נמל התעופה לידס-ברדפורד
| נמל התעופה מהאוויר | |||||||||||
| נתוני השדה | |||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||||||
| סוג השדה | ציבורי | ||||||||||
| תקופת הפעילות | 1931–הווה (כ־94 שנים) | ||||||||||
| מפעיל | Leeds Bradford Airport Limited | ||||||||||
| עיר סמוכה | לידס, ברדפורד | ||||||||||
| משרת את | לידס / ברדפורד / הרוגייט / יורקשייר | ||||||||||
| קואורדינטות | 53°51′57″N 1°39′38″W / 53.865833°N 1.660556°W | ||||||||||
| גובה מעל פני הים | 207.9 מטר (682 רגל) | ||||||||||
| https://www.leedsbradfordairport.co.uk/ | |||||||||||
| מסלולי טיסה | |||||||||||
| |||||||||||
| סטטיסטיקה (2024) | |||||||||||
| מספר הנוסעים | 4,22 מיליון | ||||||||||
| תנועות מטוסים | 37,093 | ||||||||||
נמל התעופה לידס-ברדפורד (באנגלית: Leeds Bradford Airport) הוא נמל תעופה בצפון אנגליה. הנמל הופרט בשנת 2007, ובשנת 2017 נמכרה השליטה לידיי חברת השקעות מאוסטרליה, אי.אם.פי קפיטל (AMP Capital)[1], שהיא עצמה נרכשה בשנת 2023 על ידיי חברת אינפרהברידג' (InfraBridge) השולטת נכון ל-2025 על שני נמלי תעופה נוספים בתחומי בריטניה[2]. סימון האותיות הבין-לאומי של נמל התעופה באיגוד חברות התעופה הבין-לאומי יאט"א הוא LBA, והוא מסומן EGNM בארגון הבין־לאומי לתעופה אזרחית ICAO[3]. מפעילת נמל התעופה היא חברת "לידס ברדפורד איירפורט לימיטד" (Leeds Bradford Airport Limited).
מקור השם
נמל התעופה נקרא על-שם שתי הערים הגדולות הקרובות אליה ולהן הוא נותן שירות. העיר הגדולה ביותר באזור הנמל היא לידס (Leeds), בה חיים למעלה מחצי מיליון תושבים בעיר עצמה[4], וברדפורד, לה כ-300,000 תושבים בעיר (ללא מניין תושבים במרחב המטרופוליטני המורחב ובערי לוויין)[5]. שמו הראשון של נמל התעופה היה "האירודרום של ייאדון" (Yeadon Aerodrome). "ייאדון" הוא שמו של היישוב הסמוך ביותר, הגובל בגדרות נמל התעופה.

היסטוריה
נמל העופה נפתח בשנת 1931 כ"אירודרום של ייאדון", כשהמונח איירודרום כיוון בדרך כלל לשדה צבאי, שמטוסים ממריאים ממנו ונוחתים בו, אך ללא כל לוח זמנים קבוע, הקיים בשדות או בנמלי תעופה[6]. בשנת 1935 הופעלו קווי טיסות פנים בריטיות לניוקאסל, אדינבורו ולונדון. במהלך מלחמת העולם השנייה, פעל בשטח נמל התעופה מפעל צללים בריטי (אנ'), בו יוצרו למעלה מ-700 מפציצים מסוג אוורו לנקסטר וכ-4,500 מטוסי אוורו אנסון[7], וגם מטוסי לינקולן ו-יורק. מסלולי הטיסה הוארכו והורחבו על-מנת לאפשר את טיסות המבחן של המטוסים הצבאיים שיוצרו באתר בזמן המלחמה. טיסות מסודרות לפי לוחות זמנים הונהגו לאחר מלחמת העולם השנייה רק ב-1959, שנה בה פיקחה על תפעול הנמל ועדה משותפת של הערים לידס וברדפורד, ובאותה השנה הופעלה