שוגי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Gnome-colors-edit-find-replace.svg
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
לוח שוגי מסורתי המציג סט כלים. הכלים בצד הרחוק הפוכים על-מנת להציג את צורתם המקודמת. המגשים בשני הצדדים הם "קומאדאי" (駒台 - תומך כלים), ועליהם שמים כלים שנשבו. הלוח עצמו מוגבה (לנוחיות השחקנים שיושבים על מחצלות "טאטאמי") וחלול על-מנת להפיק צליל נעים כאשר הכלים מוזזים.

השוֹגִי (将棋, בעבר: 象戯; ברומאג'י: shōgi; מכונה לעיתים שחמט יפני או Jchess) הוא משחק אסטרטגיה מופשט שמוצאו מיפן. מקורו במשחק הצ'טורנגה, אביו הקדמון של השחמט ודומיו. הוא מורכב ומסובך משחמט, הן לאדם והן למחשב, וכולל יותר כלים. בניגוד לשחמט, ההבדל בין כלי השחקנים לא מיוצג בצבעם וצורתם. כיוון הכלי מציין את שייכותו לשחקן וסימניית הקאנג'י המצוירת עליו מסמנת את סווגו.

משמעות השם שוגי ביפנית היא "משחק הגנראלים".

על השוגי נכתבו ספרים, נעשו סרטים וכן סדרות אנימה.

מטרת המשחק

השחקנים משחקים עם סט של 20 כלים, המחולקים ל-9 סוגים, כאשר לכל סוג ישנו שם ויכולות תנועה משלו. מטרת המשחק היא לגרום לכך שהמלך (אחד מכלים אלה) היריב יהיה בסכנת שבייה ולא יוכל לצאת ממנה. חוקי המשחק דומים לחוקי השחמט, אולם בניגוד לשחמט, לשחקן ישנה אפשרות להחזיר למשחק כלים שנשבו על-ידו למשחק כשלו.

חוקי המשחק

בתחילת משחק שוגי ישנם עשרים כלים (駒 - קוֹמָה) (במשחק נכות ישנם פחות, אך זה מקרה יוצא דופן) לכל שחקן-מלך אחד (שחור או לבן), שני זהבים, שני כספים, שני פרשים, שני רומחים, רץ, צריח ותשעה חיילים, וכולם מונחים על המשבצות (משתמשים רק במשבצות כדי לשחק. הקווים והפינות קיימים אך ורק על-מנת לתחום את המשבצות) של הלוח (盤 - בּאן) שגודלו 9X9 משבצות (マス - מאסוּ) ועליו ארבע נקודות שנמצאות על ארבע ההצטלבויות של הקווים הרביעים מכל כיוון (נקודות אלה נקראות ארבעת מלכי השמים - 四天王 - שיטֶנְאוֹ). כולם בעלי אותה צורה (טרפז כפול שמשולש קהה-זווית ניצב על הצלע הקצרה שבין הצלעות המקבילות שלו), ומה שמבדיל בין כלי מסוג אחד למשנהו הוא הכיתוב (ביפנית) שעליו. מה שמראה על השתייכותו הוא כיוון הכלי (קודקוד המשולש מופנה כלפי יריבו של בעליו) לכל הכלים.

שמות הכלים

שמות הכלים, לפי סדר ההנחה הסטנדרטית (למטה), הם:

