גשר המיתרים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


שגיאות פרמטריות בתבנית:מבנה הנדסי

פרמטרים ריקים [ ניצבים ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

גשר המיתרים/גשר הכניסה לעיר
מראה לילי של הגשר וסביבתו
מראה לילי של הגשר וסביבתו
מראה לילי של הגשר וסביבתו
מאפיינים כלליים
שימוש רכבת קלה והולכי רגל
מיקום ירושלים
קואורדינטות 31°47′20″N 35°12′0.2″E / 31.78889°N 35.200056°E / 31.78889; 35.200056
מידע על ההקמה
מתכנן סנטיאגו קלטרווה
חומרים פלדת אל-חלד, זכוכית, בטון, אבן ירושלמית
תקופת הבנייה 2005–2008 (כ־3 שנים)
מידות
אורך 380 מטר
גובה 119 מטרים, אורך השיא של המיתרים 150 מטר
(למפת ירושלים רגילה)
 
גשר המיתרים
גשר המיתרים

גשר המיתרים הוא גשר מעוגן כבלים שנבנה בכניסה לירושלים (צומת הרחובות יפו / ירמיהו / שדרות שז"ר / הרצל) כחלק מפרויקט הרכבת הקלה. הגשר תוכנן על ידי האדריכל הספרדי סנטיאגו קלטרווה, ונחנך ב-25 ביוני 2008.

הגשר משמש למעבר הרכבת הקלה בין רחוב יפו לשדרות הרצל, וכן למעבר הולכי רגל, ובנוסף תוכנן כסמל חדש לעיר ירושלים.

רקע והקמה

ההחלטה על בניית גשר בצומת הכניסה לירושלים נתקבלה במסגרת תכנון הרכבת הקלה בעיר, על רקע עומסי התנועה במקום שחייבו פתרון מפלסי. לא ניתן היה לחפור מנהרה מתחת לצומת, בגלל מעבר כביש בגין מתחת לו, ועל כן הוחלט על בניית גשר במקום. במסגרת הניסיון לקדם שינוי עירוני יחד עם בניית הרכבת הקלה הוחלט לבנות גשר מיוחד שיהווה סמל ומונומנט מרשים בכניסה לעיר ירושלים.

סנטיאגו קלטרווה הוזמן לתכנן את הגשר על ידי מהנדס העיר, אורי שטרית, בברכת ראש העיר, אהוד אולמרט. עבודות ההקמה החלו בשנת 2005 בתקציב מאושר של 129 מיליון שקל, שחרג ביותר ממחצית מהתקציב הראשוני של 80 מיליון שקל. באפריל 2007, החלו בהנפת המיסעה של הגשר מעל צומת הכניסה לעיר. המיסעה מורכבת משמונה חלקי פלדה, עליהם הונחו מסילות הרכבת. אורך כל מקטע כ-20 מטר, רוחבו - 10 מטר ומשקלו כ-350 טון. ההנפה בוצע באמצעות מנוף ענק (היחיד בישראל) המופעל בידי חברת החשמל.[1]

במרץ 2008 התגלו סדקים לאורך הגשר,[2] והם עיכבו את פתיחתו וייקרו את מחירו של הפרויקט. ב-25 ביוני 2008 התקיים טקס חניכה בעלות של כשני מיליון שקל,[3] ועלות בניית הגשר הסתכמה בסופו של דבר כ-245 מיליון שקלים.[3]

הקמת הגשר לוותה בהתנגדויות רבות.[4] מתנגדיו טענו שהוא יקר מדי, נטע זר ומונומנט מיותר בכניסה לעיר, במיוחד בהתחשב בעובדה כי הבניינים מסביבו מסתירים אותו מזוויות רבות. המתנגדים גם טענו לקיום קרינה אלקטרו-מגנטית משמעותית מהגשר, דבר שתומכי הגשר טענו שמעולם לא הוכח. הצדדים גם חלוקים האם הגשר מוקם קרוב מדי לבתי מגורים ואם הוא מתאים כלל ועיקר לנופה ולאופיה של ירושלים.

בחודש נובמבר 2008, כחצי שנה לאחר טקס "החנוכה" של הגשר, הודיע ניר ברקת (אז ראש העיר הנבחר של ירושלים), כי הוא שוקל לבטל את פרויקט הרכבת הקלה, ובמקביל גם לפרק את גשר המיתרים, אליו התנגד במשך כל שנות בנייתו. לבסוף הוחלט לא לבטל את המיזם.