גם תאורת לילה של מסלול הטיסה[8]. בשנת 1965 טרמינל הנוסעים נשרף עד היסוד, והנגר בנמל הוסב לתפקד כטרמינל זמני[9]. באותה השנה נחנך מסלול טיסה חדש. טרמינל חדש במקום הטרמינל שנשרף נחנך כעבור כ-3 שנים, ב-1968. בשנת 1984 נחנך רשמית מסלול טיסה שהוארך, שחייב את הסטת הדרך המהירה הקרובה, ובניית מנהרה מתחת למסלול הטיסה. עבודות אלו איפשרו נחיתת מטוסים גדולים, דבר שהפך את נמל התעופה לידס-ברדפורת לנמל תעופה אזורי של מחוז יורקשייר. ב-1986 נחת בנמל מטוס קונקורד על קולי של חברת בריטיש איירווייז[10]. נעשו גם עבודות פיתוח והגדלת הנגרים, שאיפשרו נחיתת מטוסים רחבי גוף דוגמת בואינג 747. בשנת 1996 חצה מספר הנוסעים לראשונה את רף המיליון הראשון[8]. בשנת 2007 הופרט תפעול הנמל. בשנת 2020 נדרשו תוספות ושיפורים במבנה הטרמינל, על-מנת לאפשר הפעלת כללי ריחוק חברתי, שהוכתבו בעקבות התפרצות מגפת הקורונה. לאחר שנמל התעופה דונקאסטר שפילד (אנ') נסגר בשנת 2022, עברו כמה חברות תעופה לפעול במסגרת נמל התעופה לידס-ברדפורד. נמל התעופה נמצא בהרחבה, לקראת קליטת נוסעים רבים יותר. ההרחבה תוכננה להסתיים לקראת סוף שנת 2026[11][12].
גאוגרפיה ואקלים
גאוגרפיה
נמל התעופה לידס-ברדפורד מצוי בתחומי מחוז יורקשייר, באזור מערב יורקשייר, בצפון אנגליה והוא משרת גם את מזרח יורקשייר. מרחקו של הנמל מהעיר לידס מסתכם בכ-12.5 ק"מ, והמרחק לברדפורד דומה למדי, מעט למעלה מ-13 ק"מ. העיר ייאדון (Yeadon) נמצאת בקרבה מיידית לנמל, וחלק מבתיה קרובים לגדרות. עיר אחרת הנמצאת בקרבה יחסית היא יורק (York), כ-49 ק"מ. במרחק גדול יותר נמצאות שפילד (Sheffield), כ-71 ק"מ, ומנצ'סטר (Manchester) כ-75 ק"מ בכיוון כללי דרום מערב. מידלסבורו נמצאת במרחק של כ-98 ק"מ בכיוון כללי צפון. הים הצפוני נמצא במרחק של כ-80 ק"מ בקו אווירי לכיוון מזרח. גובהו של נמל התעופה לידס-ברדפורד מעל פני הים מסתכם ב-207.9 מטר (682 רגל)[13].
אקלים
הרוח היא אחד מגורמי האקלים המשפיעים ביותר על פעילותו של כל נמל תעופה. הרוחות באזור נמל התעופה ערות, אבל בדרך כלל לא סוערות. מהירות הרוח בממוצע שנתי עומדת על 18.7 קמ"ש, ובחודשי החורף מנובמבר עד וכולל מרץ, הרוחות מנשבות במהירות ממוצעת העולה על 20 קמ"ש. בדרך כלל הרוח נושבת מכיוון מזרח[14]. תקופות הקיץ בנמל התעופה נעימות וקצרות, ועונות החורף ארוכות וקרות. נדיר שהטמפרטורות באזור עולות על 24 מעלות צלזיוס, או יורדות מתחת למינוס 3. העננות בשמי נמל התעופה גבוהה יחסית בכל חודשי השנה למעט יולי, שיעור העננות מ-50% ומעלה, והממוצע השנתי מסכם ב-61.25%. כמות הגשם השנתית הממוצעת עומדת על 581.8 מ"מ, וכמות השלג הממוצעת השנתית על 74.6 מ"מ. מספר הימים בהם יורדים משקעים במקום (גשם, שלג או שניהם לסירוגין) הוא 100.3 ימים בממוצע שנתי.
