נמל התעופה לנסרוטה
| מראה מהאוויר של נמל התעופה לנסרוטה | |||||||||||
| נתוני השדה | |||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||||||
| סוג השדה | ציבורי וצבאי | ||||||||||
| מפעיל | Aena | ||||||||||
| עיר סמוכה | Arrecife, לנסרוטה | ||||||||||
| קואורדינטות | 28°56′44″N 13°36′19″E / 28.945556°N 13.605278°E | ||||||||||
| גובה מעל פני הים | 14 מטר (46 רגל) | ||||||||||
| https://www.aena.es/en/cesar-manrique-lanzarote.html | |||||||||||
| מסלולי טיסה | |||||||||||
| |||||||||||
|
(למפת האיים הקנריים רגילה) | |||||||||||
| סטטיסטיקה (2024) | |||||||||||
| מספר הנוסעים |
8.7 מיליון | ||||||||||
| תנועות מטוסים |
69,918 | ||||||||||
| מטען |
508 (טון) | ||||||||||
נמל התעופה לנסרוטה (בשמו המלא בספרדית נמל התעופה סזאר מנריק-לנסרוטה Aeropuerto César Manrique-Lanzarote) הוא נמל התעופה היחידי המשרת את האי לנסרוטה, המשתייך לקבוצת האיים הקנריים של ספרד. בנמל התעופה מתקיימת פעילות של תעופה אזרחית וגם צבאית. בשנת 2024 הוא דורג עשירי בין כל נמלי התעופה הספרדיים, בהיבטים של מספר חברות התעופה הפעילים בו, ויעדיי הטיסה אליהם הוא קשור[1]. הנמל מדורג שלישי בין נמלי התעופה של האיים הקנריים, בהיקף הנוסעים העוברים דרכו. סימנו הבין-לאומי של נמל התעופה בארגון יאט"א הוא ACE, והוא מסומן באותיות GCRR בארגון ICAO[2]. החברה המפעילה את הנמל היא Aena, המפעילה בתחומי ספרד את רוב רובם של נמלי התעופה.
מקור השם
שני חלקים לשמו של נמל התעופה. לנסרוטה הוא מציין מקום, של האי שעליו הנמל בנוי ואותו הוא משרת. סזאר מנריק (אנ') הוא שמו של אומן מוזאיקה, צייר, פסל ופסל סביבתי, שנולד באי לנסרוטה וגם נפטר ונקבר בו. סזאר מנריק[3] נולד ב-1919 ונפטר ב-1992. חלק מחייו חי במדריד וחלק בניו-יורק, אך כעבור שנים אחדות חזר ללנסרוטה, חי ופעל בה עד סוף ימיו, והשאיר את חותמו על האי. על כל פועלו באי ולמענו, קראו שלטונות האי על-שמו את נמל התעופה הבין-לאומי המקומי. בנוסף, הוקמה באי "קרן סזאר מנריק", הממוקמת במבנה המכונה "בית הוולקנו", המשמש גם כמוזיאון[4]. שמו של האומן הוסף בשנת 2019 לשמו של נמל התעופה, לכבוד ציון מאה שנה להולדתו.
היסטוריה
ההיסטוריה של נמל התעופה לנסרוטה החלה ב-1936, כאשר הוקם כמתקן עזר צבאי, למטוסים שהיו בדרכם מסביליה לאיים הקנריים. בעת מלחמת העולם השנייה חיל האוויר הספרדי אישר את המקום כנמל תעופה צבאי, במסגרת תוכנית הגנה על האיים הקנריים. בתום מלחמת העולם השנייה, ב-1946 נפתח הנמל ארעית לתעופה אזרחית, לטיסות פנים בלבד בין האיים הקנריים, ומאוחר יותר גם לטיסות פנים ספרדיות[5]. ב-1965 נוסף למסלול הטיסה חיפוי אספלט, ונוספה לו תאורת לילה ארעית. בשנות ה-70 ושנות ה-80 עבר הנמל שיפוצים נרחבים, להתאמתו למספר הנוסעים ההולך וגדל, לרבות הכנת תאורת לילה קבועה למסלול הטיסה. בשנת 1999 נחנך טרמינל דו קומתי חדש[6], המסוגל לטפל ביותר מ-7 מיליוני נוסעים, ובו למעלה מ-40 עמדות צ'ק אין, ומספר גשרי עליה למטוסים, ונוספו סוגי שירותים רבים, חנויות וכדומה. בנוסף, נבנו מגדל פיקוח חדש, חניונים לכלי רכב, ומתקני תמיכה ותחזוקה מודרניים.