מבנה וסמליות הגשר

הגשר מיועד לרכבת הקלה בירושלים, והוא מקשר בין שדרות הרצל ורחוב יפו. אורך המיסעה 380 מטרים, משקלו 4,500 טונות ואורך הכבלים התלויים יותר מ-150 מטר. גשר המיתרים בנוי כך שבמרכזו תורן נטוי ומעוקל העשוי מפלדת אל-חלד, המתנשא לגובה של יותר מ-119 מטרים וממנו נמתחים 70 מיתרים לבסיס הגשר, כך שכל עומס משקלו של הגשר יוטל עליהם, ללא עמודי תמיכה כלשהם. בנוסף לרכבת הקלה, מאפשר הגשר גם מעבר של הולכי רגל. ניצבי הגשר בנויים מבטון מצופה באבן מסוג רמון אפור. נתיב הולכי הרגל על הגשר עשוי זכוכית שקופה למחצה. למרגלות הגשר נבנו שתי רחבות מוארות ומרוצפות אבן המכונות "גן הגשר". פרטי האבן המשמשים לחיפוי ניצבי הגשר, תוכננו במיוחד לצורך הפרויקט והם בעלי צורה מעוגלת ומשופעת, שהיא חדשנית בתחום התכנון האדריכלי. לדברי קלטרווה, אמורים מיתרי הגשר להזכיר אוהל במדבר או את כינור דוד.[5] לאחרים הוא מזכיר יד אדם השלוחה אל הרקיע, חץ וקשת או ציפור ארוכת-צוואר.

אזכורים בתרבות

בסרט the edg של נחמן סלצר יש סצנה מרכזית שצולמה מעל הגשר.

גלריה

הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים
Unknown route-map component "uexKBHFa"
נווה יעקב צפון
Unknown route-map component "uexHST"
יצחק טבנקין
Unknown route-map component "uexHST"
מזל קשת
Unknown route-map component "uexHST"
משה דיין צפון
Urban stop on track
חיל האוויר
Urban stop on track
סיירת דוכיפת
Urban stop on track Unknown route-map component "PARKING"
פסגת זאב מרכז
Urban stop on track
יקותיאל אדם
Urban stop on track
בית חנינא
Urban stop on track
שועפאט
Urban stop on track
א-סהל
Unknown route-map component "uABZgr" Unknown route-map component "uDST+l"
דיפו הגבעה הצרפתית
Urban stop on track Unknown route-map component "PARKING"
גבעת המבתר
Urban stop on track Unknown route-map component "PARKING"
גבעת התחמושת
Urban stop on track
שמעון הצדיק
Urban stop on track
שבטי ישראל
Urban stop on track
שער שכם
Urban stop on track
העירייה
Urban stop on track
יפו מרכז
Urban stop on track
הדוידקה
Urban stop on track
מחנה יהודה
Urban stop on track
הטורים
Urban stop on track Unknown route-map component "BAHN"
התחנה המרכזית
Unknown route-map component "uSKRZ-G2o"
גשר המיתרים
Urban stop on track
קריית משה
Urban stop on track
החלוץ
Urban stop on track
כיכר דניה
Urban stop on track
יפה נוף
Urban stop on track Unknown route-map component "PARKING"
הר הרצל
Unknown route-map component "uexHST"
שמריהו לוין
Unknown route-map component "uexHST"
קריית יובל מערב
Unknown route-map component "uexHST"
גן המפלצת
Unknown route-map component "uexHST"
הנרייטה סאלד מזרח
Unknown route-map component "uexHST"
קריית מנחם
Unknown route-map component "uexHST" Unknown route-map component "PARKING"
צומת אורה
Unknown route-map component "uexHST"
בית הספר לרפואה
Unknown route-map component "uexKBHFe"
הדסה עין-כרם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גשר המיתרים בוויקישיתוף

הערות שוליים

תצפית לכיוון הכניסה אל ירושלים מאזור אבו גוש. גשר המיתרים שולח את אצבעו אל הרקיע. מימינו של הגשר מלון קראון פלזה ובסמוך לו מגדל העיר. מימינו של מגדל העיר בולט מגדל דונה בכחול ולבן.
תצפית לכיוון הכניסה אל ירושלים מאזור אבו גוש. גשר המיתרים שולח את אצבעו אל הרקיע. מימינו של הגשר מלון קראון פלזה ובסמוך לו מגדל העיר. מימינו של מגדל העיר בולט מגדל דונה בכחול ולבן.