נמל התעופה קליארי-אלמס
| הכניסה הראשית לנמל התעופה | |||||||||||
| נתוני השדה | |||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||||||
| סוג השדה | ציבורי וצבאי | ||||||||||
| תקופת הפעילות | 1937–הווה (כ־88 שנים) | ||||||||||
| מפעיל | So.G.Aer. S.p.A | ||||||||||
| עיר סמוכה | קליארי | ||||||||||
| משרת את | קליארי / סרדיניה | ||||||||||
| בסיס לחברות | ריינאייר, איירואיטליה | ||||||||||
| קואורדינטות | 39°15′05″N 9°03′15″E / 39.251469°N 9.054283°E | ||||||||||
| גובה מעל פני הים | 45 מטר (3.35 רגל) | ||||||||||
| https://www.cagliari-airport.com/ | |||||||||||
| מסלולי טיסה | |||||||||||
| |||||||||||
| סטטיסטיקה (2024) | |||||||||||
| מספר הנוסעים | 5,161 מיליון | ||||||||||
| תנועות מטוסים | 39,940 | ||||||||||
| מטען | 5,100 (טון) | ||||||||||
נמל התעופה קליארי-אלמס (באיטלקית Aeroporto di Cagliari-Elmas) הידוע גם בשמו המלא "נמל התעופה מריו מאמלי מקליארי" (Aeroporto "Mario Mameli" di Cagliari), הוא נמל תעופה באי סרדיניה. נמל זה הוא נמל התעופה הגדול והפעיל ביותר בסרדיניה, ומדורג 12 בין נמלי התעופה העמוסים ביותר באיטליה[1]. סימנו הבין-לאומי של נמל התעופה בארגון יאט"א הוא CAG, והוא מסומן LIEE בארגון הבין-לאומי לתעופה אזרחית ICAO[2]. מפעילת נמל התעופה היא חברת (So.G.Aer. S.p.A (Società di Gestione Aeroporto di Cagliari[3]. לנמל התעופה יש גם אזור בתפעול צבאי.
מקור השם
לשמו של נמל התעופה שלושה חלקים. שני החלקים הראשונים הם מצייני מיקום גאוגרפי. קליארי היא העיר הראשית לה נמל התעופה נותן שירותים, היא גם בירת האי סרדיניה, בירת המחוז האוטונומי האיטלקי סרדיניה והעיר הגדולה ביותר באי. אלמס היא עיירה שמספר תושביה מעט פחות מ-10,000, שנמל התעופה בנוי בקרבתה המיידית. בקו אווירי, הנמל נמצא במרחק מאות מטרים בודדות מתחנת הרכבת של אלמס. עד שנת 1989 הייתה אלמס מוגדרת כשכונה של קליארי, אך אז קיבלה מעמד עצמאי של עיר[4]. החלק השלישי בשם הנמל הוא מריו מאמלי (Mario Mameli), שהיה טייס קרב הפצצה בחיל האוויר האיטלקי, בימיי המשטר הפשיסטי של בניטו מוסוליני. מריו מאמלי הופל באש מקלעים מן הקרקע, מעל שמי אתיופיה (שנקראה חבש בעת ההיא). הענקת שמו לנמל התעופה הייתה שנייה במחלוקת ועוררה ביקורת, כיוון שמאמלי נחשב בעיני חלק מהאיטלקים לפשיסט[5]. בעיני אחרים הוא נחשב לטייס צבאי בעל אותות הצטיינות ועיטורי גבורה (זכה במדליית כסף על גבורה צבאית).
היסטוריה
נמל התעופה נחנך בשנת 1937. הוא הוקדש מיד עם הפעלתו למריו מאמלי, טייס צבאי שנהרג באתיופיה ב-1 במרץ 1937, כשנה לפני חנוכת הנמל. מפות משנת 1950 מראות, שהיה קיים בנמל מסלול טיסה יחיד, ובחלקו הדרומי התאפשרה גם נחיתת מטוסים ימיים[6]. בשנת 1990 עבר הנמל לראשונה לתפעולה של חברת Sogaer, שבשנת 2007 קבלה זכויות תפעול ל-40 שנים. בשנת 2003 הושלם שדרוג מהותי, נוספו 6 גשרי עליה למטוסים והנמל הותאם לקליטת 4 מיליוני נוסעים בשנה[7]. בשנת 2004 נחנך טרמינל חדש, המסוגל לטפל ב-7 מיליוני נוסעים בשנה. בשנת 2021 אושרו תוכניות של המשרד לענייני סביבה וביטחון אנרגטי, לפיתוח מתקני לוגוסטיקה, ולהרחבה נוספת של טרמינל הנוסעים, הרחבות הכרוכות בהעבר ממקומם של מתקנים צבאיים הקיימים בנמל[8]. בשנת 2025 נמסר על המשכת עבודות בנייה להקמת מגדל פיקוח חדש, שאת בנייתו החלו עוד קודם לכן[9].
