קטרפילר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף קאטרפילר)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
קטרפילר בע"מ
Caterpillar Inc.
Caterpillar logo.svg
דחפור D9, אחד ממוצריה הידועים ביותר של קטרפילר.
נתונים כלליים
סוג חברה ציבורית בערבון מוגבל
מייסדים בנג'מין הולט, דניאל בסט
משרד ראשי ארצות הבריתארצות הברית אירווינג, טקסס, ארצות הברית
מוצרים עיקריים ציוד מכני הנדסי ומנועים
הכנסות 53.8 מיליארד דולר (2018)
מנכ"ל ג'ים אומפלבי (מנכ"ל ויו"ר)
 
www.cat.com

חברת קטרפילראנגלית: .Caterpillar Inc) היא חברה אמריקאית העוסקת בייצור מנועים וציוד מכני הנדסי. מטה החברה נמצא באירווינג שבטקסס (מאז 2022), ארצות הברית. מניות החברה נסחרות בבורסת ניו יורק ומסומנת באותיות CAT, שם שהפך לכינוי הלא-רשמי של החברה. פירוש שמה באנגלית הוא "זחל", על שום מערכת המזקו"ם המורכבת בדחפורים שתנועתה דומה לתנועת הזחל.

מניית החברה היא אחת משלושים המניות המרכיבות את "מדד מניות התעשייה של דאו ג'ונס". על פי האתר הרשמי של קטרפילר, החברה היא "היצרן המוביל בעולם של ציוד לבנייה, כרייה, מנועי דיזל ומנועי גז טבעי וכן טורבינות גז תעשייתיות."[1] בשנת 2008 דורגה החברה במקום 50 בדרוג 500 החברות הגדולות בארצות הברית על פי מגזין פורצ'ן.[2] החברה מפורסמת בזכות הדחפורים הזחליליים מתוצרתה, הצבועים בדרך כלל בצבע צהוב הייחודי לחברה, אף שהחברה מוכנה לצבוע את דחפוריה בכל צבע אותו מבקש הקונה. לקטרפילר מגוון גדול של מוצרים בתחום כלים מכניים-הנדסיים.

החברה מקנה זיכיונות לייצור מוצרים נלווים הנושאים את שמה ואת סימנה המסחרי, ובפרט ביגוד, נעליים וצעצועים.

בישראל מיוצגת החברה על ידי חברת טרקטורים וציוד (I.T.E) בע"מ שבבעלות זוקו שילובים (שנוצרה ממיזוג החברה הישראלית לטרקטורים וציוד כבד בע"מ, יבואנית קטרפילר מ-1948, וזוקו בע"מ ב-2001).

היסטוריה

טרקטור הולט מודל 1925

קטרפילר נוסדה ב-15 באפריל 1925 ממיזוג של חברת Holt Manufacturing Company ו C. L. Best Tractor Company לחברה חדשה Caterpillar Tractor Company. חברת הולט הייתה החלוצה בשימוש בזחל על גבי טרקטורים בזמן מלחמת העולם הראשונה. כבר בשנתה הראשונה הסתכמו מכירות החברה ב-13 מיליון דולר. בשנת 1929 היו מכירות החברה 52.8 מיליון דולר והחברה המשיכה לצמוח בכל שנות השפל הגדול בארצות הברית.

בשנים הראשונות שלאחר היווסדה עברה החברה שינויים משמעותיים בייצור מכונות, כולל אימוץ מנוע דיזל. בתקופת מלחמת העולם השנייה זכו מוצרי החברה לתהילה עת שימשו את חטיבות ההנדסה של הצי האמריקאי, אשר סללו מסלולי נחיתה ודרכים בזירת האוקיינוס השקט. בשגשוג הכלכלי שלאחר מלחמת העולם גדלה החברה בקצב מהיר ובשנת 1950 הקימה את מפעל הייצור הראשון שלה מחוץ לגבולות ארצות הברית. צעד זה היווה אבן דרך בהפיכתה של החברה לתאגיד רב-לאומי.

בשנים 19971998 החברה התרחבה לתחום ייצור מנועי דיזל כאשר רכשה חברה גרמנית (חברת בת של קרופ) וחברה בריטית מנועי פרקינס.

