כל עוד הוא נמצא על סיפון כלי שיט שהתקנות חלות עליו
  • כללים בעניין הורדת נוסע סמוי מכלי השיט:
    • אם נתגלה נוסע סמוי בכלי שיט בעודו בנמל ההפלגה הוא יורד שם לחוף
    • אם נתגלה הנוסע בלב ים על הקברניט להורידו בנמל הראשון אליו הגיע כלי השיט לאחר הגילוי ושבו יתירו שלטונות הנמל את הורדתו; אך אם ראה הקברניט שבנמל זה נשקפת סכנה לחיי נוסע סמוי בשל השתייכותו לגזע, לאום, השקפה, דת, אזרחות, חברה או בשל השקפה מדינית מסוימת, יהיה על הקברניט למצוא הסדר הולם אחר ובלבד שלא יסכן את כלי השיט ואת שלום הנמצאים בו, והכל בהתייעצות עם המפקח על הימאים שמונה לפי החוק ועם בעל כלי השיט
    • בנוגע לנוסע סמוי שהוא אזרח ישראלי שנתגלה בכלי שיט שהפליג מנמל בישראל, על הקברניט לעשות את כל הסידורים הנאותים לצורך החזרתו לישראל.

מספר נוסעים סמויים

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נוסע סמוי בוויקישיתוף

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0