גשר המיתרים
שגיאות פרמטריות בתבנית:מבנה הנדסי
פרמטרים ריקים [ ניצבים ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
מראה לילי של הגשר וסביבתו | |
מאפיינים כלליים | |
---|---|
שימוש | רכבת קלה והולכי רגל |
מיקום | ירושלים |
קואורדינטות | 31°47′20″N 35°12′0.2″E / 31.78889°N 35.200056°E |
מידע על ההקמה | |
מתכנן | סנטיאגו קלטרווה |
חומרים | פלדת אל-חלד, זכוכית, בטון, אבן ירושלמית |
תקופת הבנייה | 2005–2008 (כ־3 שנים) |
מידות | |
אורך | 380 מטר |
גובה | 119 מטרים, אורך השיא של המיתרים 150 מטר |
גשר המיתרים הוא גשר מעוגן כבלים שנבנה בכניסה לירושלים (צומת הרחובות יפו / ירמיהו / שדרות שז"ר / הרצל) כחלק מפרויקט הרכבת הקלה. הגשר תוכנן על ידי האדריכל הספרדי סנטיאגו קלטרווה, ונחנך ב-25 ביוני 2008.
הגשר משמש למעבר הרכבת הקלה בין רחוב יפו לשדרות הרצל, וכן למעבר הולכי רגל, ובנוסף תוכנן כסמל חדש לעיר ירושלים.
רקע והקמה
ההחלטה על בניית גשר בצומת הכניסה לירושלים נתקבלה במסגרת תכנון הרכבת הקלה בעיר, על רקע עומסי התנועה במקום שחייבו פתרון מפלסי. לא ניתן היה לחפור מנהרה מתחת לצומת, בגלל מעבר כביש בגין מתחת לו, ועל כן הוחלט על בניית גשר במקום. במסגרת הניסיון לקדם שינוי עירוני יחד עם בניית הרכבת הקלה הוחלט לבנות גשר מיוחד שיהווה סמל ומונומנט מרשים בכניסה לעיר ירושלים.
סנטיאגו קלטרווה הוזמן לתכנן את הגשר על ידי מהנדס העיר, אורי שטרית, בברכת ראש העיר, אהוד אולמרט. עבודות ההקמה החלו בשנת 2005 בתקציב מאושר של 129 מיליון שקל, שחרג ביותר ממחצית מהתקציב הראשוני של 80 מיליון שקל. באפריל 2007, החלו בהנפת המיסעה של הגשר מעל צומת הכניסה לעיר. המיסעה מורכבת משמונה חלקי פלדה, עליהם הונחו מסילות הרכבת. אורך כל מקטע כ-20 מטר, רוחבו - 10 מטר ומשקלו כ-350 טון. ההנפה בוצע באמצעות מנוף ענק (היחיד בישראל) המופעל בידי חברת החשמל.[1]
במרץ 2008 התגלו סדקים לאורך הגשר,[2] והם עיכבו את פתיחתו וייקרו את מחירו של הפרויקט. ב-25 ביוני 2008 התקיים טקס חניכה בעלות של כשני מיליון שקל,[3] ועלות בניית הגשר הסתכמה בסופו של דבר כ-245 מיליון שקלים.[3]
הקמת הגשר לוותה בהתנגדויות רבות.[4] מתנגדיו טענו שהוא יקר מדי, נטע זר ומונומנט מיותר בכניסה לעיר, במיוחד בהתחשב בעובדה כי הבניינים מסביבו מסתירים אותו מזוויות רבות. המתנגדים גם טענו לקיום קרינה אלקטרו-מגנטית משמעותית מהגשר, דבר שתומכי הגשר טענו שמעולם לא הוכח. הצדדים גם חלוקים האם הגשר מוקם קרוב מדי לבתי מגורים ואם הוא מתאים כלל ועיקר לנופה ולאופיה של ירושלים.