האזור צבאי
בחלק הצבאי של הנמל פועלים שלושה גופים שלטוניים של איטליה[10]. משטרת הכספים (Guardia di Finanza) שאנשיה משמשים גם כבקרי מכס, אנשי הקרביניירי (Carabinieri), כח השיטור המרכזי של איטליה, ושלוחה של התעופה הצבאית בשם אׇוֶוס (Aviazione dell'Esercito -AVES), העוסק במטוסים קלים[11]. החלקים הצבאיים נמצאים מדרום למסלול הטיסה[12], חלקם על קו המים של מפרץ קליארי, שבסמוך לו הנמל בנוי.
גאוגרפיה ואקלים
גאוגרפיה
נמל התעופה נמצא בדרומו של האי סרדיניה השייך לאיטליה. הנמל ממוקם בסמוך למפרץ של הים התיכון החודר אל שטח דרום האי, הנקרא מפרץ קליארי. מתוך מפרץ קליארי מסתעפת ה"לגונה של סנטה גילה" (Laguna di Santa Gilla), שעל שפתה בנוי נמל התעופה קליארי-אלמס. הנמל קרוב מאוד למרכז העיירה אלמס, פחות מ-5 ק"מ בנסיעה, ומאות מטרם בודדת מבתיה הדרומיים. המרחק למרכז קליארי, העיר הראשית אותה הנמל משרת, הוא מעט למעלה מ-10 ק"מ. לאולביה (Olbia), עיר מרכזית בצפון-מזרח סרדיניה, מסתכם המרחק בכ-257 ק"מ. לסאסארי (Sassari) העיר השנייה בגודלה בסרדיניה, עומד המרחק על כ-209 ק"מ. גובהו של נמל התעופה מעל פני הים הוא 3.35 מטר (11 רגל)[13].

אקלים
האקלים בנמל התעופה קליארי-אלמס הוא ים תיכוני. בעונת הקיץ חם ולח ועונת החורף קרירה, אך אינה קרה מאוד. ממוצע הטמפרטורות במקום נע בין 31-6 מעלות צלזיוס, אבל לעיתים רחוקות עולות הטמפרטורות על 35, או יורדת מ-2 מעלות. משטר הרוחות בעל חשיבות גבוהה בתפעול נמלי תעופה. הרוחות באזור מתונות למדי, מהירות הרוח השנתית הממוצעת עומדת על 16.53 קמ"ש, וגם בחודשי החורף המהירות הממוצעת אינה מגיעה ל-20 קמ"ש. השמיים מעל הנמל בהירים לרוב, בכל חודשיה השנה העננות מתחת ל-50%, וחודש יולי הוא הבהיר ביותר, 9% כסות עננים ממוצעת בלבד[14]. בשנה ממוצעת יורד גשם במקום במהלך 51.2 ימים. כמות הגשם השנתית אינה גבוהה, מסתכמת בממוצע של 305.2 מ"מ. אחוזי הלחות הממוצעים באמצע אוגוסט מגיעים ל-60%. ירידת שלגים נדירה באזור קליארי. בשנים 1956, 1967, 1985 ו-1993 ירדו שלגים שהצטברו על הקרקע[15].
| אקלים בנמל התעופה קליארי-אלמס | |||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| חודש | ינואר | פברואר | מרץ | אפריל | מאי | יוני | יולי | אוגוסט | ספטמבר | אוקטובר | נובמבר | דצמבר | שנה |
| טמפרטורה יומית מרבית ממוצעת (C°) | 14 | 15 | 17 | 19 | 23 | 27 | 30 | 31 | 27 | 23 | 19 | 15 | 21.66 |
| טמפרטורה יומית מזערית ממוצעת (C°) | 6 | 6 | 8 | 10 | 14 | 18 | 20 | 21 | 18 | 15 | 11 | 7 | 12.83 |
| משקעים ממוצעים (מ"מ) | 31.3 | 33.3 | 28.9 | 28.1 | 18.5 | 6.4 | 2.3 | 5.4 | 24.1 | 38.6 | 50.1 | 38.2 | 305.2 |
| מקור: Weather Spark | |||||||||||||
מסלולים, טרמינלים, נוסעים ומטענים
מסלולים: לנמל התעופה מסלול טיסה אחד. אורך המסלול 2,804 מטר (9,199 רגל), רוחבו 45 מטר (148 רגל), בכיוונים 14/32, סלול מבטון ומחופה באספלט, מואר בלילה, ומשמש את התעופה האזרחית והצבאית כאחד[16].
