קטקומבות יהודיות ברומא

מתוך המכלול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
מיקום קטקומבות יהודיות ברומא רבתי

הקטקומבות היהודיות ברומא הניבו את ממצאין על היקפה של הקהילה היהודית ברומא ומשלחי היד של חבריה. על המצבות שנמצאו בקטקומבות - 534 במספר - נחרטו שמות בתי הכנסת, שאליהם היו קשורים הנפטרים. כך אנו מקבלים עדות על קיום 12 בתי כנסת בעיר. בנוסף לכך, הפיזור של הקטקומבות ברחבי העיר (ראו מפה משמאל) מצביע על כך שהאוכלוסייה היהודית בעיר הייתה גדולה וייתכן כי הגיעה לפי ההערכה ההיסטורית ל-40,000 תושבים,[1] לפני חורבן הבית ולמספר גדול בהרבה בתקופה לאחריה.[2] התיארוך המשוער של הקטקומבות הוא המאה ה-4. בדיקת איזוטופים שנערכה על ידי קלאס ואן דר בורג (Klaas van der Borg) מאוניברסיטת אוטרכט שבהולנד, מצביעה על מועד מוקדם יותר: לפי ממצאים צימחיים שנמצאו בקטקומבות של וילה טורלוניה ניתן להקדים את מועדי הקבורה בקטקומבות למאה ה-1.

מיקום הקטקומבות

רשימת המקומות שבהן נמצאו קטקומבות עם כתובות המזוהות עם יהודים:

  • רחוב נומנטנה ליד וילה טורלוניה. (Via Nomentana near the Villa Torlonia). שם קבורים משני בתי כנסת: האגר והסבורה. לפי המיקום היו בהם היהודים שהיו שותפים למפעלי הבניה של הקולוסאום.
  • רחוב לוביקאנה מחוץ לפורטה מג'ורה (Via Labicana outside the Porta Maggiore).
  • ויה אפיה פיגנאטלי (Via Appia Pignatelli) ליד "עיר" הקטקומבות הנוצריות.
  • ויה אפיה (Via Appia).
  • רחוב סימארה (Via Cimarra).
  • רחוב אוסטיאנסה ברובע מונטאורדה (Via Ostiensis, at Monteverde).

ניתן לבקר בשתיים מתוך הקטקומבות וגם זה רק בתיאום עם רשות העתיקות הממשלתית. השתיים הפתוחות לציבור, כאמור לאחר תיאום הן: בווילה טורלוניה (Villa Torlonia) ובוויניה רנדאניני (Vigna Randanini). בקטקומבות ניתן לראות ציורים בצבעים על סלע הטוף: מנורות, חזיתות של ארונות קודש וגם בעלי חיים ודמויות אדם.

בקטקומבות נמצאו גם תחתיות מוזהבות של כוסות, ובהן תיאורי חזיתות של ארונות קודש וסמלים הקשורים לעבודת המקדש, ממש כמו אלה המופיעים בפסיפסים בבתי כנסת מתקופת המשנה בארץ ישראל. כמה מן התחתיות היפות מוצגות בספרייה האפוסטולית בוותיקן.

הקטקובות ברחוב אוסטיאנסה ברובע מונטאורדה הן הגדולות והעתיקות. הן היו בשימוש מהמאה הראשונה לפני הספירה עד המאה הרביעית. בכיתוביות הקדומות בקטקובות אלה נכתב כי הנפטרים הם "עבדים משוחררים" - כנראה מהשבויים שפומפיוס הביא עמו לרומא בשנת 69 לפנה"ס.

