נמל התעופה פירנצה
| נמל התעופה ושכונות מגורים ברקע | |||||||||||
| נתוני השדה | |||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| סוג השדה | ציבורי | ||||||||||
| תקופת הפעילות | 1910–הווה (כ־115 שנים) | ||||||||||
| מפעיל | Toscana Aeroporti S.p.A | ||||||||||
| עיר סמוכה | פירנצה | ||||||||||
| משרת את | פירנצה / טוסקנה | ||||||||||
| קואורדינטות | 43°48′31″N 11°12′10″E / 43.808611°N 11.202778°E | ||||||||||
| גובה מעל פני הים | 43 מטר (141 רגל) | ||||||||||
| מסלולי טיסה | |||||||||||
| |||||||||||
| סטטיסטיקה (2024) | |||||||||||
| מספר הנוסעים |
3.52 מיליון | ||||||||||
| תנועות מטוסים |
40,407 | ||||||||||
| מטען |
58.9 (טון) | ||||||||||
נמל התעופה פירנצה (באיטלקית Aeroporto di Firenze), נקרא גם בשמות רשמיים אחרים באיטלקית, נמל התעופה פירנצה פרטולה (Aeroporto di Firenze-Peretola), וגם נמל התעופה פירנצה-אמריגו וספוצ'י (Aeroporto di Firenze Amerigo Vespucci). הנמל הוא נמל תעופה בין-לאומי באזור העיר פירנצה באיטליה, ומשמש גם לטיסות פנים איטלקיות. סימנו הבין-לאומי של נמל התעופה בארגון יאט"א הוא FLR, והוא מסומן LIRQ בארגון הבין-לאומי לתעופה אזרחית ICAO[1]. מפעילת נמל התעופה היא חברת Toscana Aeroporti S.p.A, המפעילה גם את נמל התעופה פיזה[2].
מקור השם
לשמו של נמל התעופה שלושה חלקים. ראשית, הוא נקרא על שם פירנצה (באיטלקית Firenze), העיר הגדולה והמרכזית אותה הוא משרת. בחלק אחר שם שמו, נמל התעופה נקרא גם על-שם הקרטוגרף ומגלה הארצות מן המאה ה-16 אמריגו וספוצ'י (Amerigo Vespucci), אשר יבשת אמריקה קרויה על-שמו[3]. החלק השלישי בשם הרשמי של הנמל הוא פרטולה (Peretola). פרטולה היא ישוב קטן, הכלול במרחב העירוני של פירנצה. נמל התעופה בנוי בסמיכות מיידית אל פרטולה, וגדרות הנמל גובלים בבתי היישוב. סיבה אפשרית נוספת לצירוף פרטולה לשם הרשמי של הנמל, היא שלפי הרישומים אמריגו וספוצ'י נולד בפרטולה, ובית מגורים ביישוב מוצג לתיירים המבקרים במקום, כבית הולדתו[4].
היסטוריה
המיקום הראשון של נמל התעופה פירנצה היה במיקום אחר, באזור קמפו די מארטה (Campo di Marte), שם הוא הופעל בשנת 1910, ושימש בשנות ה-20 למטרות של "ניסויים בניווט אווירי". לאחר שהמטוסים השתכללו, המקום הקודם היה קטן מדי לפעילות שהתפתחה, ואותר שטח חדש במיקום הנוכחי[5]. הנמל במיקום הנוכחי הופעל בראשית שנות ה-30. בתחילה המריאו ממנו מטוסים באופן לא מסודר, ורק בשנים 1938–1939 נסלל מסלול טיסה מאספלט שאורכו היה 1,000 מטר. במלחמת העולם ה-2 שימש הנמל כשדה תעופה צבאי, בתחילה השתמש בו חיל האוויר האיטלקי, ומאוחר יותר היה בשימוש חיל האוויר הגרמני, הלופטוואפה. לאחר מלחמת העולם ה-2 חזר הנמל לתפקוד אזרחי, בתחילה הפעילה טיסות מהנמל חברת "אארה טסאו" (Aerea Teseo) ומשזו חדלה לפעול, אליטליה (Alitalia) תפסה את מקומה בטיסות פנים איטלקיות בלבד. ב-1986 נוסדה חברת הניהול הנוכחית, המנהלת גם את נמל התעופה של פיזה. מסלול הטיסה הוארך שוב, מבנה הטרמינל הוגדל, והוכנסו לשימוש מכשירי עזר המסייעים בניווט ובניהול הנמל, וכן חודשו הטיסות הסדירות לפי לוח טיסות מתוכנן. בשנת 1990 הוסב שם הנמל לשמו הנוכחי, אמריגו וספוצ'י (Amerigo Vespucci), ובאותה השנה נחנך חלק של הטרמינל, המשמש בשנות האלפיים לנוסעים מגיעים. שנתיים מאוחר יותר הושלמה הרחבת טרמינל נוספת, המשמשת גם היא את הנוסעים הנוחתים. ב-2001 היה נמל התעופה פירנצה לאחד מנמלי התעופה הראשונים באירופה, שקיבל תקן איזו 9001/2000 (UNI EN ISO 9001/2000), על השירותים שהוא נותן לנוסעים העוברים דרכו.
