אגוסטה וסטלנד AW139
![]() | |||||
ה-AW139 בשירות יחידת החילוץ הימית של ספרד, 2014 | |||||
מאפיינים כלליים | |||||
---|---|---|---|---|---|
סוג | מסוק תובלה, פינוי, חיפוש והצלה | ||||
טיסת בכורה | 3 בפברואר 2001 | ||||
תקופת שירות | 2003–הווה (כ־22 שנים) | ||||
צוות | 1 או 2 | ||||
נוסעים | עד 15 | ||||
יחידות שיוצרו | 1,100[1] | ||||
| |||||
תרשים | |||||
![]() |
אגוסטה וסטלנד AW139 (באנגלית: AgustaWestland AW139) הוא מסוק בינוני דו-מנועי, מתוצרת חברת לאונרדו האיטלקית (לשעבר אגוסטה וסטלנד). ה-AW139 מיועד למשימות מגוונות כגון תובלה, חיפוש והצלה, שירותי חירום רפואיים, משימות ימיות, הובלת אישים ושימושים צבאיים. המסוק פותח בתחילה בשיתוף פעולה בין אגוסטה האיטלקית לבל האמריקאית תחת השם AB139, ולאחר פרישת בל מהפרויקט, המשיכה אגוסטה את הפיתוח באופן עצמאי.
פיתוח
תוכנית הפיתוח של המסוק החלה בסוף שנות ה-90, כפרויקט משותף בין חברת אגוסטה האיטלקית לבין חברת בל הליקופטר האמריקנית, תחת השם AB139. מטרת התוכנית הייתה לייצר מסוק דו-מנועי מודרני ויעיל, עם יכולת תובלה משופרת ומערכות אוויוניקה מתקדמות. טיסת הבכורה התקיימה ביוני 2001 בורג'טה די וולטורנו, איטליה. בשנת 2005 רכשה אגוסטה את מלוא הבעלות על הפרויקט, ושם המסוק שונה ל-AW139. מאז ועד היום, המסוק עבר מספר שדרוגים, בהם תוספת של מערכות חיישנים, תצוגות קונפורמיות בקוקפיט, ושדרוג של מערכת ההנעה. ה-AW139 הפך במהירות לאחד המסוקים הנמכרים ביותר בעולם בקטגוריית המסוקים הבינוניים, עם מעל 1,000 יחידות שנמסרו ללקוחות ברחבי העולם עד לשנת 2021[1].
ה-AW139 נכנס לשירות מבצעי בתחילת שנות ה-2000. המסוק מוערך בשל מהירותו, טווח טיסה הרב, יכולת תמרון בתנאי מזג אוויר קשים, ורמת הנוחות והבטיחות הגבוהה שהוא מספק. הוא נמצא בשימוש כוחות חירום והצלה, חברות נפט וגז בים, רשויות אכיפה, ממשלות, ואף יחידות מיוחדות וצבאות מדינות. המסוק נטמע במיוחד במדינות כמו איטליה, אוסטרליה, ארצות הברית, קנדה, מלזיה ויפן. הוא אף שימש במספר משימות חילוץ וחיפוש בתנאים קיצוניים, למשל באירועי שיטפונות, שריפות יער ואירועי חירום ימיים. גרסתו הצבאית, AW139M, כוללת אפשרות לחימוש קל, מערכות תקשורת ומכ"ם, ומשמשת כוחות כמו צבא איטליה, חיל האוויר הקטרי ומשטרות מיוחדות ברחבי העולם.
מפעילות עיקריות




– צבא אוסטרליה, חיל האוויר המלכותי האוסטרלי, אמבולנס ויקטוריה, משטרת ויקטוריה
– משטרת אבו דאבי
– אטלנטיק איירווייז
– ההגנה האזרחית של אלג'יריה, חיל האוויר האלג'יראי, חיל הים האלג'יראי
– כיבוי האש של לוס אנג'לס ומיאמי-דייד, משטרת מרילנד וניו ג'רזי, רשות המכס והגנת הגבולות של ארצות הברית, חיל האוויר של ארצות הברית (ראו גם בואינג MH-139 גריי וולף)
– להק האוויר של אירלנד
– שירות הכבאות הלאומי, חיל האוויר האיטלקי, המשמר הכלכלי, משמר החופים האיטלקי
– משטרת הגבולות של בולגריה
– המשטרה הפדרלית של ברזיל
– משטרת הולנד, משמר החופים של האיים הקריביים ההולנדיים
– משמר החופים של הוד מלכותו, טיסת המסוקים המלכותית
– הגנת האזרחים של יוון
– משטרת טוקיו, מחלקת כיבוי האש של טוקיו, משמר החופים של יפן
– חיל האוויר הלבנוני, ממשלת לבנון
– חיל האוויר הלובי
– חיל האוויר המצרי
– כנף האוויר של מלטה
– שירות הכיבוי וההצלה של מלזיה, הסוכנות לאכיפה ימית של מלזיה, משטרת מלזיה המלכותית, חיל האוויר המלכותי של מלאזיה, זרוע התעופה של הצי המלכותי המלאזי
– חיל האוויר המלכותי של מרוקו
– חיל האוויר של ניגריה, חיל הים של ניגריה
– שירות האוויר של צבא נפאל
– חיל האוויר וההגנה האווירית של סלובניה
– הסוכנות לבטיחות ימית של ספרד
– שירות האוויר והים של פנמה
– חיל האוויר הפקיסטני, הצבא הפקיסטני
– קרבינרוס של צ'ילה
– חיל האוויר הקולומביאני
– חיל האוויר הקטרי
– חיל האוויר של קפריסין, משטרת קפריסין
– הצבא המלכותי של תאילנד
מאפיינים
ה-AW139 מצויד בתא נוסעים מרווח, באורך 2.70 מטר, רוחב 2.10 מטר וגובה 1.42 מטר, עם נפח כולל של 8 מ"ק, הנחשב לגדול ביותר בקטגוריה שלו. לתא המטען נפח של 3.4 מ"ק, נגיש מבחוץ. המסוק כולל דלתות הזזה רחבות משני הצדדים, המאפשרות גישה נוחה ומהירה, וכן חלונות גדולים המעניקים ראות טובה לנוסעים.
- צוות: 1 או 2 טייסים ועד 15 נוסעים
- אורך: 16.66 מטר
- גובה: 4.98 מטר
- רוחב: 2.26 מטר
- קוטר רוטור ראשי: 13.8 מטרים (45 רגל)
- משקל המראה מקסימלי: 6,400 קילוגרם (14,100 ליברות)
- הנעה: 2 מנועי טורבינת גז פרט וויטני PT6C-67C (1,531 כ"ס כל אחד)
- מהירות מרבית מותרת: 167 קשר (310 קמ"ש)
- טווח: 1,061 ק"מ
- שהות באוויר: עד 5 שעות ו-13 דקות
קישורים חיצוניים
שגיאות פרמטריות בתבנית:אתר רשמי
פרמטרי חובה [ 1 ] חסרים- מסוק ה-AW139M (הגרסה הצבאית) באתר היצרן לאונדו.
- AW159 Future Lynx / Lynx Wildcat Maritime Surveillance and Attack Helicopter, 27 בנובמבר 2020, Naval Technology.
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 Mark Huber, Leonardo's AW139 Helicopter Turns 20, AIN Online, 3 בפברואר 2021
אגוסטה וסטלנד AW13941064199Q398900