| אקלים בנמל התעופה לידס-ברדפורד | |||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| חודש | ינואר | פברואר | מרץ | אפריל | מאי | יוני | יולי | אוגוסט | ספטמבר | אוקטובר | נובמבר | דצמבר | שנה |
| טמפרטורה יומית מרבית ממוצעת (C°) | 6 | 6 | 8 | 11 | 14 | 17 | 19 | 19 | 16 | 12 | 9 | 7 | 12 |
| טמפרטורה יומית מזערית ממוצעת (C°) | 1 | 1 | 2 | 4 | 7 | 10 | 11 | 11 | 9 | 7 | 4 | 2 | 5.75 |
| משקעים ממוצעים (מ"מ) | 46.8 | 37.3 | 37.4 | 39.1 | 43.8 | 50 | 49.2 | 56.8 | 51.2 | 59.1 | 57.9 | 53.2 | 581.8 |
| מקור: Weather Spark | |||||||||||||
מסלולים, טרמינלים ונוסעים
מסלולים: בשירות נמל התעופה מופעל מסלול טיסה אחד ויחיד, מחופה באספלט, באורך 2,250 מטר (7,382 רגל), ברוחב 46 מטר (151 רגל), מואר בלילות, בכיוונים 14/32[15].
טרמינלים: את נמל התעופה משרת טרמינל אחד בצורת חצי סהר, המחולק ל-2 אגפים[16]. אגף B מיועד לטסים באמצעות חברת התעופה הבריטית Jet2, ובו 15 עמדות צ'ק אין. האגף הנפרד A נותן שירות לטסים בכל יתר חברות התעופה, ובו 17 עמדות צ'ק אין. לנוסעים הנוחתים מוקצה חלק מופרד, ולנוסעים המגיעים מטיסות פנים מוקצה שטח אחר.
נוסעים וטיסות: מספר הנוסעים שעברו בנמל התעופה בשנת 2024 היה 4,222,487, עלייה של 5.8% לעומת שנת 2023. תנועות המטוסים הסתכמו בשנת 2024 ב-37,093, עלייה בשיעור 1.9% מול הנתון בשנה שקדמה לה[17]. מספר הנוסעים מתוכנן להגיע לשבעה מיליון עד שנת 2030.
שירותים לנוסעים
השירותים שנוסעים מקבלים בנמל התעופה לידס-ברדפורד, הם שירותים של נמל תעופה מודרני ובין-לאומי[18].
כללי ומזון: שמירת חפצים, דרגנועים, מעליות, בתי קפה ומסעדות.
תקשורת: נקודות אינטרנט, WI-FI חינמי בשטחים ציבוריים, טלפונים ציבוריים.
שירותים אישיים, עסקיים וכספיים: עמדות מידע (i), שירותי מכס ופטור ממכס, חנויות פטורות ממכס, כספומטים, שירותי בנקאות והמרת מטבע, חדרי אח"מ (VIP lounge) עם שירותים עסקיים ומקלחות.
תחבורה: אוטובוסים ציבוריים, שאטל לערים הקרובות, מוניות, חניה רגילה (שעה ראשונה ללא תשלום) וחניה לטווח ארוך, השכרת רכב.
סיוע אישי ונכים: שירותי נכים, סיוע בניוד לנכים ולמוגבלי תנועה, עזרה ראשונהבית מרקחת,, צ'ק אין מהיר.
טיסה ותיור: עמדות כרטוס, נציגויות של משרדי נסיעות וחברות תעופה, משרד לאיתור חפצים "אבדות ומציאות" וסיוע פעיל במציאה מהירה של חפצים שאבדו.
חברות תעופה ויעדים
נמל התעופה לידס-ברדפורד מפעיל טיסות ל-27 מדינות, ול-76 יעדי טיסה שונים, מתוכם 2 יעדים בריטיים פנימיים. בטבלה נכללו יעדים, אליהם ומהם מתקיימות לפחות 15 טיסות חודשיות. יעד הטיסה הארוכה ביותר נכון לאוקטובר 2025, הוא נמל התעופה לרנקה (LCA), במרחק של כ-3,450 ק"מ[19]. רבים מיעדי הטיסה העמוסים נמצאים בספרד.