שם בינלאומי תמונה קנג'י רומאג'י משמעות קיצורים
מלך
(לבן)
מלך לבן 王将 ōshō גנרל מלכותי K ō
מלך
(שחור)
מלך שחור 玉将 gyokushō גנרל ירקן K gyoku
צריח צריח 飛車 hisha מרכבה מעופפת R hi
צריח מקודם
("דרקון")
מלך הדרקןנים 龍王 ryūō מלך הדרקונים +R 龍 או 竜[ט 1] ryū
רץ רץ 角行 kakugyō תנועת זווית B kaku
רץ מקודם
(מכונה "סוס" על ידי שחקנים דוברי אנגלית)
רץ מקודם 龍馬 ryūma סוס דרקון +B uma
גנרל זהב
("זהב")
גנרל זהב 金将 kinshō גנרל זהב G kin
גנרל כסף
("כסף")
גנרל כסף 銀将 ginshō גנרל כסף S gin
כסף מקודם כסף מקודם 成銀 narigin כסף מקודם +S (全)
פרש פרש 桂馬 keima סוס קאסיה N kei
פרש מקודם פרש מקודם 成桂 narikei קאסיה מקודמת +N (圭 או 今)
רומח רומח 香車 kyōsha מרכבת קטורת L kyō
רומח מקודם רומח מקודם 成香 narikyō קטורת מקודמת +L (杏 או 仝)
חייל חייל 歩兵 fuhyō חייל רגלי p fu
חייל מקודם
("טוֹקִין")
חייל מקודם と金 tokin מתיימר לזהב +p と (או 个) to
  1. ^ הקנג'י 竜 הוא צורה מופשטת ("שינג'יטאי") של 龍.
תקריב על כלי השוגי. משמאל לימין, למעלה: +R, R, K (לבן), K (שחור), B, +B; למטה: +L, L, +S, S, G, N, +N, p, +p.

הערות:

  • השם הבינלאומי אינו תרגום של השם המקורי, אלא ניסיון לדמות אותם לכלי שחמט.
  • המלך השחור (שמו של הצד שבבעלותו המלך השחור נקרא 先手-סֶנְטֶה-יד קודמת) הוא זה שמתחיל, חוץ מבמקרה של "משחק נכות" (ראו למטה), בו הלבן (שמו של הצד שבבעלותו המלך הלבן נקרא 後手-גוֹטֶה-יד מאוחרת) מתחיל. (במשחק ישנם שני שחקנים. בגרסאות אחרות ישנם ארבעה.)
  • הקנג'י 将 הוא הפשטה ("שינג'יטאי") של 將.

תנועות הכלים

ניתן להניע כלי אחד בכל תור. בתנועה הנעשית ניתן לשבות כלי אחר, לקדם כלי, או לעשות את שניהם ביחד.

כאשר כלים אחרים נעים וכלי אחר עומד בדרכם, ישנן שתי אפשרויות:

  1. במקרה והכלי הוא כלי אויב, ניתן לשבות אותו על ידי הולכת הכלי עד למשבצת עליו הכלי היריב נמצא. הכלי היריב יורד מהמשחק והכלי שלקח לוקח את מקומו של הכלי שנשבה. אם היה באפשרותו (של השובה) לנוע עוד במסלולו במקרה ולא היה שם כלי, הכלי שנשבה מנע ממנו לעשות זאת והכלי הלוקח לא יכול להמשיך במסלולו. כיוון שמותר להזיז רק כלי אחד בתור, התור מסתיים מיד אחרי הלקיחה.
  2. במקרה והכלי הוא כלי של השחקן המניע, אין באפשרותו להניע את הכלי שלו מעבר לנקודה בה נמצא הכלי העומד בדרכו של הכלי שזז. הכלי שזז יכול להגיע עד למשבצת הסמוכה לכלי, לפי כיוון תנועתו. מצב זה אפשרי אם אין ברצון המניע לאכול את הכלי אם הוא יריב.

לכל כלי (לפני קידום) יש תנועה משלו. הכלים יכולים לנוע בצורה אורתוגונלית (לא-אלכסונית), אלכסונית (למעט הפרש). הנה כולן, לפי הסדר (/,| ו-\ מייצגים תנועה בלתי-מוגבלת, ○ מייצג צעד אחד ו-+ מסמל תנועה מיוחדת):

מלך

המלך

משבצת אחת בכיוון אלכסוני או אורתוגנאלי (לא-אלכסוני):

צריח

הצריח

ללא הגבלה בכיוונים אורתוגונליים:

|
|
- - - -
|
|

רץ

הרץ

ללא הגבלה בכיוונים האלכסוניים:

כיוון שאין באפשרות הרץ לנוע בכיוונים ישרים, באפשרותו להגיע רק ל-41 מתוך 81 המשבצות של לוח השוגי.

