איירבוס C-295

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
איירבוס C-295
Airbus C-295
מטוס C-295M של חיל האוויר הפולני
מטוס C-295M של חיל האוויר הפולני
מאפיינים כלליים
סוג מטוס תובלה צבאי
יצרן קאסא
איירבוס מיליטרי
איירבוס ביטחון וחלל
Indonesian Aerospace
Tata Advanced Systems
טיסת בכורה 28 בנובמבר 1997
תקופת שירות 2001[1]–הווה (כ־24 שנים)
יחידות שיוצרו 225[2]
משתמש ראשי מצריםמצרים חיל האוויר המצרי
משתמשים משניים פוליןפולין חיל האוויר הפולני
הודוהודו חיל האוויר ההודי
ספרדספרד חיל האוויר והחלל של ספרד
ממדים 
אורך 24.50 מ'
גובה 8.60 מ'
מוטת כנפיים 25.81 מ'
שטח כנפיים 59 מ"ר
משקל המראה מרבי 23,200 ק"ג
ביצועים 
מהירות שיוט 480 קמ"ש
מהירות מרבית 576 קמ"ש

איירבוס C-295 (בעבר: קאסא C-295; באנגלית: Airbus C-295) הוא מטוס תובלה צבאי טקטי בינוני, שתוכנן ונבנה לראשונה על ידי חברת קאסא הספרדית, שהיא כיום חלק מקבוצת איירבוס תחת חטיבת איירבוס ביטחון וחלל.

העבודה של מה שהפך ל-C-295 החלה בשנות ה-90, כגרסה של מטוס התובלה המוצלח קאסא CN-235. ב-28 בנובמבר 1997, אב הטיפוס ביצע את טיסתו הראשונה; ייצור המוני החל מיד לאחר מכן. באפריל 1999, חיל האוויר והחלל של ספרד היה לקוח ההשקה עם הזמנה של תשעה מטוסים בקונפיגורציה צבאית של C-295; שנתיים לאחר מכן, המטוס הוכר כפעיל בשירות. הזמנות נוספות עבור ה-C-295 הגיעו במהרה. לאחר ששולבה החברה קאסא בקבוצת האווירונאוטיקה האירופאית EADS ב-2000, שונה שמו ל-EADS CASA C-295. בשנת 2015, EADS שינתה את המיתוג שלה לאיירבוס.

הייצור והרכבה הסופית של ה-C-295 מתבצעים בדרך כלל במפעלי איירבוס ביטחון וחלל בנמל התעופה של סביליה בספרד.[2][3] סידורי ייצור נוספים סוכמו עם לקוחות מסוימים. מאז 2011, תעשייה אווירית אינדונזית מייצרת את ה-CN-295 תחת רישיון במפעליה בבאנדונג, אינדונזיה, באמצעות שיתוף פעולה תעשייתי עם איירבוס ביטחון וחלל.[4] במהלך 2021, הוסכם כחלק מרכישה גדולה יותר, על ייצור ברישוי של 40 מטוסי C-295 עבור חיל האוויר ההודי במתקן של Tata Advanced Systems בוואדודארה, גוג'ראט. כחלק מהזמנה נוספת עבור חיל הים ההודי ומשמר החופים ההודי, המתקן יטפל גם באספקת 12 מטוסים נוספים עבור משימות סיור ימי.

מעבר לשימושו כמטוס תובלה טקטי, ה-C-295 מסוגל לבצע מגוון רחב של משימות באופן יעיל. בין המשימות ניתן למצוא צניחה והובלת מטענים, מודיעין אותות (ELINT), פינוי רפואי (MEDEVAC), וסיור ימי. חלק מהציוד להסתגלות המטוס למשימות שונות הותקן על משטחים, מה שמאפשר התקנה והסרה מהירה. בעקבות היעדר מכירות משמעותיות של ה-CN-235 בקטע התעופה האזרחי, אף על פי שהוסדרה הסמכה אזרחית לצורך שימוש על ידי סוכנויות ממשלתיות, החברה לא חיפשה במשך זמן רב גרסה אזרחית ל-C-295. רק בשנת 2017, יותר מעשור לאחר שאיירבוס C-295 הצבאי החל בשירות מבצעי, נחתם החוזה הראשון לאספקת מטוס אזרחי מסוג C-295.

המטוס C-295 נרכש על ידי מדינות רבות, כולל הודו, ספרד, מצרים, פולין, קנדה, ברזיל, מקסיקו, פורטוגל, אירלנד ועוד.

פיתוח

פיתוח ראשוני

מטוס CASA C-295 של חיל האוויר הפורטוגלי (קוד 16708) מגיע לבסיס חיל האוויר המלכותי פיירפורד, גלוסטרשייר, אנגליה, ב-10 ביולי 2014, עבור Royal International Air Tattoo (אנ')

בנובמבר 1996, חברת התעופה הספרדית קאסא החלה באופן רשמי בעבודות הפיתוח על C-295. המטוס פותח כגרסה של מטוס התובלה הספרדי–אינדונזי קאסא CN-235; ההבדלים העיקריים היו גוף המטוס המוארך, הגדלת קיבולת המטען ב-50% ושימוש במנועי פרט אנד וויטני קנדה PW127G בעלי טורבו-פרופ יותר חזקים. ב-28 בנובמבר 1997, אב הטיפוס הראשון ביצע את טיסת הבכורה.[1] באפריל 1999, הוכרז כי הזמנתה הראשונה של ה-C-295 הוזמנה על ידי חיל האוויר הספרדי, אשר ביקש תשעה מטוסי תובלה צבאיים. בדצמבר 1999, המטוס קיבל הסמכה כמטוס ראוי לטיסה הן על ידי מנהלת התעופה האזרחית הספרדית והן על ידי רשות התעופה הפדרלית. בנובמבר 2001, החלו האספקות לחיל האוויר הספרדי.[1]

פיתוח נוסף

ביוני 2012, איירבוס מיליטרי הודיעה על מספר שיפורים בתכנון הבסיסי של C-295, כולל אימוץ כנפון קצה-כנף ויכולת לשאת הטיל נגד ספינות מרטה; גם גרסה ייעודית של מטוס שליטה ובקרה תוכננה.[5] בנובמבר 2015, המטוס C-295 הדגים בהצלחה מערכת הגנה עצמית חדשה, שכללה אלמנטים כמו הגנה תת-אדום תוצרת אלביט מערכות.[6] בינואר 2016, איירבוס הייתה בתהליך פיתוח מתקן תדלוק אווירי חדש שיותקן במרכז המטוס, אשר יאפשר תדלוק אווירי של מסוקים. בנוסף, החברה יישמה אופטימיזציות בכנפיים ושיפורים נוספים במטוס על מנת לאפשר יכולות המראה ונחיתה קצרות מאוד.[7][8] בנובמבר 2019, הוכרז כי איירבוס בחרה בחברה Collins Aerospace לשלב את המערכת Pro Line Fusion בלוח המחוונים של C-295 העתידי, מה שצפוי להקל על העומס על הטייס ולפשט את השדרוגים העתידיים בעיצוב מודולרי.[9]

בינואר 2022, הוכרז שאיירבוס ביצעה את טיסת הבכורה של C295 "Flight Test Bed 2 Sky 2"; פיתוח המטוס המשודרג מומן על ידי תוכנית Horizon 2020 של האיחוד האירופי והוא נועד לבדוק טכנולוגיות שונות הקשורות למטוסים אזוריים רב-משימתיים עתידיים. השיפורים כללו כנף חצי-מעוקלת בעלת יעילות גבוהה, כנפוני קצה-כנף דינמיים, אנטנת SATCOM שטוחה המוטמעת בגוף העליון של המטוס, יחד עם שליטה חדשנית על פני השטח העיקריים לצורך שיפור האווירודינמיקה והגברת מערכת ההגבהה. נעשה שימוש בחומרים וטכנולוגיות חדשות להפחתת פליטת פחמן דו-חמצני, חנקן דו-חמצני ורעש; איירבוס שואפת להפחית ב-43% את פליטת הפד"ח וב-70% את פליטת החד"ץ במשימות חיפוש והצלה נפוצות בטווח של 740 ק"מ, וכן להפחית את הרעש ב-45% במהלך המראה.[10][11]

