און בן פלת

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

און בן פלת היה אחד ממנהיגי עדת קרח, שערערה על מנהיגותו משה רבנו במהלך נדודי בני ישראל במדבר; בשונה משאר המנהיגים, סופו לא הוזכר בתורה, וחז"ל פירשו שלבסוף פרש מהמחלוקת בזכות אשתו וניצל.

המחלוקת עם משה

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – קורח

און, יחד עם קורח, בן דודו של משה וראש ההתקוממות, ודתן ואבירם, אספו מאתים וחמשים אנשים ממנהיגי העם, וערערו על מנהיגותם של משה ואהרן בטענה שכל בני ישראל הם קדושים ”וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'?!”[1].

און ודתן ואבירם היו משבט ראובן[2], ומפרשי המקרא פירשו שרוב החולקים היו משבט זה, לפי האבן עזרא[3] - מכיוון שראו בעצמם, נכדי ראובן בכור יעקב, ראויים למנהיגות יותר ממשה משבט לוי ומיהושע בן נון משבט אפרים, ולפי רש"י[4] - מכיוון שהושפעו מקרח שמקומם במחנה היה סמוך למקומו.

משה, במענה לטענתם, הזמין אותם לבדיקה על ידי שהם ואהרן יקחו מחתות וישימו עליהם קטורת ויבואו להקטירו במשכן, ואז ה' יראה במי בחר לכהן לפניו; בנוסף, טען לפני קרח שדי לו בכך שהוא לוי, אך כשמשה קרא לדתן ואבירם הם סירבו להתייצב לפניו[5].

למחרת בבוקר, כשמאתיים וחמישים אנשי עדת קורח באו למשכן להקטיר, יצאה אש מאת ה' ושרפה אותם; בו זמנית, נפתחה האדמה ובלעה את דתן ואבירם ומשפחתם ורכושם.

מלבד בתחילת הסיפור, כשמוזכרים אנשי עדת קורח, און לא מוזכר יותר; בגמרא[6] דורשים את הפסוק "חכמת נשים בנתה ביתה"[7] על אשתו של און בן פלת, שם מוסבר שהיא הצילה אותו. היא אמרה לו שבשבילו כלל לא משנה מי יהיה המנהיג: "אם משה רב אתה תלמיד, ואם קרח רב אתה תלמיד", ועל פי המדרש: "אם אהרן כהן גדול אתה תלמיד, ואם קרח כהן גדול אתה תלמיד" - ועל כן לא תצא לו שום תועלת מהתערבות במחלוקת. און השיב שהוא נשבע להם שיבוא עמם, כי היה איתם בעצה אחת, ואשתו אמרה לו שהיא תציל אותו, והשקתה אותו יין עד שנרדם. לאחר שנרדם, פרעה את ראשה, מעשה שהוא חוסר צניעות. וישבה בפתח האוהל, והאנשים שבאו לקרוא לו לבוא אתם להקטיר קטורת, לא נכנסו לביתה בראותם אותה פרועת ראש, והלכו משם. עד שהתעורר און, כבר מתו כל עדת קרח.

דמותו של און בן פלת

בגמרא נדרש שמו ושם אבותיו: "און - שישב באנינות [על פי רש"י, שעשה תשובה], פלת - שנעשו לו פלאות, בן ראובן - בן שראה והבין".

על פי הגמרא, נראה שאון חיפש שררה, ולא כהונה (בדומה לדתן ואבירם), ולכן אומרת לו אשתו שבשררה הוא בכל מקרה לא יזכה - ועל פי המדרש הוא היה צריך להיות ממקריבי הקטורת, ורצה להיות כהן.

פרט לפרשת קרח אין השם און נזכר במקרא. השם פלת נזכר פעם אחת בספר דברי הימים א, ב,לג, כשמו של אדם משבט יהודה. במספר מקומות בתורה[8] נמנים ארבעת בניו של ראובן: חנוך, פלוא, חצרון וכרמי. נראה שפלת הוא פלוא, על פי הבנה זו, נשתנה הנוסח מהמסורה בנוסח שומרון ובתרגום השבעים מ"(דתן ואבירם בני אליאב ואון בן פלת) בני ראובן" ל"בן ראובן". רשימת המפקד בספר דברים[9] מונה את דתן ואבירם בני אליאב בן פלוא בן ראובן, אבל איננה מזכירה את און.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים