שיגרו מיאמוטו

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שיגרו מיאמוטו
Shigeru Miyamoto at E3 2013 1 (cropped).JPG
מקצוע מעצב משחקי וידאו
מיאמוטו אוחז בבקר של קונסולת Wii.

שיגרו מיאמוטו (ביפנית: 宮本茂, באנגלית: Shigeru Miyamoto, נולד ב־16 בנובמבר 1952) הוא מעצב משחקי וידאו יפני ובכיר בחברת המשחקים נינטנדו.

מיאמוטו הוא אחד ממעצבי המשחקים המוערכים ביותר בתעשייה. רבים ממשחקיו היו לאבני דרך בתעשיית משחקי הווידאו והוא לעיתים קרובות מכונה "אבי המשחקים המודרניים"[1]. בין יצירותיו המפורסמות סדרות המשחקים "דונקי קונג", "סופר מריו"', "זלדה" וקונסולת המשחק Wii.

ביוגרפיה

לפני נינטנדו

שיגרו מיאמוטו נולד ב-16 בנובמבר 1952, בעיירה הכפרית סונובה אשר בקיוטו, יפן. בילדותו אהב לטייל בטבע ולצייר נופים, חוויות שהיו מקור השראה חשוב לעבודתו כמעצב.

בשנת 1970 החל ללמוד במכללת "קאנאזאווה מוניצ'י לאומנות תעשייתית ומלאכה", לימודים אותם סיים כעבור חמש שנים כמעצב תעשייתי.

עבודתו בנינטנדו

מיאמוטו תכנן קריירה כמאייר מנגה, אך ב-1977, שנתיים מסיום לימודיו ולאחר מפגש מוצלח עם מנכ"ל נינטנדו, החל מיאמוטו לעבוד בזרוע פיתוח המשחקים של נינטנדו כמעצב.

בשנת 1980 היה מיאמוטו שותף בפיתוח משחק הארקייד Radar Scope. לאחר הצלחת המשחק ביפן, ניסתה החברה לשווק את המשחק גם לשוק האמריקאי ויחידות רבות של מכונת המשחק נשלחו לארצות הברית. אלה לא נמכרו, מה שהוביל לתסבוכת כלכלית. בניסיון להיפטר מהסחורה העודפת, מנכ"ל החברה הטיל אז על מיאמוטו את מלאכת הסבת מכונות המשחק הקיימות למשחק חדש. מיאמוטו הגה ופיתח רעיון למשחק, וצוות טכני דאג לשלבו בחומרה הקיימת. המשחק שנקרא "דונקי קונג", על שם דמות במשחק, היה ללהיט מסחרר. לא רק שהמשחק הציל את החברה מפשיטת רגל, הוא גם הוליד את דמותו של סופר מריו, הנחשבת עד היום לספינת הדגל של נינטנדו ולאחת הדמויות המצוירות האהודות ביותר. המשחק זוכה גם כיום לאזכור של כבוד כמשחק הפלטפורמה ה"אמיתי" הראשון[דרוש מקור].

לאורך שנות פעילותו בתעשייה היה מיאמוטו מעורב בפיתוח שלל כותרים פורצי דרך.

שנתיים לאחר ההפצה של "האחים מריו", ראשון הכותרים בכיכוב האחים, ראה אור ב-1985 משחק ההמשך "האחים סופר מריו" שפותח למכשיר ה-NES. המשחק הוכר עד לאחרונה כמשחק הווידאו הנמכר בכל הזמנים[דרוש מקור] והנחיל סטנדרטים חדשים לז'אנר משחקי הפלטפורמה[דרוש מקור]. מיאמוטו הוביל את פיתוחו של משחק המשך נוסף בשם Super Mario 64, ששוחרר בשנת 1996 והיה למשחק הפלטפורמה התלת-ממדי הראשון[דרוש מקור], המשחק אפשר לראשונה שליטה בנקודת ההשקפה ולווה בשלט אנלוגי, בעיצובו של מיאמוטו, שנהיה הסטנדרט לאלו שעקבו[דרוש מקור].

בנוסף לעבודתו בפיתוח משחקים, מיאמוטו היה מעורב גם בפיתוח קונסולות. כשנינטנדו עבדה על ה-SNES, הוא הציע עיצוב של שלט הכולל ארבעה כפתורים מקימה ועוד שני "כפתורי כתף", הנמצאים בצד השלט. עיצוב זה שופר במהלך השנים והפך למבנה המקובל של שלט קונסולה.

בשנת 1986 ראה אור ראשון הכותרים בסדרת "האגדה של זלדה", משחק הנחשב לאבי משחקי התפקידים (אף שלא היה משחק תפקידים בעצמו)[דרוש מקור], וב-1998 יצא הכותר החמישי מסדרת זלדה, רב מכר (גרף 150 מיליון דולר עד לסוף השנה) הנחשב על ידי רבים כמשחק הטוב בכל הזמנים[דרוש מקור]. שניהם פירות רוחו של מיאמוטו.

בשנת 2015 כהן בקצרה כנשיא נינטנדו בעקבות מות הנשיא, אך הוחלף.

חיים אישיים

מיאמוטו גר ביפן ונשוי ליאסוקו, לזוג שני ילדים.

מיאמוטו מספר שאינו מרבה לשחק מחוץ למסגרת העבודה, אלא מעדיף להעביר את זמן הפנוי בנגינה בגיטרה ובבנג'ו.

פרסים

מיאמוטו זכה לא אחת להכרה בתרומותיו, בקרב קהילת השחקנים ועמיתיו. בשנת 1998 חנך את היכל התהילה של האקדמיה לאמנות ומדע אינטראקטיביים. בטקס הנבחרים של מפתחי המשחקים שנערך במרץ 2007, זכה מיאמוטו בפרס מפעל חיים על עבודתו בתחומי משחקי הווידאו ומערכות המשחק.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0