סלומונה רוסי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף שלמה מן האדומים)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית מוזיקאי ריקה.

העמודים הראשונים של ספר ה"מדריגלטי" של סלומונה רוסי (ונציה, 1628), הנמצא בבית התפוצות בתל אביב

שלמה בן משה מן האדומים, הידוע בשמו באיטלקית סלאמונה רוסי (Salamone Rossi; בסביבות ה'ש"ל, 1570 – בסביבות ה'ש"צ, 1630) היה כנר ומלחין יהודי נתין דוכסות מנטובה שבאיטליה. פעל בתקופת המעבר שבין שלהי הרנסאנס לבארוק המוקדם באיטליה.

קורות חיים

בצעירותו, יצא לרוסי שם של כנר מוכשר. הוא נשכר כנגן חצר במנטובה ורשומות של פעילויותיו ככנר שרדו שם.

רוסי שירת בחצר מנטובה, לבקשת הדוכסית איזבלה ד'אסטה גונזגה, משנת 1587 עד 1628, והופיע בפני המשפחה המלכותית ואורחיה רמי המעלה. המלחינים רוסי, מונטוורדי, ג'ובאני בטיסטה בואונמנטה,גסטולדי, ז'אק דה ורט ולודוביקו גרוסי דה ויאדאנה כתבו ונגנו, בין השאר, מוזיקה אופנתית לארוחות חגיגיות, למשתאות חתונה, להפקות תיאטרון ולטקסי תפילה.

יצירתו הראשונה, שיצאה לאור בשנת 1589, הייתה קובץ של 19 קנצונטות, חיבורים קצרים וריקודיים לשלושה קולות, לטקסטים קלילים. רוסי הצליח יפה גם בחיבור מדריגלים רציניים יותר, שבהם שילב את שירת הפייטנים הדגולים של תקופתו (כגון גואריני, מרינו, רינאלדי וצ'ליאנו) עם נעימותיו. בתחום המוזיקה האינסטרומנטלית היה רוסי חדשן ונועז. הוא היה אחד המלחינים הראשונים שיישמו במוזיקה אינסטרומנטלית את עקרונות השיר המונודי, שבו מלודיה אחת חולשת על תפקידי ליווי משניים. הסונאטות שלו, בין הראשונות בספרות המוזיקה, תרמו להתפתחות טכניקה אידיומטית ווירטואוזית בכינור. הן ניצבות בחצי הדרך בין המרקמים ההומוגניים של הקנצונה האינסטרומנטלית של שלהי הרנסאנס לטריו סונאטה של תקופת הבארוק. חלק מהסונטות הן סדרות של וריאציות בדרגת קושי הולכת וגוברת, וחלקן מבוסס על נושאים פופולריים מהתקופה כמו באס "רוג'רו", "ברגמסקה" "רומנסקה" ועוד.

רוסי פרסם גם קובץ של מוזיקה ליטורגית יהודית בשם "השירים אשר לשלמה" בשנת 1622.[1] שירים אלה נכתבו במסורת הרנסאנס והמדריגל עם מילים מהמקורות היהודיים המושרות בעברית. יצירות אלה היו מנותקות כמעט לחלוטין ממסורת הפיוט היהודי. הייתה זו התפתחות חסרת תקדים במוזיקה של בית הכנסת, מאחר שעד תקופתו נאסרה השמעת מוזיקה פוליפונית בבתי כנסת מאז חורבן בית המקדש.

  • תוכן הספר לפי הסדר המקורי, במספר קולות הולך וגדל:
  • 3 קולות
  • 1. קדיש
  • 2. שיר המעלות אשרי כל ירא ה' (תהלים קכ"ח)
  • 3. ברכו
  • 4. מזמור לאסף, אלקים נצב בעדת-א-ל (תהלים פ"ב)
  • 5. למנצח על השמינית מזמור (תהלים י"ב)
  • 6. אלה מועדי ה' (ויקרא כ"ג פסוק ד')
  • 4 קולות
  • 7. קדושה (כתר)
  • 8. אלקים השיבנו (תהלים פ' פסוק ד', ח' כ')
  • 9. למנצח בנגינות מזמור שיר (תהלים ס"ז)
  • 10. על נהרות בבל (תהלים קל"ז)
  • 11. הללויה הללי נפשי את ה' (תהלים קמ"ו)
  • 5 קולות
  • 12. שיר המעלות אשרי כל ירא ה' (תהלים קכ"ח)
  • 13. למנצח על הגתית מזמור לדוד (תהלים ח')
  • 14. מזמור לתודה (תהלים ק')
  • 15. השכיבנו
  • 16. קדיש
  • 17. שיר המעלות בשוב ה' (תהלים קכ"ו)
  • 18. שיר למעלות אשא עיני (תהלים קכ"ב)
  • 19. ישושום מדבר (ישעיה ל"ה פסוק א',ב', ה', ו', י')
  • 6 קולות
  • 20. שיר המעלות אשרי כל ירא ה' (תהלים קכ"ח)
  • 21. שיר המעלות לדוד, לולא ה' (תהלים קכ"ד)
  • 22. אודך כי עניתני (תהלים קי"ח פסוקים כ"א-כ"ד)
  • 23. ברוך הבא בשם ה' (תהלים קי"ח פסוקים כ"ו-כ"ט)
  • 24. מזמור לדוד, הבו לה' בני אלים (תהלים כ"ט)
  • 7 קולות
  • 25. אפתח נא שפתי
  • 8 קולות
  • 26. אין כאלקינו
  • 27. אפתח שיר בשפתי
  • 28. יגדל
  • 29. אדון עולם
  • 30. הללויה, אשרי איש ירא את ה' (תהלים קי"ב)
  • 31. הללויה, אודה לה' (תהלים קי"א)
  • 32. מזמור שיר ליום השבת (תהלים צ"ב)
  • 33. למי אחפוץ

רוסי מת, קרוב לוודאי, או בעת פלישת הצבא האוסטרי, שהרס את הגטו היהודי במנטובה, או במגפה שפרצה לאחר מכן והמיתה רבים.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ תקליטורים המוקדשים למוזיקה של סלומונה רוסי בביצוע "נביאי הקווינטה": Salomone Rossi: The Song of Solomon, 2009 Pan Classics PC 10214; Salomone Rossi: Il Mantovano Hebreo, 2013 Linn Records CKD429; כמו כן ראו בסרט דוקומנטרי אודות המלחין שצולם בעיר מנטובה שבאיטליה.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0