במאה ה-21 החלה קטרפילר ברכישת חברות רבות על מנת להגדיל את היקף עסקיה. בשנת 2010 החליטה קטרפילר להיכנס לתחום הקטרים והרכבות ורכשה מספר חברות העוסקות בתחום.

ב-2010, בעקבות תוכנית הגרעין האיראנית והלחץ הבינלאומי נגד איראן הודיעה קטרפילר שתפסיק למכור ציוד לאיראן, כולל מכירת ציוד דרך מתווכים ("צד שלישי").[דרוש מקור]

בשנת 2020 החלה קטרפילר במהפך בשיטת השיום והמספור של כלי הצמ"ה שלה, בעיקר בכל הנוגע למספור הדורות של כל כלי (שהתבצע עד אז באמצעות אות אנגלית עולה אחרי מספר הכלי, למשל: D9L, D9N, D9R ו-D9T. הדגם הכי חדש, D9 מודל 2020, נקרא מעכשיו פשוט D9).

עסקי החברה

דחפור D10N של קטרפילר, עם זר מניע מוגבה, סימן היכר של דחפורי החברה

נכון לתחילת שנת 2006, כ-44% מכלל מכירות החברה הן ללקוחות מחוץ לגבולות ארצות הברית. מוצרי החברה נמכרים בכמעט 200 מדינות ברחבי תבל. לחברה 220 סוכנים בעולם, מתוכם 63 בארצות הברית. מוצרי החברה מיוצרים ב-51 מפעלים שונים בארצות הברית וכן 58 מפעלים במדינות: אוסטרליה, בלגיה, ברזיל, קנדה, אנגליה, צרפת, גרמניה, הונגריה, הודו, אינדונזיה, איטליה, יפן, מקסיקו, הולנד, צפון אירלנד, סין, פולין, רוסיה, דרום אפריקה ושוודיה. קטרפילר אף מעניקה רישיון לקבלני משנה לייצר תחת שמה אביזרי ביגוד, הנעלה, צעצועים ועוד.

המפעל הראשון וההיסטורי של קטרפילר, בעיר פאוריה באילינוי, משמש כמטה החברה ומרכז המחקר והפיתוח שלה. ארבעה מן המפעלים המרכזיים של החברה פועלים עדיין בעיר פאוריה, אף שרבים מן החלקים למוצרי החברה מיוצרים במפעלים אחרים. בעיר פועלים מפעל חישולי מייפלטון, בו יוצקים את מנועי הדיזל וחלקים גדולים אחרים; מפעל מזרח פאוריה שם מורכבים הטרקטורים של החברה מזה למעלה מ-70 שנה; מפעל המנועים מוסוויל אשר נבנה לאחר מלחמת העולם השנייה ומפעל החלקים מורטון.

החברה מפיצה את מוצריה דרך ספקים שונים. בישראל יוצגה קטרפילר על ידי החברה הישראלית לטרקטורים וציוד, שפעלה מ-1948 עד לתחילת המאה ה-21, אז מוזגה לחברת זוקו שילובים, המשמשת כנציגת קטרפילר בארץ באמצעות חברת הבת טרקטורים וציוד (ITE) בע"מ.

נתונים כספיים במילארדי דולרים אמריקאיים[3][4][5][6]
שנה 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
פדיון 22.81 30.31 36.34 41.52 44.96 51.32 32.37 42.59 60.14 65.88 55.66 55.18 47.01 38.54 45.46 54.72 53.80 41.75 50.97 49.43
הכנסה נטו 1.099 2.035 2.854 3.537 3.541 3.557 0.895 2.700 4.928 5.397 6.556 2.452 2.512 -0.067 0.743 6.147 6.093 2.998 6.489 6.705
סך כל הנכסים 36.71 43.10 47.07 51.45 56.13 67.78 60.04 64.02 81.22 88.83 84.76 84.50 78.34 74.70 76.96 78.51 78.45 78.32 82.79 81.94
עובדים (אלפים) 67.83 73.03 81.67 90.16 97.44 106.5 99.36 98.50 113.6 127.8 122.5 115.6 110.8 99.5 98.4 104.9 102.3 97.3 107.7 109.1

כלי עבודה ומוצרים אחרים

מחפרון של קטרפילר עובד בתל אביב. ב-2005 קטרפילר חגגה 20 שנה להשקת קו המחפרונים שלה.
דחפור קטרפילר די-9 משנות השמונים, מדגם D9L. קו הדחפורים הכבדים של החברה מאופיין בזר מניע מוגבה, הייחודי לקטרפילר.

