רבי חמא בר ביסא

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
רבי חמא בר ביסא
Lod-Baibars-bridge-445.jpg
גשר העיר לוד, בה התגורר רבי חמא בר ביסא
מקום פעילות לוד, ארץ ישראל
תקופת הפעילות הדור החמישי לתנאים
רבותיו רבי יוסי
בני דורו רבי יהודה הנשיא, בר קפרא
אב רבי ביסא
צאצאים רבי אושעיא

רבי חמא בר ביסא היה מאחרוני התנאים, מדורו של רבי יהודה הנשיא, ואביו של האמורא רבי אושעיא רבה.

ביוגרפיה

נולד לרבי ביסא, ונמנה על תלמידי רבי יוסי[1], התגורר בעיר לוד והיה חברו של בר קפרא והיו יחד דיינים בעיר[2].

בתלמוד מסופר כי רבי חמא למד במשך כ-12 שנה ברציפות בבית המדרש, ובבואו לעירו חשש שאשתו תיבהל מביאתו הפתאומית, ולכן שלח להודיע לה על ביאתו הצפויה ובינתיים נכנס ללמוד בבית המדרש העירוני. בבית המדרש פגש את בנו רבי אושעיא, והחל לדבר עמו בהלכה מבלי שהשנים זיהו זה את זה. כאשר ראה רבי חמא את בקיאותו של החכם הדובר איתו, הצטער, בחשבו שלו היה נשאר כל השנים בעירו ללמד את בנו תורה, היה בנו בקי כחכם זה. כאשר הגיע רבי חמא לביתו ראה שרבי אושעיא בא עמו ועמד בפניו. כאשר ראתה זאת אשתו פנתה אליו בתמיהה: "מי איכא אבא דקאים מקמי ברא?", ואז הבין רבי חמא שרבי אושעיא הוא בנו[3].

רבי יהודה הנשיא היה מפליג בשבחו והתבטא עליו בפני רבי ישמעאל ברבי יוסי, שאדם גדול הוא. בהזדמנות כאשר פגש רבי ישמעאל את רבי חמא, ורבי חמא ביקש ממנו שיבאר לו סוגיה מסוימת בתלמוד. הציע לו רבי ישמעאל שתי אופציות לבאר על פי שתי דעות, על פי דעת אביו רבי יוסי ועל פי דעת רבי יהודה הנשיא. לפליאת רבי ישמעאל העדיף רבי חמא העדיף את דעת רבי יהודה הנשיא. בתלמוד מוסבר שהסיבה שרבי חמא העדיף לשמוע על פי שיטתו של רבי, הייתה משום שרבי היה ראש ישיבה וחכמים רבים היו מצויים לפניו ולכן דעותיו והלכותיו היו יותר מחודדות[4].

פסק הלכה משותף

בתלמוד מובאת מחלוקת בין רבי חמא לבנו רבי אושעיא בנידון שני שכנים בשני מפלסים, שהעליון התקין צינור לניקוז מי השופכין לתוך חצרו של התחתון, והתחתון הסכים לכך (משום שהוא משקה את הזרעים שבחצרו); בהמשך רצה העליון לסתום את צינורו, אם התחתון יכול לעכב בעדו בטענה שהוא מוחזק במים אלו. לדעת רבי חמא - אין התחתון יכול לעכב מפני שהוא נחשב כמוחזק במים רק כל עוד הם מקלחים לחצרו, ולדעת רבי אושעיא - התחתון יכול לעכב. לבסוף הלכו השנים לרבי ביסא - אביו של רבי חמא - שהכריע כדעת הנכד שהתחתון יכול לעכב[5].

מכיוון שהורו השלשה יחדיו בבית מדרש אחד בפסק משותף, קרא עליהם רמי בר חמא[6] - "והחוט המשולש לא במהרה ינתק[7] זה רבי אושעיא בנו של רבי חמא בנו של רבי ביסא."

קישורים חיצוניים

הערות שוליים