נמל התעופה הבין-לאומי דובאי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־16:24, 10 בנובמבר 2020 מאת ספרא (שיחה | תרומות) (עידכון מויקיפדיה גירסה 29799578)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נמל התעופה הבינלאומי דובאי
مطار دبي الدولي
Dubai International Airport
קובץ:Flughafen Dubai Logo.svg
מראה נמל התעופה מהאוויר
מראה נמל התעופה מהאוויר
מראה נמל התעופה מהאוויר
נתוני השדה
קוד IATA
‏DXB‏
קוד ICAO
‏OMDB‏
סוג השדה ציבורי
מפעיל Department of Civil Aviation
עיר סמוכה דובאי
בסיס לחברות
קואורדינטות 25°15′10″N 055°21′52″E / 25.25278°N 55.36444°E / 25.25278; 55.36444
גובה מעל פני הים 19 מטר (62 רגל)
www.dubaiairports.ae
מסלולי טיסה
כיוון
מגנטי
אורך סוג
מסלול
רגל מטר
12L/30R 13,124 4,000 אספלט
12R/30L 13,124 4,000 אספלט
(למפת דובאי רגילה)
 
DXB
DXB

נמל התעופה הבינלאומי דובאיערבית: مطار دبي الدولي באנגלית: Dubai International Airport) הוא נמל התעופה הבינלאומי של דובאי והעמוס ביותר במזרח התיכון, הנמל ממוקם כ-4 ק"מ מזרחית לדובאי.

בשנת 2014 עברו בנמל 70,475,636 נוסעים ו-2,367,574 טון מטען. ב-2014 יצאו מנמל התעופה 8,000 טיסות בשבוע.

נמל התעופה מוזכר כדוגמה לאירוטרופוליס, צורה חדשה (או שלב התפתחות חדש) של יישוב עירוני שנסמך על נמל תעופה גדול כעוגן כלכלי ותעסוקתי מרכזי.[1]

תנועת הנוסעים בנמל גדלה משנה לשנה, במטרה להפוך אותו לנמל התעופה העמוס ביותר בעולם. הנמל הוא העמוס ביותר בעולם מבחינת תנועת נוסעים בינלאומית. בשנת 2014 הוא היה הנמל השישי בעומסו בעולם. במרץ 2015 כבר דורג הנמל במקום השלישי בעולם בעומסו לאחר בייג'ינג ואטלנטה. ובשנת 2016 עברו בו כ-86.3 מיליון איש.[2] בשנת 2017 זכה במקום השלישי בדירוג "שדה התעופה הטוב בעולם".[3]

כשני קילומטר מהנמל ממוקם דובאי פסטיבל סיטי.

היסטוריה

ביולי 1937 החלה חברת התעופה הבריטית אימפיריאל איירווייז בטיסות לשדה התעופה. בפברואר 1938 היו לחברה ארבע טיסות בשבוע מלונדון לנמל, באותה התקופה המסלול היה מחול דחוס.

בשנת 1940 החלה חברת התעופה British Overseas Airways Corporation לעצור לחניית ביניים בנמל, בטיסותיה לסידני.

בניית נמל התעופה החלה בשנת 1959. הוא נפתח בשנת 1963 עם מסלול אספלט באורך של 2,804 מטר וצויד במערכת נחיתת מכשירים. במחצית השנייה של שנות ה-60 הורחב הטרמינל באופן משמעותי. בשנות ה-70 הורחב המסלול ל-3,810 מטר כדי שיוכל לקלוט את מטוסי הבואינג 747 וקונקורד.

עד שנות ה-80 היה הנמל נקודת עצירה חשובה לחברות תעופה רבות בטיסות בין אסיה לאירופה. השימוש בנמל לעצירות תדלוק פסק עם כניסתם לשירות של מטוסים לטיסות ארוכות טווח.

טרמינל 2 נפתח בשנת 1998. בנייתו של טרמינל 3 החלה בשנת 2004 בעלות של 4.5 מיליארד דולר. הבנייה, שהייתה אמורה להסתיים בשנת 2006, הסתיימה בסופו של דבר במאי 2008.

לקראת כניסתו לשירות של מטוס האיירבוס A380, הורחב הנמל בעלות של 230 מיליון דולר כדי שיוכל להתמודד עם מטוסים רבים מדגם זה (חברת אמירטס לבדה הזמינה 140 מטוסים).