בחודש נובמבר 2008, כחצי שנה לאחר טקס "החנוכה" של הגשר, הודיע ניר ברקת (אז ראש העיר הנבחר של ירושלים), כי הוא שוקל לבטל את פרויקט הרכבת הקלה, ובמקביל גם לפרק את גשר המיתרים, אליו התנגד במשך כל שנות בנייתו. לבסוף הוחלט לא לבטל את המיזם.
מבנה וסמליות הגשר
הגשר מיועד לרכבת הקלה בירושלים, והוא מקשר בין שדרות הרצל ורחוב יפו. אורך המיסעה 380 מטרים, משקלו 4,500 טונות ואורך הכבלים התלויים יותר מ-150 מטר. גשר המיתרים בנוי כך שבמרכזו תורן נטוי ומעוקל העשוי מפלדת אל-חלד, המתנשא לגובה של יותר מ-119 מטרים וממנו נמתחים 70 מיתרים לבסיס הגשר, כך שכל עומס משקלו של הגשר יוטל עליהם, ללא עמודי תמיכה כלשהם. בנוסף לרכבת הקלה, מאפשר הגשר גם מעבר של הולכי רגל. ניצבי הגשר בנויים מבטון מצופה באבן מסוג רמון אפור. נתיב הולכי הרגל על הגשר עשוי זכוכית שקופה למחצה. למרגלות הגשר נבנו שתי רחבות מוארות ומרוצפות אבן המכונות "גן הגשר". פרטי האבן המשמשים לחיפוי ניצבי הגשר, תוכננו במיוחד לצורך הפרויקט והם בעלי צורה מעוגלת ומשופעת, שהיא חדשנית בתחום התכנון האדריכלי. לדברי קלטרווה, אמורים מיתרי הגשר להזכיר אוהל במדבר או את כינור דוד.[5] לאחרים הוא מזכיר יד אדם השלוחה אל הרקיע, חץ וקשת או ציפור ארוכת-צוואר.
אזכורים בתרבות
בסרט the edg של נחמן סלצר יש סצנה מרכזית שצולמה מעל הגשר.
גלריה
הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
-
מעבר הולכי הרגל בצד הגשר
-
מבט מתחתית הגשר לראשו
-
תורן הגשר (מבט משדרות שז"ר)
-
עבודות הבנייה במאי 2007
-
גשר המיתרים מואר בטקס חנוכתו
-
מראה מתחת לגשר
-
גשר המיתרים ממבט מתחת לגשר
-
רכבת קלה על הגשר
-
הגשר במבט ממלון קראון פלזה
קישורים חיצוניים
- גשר המיתרים, באתר תוכנית אב לתחבורה ירושלים
- תהליך בניית הגשר באתר בחדרי חרדים
- רועי בית לוי, ראש גשר, באתר הארץ, 22 במאי 2008
- אריאל הירשפלד, העקום הנכון, באתר הארץ, אפריל 2008
- סקירה על רובע מבוא העיר המתוכנן על יד הגשר בבלוג החוביזה הגדולה
- כך תולים גשר בירושלים - סרטון המתאר את תליית הגשר, באתר ynet, 12 באפריל 2007
- רועי מנדל, גשר המיתרים הואר ב-250 אלף נורות, באתר ynet, 17 במאי 2007
- רונן מדזיני, תלונות על גשר המיתרים: "יציצו מתחת לחצאית", באתר ynet, 23 בספטמבר 2008
הערות שוליים
- ↑ אבי בר-אלי, הנפת גשר המיתרים בירושלים תחל הלילה; התנועה בכניסה לעיר תצומצם, באתר הארץ, 11 באפריל 2007
- ↑ דניאל רנודי, סדקים נמצאו בגשר המיתרים בירושלים, גל"צ, 31 במרץ 2008
- ^ 3.0 3.1 סוף סוף "גשר המיתרים" נחנך מאתר גלי צה"ל
- ↑ תמר רותם, גשר המחלוקת, באתר הארץ, 16 במאי 2008
- ↑ Jerusalem's Bridge of Chords - a new addition to city of ancient symbol