טייסת 103

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־20:51, 27 ביוני 2018 מאת יוסף (שיחה | תרומות) (ייבוא מוויקיפדיה העברית, ראה רשימת התורמים)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


שגיאות פרמטריות בתבנית:יחידה צבאית

פרמטרים [ שם בעבר, שנת הקמה, בסיס, יעוד, שם בהווה, כלי טיס בהווה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים ריקים [ שנת סגירה, בסיס אחרון ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

טייסת 103
סמל טייסת 103
סמל טייסת 103
סמל טייסת 103
פרטים
סוג מטוסי תובלה
נתוני היחידה
כלי טיס בעבר C-130 הרקולס ("קרנף"), נורד, דקוטה, C-46 קומנדו, DC-5, ‏B-17, קטלינה, "בריסטול בופייטר", "דה הבילנד דראגון ראפיד", מוסקיטו 16.PR, הדסון, UC-64A נורסמן, בוננזה, מסוקי הילר 360
מטוס הרקולס של טייסת 103 בעת תרגיל באנגליה, 1998

טייסת 103, המכונה גם "טייסת הפילים", היא טייסת תובלה בחיל האוויר הישראלי. הטייסת מפעילה כיום מטוסי מטען מסוג סופר הרקולס C-130J "שמשון".

היסטוריה (תקציר)

הטייסת הוקמה בחודש יולי 1948 בבסיס רמת דוד, כטייסת תובלה והפצצה. בעת הקמתה היו בה שלושה מטוסי דקוטה ומטוס דאגלס DC-5 אחד. בימים לאחר מכן צורף לטייסת מטוס דה הבילנד מוסקיטו ומספר מטוסי בופייטר. בטייסת שירתו 12 אנשי צוות אוויר שבהם רק ישראלי אחד.

  • ב-30 במאי 1949 עברה הטייסת לבסיס תל-נוף וחזרה לפעילות ב-1 ביולי.
  • ב-15 במאי 1963 הוקם גף נפרד של הטייסת בבסיס לוד ובו חמישה מטוסי סטרטוקרוזר ("ענק") מדגם אזרחי שנרכשו בארצות הברית, וזוג מטוסי דקוטה. גף זה הפך ל"טייסת 120" ב-1 ביולי 1964.
  • ב-15 באוגוסט 1974, עברה הטייסת מבסיס תל-נוף לבסיס לוד, שהפך לבסיס מטוסי התובלה הכבדה והבינונית.
  • בשנת 1976 הוסבה הטייסת למטוסי C-130 הרקולס ("קרנף"), לאחר שמטוס הנורד הוּצא מהשירות.
  • באוגוסט 2008, עברה הטייסת למשכנה החדש בבסיס נבטים, לאחר שבסיס לוד נסגר.
  • באוגוסט 2013 נסגרה הטייסת. צוותי הטיסה והמטוסים נקלטו בטייסת אבירי הציפור הצהובה.
  • באוקטובר 2013 סיימו שלושה מטייסי טייסת 103 את הכשרתם בהטסת מטוס הסופר הרקולס בבסיס חיל האוויר האמריקאי בליטל רוק, ארקנסו ושבו לישראל כדי לאמן טייסים נוספים המיועדים לטייסת.[1]
  • ב-18 בדצמבר 2013 נפתחה הטייסת מחדש בבסיס נבטים, למפקדה הראשון מונה סגן אלוף אורי שאקי[1].
  • ב-9 באפריל 2014 החל עידן מטוס סופר הרקולס C-130J ("שמשון") בטייסת.

מפקדי הטייסת

קלוד דיובאל, דניאל רוזין, סם בושס, דניאל קרביט, פול קידר (נובמבר 1949-פברואר 1950), שלמה להט (לנדאו) (פברואר 1949-), יעקב אבישר, שמואל וידיליס (אפריל 1951-ינואר 1952) יהודה ארבל (פופקו) (1952 –1954), פול קידר (1954- ינואר 1955), נתן נבות (נוביק) (ינואר 1955-), שמואל ודלס, חגי אגמון (הוגו אלפרשטיין), משולם (שוליק) ספיר, יוסף עופר (1963–1966), יהודה ארבל (פופקו) (כהונה נוספת), יעקב שבתאי (מלחמת ששת הימים), עודד בנימיני (1967-1969), יצחק ברקן (מלחמת ההתשה), דוד פורת (1971-1972), אלי מור, מימון אבינועם, יורם שחר (1976-1978), נתן דביר (1978-1982), דרור כפיר (1982-1984), פארן עמוס (1984-1986), יוקי בראור (1986-1988), יצחק (איקה) ברנדט (1990-1988), שוקי בונס (1990-1992), אמיר השכל (1992-1994), עמוס קובץ (1994-1996), שמואל לולי גוטשל (1996-1998), דני (1998-2000) אודי בר-עוז (2000-2002), עדן אטיאס (2002-2004), גדי קופרמן (2004-2006) ליהוא הכהן (2006-2008)

סמל הטייסת

סמל הטייסת עוצב על ידי אנשי מח"ל ששירתו לפני כן בהודו ובאפריקה ושם פגשו פילים ששימשו כחיות משא, דימוי מתאים לטייסת תובלה[2].

סמלים נוספים בטייסת

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טייסת 103 בוויקישיתוף

הערות שוליים


ערך זה הוא קצרמר בנושא צה"ל. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.


שגיאות פרמטריות בתבנית:מיון ויקיפדיה

שימוש בפרמטרים מיושנים [ דרגה ]
טייסת 10323116155