רשימת חברות התעופה המבצעות ארבע טיסות חודשיות ומעלה, אל ומנמל התעופה לידס-ברדפורד[19]:
| טבלת חברות תעופה עיקריות, המבצעות טיסות לארבעה יעדים לפחות | ||
|---|---|---|
| מס' | שם חברת התעופה והלאום המקורי שלה | מספר יעדי טיסה |
| 1 | ג'ט2-Jet2.com |
58 |
| 2 | ריינאייר-Ryanair |
25 |
| 3 | איזיג'ט-Easyjet |
6 |
| 4 | ויז אייר-Wizz Air |
4 |
| 5 | אייר לינגוס-AER LINGUS |
4 |
תאונות ותקריות
בסקירה לא נכללו תאונות ותקריות שאירעו לפני שנת 1970, עקב היעדר רלוונטיות, כיוון שבמהלך הזמן הרב שחלף מהאירועים שקרו לפני זמן רב, השתנו מבנה נמל התעופה, ציוד של תפעול ובקרה והתחלפו גם דורות של מטוסים העוים שימוש בנמל התעופה.
תאונות
כשל במכשיר ומזג אוויר גרוע: בתאריך 24 במאי 1995 מטוס נוסעים קטן מסוג אמבראר 110 Embraer EMB- Bandeirante בתפעול נייטאייר-יורואייר (Knight Air, lsf Euroair) שהגיע מאברדין, נחת בנמל התעופה לידס-ברדפורד. המטוס עבר פעולות תחזוקה והכנה לקראת המראה בחזרה לאברדין, בטיסת מסחרית מתוכננת. הצוות שהנחית את המטוס דיווח שלא היו בו תקלות, וצוות אחר תפס את מקומו לביצוע הטיסה חזרה לאברדין. על סיפון המטוס היו 9 נוסעים ו-3 אנשי צוות. תנאי מזג האוויר באזור הנמל היו גרועים, ירד גשם וחזאים צפו גם משבי רוח חזקים, ברקים ורעמים. זמן קצר לאחר ההמראה התקבלה תשדורת מצוות המטוס, בה נמסר שקיימת תקלה בהתקן אופק מלאכותי (אנ') בתא הטייס, והמטוס מבקש לשוב ולנחות[20]. הרשות לחזור ניתנה, אך המטוס החל לסטות מהנתיב שתוכנן לו, ומספר פעמים ביקש לצפות עליו ולדעת אם הוא טס בקו ישר. לאחר שהגיע לגובה 3,600 רגל (1,097 מטר) החל המטוס לחוג בזווית חדה ולצלול, ולבסוף התרסק. בתאונה נהרגו כל 12 בני האדם שהיו על סיפון המטוס. חקירה קבעה שהסיבות האפשריות היו תקלה באופק המלאכותי, חוסר יכולת הקברניט להטיס את המטוס ללא אופק מלאכותי, וסביר שגם למזג האוויר הסוער הייתה השפעה. המטוס נהרס לגמרי ונמחק מרשימת המטוסים הפעילים.
זווית שגויה בגישה לנחיתה: בתאריך 19 באוקטובר 1987 התקרב לנמל התעופה לידס ברדפורד מטוס נוסעים קטן מסוג קינג אייר ביצ'קראפט סופר קינג 200 (Beechcraft 200 Super King Air), שהגיע מכיוון נמל התעופה טיסייד (MME-Teesside) בשירות חברת התעופה ארטיקס (Artix). במטוס נכח הטייס בלבד, שהיה אמור לאסוף נוסעים שהיו בדרכם לנמל התעופה אליקנטה-אלש מיגל ארננדס בספרד. הטייס קיבל אישור להנמיך לגובה 3,000 רגל (914 מטר) וקיבל הנחיות הנמכה מדויקות מפקח הטיסה, עליהן לא חזר בקול רם כמקובל[21]. הטיס סטה מזווית ההנמכה שהוכתבה לו על-ידיי פקח הטיסה, והתרסק לתוך צלע גבעה, כ-3.4 ק"מ בלבד מקצה מסלול הטיסה. באזור הנמל שררה עננות נמוכה, ובמטוס פעל מכשיר ה-DMA, המיועד למדידת טווחים. הטייס נהרג בתאונה, והמטוס נהרס לגמרי.