מוזיאון תעופה
המוזיאון נחנך בשנת 2002, ונמצא בטרמינל הראשון ששירת את נמל התעופה. המוצגים במוזיאון נועדו להראות את התפתחותו של נמל התעופה, בתצלומים, מטוסים ישנים, ובאמצעות מוצגים אחרים, מכשירים וכדומה. אחד המוצגים הוא חלק מיצירה אומנותית, קיר מעוטר בציור "לנסרוטה" שהיה בטרמינל הישן, פרי יצירתו של האומן סזאר מנריק, שנמל התעופה קרוי על-שמו. בין היתר מוביל הסיור המודרך במוזיאון למגדל הפיקוח הישן של הנמל, הפתוח למבקרים[7].
גאוגרפיה ואקלים
גאוגרפיה
האי לנסרוטה הוא האי המזרחי ביותר בקבוצת האיים הקנריים באוקיינוס האטלנטי. האי, כמו יתר האיים בקבוצה, נמצא בריבונות של ספרד. נמל התעופה לנסרוטה בנוי בצידו הדרומי מזרחי של האי, במרחק של פחות מ-7 ק"מ מהעיר ארסיפה (Arrecife), ולעיתים הוא מזוהה עם שמה, כ"נמל התעופה ארסיפה". הנמל מצוי בקו אווירי כ-300 ק"מ מערבית לחופי יבשת אפריקה, וכ-30 ק"מ מקצהו הצפון מזרחי של האי פוארטוונטורה (Fuerteventura). נמל התעופה לנסרוטה בנוי על חופי האוקיינוס האטלנטי, ומסלול הטיסה מקביל בחלקו לקו החוף. גובהו מעל פני הים הוא 14 מטר (46 רגל)[8].
אקלים
כמו כל נמל תעופה, גם תפעולו של נמל התעופה לנסרוטה רגיש לתנאי האקלים. הקרבה לאוקיינוס משפיעה על מזג האוויר המקומי. מהירות הרוח הממוצעת במקום גבוהה יחסית, אך בדרל כלל אינה קיצונית. בכל חודשי השנה למעט אוקטובר, מהירות הרוח החודשית הממוצעת עולה על 20 קמ"ש, ובמונחים שנתיים עומדת המהירות הממוצעת של הרוח על 23.18 קמ"ש. עקב הקרבה הרבה לאפריקה, ממוצע העננות במקום נמוך, והשמים לרוב נקיים מענן, והממוצע השנתי של עננות עומד על 23.42%. החודש המעונן ביותר הוא נובמבר, עם 36 אחוזים של כיסוי עננים בממוצע. בחודש יולי השמים נקיים כמעט לגמרי, עם ממוצע חודשי של 3% עננים בלבד. כמות הגשם השנתית הממוצעת בנמל התעופה נמוכה, 76.3 מ"מ בשנה, ומספר ימי הגשם השנתי עומד בממוצע על 11.7 ימים בלבד[9]. מיקום הנמל דרומי, ולא נמצאה סטטיסטיקה אודות שלג במקום.
