מנהרה 3 בקו הרכבת המהיר לירושלים
שגיאות פרמטריות בתבנית:מבנה הנדסי
פרמטרים ריקים [ ניצבים ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
![]() | |
מנהרה 3 הצפונית דקות ספורות אחרי סיום הכרייה | |
מאפיינים כלליים | |
---|---|
שימוש | רכבת |
מיקום ההתחלה | סמוך לשער הגיא |
מיקום הסוף | ממזרח ליישוב מבשרת ציון |
מידע על ההקמה | |
חברת בנייה | שפיר הנדסה בשיתוף עם חברת Pizzarotti |
שיטת כרייה | שילוב בין TBM ל-NATM |
תקופת הבנייה | ? – אוקטובר 2014 |
מידע נוסף | המנהרה הארוכה בישראל |
מידות | |
אורך | 11.6 קילומטר |
רוחב | 10 מטר |
מאפיינים תפעוליים | |
מסלולים | 2 מסילות רכבת |
מפעיל | רכבת ישראל |
מנהרה 3 בקו הרכבת המהיר לירושלים היא מנהרה כפולה שתשמש את הרכבת המהירה בקו ירושלים תל אביב. אורכה של המנהרה הוא 11.6 קילומטר, והיא הארוכה ביותר בישראל.
מנהרה 3 היא השלישית מתוך חמש מנהרות בקו הרכבת המהיר לירושלים, והשנייה בקטע ג' של הפרויקט. פתחה האחד של המנהרה סמוך לשער הגיא ופתחה השני ממזרח ליישוב מבשרת ציון. כרייתה נעשתה באמצעות שתי מכונות TBM שיוצרו בגרמניה לצורך הפרויקט ומשאירות אחריהן מנהרה מדופנת בקוטר 10 מטר. הכרייה נעשתה במקביל, מכיוון תל אביב לכיוון ירושלים. קטע של מעל 800 מטר נחפר בכל אחת מצמד המנהרות מהכיוון הנגדי בשיטת הכרייה הקונבנציונלית (NATM) ובסופו הוקם אולם חילוץ (chamber) שיאפשר את פירוק מכונות הכרייה שבאות מצפון. ב-25 באוגוסט 2014 הושלמה כריית המנהרה הצפונית[1], בתום 22 חודשי עבודה, וכריית המנהרה הדרומית הושלמה ב-6 באוקטובר אותה שנה[2][3].
הקבלן המבצע הוא שפיר הנדסה בשיתוף עם חברת Pizzarotti האיטלקית. העפר שמוצא מהמנהרות מוסע על גבי מסוע ארוך עד למתחם התפעול שהוקצה לפרויקט בסמוך לכביש 1 במחלף שער הגיא, וחלק ממנו גם ישמש להרחבת הכביש.
בתאונת עבודה שהתרחשה במנהרה באוגוסט 2013, מצא את מותו מהנדס כרייה של שפיר הנדסה.[4]
קישורים חיצוניים
- הודעת רכבת ישראל על פריצת המנהרה
- חדשות 2, פורצת את הדרך לירושלים: הושלמה חפירת מנהרת הרכבת הארוכה בישראל, באתר מאקו, 26 באוגוסט 2014
- לאחר 22 חודשים הושלמה המנהרה הארוכה בישראל, באתר גלובס
הערות שוליים
- ↑ 10,720 מטר באמצעות ה-TBM והיתר בשיטת NATM
- ↑ 845 מטר מתוכה נכרו בשיטת NATM והיתר בשיטת ה-TBM
- ↑ אורנית עצר, נפרצה הדרך לירושלים, באתר ערוץ 7, 6 באוקטובר 2014
- ↑
אבי בר-אלי, אחרי הטעות בכרייה: נהרג מנהל בפרויקט הרכבת לירושלים, באתר TheMarker, 21 באוגוסט 2013
מסילת ירושלים - גנות | ||
---|---|---|
תחנות | נתב"ג • ירושלים – יצחק נבון • ירושלים - מרכז (בתכנון) • ירושלים - החאן (בתכנון) | ![]() |
גשרים | מעל כביש 1 (גשר 1) • גשר 2 • גשר 3 • גשר 4 • גשר 5 • עמק איילון (גשר 6) • גשר 7 • נחל יתלה (גשר 8) • גשר 9 • עמק הארזים (גשר 10) | |
מנהרות | מנהרת הרכבת ליד מחלף שפירים • מנהרה 1 (מנהרת עקד) • מנהרה 2 • מנהרה 3 • מנהרה 3A • מנהרה 4 |