גנרל זהב

גנרל הזהב

משבצת אחת בכיוון אורתוגונלי או אלכסוני קדמי:

כסף

גנרל הכסף

משבצת אחת אלכסונית או משבצת אחת קדימה:

פרש

הפרש

משבצת אחת קדימה ואחריה למשבצת אלכסונית קדמית (הוא מדלג מעל המשבצת הנמצאת בסמוך לו):

+ +

הפרש הוא הכלי היחיד שיכול לדלג מעל כלי אחר, במקרה שהכלי האחר עומד בדרכו. (הכלי מעליו הוא מדלג לא נשבה.)

רומח

הרומח

ללא הגבלה קדימה בכיוון אורתוגונלי (כמובן, בגבולות המצוינים למעלה, וכנ"ל גם לרץ ולצריח):

|
|

חייל

החייל

משבצת אחת קדימה:

מיקום התחלתי של הכלים

מיקום הכלים
  • שורה ראשונה: רומח, פרש, כסף, זהב, מלך, זהב, כסף, פרש, רומח.
  • שורה שנייה: משבצת ריקה, רץ, חמש משבצות ריקות, צריח, משבצת ריקה. (הפיל אמור להיות במשבצת האמצעית בשורה השנייה.)
  • שורה שלישית: כל החיילים.

סדר הנחת הכלים

אווהאשי (משמאל) ואיטו (מימין)

בשוגי ישנם שני סדרים להנחת הכלים על הלוח (בצורת ההנחה הסטנדרטית). הראשון היא אוֹוֹהאשי (大橋 - גשר גדול) והשני היא איטוֹ (伊藤 - ויסטריה איטלקית):

אווהאשי

מלך, זהב שמאלי, זהב ימני, כסף שמאלי, כסף ימני, סוס שמאלי, סוס ימני, רומח שמאלי, רומח ימני, רץ, צריח, חייל אמצעי, החייל משמאלו, החייל מימינו, החייל שלישי משמאל, החייל השלישי מימין, החייל השני משמאל, החייל השני מימין, החייל השמאלי, החייל הימני.

איטו

מלך, זהב שמאלי, זהב ימני, כסף שמאלי, כסף ימני, סוס שמאלי, סוס ימני, כל החיילים משמאל לימין, רומח שמאלי, רומח ימני, רץ, צריח.

קידום

ביפנית: 成り - "נארי" - הפיכה. כאשר משתמשים במילה כפועל היא נהגית 成る - "נארוּ".

כאשר כלי (למעט המלך, גנרל הזהב או כלי שכבר קודם) מגיע לשלוש השורות האחרונות (כאשר מסתכלים מזווית ראייתו של בעליו), זז בתוכן או יוצא מהן, הוא יכול לקבל קידום. אם זה חייל, רומח או סוס שמגיע לשורה האחרונה, הוא חייב לקבל קידום (אם מפילים את הסוס בצורה שתגרום לו להגיע לשורה השנייה לפני אחרונה, חוק זה מתיישם גם אז). הסימן לקידום הוא הפיכת הכלי, כשבצדו האחר כתוב עליו שמו היפני, בדרך כלל בדיו אדום ובכתב מחובר. כלי שמקבל קידום מקבל תנועה של גנרל זהב, למעט הצריח והרץ שמקבלים תנועה של מלך בנוסף לתנועה הרגילה שלהם. הכלים שמקבלים קידום נקראים בשמות שונים על-מנת להראות מה מרוויח השחקן שלוקח אותם.