| אקלים בנמל התעופה לנסרוטה | |||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| חודש | ינואר | פברואר | מרץ | אפריל | מאי | יוני | יולי | אוגוסט | ספטמבר | אוקטובר | נובמבר | דצמבר | שנה |
| טמפרטורה יומית מרבית ממוצעת (C°) | 20 | 20 | 22 | 23 | 24 | 26 | 27 | 28 | 27 | 26 | 23 | 21 | 23.92 |
| טמפרטורה יומית מזערית ממוצעת (C°) | 15 | 15 | 15 | 16 | 18 | 19 | 21 | 21 | 21 | 20 | 18 | 16 | 17.92 |
| משקעים ממוצעים (מ"מ) | 11.2 | 12.7 | 8.4 | 4.6 | 1.3 | 0.7 | 0.2 | 1.4 | 3.5 | 6.5 | 11.1 | 14.7 | 76.3 |
| מקור: Weather Spark | |||||||||||||
מסלולים, טרמינלים, נוסעים, ומטענים
מסלולים: את נמל התעופה משרת מסלול טיסה אחד[10]. אורך המסלול 2,399 מטר (7,871 רגל), ברוחב 45 מטר, כיוונים 3/21, מחופה באספלט, ומואר בלילות.
טרמינלים: לנמל התעופה שני טרמינלים לנוסעים[11]. טרמינל 1 הוא החדש, גדול ומודרני, ומשמש לטיסות לספרד האירופית (חצי האי האיברי), ולטיסות בין-לאומיות. הטרמינל הישן נקרא טרמינל 2, והוא משמש לטיסות לנמלי תעופה הנמצאים באיים אחרים, בקבוצת האיים הקנריים (גראן קנריה, טנריפה, לה גומרה, לה פלמה).
נוסעים ומטענים: מספר הנוסעים בשנת 2024 עלה על 8.7 מיליון, נתון שהיווה עלייה בשיעור של 6.1% לעומת שנת 2023[12], ושיא של כל הזמנים, גבוה אף מהנתון של שנת 2019, שלפני פרוץ מגפת הקורונה. מספר תנועות המטוסים עלה בשיעור 5.9%, ועמד על 69,918. כמות המטענים הייתה 508 טון (בנוסף לכבודת נוסעים), ירידה של 2.7% לעומת שנת 2023[13].
שירותים לנוסעים
בנמל התעופה ניתנים לנוסעים שירותים מגוונים[14], ברמה המקובלת בנמלי תעופה בין-לאומיים אחרים.
כללי ומזון: שמירת חפצים, דרגנועים, מעליות, בתי קפה ומסעדות.
תקשורת: נקודות אינטרנט, WI-FI חינמי בשטחים ציבוריים, טלפונים ציבוריים.
שירותים אישיים, עסקיים וכספיים: עמדות מידע (i), שירותי מכס ופטור ממכס, חנויות פטורות ממכס, כספומטים, שירותי בנקאות והמרת מטבע, חדר אח"מ (VIP lounge), בית מלון הבנוי בסמוך.
תחבורה: אוטובוסים ציבוריים, שאטל לעיר הקרובה אריספה וליעדים אחרים באי, מוניות, חניה רגילה וחניה לטווח ארוך, השכרת רכב.
סיוע אישי ונכים: שירותי נכים, סיוע בניוד לנכים ולמוגבלי תנועה, עזרה ראשונה, בית מרקחת, צ'ק אין מהיר.
טיסה ותיור: כרטוס, נציגויות של משרדי נסיעות וחברות תעופה, משרד לאיתור חפצים "אבדות ומציאות".
חברות תעופה ויעדים
טבלת נמלי תעופה אליהם ומהם מתבצעות מנמל התעופה לנסרוטה יותר מעשר טיסות ישירות חודשיות מתוכננות מראש[15]:
רשימת חברות התעופה המבצעות את מרבית הטיסות אל ומנמל התעופה לנסרוטה. בטבלה נכללו חברות הטסות לפחות לארבעה יעדים חודשיים, המתוכננים מראש[15].