לחברה רשימה של כ-400 מוצרים אותם ניתן לרכוש באמצעות סוכני החברה בעולם. בין המוצרים הבולטים נמנה מגוון רחב של ציוד מכני הנדסי לרבות דחפורים, מחפרים, מעמיסים קדמיים (יעים אופניים וזחליים), מחפרונים, מיני-מעמיסים זחליים ואופניים (נקראים "מיני-קאט") טרקטורים, מפלסות, מכונות לכריית מנהרות, ציוד בנייה, ציוד סלילת כבישים ומשאיות עפר. קטרפילר היא היצרן הגדול בעולם של יעה אופני. כלים אלה מתוכננים במתקן החברה בעיר אורורה באילינוי. מעמיסים קדמיים בגודל בינוני מיוצרים במפעלי החברה בארצות הברית, יפן, בלגיה, ברזיל וסין. מעמיסים קדמיים גדולים מיוצרים אך ורק במפעל החברה באורורה שבאילינוי. קטרפילר מייצרת גם את מנועי הדיזל והבנזין וכן את טורבינות הגז המיועדים לכלים המכניים הנדסיים מתוצרת החברה. מנועים אלה נמכרים גם כמוצר נפרד. מנועי החברה משמשים בין השאר להנעת כלים הנדסיים, קטרי רכבת, משאיות ומשאיות סמי-טריילר, אוניות וכן להפעלת גנרטורים.

בנוסף, קטרפילר גם מייצרת כיסאות עור איכותיים (במקור למפעילי הציוד), וכן מעניקה רישיון לייצור מוצרים הנושאים את שמה וסימנה המסחרי, כגון: בגדים, הנעלה, שעונים, מזכרות, צעצועים, ספרים וסרטים המתעדים את החברה ואת מוצריה.

קטרפילר היא אחת מהחברות ה"מצטיינות" שהופיעו ברב המכר "In Search of Excellence" שפרסם "גורו-המנהלים" טום פיטרס ב 1982. החברה מעסיקה כיום כ-97,000 עובדים ושוויה הוא למעלה מ-26 מיליארד דולר.

במסגרת חטיבת Caterpillar Defense Products מוכרת החברה כלי צמ"ה המוסבים לשירות צבאי, בהם דחפור D7R משוריין.[7] עם זאת, דווקא דחפור הקטרפילר D9 זכה לפרסום עקב שימושו הצבאי בידי צה"ל, כאשר את פיתוח השריון, ההסבה והתקנת המיגון מבצעים צה"ל והתעשיות הביטחוניות של ישראל.

דחפורים זחליים

קו הדחפורים של קטרפילר הוא אחד מהמוצרים המזוהים ביותר עם החברה. הדחפורים מסומנים באות D ואחריה מספר המציין את הגודל של הדחפור, כאשר הדחפור הקטן ביותר הוא ה-D1 והגדול ביותר הוא ה-D11. הדחפורים צבועים בצבע צהוב ובאים במפרטים שונים לפי דרישות הלקוח.

אחד ממוצריה המפורסמים ביותר הוא הדחפור CAT D9, שפותח ב-1954 ומהווה עד היום את הדחפור הנמכר ביותר של החברה, כאשר כמחצית מכלל הדחפורים שהיא מוכרת הם מדגם זה.[8] ה-D9 היה במשך שנים הדחפור הגדול והחזק בעולם, אך בשנות ה-70 של המאה ה-20 איבד את תוארו לדחפורים של חברות אחרות. כדי להתחרות בהן פיתחה קטרפילר את ה-D10 ומאוחר יותר את ה-D11, הדחפור הגדול ביותר של קטרפילר נכון ל-2017.