גאוגרפיה ואקלים
גאוגרפיה
נמל התעופה נמצא במרכז איטליה, במחוז טוסקנה, בנפת פירנצה. שירותיו ניתנים גם למחוזות קרובים לטוסקנה, אומבריה, דרום ליגוריה ולאזורים גובלים אחרים. הנמל קרוב כדי כ-7 ק"מ למרכז פירנצה, עיר הבירה של המחוז, ולאתרי התיירות של העיר. נמל התעופה גובל ביישוב פרטולה, הכלול במרחב האורבני של פירנצה. מרחק הנסיעה לפיסטויה מסתכם בכ-33 ק"מ, לאמפולי כ-32 ק"מ, ולסיינה כ-86 ק"מ. עד לבירת איטליה רומא מסתכם מרחק הנסיעה בקרוב ל-300 ק"מ. המרחק לים הליגורי בקו אווירי עומד על כ-90 ק"מ. נהר הארנו זורם במרחק של קילומטרים ספורים מהנמל. גובהו של נמל התעופה פירנצה מעל פני הים הוא 43 מטר (141 רגל)[6].
אקלים
למהירות הרוח השפעה רבה על אפשרויות התפעול ועל הבטיחות של כל נמל תעופה. ממוצע מהירות הרוח בנמל התעופה פירנצה מתון, ועומד על 10.56 קמ"ש. במהלך חמישה חודשים בשנה, מחודש מאי עד וכולל ספטמבר, מהירות הרוח הממוצעת עומדת על 9–10 קמ"ש. ביתר החודשים הממוצע עולה על 10, ומגיע עד מהירות ממוצעת מרבית של 11.9 קמ"ש בחודש פברואר. כמות הגשם הממוצעת בשנה עומדת על 590.3 מ"מ. ממוצע של ימי השלג בשנה מסתכם ב-0.3 ימים בלבד, ולכן כמות השלג בנמל התעופה קטנה, ולא נמצאה סטטיסטיקת מדידה במ"מ[7]. שיעור העננות עולה על 50% רק בחודשים מנובמבר עד וכולל פברואר, ביתר החודשים הוא פחות, ובקיץ השמים בהירים בכמעט 80% מהזמן.
| אקלים בנמל התעופה פירנצה | |||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| חודש | ינואר | פברואר | מרץ | אפריל | מאי | יוני | יולי | אוגוסט | ספטמבר | אוקטובר | נובמבר | דצמבר | שנה |
| טמפרטורה יומית מרבית ממוצעת (C°) | 11 | 12 | 15 | 19 | 24 | 28 | 31 | 31 | 26 | 21 | 15 | 11 | 20.33 |
| טמפרטורה יומית מזערית ממוצעת (C°) | 2 | 3 | 6 | 9 | 12 | 16 | 19 | 18 | 15 | 11 | 7 | 3 | 10.1 |
| משקעים ממוצעים (מ"מ) | 40.0 | 43.8 | 43.3 | 50.1 | 44.4 | 38.5 | 24.9 | 33.8 | 60.9 | 78.2 | 79.8 | 52.6 | 590.3 |
| מקור: Weather Spark | |||||||||||||
מסלולים, טרמינלים, נוסעים ומטענים
מסלולים: את נמל התעופה פירנצה משמש מסלול טיסה יחיד. המסלול קצר יחסית, 1,654 מטר (5,427 רגל), רוחבו 30 מטר (98 רגל), מחופה באספלט ומואר בלילות, בכיוונים 5/23[8]. עקב הקרבה הרבה לשכונות מגורים של היישוב ססטו פיורנטינו (Sesto Fiorentino), בדרך כלל מתנהלת תנועת המטוסים בכיוון אחד בלבד, שבו הבניה דלילה יותר.
טרמינלים: מבנה טרמינל אחד של הנמל מחולק ליוצאים ולמגיעים. קומת הקרקע משמשת את היוצאים, והקומה העליונה את הנוסעים המגיעים. חלוקת משנה נוספת מפרידה בין נוסעים אזרחי האיחוד האירופי לפי אמנת שנגן, לבין שאר הנוסעים[9].
נוסעים ומטענים: בשנת 2024 עברו בנמל התעופה פירנצה 3.52 מיליון נוסעים (יוצאים ונכנסים), עליה בשיעור של 22% ביחס לשנה שקדמה לה[10]. ב-2024 שונעו דרך הנמל 58.9 טון סחורות (לא כולל כבודה של נוסעים)[11].