אזור הקידום של השחקן (מסומן בירוק)

תנועה של צריח מקודם:

צריח מקודם
|
|
- - - -
|
|

תנועה של רץ מקודם:

רץ מקודם

שינויים בכיתוב

לעיתים כתוב בצד השני של הכלי הקאנג'י 金, שפירושו זהב, בכתב מחובר. הכתב יהיה יותר מחובר ככל שדירוג הכלי נמוך יותר. בגרסה המודפסת ישנן אותיות שונות: 全 (זֶן - שלמות. אין שום קשר בין המילה הזו לבין הזרם בשם זן בבודהיזם) מייצג כסף מקודם, 今 (אִימָה-הווה) מייצג פרש מקודם, 仝 (אוֹנאגִ'י -זהה) מייצג רומח מקודם, ו-个 (צורה מופשטת של 個 - קוֹ - חלק או יחיד) מייצג חייל מקודם. בשיטה אחרת הכיתוב הוא זהה לכיתוב בצורה הלא-מקודמת, אך בעלת משיכות עט מושמטות: 全 מייצג כסף, 圭 (טאמָה - אבן ירקן המחודדת בקצה העליון) מייצגת פרש, 杏 (אַנְזוּ - מישמש או שקד מצוי) מייצג רומח ו-と מייצג חייל.

הערות:

  • לא קוראים לכלים לפי הכיתוב שעליהם. זהו רק קיצור בכיתוב.
  • ישנו קנג'י שאמור לבוא במקום אות ההיראגאנה 鍍 - と - אך הוא אינו בשימוש.

הפלה

ביפנית: 打ち - "אוּצ'י" - הכאה. כאשר משתמשים במילה כפועל היא נהגית 打つ - "אוּצוּ".

כלי שנשבה במהלך המשחק יכול להיות מוחזר על ידי שׁוֹבוֹ כשלו (של שובו) במקום הזזת כלי. פעולה זו נקראת "הפלה". ישנן מספר הגבלות להפלה:

  1. איסור הכלי ללא מקום הליכה (行き所のない駒の禁止 - אִיקִי-טוֹקוֹרוֹ נוֹ-נאי קוֹמָה נוֹ קִינְשִׁי): אסור להפיל חייל או רומח על השורה האחרונה ואסור להפיל סוס על השורה האחרונה או אחת לפני האחרונה.
  2. איסור שני חיילים (二歩の禁止 - ניהוֹ נוֹ קינשי): אסור להפיל חייל על אותה שורה בה נמצא חייל אחר של המפיל. (חוק זה אינו תקף אם החייל שנמצא על הטור הוא חייל מקודם.)
  3. איסור הפלת חייל לצוּמֶה (打ち歩詰めの禁止 - אוּצ'י-הוֹ צוּמֶה נוֹ קינְשי): אסור להפיל חייל בצורה שתגרום לניצחון מיידי.
  4. כלי שמופל באזור הקידום לא יקבל קידום כתוצאה מכך-קידום דורש תנועה.
  5. כלי מקודם שנשבה יוחזר למשחק ללא הקידום שקיבל.

ההפלה הומצאה בשלב מאוחר בהיסטוריה של משחק השוגי, לאחר שהפיל הורד מהמשחק. הגורם להמצאת ההפלה היה מלחמה כלשהי בתקופת סנגוקו בה לאחד הצדדים, כתוצאה ממחסור במשאבים, נתנו לשבויהם לחיות אם ישנו צד ויעזרו להם (ליפנים) במלחמה.

שח ומט

כאשר כלי מאיים על המלך (פירושו שהמלך נמצא בסכנת שבייה על ידי כלי), בעליו של הכלי "גורם לשח" (מושג זה נשבה מהשחמט הרגיל, ואין הוא נקרא כך ביפנית) ליריבו. בעליו של הכלי מכריז במקרה כזה "אוֹטֶה! (王手 - יד המלך)". כאשר אין למלך דרך להימלט מהשח, זהו ניצחן לבעליו של הכלי המאיים. הוא מכריז אז "צוּמֶה! (詰め - קיצור)" או "אוֹטֶזוּמֶה! (王手詰め - קיצור יד המלך)". ניצחון מוכרז גם במקרה בו אין למפסיד שום דרך לזוז. (הכרזות אלה הן השפעה מהשחמט ואינן הכרחיות.) (איסור נתינת יתרון לכלי יריב על מלך עצמי - 自玉を相手駒の利きにさらす手の禁止 - גִ'י-גִיוֹקוּ וּוֹ אַיִיְטֶה קוֹמָה נוֹ קִיקִי נִי סַארַאסוּ טֶה נוֹ קִינְשִׁי: אסור בשוגי לעשות מהלך שיגרום לאיום על המלך.)