בסוף שנות ה-70 של המאה ה-20 הציגה קטרפילר את תצורת ה-Elevated Sprocket שמכונה גם High Drive. זהו תכנון ייחודי של המזקו"ם בו הזר המניע ממוקם מעל שורת גלגלי המרכוב בצורה שיוצרת לזחל צורה של מעין משולש. יתרון תכנון זה הוא בהפחת העומס על מערכות ההינע והקטנת פגיעותן לזעזועים. גם היום קטרפילר היא מהחברות הבודדות המשתמשות בתכנון זה.

ב-2009 הציגה קטרפילר לראשונה דחפור דיזל-חשמלי - CAT D7E.

בשנת 2020 ארגנה קטרפילר מחדש את קו הדחפורים שלה ושינתה את שיטת השיום. כעת כל הדגמים לא כוללים אות לטינית אחרי המספר (למשל: הדגם D9T הוחלף בדגם משופר שנקרא פשוט D9 או New CAT D9). בנוסף, כעת קו הדחפורים כולל את כלל המספרים מ-D1 הקטן ביותר ועד D11 הגדול ביותר, כאשר ה-D6K2 הפך ל-D4 וה-D6N הפך ל-D5.

המחלוקת על מכירת דחפורים לישראל

דחפור די-9 בשירות צה"ל (על בסיס CAT D9R), כלי הצמ"ה הקרבי העיקרי של צה"ל.
דחפורי D9 משוריינים של צה"ל הורסים בית ששימש לטרור.

צה"ל משתמש במשך עשרות שנים בציוד מכני הנדסי ודחפורים תוצרת קטרפילר. כלי הצמ"ה העיקריים שבשימוש חיל ההנדסה הקרבית הם דחפורי D9 משוריינים שמבוססים על טרקטור זחלי קטרפילר די-9 שעליו מותקן שריון לכלי רכב תוצרת ישראל. כלי צמ"ה נוספים כוללים מחפרים זחליים ויעים אופניים, שגם הם זוכים למיגון ישראלי.

השימוש של צה"ל בדחפורים המשוריינים באינתיפאדה השנייה לצורכי לוחמה בטרור, הריסת בתים ופעולות חישוף, וכן השימוש של ישראל בציוד של החברה לבניית גדר ההפרדה, ומעורבות דחפור החברה במותה של רייצ'ל קורי גרמו להפגנות ומחאות כנגד החברה מצד תנועות שמאל רדיקלי, ארגוני זכויות אדם וקבוצות פרו-פלסטיניות. הם דרשו שקטרפילר תפסיק לאלתר את מכירת הציוד וחלקי החילוף לישראל שמשמשים את ישראל ללחימה בפלסטינים.[9] מספר כנסיות אף משכו השקעות בחברה בסך 2.2 מיליון דולר.

הנהלת חברת קטרפילר - שמוכרת לצה"ל דחפורים וציוד במסגרת הסיוע האמריקני לישראל - סירבה מכל וכל ודחתה את הדרישה להפסיק למכור ציוד לישראל. הסברה של קטרפילר לצעד זה היה שגם היא "מודאגת מהמצב הפוליטי הקשה במזרח התיכון" אך היא לא עוסקת בפוליטיקה וכן ש"אין לה את האמצעים או את הזכות להשגיח כיצד משתמשים בציוד שלה". למרות ההפגנות והחרמות כנגדה, רווחיה של קטרפילר רק גדלו. כמו כן, בעקבות הצלחת דחפורי הדי-9 בשטחים, החלה קטרפילר לספק דחפורי די-9 גם לצבא האמריקני, כאשר ישראל מוכרת לאמריקנים את ערכות המיגון שפיתחה ל-D9R. ב-14 באפריל 2005, דחתה מועצת בעלי המניות של קטרפילר הצעת החלטה הקוראת להפסיק למכור דחפורים וציוד לישראל. ההצעה, שהועלתה בידי ארגוני שמאל קיצוניים ומספר כנסיות נוצריות, זכתה לתמיכה של 3% בלבד.[10]

ב-2008 נחתם הסכם בין קטרפילר ונציגיה בארץ, חברת זוקו שילובים, לצה"ל שבו נקבע שהחברה תאחסן ותתחזק את כלי הצמ"ה של צה"ל לשעת חירום, ובעת מלחמה יגויסו עובדיה בארץ לחיל החימוש ויסייעו באחזקת ותיקון הכלים.[11][12]

