אור השם

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־14:33, 28 באוגוסט 2019 מאת פינרס (שיחה | תרומות) (שמות הקודש)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


שגיאות פרמטריות בתבנית:ספר

פרמטרים ריקים [ שנת הוצאה בעברית, מהדורות נוספות, OCLC, מהדורה מוערת, מהדורה ראשונה, מהדורה מדעית ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ שנת הוצאה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

אור השם
מידע כללי
מאת רבי חסדאי קרשקש
שפת המקור עברית
סוגה פילוסופיה יהודית
קישורים חיצוניים
ויקיטקסט אור השם

אור השם (גם: אור ה' או אור יי) הוא חיבורו של רבי חסדאי קרשקש העוסק בפילוסופיה יהודית. פורסם בשנת ה'ק"ע, סמוך לפטירתו של מחברו. הספר עוסק בדחיית הפילוסופיה האריסטוטלית ששלטה אז בקרב הפילוסופים היהודיים, ובראשם הרמב"ם, וכן בהגדרת עיקרי האמונה היהודית.

היסטוריה

תוכניתו המקורית של רח"ק הייתה לכתוב חיבור מקיף בשם "נר אלקים" שיעסוק בפרטי כל המצוות, וספר אור השם היווה למעשה את תחילת הספר (בדומה לספר המדע שבראש ספר "משנה תורה" לרמב"ם). תוכנית זו לא יצאה לפועל, ורק הספר אור השם ראה אור בסופו של דבר.

סגנון הספר קשה ביחס לספרי פילוסופיה יהודית אחרים, ועל כן הוא נלמד מעט ותפס מקום שולי יחסית בארון הספרים היהודי.

בשנת ה'תרס"ה (1903) הודפס בוילנה פירוש אוצר חיים לספר, מאת רבי חיים ירמיהו פלנסברג, אב"ד שאקי (מחבר ספרי "נזר הניצחון" ו"שאלות חיים"). בשנת ה'תש"ן (1990) הוציא הרב שלמה פישר מהדורה חדשה ומתוקנת של הספר, הכוללת מבוא.

מבנה ותוכן

הספר מחולק לארבעה מאמרים (המאמר השלישי כולל שני חלקים). שלושת המאמרים הראשונים מחולקים ל"כללים" המחולקים ל"פרקים". המאמר הרביעי לא מחולק למאמרים ופרקים כקדומיו, אלא ל"דרושים".

  • מאמר ראשון- "השרשים":
    • כלל א- עוסק ביסוד הראשון: מציאות ה'. כלל זה כולל 32 פרקים, 26 כנגד 26 ה"הקדמות" של אריסטו, וששה כנגד ששת ה"מופתים" של הרמב"ם להוכחת שיטת אריסטו.
    • כלל ב- המשך הכלל הראשון.
    • כלל ג- הגדרת מציאות האל, אחדותו, תאריו ואי-גשמיותו, ואימותן.
  • מאמר שני- הגדרת ששת עיקרי האמונה היהודית ("פינות"):
  • מאמר שלישי חלק ראשון- אמונות מחייבות שאינן מעיקרי האמונה:
  • מאמר שלישי חלק שני- אמונות הקשורות במצוות מיוחדות:
  • מאמר רביעי- שאלות לא פתורות:
    • דרוש א- האם העולם הוא נצחי?
    • דרוש ב- האם ישנו עולם אחד או אינסוף עולמות?
    • דרוש ג- האם ה"גלגלים" הם יצורים בעלי חיות?
    • דרוש ד- האם לגלגלים ישנה השפעה על המציאות בעולם והגורל?
    • דרוש ה- עניינם של הקמיעות.
    • דרוש ו- האם קיימים שדים?
    • דרוש ז- גלגול נשמות
    • דרוש ח- השארות נפשם של ילדים.
    • דרוש ט- גן עדן וגיהנום.
    • דרוש י- "מעשה בראשית" ו"מעשה מרכבה" לעומת המדע.
    • דרוש יא- זהות השכל, המושכל והמשכיל.
    • דרוש יב- מהו המניע הראשון?
    • דרוש יג- האם אפשר להשיג את הבורא?

תגובות לספר

הספר עורר ביקורת חריפה בקרב תומכי שיטת הרמב"ם. רבי יוסף שלמה דלמדיגו כינה בפירושו למורה הנבוכים את השגותיו של רח"ק "הזיות"[1]. גם רבי יצחק אברבנאל ורבי שמעון בן צמח דוראן ביקרו בחריפות את ביקורתו על הרמב"ם.

מנגד, הספר עורר גם תגובות נלהבות. רבי יעקב בן חביב מביא ב"פירוש הכותב" בעין יעקב מפירושיו של רח"ק לאגדות מסוימות שהובאו בספר, וכינה את דבריו "מתוקים מדבש". רבי יוסף יעב"ץ כתב: "הרב ר' חסדאי ז"ל גבר בשכלו על כל הפילוסופים אשר בזמנו... וגדול לאלהיו היה כי קרא אל ה' ויענהו במקהלות רבבות עמים רבים, ונתקדש השם על ידו, ורבים מגדולי המלכות נתייהדו בלבם"
שגיאות פרמטריות בתבנית:מקור

פרמטרים [ 2 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
[דרוש מקור: ספר אור החיים].

גם השפעתו על תלמידו רבי יוסף אלבו ניכרת בספר העיקרים שכתב האחרון, אם כי ר"י אלבו לא נמנע מלחלוק על רבו במקומות מסוימים.

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

  • ויקיטקסט אור השם, באתר ויקיטקסט
  • הערות שוליים

    1. ספר אילם,נדפס בבית מנשה בן ישראל, אמשטרדם, שפ"ח-שפ"ט 1628-1629עמ' טו
    הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
    רשימת התורמים
    רישיון cc-by-sa 3.0