| חברות תעופה עיקריות, המבצעות טיסות אל ומנמל התעופה לנסרוטה, לארבעה יעדים לפחות | ||
|---|---|---|
| מס' | שם חברת התעופה והלאום המקורי שלה | מספר יעדי טיסה |
| 1 | ריינאייר-RYANAIR- |
41 |
| 2 | איזיג'ט - EASYJET |
19 |
| 3 | ג'ט2-Jet2.com |
13 |
| 4 | וולוטאה-Volotea |
8 |
| 5 | קבוצת TUI |
6 |
| 6 | וולינג איירליינס Vueling |
6 |
| 7 | בינטר קנאריאס-BINTER CANARIAS |
5 |
| 8 | יורווינגס-Eurowings |
5 |
| 9 | קונדור איירליינס-Condor Flugdienst |
4 |
תאונות ותקריות
בנמל התעופה היו תקריות, אך בשטח הנמל עצמו לא אירעו תאונות שעלו בחיי אדם.
הפלת מטוס בדרך לנמל
בתאריך 24 בפברואר 1985 המריאו שני מטוסים מסוג דורניה 228 (שכונו "פו֗לׇר2", ו-"פולר3") מדקר (Dakar), לכיוון נמל התעופה לנסרוטה. המטוסים היו בדרכם ממשימת מחקר בקוטב הדרומי, בשירות מכון המחקר אלפרד וגנר הגרמני, ולנסרוטה הייתה אמורה להיות חניית ביניים בדרכם לגרמניה[16]. המטוסים טסו מעל סהרה המערבית, סמוך לחופי האוקיינוס האטלנטי. פולר3 טס במרחק של כ-5 דקות טיסה אחרי פולר2, בגובה נמוך יותר, והיה מרוחק מנמל התעופה פחות מ-350 ק"מ. פולר3 הופל על-ידיי מחתרת חזית פוליסריו, שאנשיה כפי הנראה חשדו בטעות שהוא מטוס ריגול של מרוקו. כל שלושת האנשים שהיו על סיפון המטוס נהרגו.
תקריות
החמצת מסלול הטיסה: בתאריך 31 באוקטובר 2008 הגיע מנמל התעופה גלאזגו מטוס מסוג בואינג 737, של חברת אייר אירופה (AirEuropa), בשירות חברת התיירות תומאס קוק (Thomas Cook). מזג האוויר היה גשום, ונשבו רוחות חזקות. על סיפון המטוס היו 74 נוסעים ועוד שישה אנשי צוות[17]. המטוס נגע בקרקע הרבה יותר רחוק מהנקודה בה היה אמור לנחות, ירד ממסלול הטיסה ונעצר ליד הגדר המפרידה בין נמל התעופה, לקו המים של האוקיינוס האטלנטי. הנוסעים והצוות פונו בהצלחה מהמטוס, ואיש לא נפגע פיזית. ייתכן שמזג האוויר הסגרירי היה הגורם לתקרית, לפחות נוסע אחד דיווח, שחש לפני הנחיתה ברעידות חזקות במטוס. אייר אירופה לא חקרה את התקרית.
חשש לפצצה: מטוס של קבוצת TUI המריא -20 ביוני 2025 מקארדיף, לנמל התעופה לנסרוטה. במהלך הטיסה, הובא לקברניט המטוס פתק בכתב יד שנמצא על אחד ממושבי הנוסעים, בו נאמר שפצצה מוטמנת במטוס. הצוות הודיע לנמל התעופה, ולאחר הנחיתה נבדקו בקפדנות המטוס, וגם חפצי כל הנוסעים. בחיפושים לא נמצא כל חפץ חשוד, וחוקרי האירוע סברו, שנוסע מטיסה קודמת השאיר את הפתק במטוס. ההמראות מנמל התעופה עוכבו לזמן מה, עד לסיום האירוע[18]. נפתחה חקירה.
תחבורה אל הנמל וממנו
כבישים: האוטוסטרדה המגיעה לנמל התעופה היא LZ-2, והיא מתחברת במרחק קילומטרים ספורים בלבד לאוטוסטרדה האחרת באי, LZ-1. כבישים נוספים באזור הנמל הם LZ-40, LZ-35, LZ-20.