תקריות
בלם לא מתפקד: ב-1 בינואר 2016 נחת מטוס Airbus איירבוס A 320 של חברת החסך הירדנית ג'ורדן אוויאיישן בנמל תעופה. עם הנחיתה התברר, כי הבלמים באחד מכני הנסע אינם תקינים. קברניט המטוס החליט שלא להשתמש במערכת הבלימה החלופית, כיוון שסבר שהמטוס לא יספיק לעצור לפני קצה המסלול. במקום זאת, הפעיל הקברניט את מערכת היגוי הגלגלים בסיבוב חד ימינה[22]. המטוס נעצר בסמוך לקצה מסלול הטיסה הסלול. לא היו נפגעים בתקרית.
תקלה במערכת הנחיתה: בתאריך 20 באוקטובר 2024 הגיע לנחיתה בנמל התעופה לידס-ברדפורד מנמל התעופה קורופו (CFU), מטוס בואינג 737 של קבוצת TUI. מזג האוויר היה סוער. המטוס החל לסטות לאחר הנגיעה בקרקע, הטייסים ניסו לתקן ידנית, אך מערכת ההיגוי והנחיתה הגיבה ברעידות חזקות. המטוס ירד ממסלול הטיסה, ונעצר בשטח בוצי סמוך, שנוצר מהגשמים. איש מששת אנשי הצוות ו-195 הנוסעים לא נפגע. למטוס נגרמו נזקים קלים, והוא תוקן הוחזר לשירות. מקור הבעיה היה נעוץ במסב תקול[23].
תחבורה אל הנמל וממנו
כבישים: כביש A658 עובר במנהרה שנחפרה מתחת למסלול הטיסה של נמל התעופה. סידור זה נעשה, על-מנת לאפשר את הארכת מסלול הטיסה. באזור עוברים כבישים מהירים A58, A65 ו-A64, כביש A660, וכבישים אחרים המחברים את הערים ברדפורד ולידס עם הנמל, ועם יתר חלקי בריטניה.
אוטובוס: קווי אוטובוס סדירים הנקראים "פְלׇייֵר באס" (FLYER buses) מחברים את נמל התעופה עם היישובים המשמעותיים הקרובים, לידס[24], ברדפורד והרוגייט. הקווים פעילים משעות הבוקר המוקדמות, עד שעות הערב המאוחרות[11].
רכבת: אין תחנת רכבת בנמל התעופה לידס-ברדפורד. בשנת 2020 החלו הליכי בדיקה ותכנון לתחנת רכבת שתיקרא Leeds Bradford Airport Parkway Station. בעדכון מיולי 2025 נמסר, כי הנושא עדיין נבדק, עקב התייקרות הפרויקט[25]. לא נמסר על תאריך יעד לחיבור מסילת רכבת לנמל התעופה. עד הקמת תחנת רכבת לנמל, תחנת הרכבת הקרובה נמצאת בעיר לידס, במרחק של כ-12 ק"מ.
תעופה: נמלי תעופה בין-לאומיים במרחק סביר, היכולים לשמש אלטרנטיבה בעת הצורך לנמל התעופה לידס-ברדפורד[26], הם נמל התעופה מנצ'סטר (MAN) במרחק של כ-98 ק"מ, נמל התעופה ליברפול ג'ון לנון (LPL) במרחק של כ-120 ק"מ, ונמל התעופה מזרח המידלנדס (אנ') (EMA) במרחק של כ-158 ק"מ.