בנוסף, משפחתה של רייצ'ל קורי (שנהרגה בתאונה עם דחפור D9R משוריין אחרי שניסתה להפריע לו בעבודתו) הגישה תביעה נגד קטרפילר בטענה שהיא מפירה זכויות אדם ומבצעת פשעי מלחמה בכך שהיא מוכרת ציוד מכני הנדסי לצה"ל. בית המשפט האמריקני דחה את התביעה[13] ואמר שאין זה מסמכותו להתערב במדיניות החוץ של ארצות הברית.[14] תביעתה של קורי נדחתה גם בישראל, כאשר בית המשפט המחוזי קבע שמותה של קורי היה תאונה שהתרחשה בעת פעילות מבצעית בשטח מסוכן ורווי איומים. באוקטובר 2010 פורסם שעסקה למכירת כמה עשרות דחפורי D9 לישראל הושעתה, כנראה בשל המשפט המתנהל בישראל בו תובעת משפחתה של רייצ'ל קורי את ישראל ואת החברה.[15] משרד הביטחון הכחיש את הפרסום ואמר שהמכירות מעולם לא הוקפאו. ב-2012 החלו להגיע לחיל ההנדסה הקרבית דחפורי D9R ו-D9T חדשים ומשוכללים יותר שעליהם התקין צה"ל מיגון ישראלי משופר.[16] ביוני 2014 החליטה הכנסייה הפרסביטריאנית בארצות הברית למשוך את השקעותיה בחברת קטרפילר (כמו גם במוטורולה ובחברת HP) בשל מעורבותה ב"פעולות שלא בדרכי שלום" (non-peaceful pursuits).[17]

ב-2017 רכש צה"ל עשרות דחפורים וכלי צמ"ה חדשים מקטרפילר, בעיקר כדי להילחם במנהרות הטרור ברצועת עזה. חלק מכלים אלו פעלו במבצע מגן צפוני ב-2019 לאיתור ונטרול מנהרות טרור שחפר חזבאללה מלבנון לתוך שטח ישראל.

גלריה

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ מתוך אתר החברה.
  2. ^ פורצ'ן, אתר CNN.
  3. ^ "Annual Report 2005 on SEC Filing Form 10-K" (באנגלית). Caterpillar, Inc. 2006-05-31. נבדק ב-2017-02-25.
  4. ^ "Annual Report 2010 on SEC Filing Form 10-K" (באנגלית). Caterpillar, Inc. 2011-02-22. נבדק ב-2017-02-25.
  5. ^ "Annual Report 2015 on SEC Filing Form 10-K" (באנגלית). Caterpillar, Inc. 2016-02-16. נבדק ב-2017-02-25.
  6. ^ "Annual Report 2016 on SEC Filing Form 10-K" (באנגלית). Caterpillar Inc. 2017-02-15. נבדק ב-2017-02-25.
  7. ^ מידע באתר של קטרפילר.
  8. ^ דחפור D9T, באתר של קטרפילר. אוחזר: 9 באוגוסט 2020.
  9. ^ הדרישה, באתר אינדימדיה ישראל.
  10. ^ ניצחון במערכה: רוב מוחץ בין בעלי מניות קאטרפילר למכירת דחפורים לישראל, באתר גלובס, 14 באפריל 2005.
  11. ^ ציוד הנדסי כבד לשעת חירום יועבר לידי חברה אזרחית, אתר דובר צה"ל, ה-10 ביוני 2008
  12. ^ אנשיל פפר, IDF to draft civilians to maintain bulldozers in battle, הארץ, 11 במרץ 2009
  13. ^ Federal appeals court panel refuses to reinstate lawsuit by family of U.S. activist killed by Israeli bulldozer, אינטרנשיונל הראלד טריביון.
  14. ^ Court dismisses suit over Israeli bulldozing, רויטרס, 17 בספטמבר 2007.
  15. ^ למה מתעכבת עסקת ה-D9 לישראל? חדשות ערוץ 2, 25 באוקטובר 2010
  16. ^ גיל רונן, D-9 Bulldozers En Route to IDF, Sale 'Never Frozen', ערוץ 7 INN,‏ 3.1.2012 (באנגלית)
  17. ^ MRTI to recommend divestment from Caterpillar, Motorola Solutions and Hewlett Packard
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0