אוטובוס: קו אוטובוס מספר 22 נוסע לעיר השכנה ארסיפה (Arrecife). תחנת האוטובוסים מרוחקת כ-500 מטרים מהטרמינל,[19]. מהעיר ארסיפה ניתן להמשיך בבקווי אוטובוס אחרים, לכל חלקי האי[20]. שירות האוטובוסים בנמל מתחיל בשעה 05:30 בבוקר, ומסתיים בשעה 23:00 בלילה.
רכבת: אין מסילות רכבת על האי לנסרוטה.
תעופה: על האי לנסרוטה עצמו אין נמל תעופה נוסף. נמלי התעופה הקרובים נמצאים על האיים הקנריים הסמוכים, גראן קנריה, פוארטוונטורה וטנריפה.
שיט/הפלגה: קווי מעבורת סדירים מקשרים את לנסרוטה עם יתר האיים, במיוחד עם הגדולים והקרובים, פוארטוונטורה, טנריפה וגראן קנריה[19]. נמל המעבורות הקרוב נמצא בארסיפה, במרחק קילומטרים אחדים בלבד מנמל התעופה.
גלריה
-
חניון המטוסים, בקרבת הטרמינל.
-
מראה כללי, עם מגדל הפיקוח.
-
מטוס בנחיתה.
-
אזור תחנת האוטובוסים והשאטלים.
-
מוזיאון התעופה בנמל.
-
פסל דמותו של האומן סזאר מנריק, שעל-שמו קרוי נמל התעופה. הפל מוצב בעיר הסמוכה ארסיפה.
ראו גם
קישורים חיצוניים
אתר האינטרנט הרשמי של של נמל התעופה לנסרוטה
Full Walk of Lanzarote Airport Airside | אורך=03:08, סרטון בערוץ "MRTRIPADVISOR", באתר יוטיוב
הערות שוליים
- ↑ Airports and airlines in Spain, Worlddata.info
- ↑ Lanzarote – Spain, World Airport Codes
- ↑ HGR Design- hgrdesign.es, César Manrique: The Artistic Legacy that Transformed Lanzarote, CACT Lanzarote
- ↑ César Manrique Foundation – Fundación César Manrique, fcmanrique.org
- ↑ Guacimenta – Cesar Manrique Airport – Lanzarote Information Website, lanzarote-uk.com
- ↑ History of Lanzarote Airport (ACE): Airport History and Facts, Lanzarote Area, Spain, www.lanzarote-ace.airports-guides.com
- ↑ Mancebo, Ivanka Garcia. "Aeronautical Museum of Lanzarote – History of aviation in Lanzarote". נבדק ב-2025-10-07.
- ↑ Mapy.com, Mapy.com
- ↑ Lanzarote Climate, Weather By Month, Average Temperature (Spain) – Weather Spark, weatherspark.com
- ↑ César Manrique-Lanzarote Airport | GCRR | Pilot info, Metar-Taf.com
- ↑ Lanzarote Airport, Aviation Airport Wiki
- ↑ Gazette Life, Lanzarote Airport recorded 8.7 million travellers in 2024, 2025-01-15
- ↑ Inicio, www.aena.es
- ↑ About Lanzerote Airport (ACE), World Travel Guide
- ^ 15.0 15.1 Flights from Lanzarote (Arrecife) (ACE), www.flightconnections.com, 2025-08-06
- ↑ Harro Ranter, Lanzarote Airport profile - Aviation Safety Network, www.aviation-safety.net
- ↑ Tremlett, Giles (2008-10-31). "Scottish flight overshoots Lanzarote runway". The Guardian. ISSN 0261-3077. נבדק ב-2025-10-08.
- ↑ Emergency declared after bomb scare on TUI flight to Lanzarote, Travel Gossip - Home
- ^ 19.0 19.1 Julie, Buses From Lanzarote Airport, Lanzarote Information, 2012-04-19
- ↑ 22 : Arrecife – Aeropuerto | Intercity Lanzarote
נמל התעופה לנסרוטה42073986Q1430865