טרמינלים: מסוף נוסעים יחיד משרת את נוסעי נמל התעופה. במסוף זה שלוש קומות. קומת הקרקע משרתת את הנוסעים היוצאים, קומת הביניים את הנוסעים המגיעים, והקומה העליונה מאוכלסת על-ידי משרדי נמל התעופה, ואלה של חברות התעופה, גופים שלטוניים, ונותני שירותים השונים[7].
נוסעים, תנועות מטוסים ומטענים: מספר הנוסעים (נכנסים ויוצאים) בשנת 2024 עמד על 5,161,212. נתון זה היווה גידול בשיעור של 6.35% לעומת שנת 2023, בה עברו בנמל 4,853,112 נוסעים[7]. בשבעת החודשים הראשונים של שנת 2025 היה גידול נוסף במספר הנוסעים, שהגיע ל-2.89 מיליון, עליה ל-7% בהשוואה לאותה התקופה ב-2024[17]. משקל המטענים ששונעו היה 5,100 טון, כולל מטעני דואר, ולא כולל מטענים אישיים של נוסעים (כבודה). מספר כול תנועות המטוסים, הממריאים והנוחתים, הסתכם בשנת 2024 ב-39,940[18].
שירותים לנוסעים
השירות הניתן לנוסעי בנמל התעופה קליארי-אלמס[19], הוא שירות עדכני, המקובל בכל נמלי העופה האחרים במדינות מפותחות אחרות ובאירופה.
כללי ומזון: שמירת חפצים, דרגנועים, מעליות, בתי קפה, מסעדות.
תקשורת: נקודות אינטרנט, WI-FI חינמי בשטחים ציבוריים, טלפונים ציבוריים.
שירותים אישיים, עסקיים וכספיים: עמדות מידע (i), שירותי מכס ופטור ממכס, חנויות פטורות ממכס, כספומטים, שירותי בנקאות והמרת מטבע, חדר אח"מ (VIP), אולם ועידות.
תחבורה: אוטובוסים ציבוריים, שאטל לעיר שרלרואה, מוניות, רכבת מקומית לשרלרואה, חניה רגילה וחניה לטווח ארוך, השכרת רכב.
סיוע אישי ונכים: שירותי נכים, סיוע בניוד לנכים ולמוגבלי תנועה, עזרה ראשונה, בית מרקחת, צ'ק אין מהיר.
טיסה ותיור: כרטוס, נציגויות של משרדי נסיעות וחברות תעופה, משרד לאיתור חפצים "אבדות ומציאות".
חברות תעופה ויעדים
רבים מתוך 63 יעדי הטיסה מנמל התעופה קליארי-אלמס הם נמלי תעופה בתחומי איטליה. טיסות הפנים נחוצות, כיוון שהאי מרוחק למעלה מ-200 ק"מ מחופי חצי האי האיטלקי. בנוסף, מתקיימות גם טיסות ל-17 מדינות באירופה. היעד הרחוק ביותר הוא נמל התעופה טנריפה דרום (TFS), הנמצא במרחק 2,665 ק"מ. בטבלת היעדים נכללו נמלי תעופה אליהם ומהם התקיימו לפחות 10 טיסות חודשיות בחודש אוגוסט 2025[20].
אלו חברות התעופה המבצעות את רוב הטיסות אל ומנמל התעופה קליארי-אלמס. בטבלה נכללו חברות הטסות לפחות לשני יעדים חודשיים מתוכננים מראש.
| חברות תעופה עיקריות, המבצעות טיסות מנמל התעופה בארי-פאלזה, לשני יעדים לפחות | ||
|---|---|---|
| מס' | שם חברת התעופה והלאום המקורי שלה | מספר יעדי טיסה |
| 1 | ריינאייר-RYANAIR- |
40 |
| 2 | איזיג'ט - EASYJET |
6 |
| 3 | נאוס (חברת תעופה)-Neos (airline) |
4 |
| 4 | וולוטאה-Volotea |
4 |
| 5 | פלקספלייט-FlexFlight |
3 |
| 6 | איירואיטליה-AeroItalia |
3 |
| 7 | יורווינגס-Eurowings |
3 |
| 8 | לופטהנזה-Lufthansa |
2 |
תאונות ותקריות
בפסקאות תאונות ותקריות נכללו אירועים שקרו אחרי שנת 1970. לא נכללו אירועים קודמים, וכאלה שהתרחשו בימיי מלחמת העולם השנייה ובשנים הראשונות לאחר סיומה.