שמות בתי הכנסת

בכתובות זוהו שמות בתי הכנסת האלה:

  • אגֶר ( (Agger) כנראה הזקנים.
  • Synagogue of the Subura
  • Via Labicana Unknown synagogue
  • בית הכנסת של הקמפנים שהיה במקום הנקרא "קאמפוס מאריטוס" (Via Appia Pignatelli Synagogue of the Field of Mars)
  • Via Appia Synagogue of Elaias
  • בית הכנסת לכבוד אגריפס (Via Ostiensis Synagogue of the Agrippaeans )
  • בית הכנסת של האוגוסטאים לזכר הקיסר אוגוסטוס (Augustiales)
  • בית הכנסת של העברים - אולי בשל שפת הדיבור הנהוגה בו( Synagogue of the Hebrews)
  • Vernacular synagogue
  • Synagogue of Volumnius
  • בית הכנסת של יוצאי טריפולי (Synagogue of the Tripolitans)
  • Synagogue of the Calcaresians

התפלגות שמות הנפטרים לפי השפה

רוב השמות הם יוונים: 405 או 45%
לטינים: 123 או 23%
עברית ועוד: 5

מכאן המסקנה ששפתם ותרבותם של יהודי רומא הייתה יוונית ולא לטינית. גם בכתבים של השליח הנוצרי את מאמיניו ברומא יש 18 איש עם שם יווני, 4 - לטיני ורק 2 עם שם עברי.

פרנסות היהודים

ממצבות שנמצאו בקטקומבות ניתן ללמוד על המקצועות של יהודי רומא. המקצועות הרשומים הם פשוטים. המעמד הכלכלי של יהודי רומא היה באותה תקופה נמוך. הם היו רוכלים, סוחרי בגדים משומשים והיו אפילו מגידי עתידות. בקטקומבות היהודיות ברומא כיתוב על גבי המצבות כולל שמות בעלי מקצוע כמו צבע, קצב ומורה. אין שם כתובות פאר. כנראה מדובר ב"המון אדם טרוד למעלה מראש במלאכות פשוטות ובעסקים זעירים.

תיארוך הקטקומבות

מחקר, שנערך על ידי קלאס ואן דר בורג (Klaas van der Borg) מאוניברסיטת אוטרכט שבהולנד, מעלה את ההשערה כי השימוש בקבורה בקטקומבות היהודיות בווילה טורנוליה החל כבר במאה ה-1, מאתיים שנה לפני המועד שהיה משוער עד כה. המחקר מדווח על ניסיון להעריך את מועד יצירת הקטקומבות באמצעות שיטת תיארוך פחמן-14. כמקור לפחמן השתמש החוקר בפיסות קטנות של פחם שנמצאו בטיח ששימש לאטימת הקטקומבות. השימוש בשיטה זו מבוסס על הכרת הטכנולוגיות המוכרות להפקת סיד ברומא העתיקה. וכך על ידי מציאת המועד בו נוצר הפחם שנמצא בטיח ששימש לאטימת הקטקומבות אפשר להגיע לתיארוך הנכון. הערכת מועד יצירתו המשוער של הפחם הנבדק, שנעשה בו שימוש לאחר קבורה המת, מאפשר להגיע לגיל המשוער של הקטקומבות.

הקושי בביצוע בדיקות איזוטופיות נובע מכך שממצאים בעלי תיארוך מובהק כמו מטבעות או תבליטים כתובים לא נמצאו בקטקומבות. אמנם נמצאו 255 חותמות בלבֵנים ששימשו לבניה ולריצוף, אך מדובר בשימוש משני של חומרי הבנייה. כמו כן, על מנת להגיע לתיארוך מובהק יש צורך בממצאים השוואתיים עם אתרים ארכאולוגיים נוספים ברומא העתיקה.

לקריאה נוספת

H.J. Leon, The Jews of Ancient Rome ,1960 Philadelphia. העבודה הראשונה בנושא

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. הנתון של 40,000 מבוסס על הכתוב בקדמוניות היהודים, כרך ג', עמוד 272 כי 8,000 יהודים הצטרפו למשלחת מארץ ישראל שהופיע במקדש אפולון בפני קיסר, ידידיו וראשי הרומאים. מניחים כי בין הציבור שהגיע היו רק ראשי בתי אב. בהנחה שלכל משפחה ממוצעת היו כ-4-5 נפשות מתקבל האומדן של 40,000 התושבים.
  2. הקטקומבות אינן פתוחות לקהל הרחב. העתקים אחדים מהכתובות מצויים בבית הכנסת הגדול ברומא.
סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רישיון cc-by-sa 3.0