מצבים מיוחדים

קיימים שני מצבים מיוחדים בשוגי: חזרה (千日手 - סֶנְנִיצִ'יטֶה - ידי אלף הימים) או אי-מעבר (持将棋 -ג'ישוגי - בעלות על שוגי) (איסור חזרת אוטה מתמשך - 連続王手の千日手の禁止 - רֶנְזוֹקוּ אוֹטֶה נוֹ סֶנְנִיצִ'יטֶה נוֹ קִינְשִׁי: אסור לעשות חזרה על מלך). חזרה היא מצב בו אותם מהלכים חוזרים על עצמם ארבע פעמים. (על-מנת ששני מהלכים יחשבו זהים, המיקום והכלי המוזז חייבים להיות אותם כלים.) אי-מעבר הוא מצב בו שני המלכים הגיעו לאזורי הקידום ולאף-אחד אין סיכוי לנצח או להרוויח כלים נוספים. במקרים כאלה מחשבים נקודות: הצריח והרץ שווים שניהם חמש נקודות כל אחד, ושאר הכלים למעט המלך שווים נקודה כל אחד. שחקן בעל פחות מ-24 נקודות מפסיד. אם לשני השחקנים יש לפחות 24 נקודות, המשחק נחשב כתיקו. בטורנירים מתקדמים, במקרה של תיקו שני השחקנים משחקים משחק חוזר, כשהשחקן שבבעלותו היה המלך הלבן מקבל במקומו את השחור ולהפך (כנראה אם הגבלות זמן נמוכות יותר).

משחק נכות

בין שחקנים בעלי רמות משחק שונות משוחק לעיתים קרובות "משחק נכות" (駒落ち戦 - קוֹמַאוֹצִ'יסֶן - קרב כלים נופלים). במשחק נכות כמה מכלי השחקן בעל המלך הלבן (במשחק נכות הוא נקרא 下手 - שיטאטֶה - יד תחתונה. לבעל המלך השחור קוראים 上手 - אוּוַּאטה - יד עליונה) מוצאים מהמשחק, אך הוא המתחיל. דוגמאות לכמה סוגי נכויות נפוצים:

  • רומח שמאלי מורד (נכות זו נקראת "קיוֹ" - 香落ち - נפילת רומח)
  • רץ מורד ("קאקוּ אוֹצִ'י" - 角落ち - רץ)
  • צריח מורד ("הִישָׁה" - 飛車落ち - צריח)
  • צריח ורומח שמאלי מורדים ("הִיקיוֹ" -飛香落ち - צריח ורומח)
  • צריח ורץ מורדים ("נימאי" - 二枚落ち - שני שטוחים1)
  • צריח, רץ ושני הרומחים מורדים ("שִׁימַאי" - 四枚落ち - ארבעה)
  • צריח, רץ, שני הרומחים ושני הפרשים מורדים ("רוֹקוֹמאי" - 六枚落ち - שישה)
  • הכוונה במילה "שטוחים" היא לכלי המשחק.

הערה: משחק ללא נכויות נקרא 平手戦 - היראטֶסֶן - קרב ידיים שְלווֹת.

תיעוד משחקים

השיטה לתיעוד משחקי שוגי הומצאה על ידי ג'ורג' הודג'ס (George Hodges) בשנת 1976. היא מבוססת על שיטת תיעוד משחקי השחמט האלגברית, אך שונה ממנה מעט.