גלריה
-
הטרמינל ומגדל הפיקוח מכיוון חניון המכוניות.
-
הכניסה לטרמינל.
-
הטרמינל בנוי בצורה המזכירה חצי סהר.
-
תחנת האוטובוסים.
-
הנמל בלילה מושלג.
-
בתוך הטרמינל.
ראו גם
קישורים חיצוניים
אתר האינטרנט הרשמי של של נמל התעופה לידס-ברדפורד
LEEDS BRADFORD AIRPORT + NEW TERMINAL | אורך=05:20, סרטון בערוץ "Jacek Zarzycki", באתר יוטיוב
הערות שוליים
- ↑ Leeds Bradford Airport sold to Australian investment fund, Yorkshire Evening Post, 2017-10-18 (באנגלית)
- ↑ InfraBridge - Global infrastructure investments, InfraBridge (באנגלית אמריקאית)
- ↑ Leeds Bradford - United Kingdom, World Airport Codes (באנגלית אמריקאית)
- ↑ Leeds Population 2025, World Population Review (באנגלית)
- ↑ Bradford | England, Map, & Population | Britannica, www.britannica.com, 2025-10-14 (באנגלית)
- ↑ aerodrome - תרגום לעברית - דוגמאות אנגלית | Reverso Context, באתר context.reverso.net
- ↑ On: Yorkshire Magazine, Fascinating historical look at Leeds Bradford airport through time, On: Yorkshire Magazine, 2012-09-20 (באנגלית בריטית)
- ^ 8.0 8.1 History of Leeds Bradford Airport, FlyPark (באנגלית אמריקאית)
- ↑ Jack Brayshaw, Leeds & Bradford Airport - (1), Aireborough Historical Society, 2022-02-16 (באנגלית בריטית)
- ↑ Leeds Bradford Airport, Aviation Airport Wiki (באנגלית)
- ^ 11.0 11.1 FIRST LOOK: LEEDS BRADFORD AIRPORT UNVEILS FIRST ANIMATION OF TERMINAL EXPANSION | Leeds Bradford Airport, www.leedsbradfordairport.co.uk, 2025-03-05 (באנגלית)
- ↑ Leeds Bradford Airport expansion to be completed by winter 2026, www.bbc.com, 2025-02-13 (באנגלית בריטית)
- ↑ Mapy.com, Mapy.com
- ↑ Leeds Bradford International Airport Climate, Weather By Month, Average Temperature (United Kingdom) - Weather Spark, weatherspark.com (באנגלית)
- ↑ EGNM/Leeds Bradford General Airport Information, acukwik.com
- ↑ Terminal Map | Leeds Bradford Airport, www.leedsbradfordairport.co.uk (באנגלית)
- ↑ Annual airport data 2024 | UK Civil Aviation Authority, www.caa.co.uk
- ↑ airssist, Key Tips for Navigating Leeds Bradford Airport, airssist (באנגלית אמריקאית)
- ^ 19.0 19.1 Flights from Leeds / Bradford (LBA), www.flightconnections.com, 2025-10-09 (באנגלית)
- ↑ Harro Ranter, Accident Embraer EMB-110P1 Bandeirante G-OEAA, Wednesday 24 May 1995, asn.flightsafety.org
- ↑ Crash of a Beechcraft B200 Super King Air in Leeds: 1 killed | Bureau of Aircraft Accidents Archives, www.baaa-acro.com (באנגלית)
- ↑ Editor, JORDAN AVIATION flight LTE376 - Aviation Accident Database, 2016-01-01 (באנגלית אמריקאית)
- ↑ Plane left Leeds Bradford runway due to failed bearing, www.bbc.com, 2024-10-24 (באנגלית בריטית)
- ↑ Rome2Rio Pty Ltd, Rome2Rio, Rome2Rio (באנגלית)
- ↑ Leeds Bradford Airport Parkway Station, Your Voice (באנגלית)
- ↑ Alternate airports to Leeds Bradford International Airport | Travelmath, www.travelmath.com (באנגלית)
נמל התעופה לידס-ברדפורד42073988Q8699