תאונות
טעות במיקום: בתאריך 14 בספטמבר 1979 בלילה, היה מטוס מסוג דאגלס DC9 בהפעלת חברת ATI-Aero Trasporti Italiani בדרכו מאלגרו לנמל התעופה רומא-פיומיצ׳נו, עם חניית ביניים בנמל התעופה קליארי-אלמס. על סיפון המטוס היו 31 נוסעים ואנשי צוות. המטוס היה בקשר עם מגדל הפיקוח בקליארי, קיבל ממנו עדכונים אודות תנאי מזג האוויר, שכלל דווח על רעמים וגשם, וכן מידע שמערכת נחיתת מכשירים ILS מושבתת. הקברניט ביקש וקיבל אישור מפקח הטיסה להנמיך, ולעשות סיבוב מעגלי 360 מעלות, לפני הנחיתה. המטוס לא השלים את הסיבוב, וכפי הנראה הקברניט סבר שהוא מעל הים, בעוד שהיה מעל שטח יבשתי. בגובה של 610 מטרים (2,000 רגל) המטוס התנגש בצלע הר Conca d'Oru, כ-18 ק"מ דרומית מערבית לנמל התעופה. כל 31 האנשים שהיו על המטוס איבדו את חייהם. המטוס נהרס, ונמחק מרשימת המטוסים הפעילים[21].
טיסה בגובה נמוך מדי: ב-24 בפברואר 2004 לפנות בוקר, היה מטוס ססנה 500 Citiation בתפעול חברת CITYJET בטיסת אמבולנס מרומא לנמל התעופה קליארי-אלמס. המטוס נשא אתו לב אדם שנתרם, והיו על סיפונו 3 טייסים ושלושה רופאים שהיו אחראים על הלב, שהיה בדרכו לניתוח השתלה. עקב חוסר הבנה עם מגדל הפיקוח המטוס הנמיך יותר מדי, והתרסק לתוך צלע הר Su Baccu Malu, כ-32 ק"מ צפון מזרחית לנמל התעופה, בגובה של כ-1,016 מטר (3,333 רגל). נקבע שהתאונה נגרמה משילוב סיבות, היעדר מיכשור התראה במטוס, אי הבנה בין הפקח לטייסים, ועייפות יתר של צוות המטוס. כל ששת האנשים שהיו על סיפון המטוס נהרגו בתאונה, והמטוס נהרס לגמרי[22].
תקריות
מכ"מ תקול: בתאריך 10 באוגוסט 2025 אירעה תקלה במתקני המכ"ם הצבאי בנמל התעופה[23]. המכ"ם הצבאי מסדיר גם את הטיסות האזרחיות בנמל התעופה קליארי-אלמס ולכן, עקב התקלה נוצר אי סדר בלוח הטיסות, טיסות יוצאות נדחו או בוטלו, וטיסות נכנסות התעכבו, או הוסטו לנמלים אחרים.
תחבורה אל הנמל וממנו
כבישים: האוטוסטרדה העוברת בסמוך לנמל התעופה היא E25. כבישים אחרים המגיעים לאזור הם SP2, SS130, SP93 ו-SS54.
רכבת: תחנת רכבת ממוקמת כ-300 מטרים מחוץ לטרמינל. מסועים פועלים בחלק מהמרחק, להבאת הנוסעים מהטרמינל לתחנה. רכבות של חברת טרנאיטליה נוסעות בתדירות של 20 דקות למרכז קליארי, החל מלפני השעה 6 בבוקר, ועד 23:15 בלילה. ממרכז קליארי ניתן להמשיך ברכבת או באוטובוס לשאר חלקי האי[24].
אוטובוסים: כיוון שקיים שירות תדיר של רכבות מהנמל, אוטובוסים משמשים אמצעי תחבורה משלים, ולזמנים בהם רכבות אינן פועלות. קווי האוטובוס הפועלים אל ומהנמל הם 160, 747 ו-501[25].
תעופה: נמלי התעופה על האי סרדיניה היכולים לשמש במקרה הצורך תחליף לנמל התעופה קליארי-אלמס, הם[26] נמל התעופה אלגרו-פרטיליה (AHO), ונמל התעופה אולביה-קוסטה סמרלדה (OLB), שניהם בצפון האי.