דוגמה טיפוסית היא P-8f. האות הראשונה מראה איזה כלי זז: P-חייל, L-רומח, N-פרש (הוא לא מסומן כ-K על-מנת לא לבלבל בינו לבין המלך) S-כסף, G-זהב, B-רץ, R-צריח ו-K-מלך. כלים מקודמים מסומנים על ידי + ליד האות, לדוגמה +P הוא חייל מקודם. הסימן שאחריו מייצג את סוג התנועה: - מסמל תנועה רגילה, x מסמל שבייה ו-* מסמל הפלה. לבסוף מגיע הסימון של הנקודה אליה זז הכלי. האות מסמלת את השורה אליה הוא מתקדם (השורות מסומנות מ-a עד i, לפי סדר האותיות הלטיניות, כאשר a מסמלת את השורה הראשונה של בעל המלך השחור), והמספר-את הטור (הטורים ממוספרים מ-1 עד 9, כאשר 1 מסמל את השורה השמאלית ביותר של בעל המלך השחור. ביפן האותיות מוחלפות בספרות יפניות: במקום a, במקום b, 三 במקום c, 四 במקום d, 五 במקום e, 六 במקום f, 七 במקום ו-九 במקום i. אם כלי מגיע למצב בו הוא יכול להתקדם, ישנו סימן המוסף בסוף סימון המהלך. אם הקידום בוצע, הסימן הוא +, ואם לא-הוא =. דוגמה: S-a7+ פירושו שכסף הגיע לנקודה a7 וקיבל קידום (אם השחור הוא זה שזז). במקרה בו שתי אפשרויות פירוש לאותו סימון, גם המיקום המקורי של הכלי שזז מסומן. דוגמה: Gg7xg8 פירושו שהזהב שהיה קודם בנקודה g7 שבה את הכלי בנקודה g8.

טקטיקות

עצות

  • פתיחה טובה במיוחד היא P-f9 (שחור)\P-d1 (לבן). זה נותן את האפשרות לעשות את המהלך B-g9 (שחור)\ B-c1 (לבן). במצב זה ניתן לשבות את החייל שנמצא מול המלך ולקדם אותו (+Bxc5 שחור, +Bxg5 לבן), וכך כבר מרוויחים חייל להפלה מאוחר יותר ורץ מקודם.
  • בשוגי אין אפשרות לחיילים להגן אחד על השני כיוון שאין באפשרותם לנוע לצדדים או להגיע למצב בו הם עומדים אחד מאחורי השני, בניגוד לשחמט. לכן כדאי לדאוג לכך שיהיה כלי אחר שיגן עליהם.
  • כדאי לפעמים להקריב חיילים על-מנת להגיע למצב עדיף.
  • מהלך מאוד נפוץ בקרב שחקני שוגי הוא "החלפת רצים"-לקיחת הרץ היריב אך איבודו על ידי שבייתו בידי כלי יריב. במקרה כזה יש יתרון לשחקן בעל הגנה העולה באיכותה על איכות הגנת יריבו.
  • כדאי מאוד לשמור על הפרש והרומח. הם יכולים להיות מאוד פגיעים אם הם מוזנחים, ואם הם נשבים זה עלול להפוך ליתרון של יריבך עליך. כלים אלה יכולים לנוע בצורה מאוד מיוחדת שיכולה לגרום למלך להיות מוגבל בתנועותיו.

"סגירות"

ישנן כמה שיטות (囲い-קאקוֹי-סגירה, בדרך כלל מוספת לשם שיטת ההנחה ונהגית גאקוֹי) למקם את הכלים אחרי תחילת המשחק על-מנת להשיג יתרונות שונים. הנפוצה מביניהן היא קין-יאגוּרָה (金矢倉 - בית-חרושת לחיצים מוזהב) (הכלים מסודרים משמאל לימין):

שיטת קין-יאגורה
  • שורה ראשונה: רומח, פרש, חמש משבצות ריקות, פרש, רומח.
  • שורה שנייה: משבצת ריקה, מלך, זהב, רץ, משבצץ ריקה, כסף, משבצת ריקה, צריח, משבצת ריקה.
  • שורה שלישית: שני חיילים, זהב, כסף, משבצת ריקה, שני חיילים, משבצת ריקה, חייל.
  • שורה רביעית: שתי משבצות ריקות, שלושה חיילים, ארבע משבצות ריקות.
  • שורה חמישית: משבצת ריקה, חייל יריב (אם גם היריב מניח את חייליו בצורה זו), חמש משבצות ריקות, חייל, משבצת ריקה.

(מיקומו של הפיל אינו ידוע. יכול להיות שהפיל הורד מהמשחק אחרי המצאת שיטת מיקום זו.)