שירותים
נמל התעופה פירנצה אינו מנמלי התעופה הגדולים ביותר, עם זאת הוא מעניק את כל השירותים הניתנים לנוסעים בנמלי תעופה מודרניים[12].
חברות תעופה ויעדים
יעדי הטיסה מנמל התעופה פירנצה הם יעדים פנים איטלקיים, וגם יעדים מחוץ לאיטליה, הנמצאים בעיקר באירופה המערבית. היעד הרחוק ביותר מפירנצה נמצא בסקנדינביה, במרחק של 1,165 ק"מ. טבלת היעדים נכונה לשנת 2025[13]:
חברות התעופה המבצעות את רוב הטיסות אל ומנמל התעופה פירנצה:
| טבלת חברות תעופה עיקריות, המבצעות טיסות לשני יעדים לפחות | ||
|---|---|---|
| מס' | שם חברת התעופה והלאום המקורי שלה | מספר יעדי טיסה |
| 1 | וולוטאה-Volotea |
12 |
| 2 | Vueling-וולינג איירליינס |
6 |
| 3 | בריטיש איירווייז-British Airways |
4 |
| 4 | סקנדינביאן איירליינס-SAS |
3 |
| 5 | אייר דולומיטי-Air Dolomiti |
2 |
תאונות ותקריות
בימיי מלחמת העולם ה-2 ומאוחר יותר עד סוף שנות ה-40 היו בנמל מספר תאונות קטלניות, במסגרת טיסות של חיל האוויר של איטליה, וחיל האוויר של ארצות הברית. היו תאונות בשנים מאוחרות יותר ובשנות האלפיים, עם נזקי רכוש משמעותיים, אך עם הרוג אחד בלבד. רשימת התאונות והתקריות בנמל ובסביבתו, מאז שנת 1997[14]:
תאונות
הרוג בנחיתה: בתאריך 30 ביולי 1997 הגיע לנחיתה בנמל התעופה פירנצה מטוס מסוג ATR 42-512 שהמריא מנמל התעופה ניס קוט ד'אזור (NCE), בתפעול חברת אייר ליטורל (Air Littoral שחדלה מלפעול כחברה בשנת 2004). על סיפון המטוס היו 17 נוסעים ואנשי צוות. הטייס שהטיס את המטוס היה קברניט באימון, בפיקוח קפטן ותיק. למטוס אושר כיוון נחיתה, אך הוא ביקש כיוון אחר לצורך האימון, ובקשתו אושרה. לאחר ביצוע סיבוב לשינוי הכיוון, המטוס נחת שלא בתחילת המסלול, בזווית ובמהירות לא נכונות. המטוס קיפץ פעמיים לפני שהגיע למצב נסיעה יציב, חרג מגבולות מסלול הטיסה, והתנגש בגדר נמל התעופה. נוסע אחד נהרג, אין מידע על מספר הפצועים. המטוס נהרס לגמרי, והוצא מרשימת המטוסים הפעילים.
איבוד הבלמים בנחיתה: בתאריך 30 באפריל 2001 נחת בנמל מטוס פרטי מסוג ססנה Cessna Citation V, שהגיע מנמל התעופה אינסברוק (INN). בנחיתה איבד המטוס את הבלמים, ונעצר רק באחד הגדרות של נמל התעופה. איש מארבעת הנוסעים ואנשי הצוות של המטוס לא נפגע. אחד מהנוסעים היה הזמר והמוזיקאי הבריטי סטינג. למטוס נגרם נזק משמעותי, אך הוא תוקן בהמשך והוחזר לשירות.
בעיה בהמראה: בתאריך 14 במרץ 2004 היה מטוס ססנה ססנה Cessna Citation 525 עם 7 איש על סיפונו בתהליך המראה. הצוות הפסיק את ההמראה, אך לא הצליח לעצור את המטוס. לא היו נפגעים, המטוס ניזוק מהותית, תוקן והוחזר לשירות מאוחר יותר.
פרץ רוח בנחיתה: בתאריך 29 במאי 2004 הגיע לנחיתה מנמל התעופה לונדון סאות'אנד (SEN) מטוס נוסעים מסוג בריטיש איירוספייס British Aerospace 146, שנשא 6 נוסעים ואנשי צוות. לפני שהמטוס נגע במסלול הנחיתה, בגובה של כ-30 מטר פגע בו פרץ חזק של רוח צד, שהאיט את מהירותו והסיט אותו מעט. הצוות הגיב, והצליח לפצות חלקית על הבעיה. זנב המטוס פגע במסלול הטיסה והמטוס ניזוק. לא היו נפגעים והמטוס תוקן והוחזר לשירות.