מתקני הנמל

בנמל התעופה שלושה בתי נתיבות:

  • טרמינל 1 בעל קיבולת של 22 מיליון נוסעים בשנה. הוא משמש יותר מ-100 חברות תעופה. זרוע C נפתחה בשנת 2000 ויעודה היה להיות המבנה הגדול בנמל התעופה עד פתיחת טרמינל 3. בקונקורס כ-50 שערי עלייה למטוסים, חלקם הגדול באמצעות גשרי עלייה למטוס. לאחר השלמת בניית זרוע D תהפוך זרוע C לחלק מטרמינל 3.
  • זרוע B
    טרמינל 3 היה הבניין הגדול ביותר בעולם מבחינת השטח הבנוי (370 דונם) בעת שנחנך, עד שאיבד תואר זה לאברג' אל-בית בערב הסעודית. הוא נבנה בעלות של 4.5 מיליארד דולר, והוא משמש את חברת אמירטס וקוואנטס בלבד. כיום לטרמינל זה קיבולת של עד 27 מיליון נוסעים בשנה, בטרמינל זה חמישה גשרי עליה למטוס דו-מפלסיים המותאמים למטוס איירבוס A380.
זרוע A בטרמינל 3 נחנכה ב-2013, והגדילה את קיבולת הנוסעים בטרמינל 3 ל-43 מיליון נוסעים בשנה. בטרמינל הותקנו 18 גשרים למטוס איירבוס A380. בכך הפך קונקורס A לטרמינל הייעודי הראשון בעולם למטוסי איירבוס A380.
  • מסוף מטענים (Cargo Mega Terminal) הוא בין הגדולים בעולם, כיום הוא מטפל ב-2.4 מיליון טון בשנה, מסוף המטענים הורחב ובשנת 2018 יועד לטפל בשלושה מיליון טון.

ברחבי הטרמינלים פזורים טרקלינים של חלק החברות הפועלות בטרמינל זה. טרקלין המחלקה ראשונה של אמירטס בנמל נחשב לאחד הטובים ביותר בעולם.

חברות תעופה ויעדים

בנמל פועלות 140 חברות תעופה הטסות ל-270 יעדים באירופה, אוקיאניה, אסיה, אפריקה, צפון ודרום אמריקה.

הנמל משמש כבסיסן של מספר חברות תעופה: אמירטס, אמירטס סקיי קרגו, ופליי דובאי. וכבסיסם המשני של פקיסטן אינטרנשיונל איירליינס, אייר בלו (Airblue), ואייר אינדיה.

טיסות לישראל וממנה

באוקטובר 2020 הודיעה ארקיע כי תחל להפעיל טיסה יומית בין תל אביב לנמל החל מ-3 בינואר 2021.[4]

באוקטובר 2020 הודיעה ישראייר כי תחל להפעיל טיסה יומית בין תל אביב לנמל החל מ-2 בדצמבר 2020.[5]

באוקטובר 2020 הודיעה אל על כי תחל להפעיל שתי טיסות יומית[6] בין תל אביב לנמל החל מ-2 בדצמבר 2020.[7]

בנובמבר 2020 הודיעה פליי דובאי כי תחל להפעיל שתי טיסות יומית בין תל אביב לנמל החל מ-26 בנובמבר 2020.[8] באותו החודש הודיעה חברת התעופה אמירטס כי תחל להפעיל טיסה יומית בין נתב"ג לנמל התעופה החל מ-3 בדצמבר 2020.[9]

תחבורה אל הנמל וממנו

תאונות עיקריות

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. Derewicz, Mark (Spring 2011). "Welcome to the Age of Aerotropolis" (PDF). Endeavours. University of North Carolina at Chapel Hill: 24–29. אורכב מ-המקור (PDF) ב-2012-01-27. נבדק ב-2011-05-13.
  2. "נמל התעופה בדובאי שומר על מעמדו המוביל בעולם". פורט2פורט. 2017-01-25. נבדק ב-2017-01-28.
  3. שייע קליין, מאמינים? נתב"ג נבחר לאחד מ-10 נמלי התעופה הטובים בעולם ב-2017, באתר חרדים10, 12 ביולי 2017
  4. ארקיע הכריזה על תאריך לפתיחת הקו לדובאי, באתר ynet, ‏2020-10-20
  5. זיו ריינשטיין, מדצמבר הקרוב: ישראייר מקדימה את ארקיע, ופותחת קו לדובאי, באתר וואלה!News, ‏25 באוקטובר 2020
  6. למעט שבת
  7. גידי ליפקין, אל על תפעיל בדצמבר 2 טיסות יומיות לדובאי, באתר PassportNews, ‏2 בנובמבר 2020
  8. רז-חיימוביץ', מיכל (2020-11-04). "פליי דובאי הכריזה על השקת קו לתל אביב כבר בסוף החודש". Globes. נבדק ב-2020-11-04.
  9. שמעון יעיש, יש תאריך: אמירייטס תטוס לישראל בדצמבר, באתר ישראל היום, ‏5 בנובמבר 2020
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

נמל התעופה הבינלאומי דובאי29799578