שיטות אחרות הן ה"גין-יאגורה" (銀矢倉 - בית-חרושת לחיצים מוכסף) ו"קאני" (蟹 או 蠏 - סרטן).

דירוג השחקנים

שחקנים מדורגים מ"קיוּ 15" (מתחיל) (קיוּ - 級 - פירושו רמה או דרגה) ועד "קיו 1", ואחר כך מ"דאן 1" (דאן - 段 - פירושו מחלקה) עד "דאן 6", באותה דרך כמו בקאראטה. לשחקנים מומחים יש דירוג משלהם, בו דאן 4 למתחילים שווה לקיו 6. מקצוענים מדירוגים מדאן 4 ומעלה.

תארים בשוגי

ביפן, ישנם 200 שחקנים מקצוענים וחברים באיגוד השוגי הלאומי היפני משחקים אחד נגד השני על שבעה תארים, מהגבוה לנמוך:

  1. רִיוּוּאוֹ (竜王 או 龍王 - מלך הדרקונים, על-שם הכלי), תואר שנוצר בשנת 1988 כתואר הגבוה ביותר;
  2. מֵייגִ'ין (名人 - אדם בעל מוניטין), התואר הראשון שהומצא, ומאז 1937 הוא תואר שנתי (כלומר, התחרויות עליו נעשות כל שנה);
  3. קִיסֵיי (棋聖 - משחק קדוש), תואר שנוצר בשנת 1962 כתואר דו-שנתי, ומאז 1995 הוא חד-שנתי;
  4. אוֹאִי (王位 - דרגת המלך), נוצר בשנת 1960;
  5. אוֹזָה (王座 - כיסא מלכות), נוצר בשנת 1953, אך אושר רשמית רק בשנת 1983;
  6. קִיאוֹ (棋王 - מלך המשחק), נוצר רשמית בשנת 1974;
  7. אוֹשוֹ (王将 - גנרל מלכותי), נוצר רשמית בשנת 1950.
  8. איאו (叡王 - מלך החכמה), נוצר בשנת 2015, ואושר רשמית בשנת 2017.

מלבד תארים אלה, לכל תואר ישנו תואר נפרד של תקופת חיים, שניתן למחזיקי התואר למשך חמש שנים לפחות.

מחזיקי התארים

ריוואו - מאסיוקי טויושימה, אשר זכה בתואר ב-2019 כנגד אקיהיטו הירוסא.

מייג'ין - מאסיוקי טויושימה, אשר זכה בתואר ב-2019 כנגד אמהיקו סאטו.

קיסיי - אקירה וואטנאבה, אשר זכה בתואר ב-2019 כנגד מאסיוקי טויושימה.

אואי - קאזוקי קימורה, אשר זכה בתואר בשנת 2019 כנגד מאסיוקי טויושימה.

אוזה - טאקויה נאגסה, אשר זכה בתואר ב-2019 כנגד שינטארו סייטו.

קיאו - אקירה וואטנאבה, אשר זכה בתואר ב-2012 כנגד מאסטאקה גודה.

אושו - אקירה וואטנאבה, אשר זכה בתואר ב-2019 כנגד טואהיאקי קובו.

איאו - טאקויה נאגסה, אשר זכה בתואר ב-2018 כנגד טייצ'י טאקמי.


מחזיקי תוארי עבר

בעבר, תואר המייג'ין היה תואר שניתן לאדם אחד בכל דור. מחזיק התואר הראשון היה סוֹקֵיי אוֹוֹהַאשִׁי, האדם שהקים את בית-הספר הראשון לשוגי וניסח את חוקי השוגי המודרניים. אחריו קיבלו 14 אנשים את התואר מייג'ין, ועוד שניים, נַאקַאהַארָה מַאקוֹטוֹ וטַאנִיגַאוָּה קוֹגִ'י, יקבלו אותו אחרי פרישתם. (נאקאהארה יקבל את תואר מייג'ין תקופת החיים ה-16, וטאניגאוה יקבל את ה-17.)