נחיתה קשה: בתאריך 23 במרץ 2016 הגיע מנמל התעופה לונדון סיטי (LCY), מטוס נוסעים מסוג בריטיש איירוספייס British Aerospace 146, כשעל סיפונו 38 נוסעים ואנשי צוות. המטוס נחת נחיתה קשה מסיבה לא ברורה, בתנאי מזג אוויר תקינים. לא היו הרוגים בתאונה, ואין מידע על פצועים. המטוס ספג נזק מבני, הושבת ונמחק מרשימת המטוסים הפעילים.
תקריות
בתאריך 28 ביוני 2025 הושבתו ההמראות והנחיתות בנמל, עקב תקלה במערכת המכ"ם. המטוסים הנוחתים הופנו לנמלי תעופה אחרים באיטליה[15]. פרט לכך, בהיסטוריה של נמל התעופה פירנצה לא רשומות תקריות[14] שגרמו סכנה למטוסים או לנוסעים.
תחבורה אל הנמל וממנו
כבישים: את נמל התעופה מקיפים ומשמשים הכבישים SP9 ,SP11 ,SP54 ,SS66, SS719 ,SS65, SR302, והאוטוסטרדות A1 ו-A11.
אוטובוס: קווי אוטובוס מקשרים את נמל התעופה עם פירנצה, פיסטויה, מונטקטיני טרמה, לוקה, וויארג'ו.
רכבת: לנמל התעופה אין תחנת רכבת משלה. ניתן להגיע מהנמל עם חשמלית לתחנת הרכבת המרכזית של פירנצה סנטה מריה נובלה, ומשם להמשיך ברכבות של חברת הרכבות טרנאיטליה[16], לערי איטליה ואירופה.
חשמלית: קו חשמלית מס' T2 מחבר את נמל התעופה עם מרכז העיר פירנצה[17].
תעופה: נמלי התעופה הבין-לאומיים הקרובים ביותר לנמל התעופה פירנצה, היכולים לשמש לו אלטרנטיבה, הם נמל התעופה פיזה במרחק של כ-79 ק"מ ונמל התעופה בולוניה במרחק של למעלה מ-120 ק"מ[18].
גלריה
-
מגדל הפיקוח.
-
המבנה המרכזי מבחוץ.
-
אזור פנימי בטרמינל, בקומת הקרקע.
-
מכשירים לביצוע צ'ק אין מהיר.
-
דלפקי כירטוס.
-
תחנת החשמלית, קו T2 מנמל התעופה לפירנצה.
ראו גם
קישורים חיצוניים
אתר האינטרנט הרשמי של של נמל התעופה פירנצה
Florence Airport A Virtual Tour Check in to Take off With Stunning Views, סרטון בערוץ "Sofia Strolls Florence", באתר יוטיוב
נמל התעופה פירנצה, ברשת החברתית פייסבוק
הערות שוליים
- ↑ Airport codes Amerigo Vespucci in Firenze (Florence), Italy (IT) | ICAO, IATA international codes, location, coordinates, airportsbase.org
- ↑ TO YOU SRL- www.toyou.it, Toscana Aeroporti, firenze-airport.it (באיטלקית)
- ↑ Naming of America, www.odysseytraveller.com (באנגלית)
- ↑ Historypin, Historypin (באנגלית)
- ↑ Get Back, laurettadimmick, The beginnings of the Florence airport, get back, lauretta!, 2020-02-12 (באנגלית)
- ↑ Mapy.com, Mapy.com (באנגלית)
- ↑ Florence Peretola Airport Climate, Weather By Month, Average Temperature (Italy) - Weather Spark, weatherspark.com (באנגלית)
- ↑ Florence/Peretola Airport | SKYbrary Aviation Safety, skybrary.aero
- ↑ Florence Airport: information and services | Air Dolomiti, www.airdolomiti.eu (באנגלית)
- ↑ Jon Lassetter, Florence has passed 3.5 million passengers; gains 3 airlines and 4 destinations in 2025, Air Service One, 2025-04-30 (באנגלית בריטית)
- ↑ Archivio - Assaeroporti, 2024-11-26 (באיטלקית)
- ↑ Florence Airport (FLR) Facilities, Info: Services at Airports in Florence Area, Italy, www.florence-flr.airports-guides.com (באנגלית)
- ↑ Flights from Florence (FLR), www.flightconnections.com, 2025-07-03 (באנגלית)
- ^ 14.0 14.1 Harro Ranter, Florence-Peretola Airport profile - Aviation Safety Network, aviation-safety.net
- ↑ Editorial Staff, Radar failure causes flight delays and diversions at Pisa and Florence airports, Florence Daily News, 2025-06-28 (באנגלית)
- ↑ Home, www.trenitalia.com (באנגלית)
- ↑ Florence-Peretola Airport, Italia.it (באנגלית)
- ↑ Airports Near Me - Florence, Italy | Travelmath, www.travelmath.com
נמל התעופה פירנצה41766605Q707731
