אדם זאב
אדם זאב ('לוף גארו'[1]) הוא בן אדם שמשתנה לפעמים והופך לזאב. לשיטתו של רבינו אפרים, בנימין בנו של יעקב היה אדם זאב[2], שיטתו של רבינו אפרים היא ייחודית ומחודשת ולא מצאנו במפרשי התורה מי שסובר כמותו.
מאפיינים
לסוברים ש'אדם זאב' היה ונברא, הוא נברא ביום השישי לבריאת העולם[3] יחד עם האנשים והחיות, הוא מתנהג רוב הזמן כאדם רגיל אך הזנב קיים אצלו תמיד, כאשר הוא משתנה והופך לזאב יוצאות לו שתי רגליים במקום הכתפיים. האדם זאב יכול לטרוף בני אדם. במידה והוא נכנס לבית, הרוצה להינצל ממנו צריך לקחת אפר ולהשליך אילך ואילך[4], האדם זאב יכול לחזור להיות אדם רגיל, רק כאשר ישתה דם של אדם או אשה[5].
דור הפלגה
לדברי בעל שלשלת הקבלה, בדור הפלגה לאחר שהעניש ה' את בוני המגדל חלקם הפכו לאנשי זאב, ובזמן הקור הם נראים כאדם, ואילו בקיץ הם נהפכים לצורת זאב[6].
קישורים חיצוניים
- דיון בדברי רבינו אפרים בפורום אוצר החכמה.
- דיון בדברי רבינו אפרים בפורום אוצר החכמה.
הערות שוליים
- ↑ כלשון רבינו אפרים
- ↑ בברכות יעקב לבניו הוא מברך את בנימין בלשון זו ”בנימין זאב יטרף, בבוקר יאכל עד, ולערב יחלק שלל” (ספר בראשית, פרק מ"ט, פסוק כ"ז), רבינו אפרים מפרש שבנימין היה אדם זאב, וכמו שהאדם זאב בשעה שהופך לזאב יוצאות לו רגליים מבין כתפיו כך המזבח שוכן בחלקו של בנימין כלשון הפסוק בברכות משה לשבט בנימין ”בין כתפיו שכן” (ספר דברים, פרק ל"ג, פסוק י"ב), וכמו שהאפר מסלק את האדם זאב, כך היו משליכים בכל יום דשן על המזבח (החיד"א בספרו דבש לפי מערכת ז אות טו-טז בשם רבינו אפרים על התורה כתב יד). בדרך זו מפרש רבינו אפרים את חששו של יעקב לשלוח את בנימין למצרים בשנות הרעב לאחר שיוסף הכריח את האחים לחזור אליו עם בנימין, בנימין היה מתהפך לעיתים לזאב, ורק במקום מגורי אביו היה רופא שהיה מטפל בו, כך שלא היה מתהפך לזאב. וכאשר יהודה ניגש לפני יוסף לקיים את ערבותו לשמור על בנימין, הוא אומר ליוסף ”לא יוכל הנער לעזוב את אביו ועזב את אביו ומת” (ספר בראשית, פרק מ"ד, פסוק כ"ב) ויעקב אמר שאם יקחו את בנימין ”וקרהו אסון” (ספר בראשית, פרק מ"ד, פסוק כ"ט), והכונה היא שאם יעזוב בנימין את בית אביו, ובלא טיפוליו של הרופא יהפוך לזאב ועוברי דרכים יהרגוהו מחמת חששם על חייהם (רבינו אפרים על התורה בראשית מד כט).
- ↑ פירוש רבינו אפרים על התורה בראשית א כז, הוא לומד זאת מלשון הפסוק ספר בראשית, פרק א', פסוק כ"ז 'בצלם אלקים ברא אותו', ודורש שהמילה 'צלם' בנוטריקון 'א"ל ב"ם' היא 'זאב'
- ↑ החיד"א בדבש לפי מערכת ז אות טו-טז בשם רבי אפרים
- ↑ רבינו אפרים על התורה בראשית א כז
- ↑ שלשלת הקבלה ח"ג, וראה שם בריות נוספות משונות