תוארי נשים

התארים לנשים בשוגי הם נפרדים. אלה הם כולם, מהגבוה לנמוך:

  1. ג'וֹ-רִיוּוּ מייג'ין-אִי (女流名人位 - דרגת מייג'ין לשיטת נשים), הפועל מאז 1975;
  2. ג'ו-ריו אושו|" " אושו (女流王将 - אושו " "), הפועל מאז 1978;
  3. ג'ו-ריו אואי|" " אואי (女流王位 - אואי " "), הפועל מאז 1990;
  4. קוּרַאשִׁיקִי טוֹקָה (倉敷藤花), הנקרא על-שם העיר קוראשיקי ופועל מאז 1993;
  5. אלופת האי קָה (鹿島杯 - קָה-גִ'ימָה-הַאִי), הפועל מאז 1996;
  6. "אלופת (הטורניר) הפתוח לנשים" (レディースオープン, ליידיס אופן טורנאמנט), הפועל מאז 1987.

מחזיקות תוארי נשים

המחזיקה הראשונה בתואר ג'ו-ריוו מייג'ין-אי הייתה טַאקוֹשִׁימָה אַקִיקוֹ, בו החזיקה למשך שלוש שנים, אחריהן הפסידה אותו ליַאמַאשִׁיטָה קַאזוּקוֹ, שהחזיקה בתואר למשך ארבע שנים, אחריהן הפסידה אותו חזרה לטאקושימה. יאמאשיטה לא הצליחה לזכות בתואר מחדש עדיין. כיום מחזיקה בו יַאוּצִ'י רִיאֶקוֹ, שזכתה בו בפעם הראשונה.

מושגים בשוגי

ישנם ביטויים שונים לתיאור כלים, מצבים וכו'. זוהי רשימה חלקית:

צורת משחק

  • "אַמַה" (アマ, מלשון amateur) \ "פּוּרוֹ" (プロ, מלשון professional)
  • "שוגי של הצבעה מהירה" (早指し将棋 - הַאיַאסַאשִׁי-שוֹגִי): משחק מהיר
  • "רוח המשחק" (棋風 - קִיפוּוּ): סגנון המשחק

אומנים

  • "חריטת כלי" (駒銘 - קוֹמָה-מֵיי): חריטת שם האומן על הצד של הכלי
  • "הדבר האמיתי" (本場物 - הוֹנְבַּאמוֹנוֹ): עץ קַאיָה (榧, שם לטיני: Torreya nucifera) ממחוז מיאזקי
  • "כלֵי בַּאנְטַארוֹ" (バンタロ駒 - בַּאנְטַארוֹ-קוֹמָה): כלים עליהם השם כתוב במברשת (נחותים)

כלים

  • "כלים גדולים" (大駒 - אוֹוֹקוֹמָה): רץ וצריח בשוגי \ "כלים קטנים" (小駒 - קוֹגוֹמָה): כל כלי למעט המלך, הזהבים והכלים הגדולים
  • "כלי-יד" (手駒 - טֶה-גוֹמָה)\"כלי בעלות" (持ち駒\持駒 - מוֹצִ'י-גוֹמָה): כלים לכודים הניתנים להפלה \ "כלי לוח" (盤駒 - בַּאן-גוֹמָה)\"כלי הנחה" (置き駒\置駒 - אוֹקִי-גוֹמָה): כלים הנמצאים על הלוח
  • "כלים מעופפים" (跳び駒\跳駒 - טוֹבִּי-גוֹמָה): כלים בעלי טווח ארוך (רץ, צריח, רומח ופרש)

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שוגי בוויקישיתוף

משחקים ברשת

  • Shogi Dojo/将棋道場 – מועדון שוגי בו אפשר לשחק ברשת (באנגלית)
  • Shogi at Kurnik – משחקי שוגי בזמן אמת (באנגלית)
  • Shogi for Game Courier – משחק שוגי עם אחרים ברשת (באנגלית)
  • Brainking.com – אתר בו אפשר לשחק שוגי, שיאנג-צ'י ועוד הרבה משחקי לוח אחרים (חינם עם הרשמה בסיסית) (בשפות שונות)
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0