גלריה
-
בתוך טרמינל הנוסעים.
-
רחבת חנייה של מטוסים.
-
כניסה לתחנת הרכבת של נמל התעופה.
-
מסוע לכיוון תחנת ברכבת.
-
נמל התעופה הופצץ בשנת 1943.
-
תחנת הרכבת של הנמל.
ראו גם
קישורים חיצוניים
אתר האינטרנט הרשמי של של נמל התעופה קליארי-אלמס
FROM CAGLIARI AIRPORT TO TRAIN ELMAS AIRPORT AND RENT A CAR IN 13 MINUTES, סרטון בערוץ "ignazio serra", באתר יוטיוב
נמל התעופה קליארי-אלמס, ברשת החברתית פייסבוק
נמל התעופה קליארי-אלמס, ברשת החברתית אינסטגרם
הערות שוליים
- ↑ Airports and airlines in Italy, Worlddata.info (באנגלית)
- ↑ Cagliari / Elmas - Italy, World Airport Codes (באנגלית אמריקאית)
- ↑ Cagliari Airport Soager, Sogaer SPA
- ↑ Elmas, www.sardegnaturismo.it, 2015-11-20 (באנגלית בריטית)
- ↑ L’aeroporto di Cagliari intitolato a Mario Mameli il pilota fascista che massacrò gli etiopi con il gas, La Nuova Sardegna (באיטלקית)
- ↑ Cagliari Elmas Airport - Historical approach charts, www.mil-airfields.de (באנגלית)
- ^ 7.0 7.1 7.2 Cagliari Airport Guide - All Information on Cagliari Airport (CAG), www.italianairportguide.com
- ↑ Cagliari Elmas Airport - Airport Development Plan - Info - Environmental Assessments and Authorizations - SEA - EIA - IPPC Permit, va.mite.gov.it (באנגלית)
- ↑ REACHING FOR THE SKY: THE NEW CONTROL TOWER TAKES SHAPE AT CAGLIARI AIRPORT | Integra AES, 2025-08-29 (באנגלית בריטית)
- ↑ Julian, Cagliari Elmas Airport - Spotting Guide, spotterguide.net, 2021-09-08 (באנגלית אמריקאית)
- ↑ La storia dell'AVES, Associazione Nazionale Aviazione Esercito (באיטלקית)
- ↑ Di Mascio, Paola, Ragnoli, Antonella, Portas, Silvia, Santoni, Marco, Monitor Activity for the Implementation of a Pavement—Management System at Cagliari Airport, Sustainability (באנגלית) 13, 2021-01 doi: 10.3390/
- ↑ LIEE - Cagliari/Elmas Airport | SkyVector, skyvector.com
- ↑ Cagliari Climate, Weather By Month, Average Temperature (Italy) - Weather Spark, weatherspark.com (באנגלית)
- ↑ Cagliari climate: weather by month, temperature, rain - Climates to Travel, www.climatestotravel.com (באנגלית)
- ↑ LIEE/Cagliari/Elmas General Airport Information, acukwik.com (באנגלית)
- ↑ Record breaking July for Italy’s Cagliari Airport – Airport World (באנגלית בריטית)
- ↑ Report annuali, Ente Nazionale per l'Aviazione Civile (באיטלקית)
- ↑ Cagliari Airport Facilities, CAGLIARI AIRPORT (באנגלית אמריקאית)
- ↑ Flights from Cagliari (Sardinia) (CAG), www.flightconnections.com, 2025-08-06 (באנגלית)
- ↑ Harro Ranter, Accident McDonnell Douglas DC-9-32 I-ATJC, Friday 14 September 1979, asn.flightsafety.org
- ↑ Cagliari | Bureau of Aircraft Accidents Archives, www.baaa-acro.com
- ↑ Enrico Fresu, Military radar malfunctions, causing a flurry of delays at Cagliari airport., L'Unione Sarda English, 2025-08-10 (באנגלית)
- ↑ Cagliari Elmas Airport, www.trenitalia.com (באנגלית)
- ↑ Claudia Tavani, 5 Best Ways To Get From Cagliari Airport To The City Center, Strictly Sardinia, 2023-02-23 (באנגלית אמריקאית)
- ↑ Airports Near Me - Cagliari, Italy | Travelmath, www.travelmath.com (באנגלית)
נמל התעופה קליארי-אלמס42034457Q139983