עיצוב

איירבוס C-295 הוא מטוס תובלה טקטי, שנועד להובלת צוותים ומטען בתנאים צבאיים. לפיכך, הוא יכול לפעול ממסלולי המראה מוגבלים עם הסתמכות מינימלית על תשתיות תמיכה קרקעית; נאמר כי ניתן להפעילו גם על קרקע רכה ללא בעיות משמעותיות, גם כאשר הוא מלא במטען כבד. יש לו יכולת חזרה אוטומטית, היכולת להסתובב ב-180º על מסלולים ברוחב של 12 מטרים בלבד. ממדי תא המטען שלו הם 12.69 × 1.90 × 2.70 מטרים, שהם שלושה מטרים יותר בהשוואה ל-CN-235 הקודם. יש לו מספיק נפח כדי לשאת עד 71 חיילים, 24 אלונקות עם עד שבעה אנשי צוות רפואי, חמישה משטחים בגודל 2.74 מ"ר או שלושה רכבים קלים בגודל של לנד רובר. המטוס מתאים גם לצניחת חיילים ומטען על פלטפורמות ברוחב 2.23 מטר.[12]

ה-C-295 גם עוצב כדי להקל על פעולות מרובות, והוא יוצר במגוון רחב של קונפיגורציות.[2] מספר לקוחות בחרו לחמש את מטוסיהם לביצוע פעולות מודיעין, תצפית וריגול (ISR), כשהם מצוידים בחיישנים שונים כגון יחידת מכ"ם רב-משימתית; ניתן גם להתקין אותו כמטוס ספינת קרב (אנ') ולתפקד בתור מטוס סיוע אווירי קרוב לכוחות קרקעיים.[2] כאשר הוא מצויד בצורה מתאימה, המטוס C-295 יכול לבצע משימות של מודיעין אותות (ELINT), פינוי רפואי (MEDEVAC) ומטוס סיור ימי (MPA). ציוד בפלטות המאפשר התקנה והסרה מהירה זמין על מנת להתאים את המטוס לשימוש עבור הובלה VIP, תדלוק אווירי וכבאות אווירית.[2]

תא הטייס של C-295 מצויד בשני מנופי שליטה, שנועדו להיות מופעלים על ידי טייס וטייס משנה. בדרך כלל, המטוס מצויד במערכת האוויוניקה המתקדמת (HIAS), המבוססת על מערכת ה-Topdeck הדיגיטלית שנוצרה על ידי חברת האוויוניקה הצרפתית קבוצת תאלס. כמו כן, יש לו מערכת אינטגרטיבית לניהול נתוני מנוע והתראות שמנהלת את מערכות המנוע והדלק ומתריעה בפני הטייסים על תקלות שנמצאו, יחד עם מידע חשוב נוסף. מכ"ם מזג האווירמסוג Honeywell RDR-1400C מותקן גם בדרך כלל כדי להקל על פעולות לפיכללי טיסת מכשירים. האוויוניקה עוצבה כך שהמטוס יכול גם לפעול לפי תקנים אזרחיים כמו גם צבאיים, כולל דרישות FAR-25 (אנ') המחמירות.[12]

מטוסי C-295 מונעים על ידי זוג מנועי Pratt & Whitney Canada PW127G טורבו פאן, כל אחד מהם מסוגל להפיק עד 2,645 כוח סוס (1,972 קילוואט). הם מצוידים בעיצוב מודולרי שמקל על הגישה ומפחית את הצורך בתחזוקה, ומאפשר 10,000 שעות טיסה של פעולה רציפה לפני שדורשים שירות. המדחפים הרגילים הם בעלי שישה להבים בצורת חצי סהר, בקוטר 3.89 מטרים ומיוצרים מחומרים מרוכבים על ידי Hamilton Standard.

איירבוס C-295 מצויד בכן נסע נשלף בתצורת שלושה גלגלים, שעוצבה על ידי Safran Landing Systems (אנ'). שני מיגוני צד בתחתית גוף המטוס מכילים את הצידוד הראשי המורד, בעוד שחדר קטן כמעט ישירות מתחת לתא הטייס מכיל את הצידוד הקדמי. הצידוד עמיד מספיק כדי לאפשר הפעלה ממסלולים כמעט מוכנים. הוא מצויד בבולמי זעזועים פנאומטיים, בלמי דיסק המסוגלים לעכב ברובדים, ומערכת למניעת החלקה.

גרסאות

אב-טיפוס C-295 AEW בתערוכת Royal International Air Tattoo ב-2011
דגם C-295 ISR חמוש בתערוכת דובאי איירשואו 2017
אב טיפוס של C-295W בתערוכת פארנבורו ב-2014
C-295M
גרסת תובלה צבאית. קיבולת של 71 חיילים, 48 צנחנים, 27 אלונקות, חמישה משטחים בגודל 2.24 × 2.74 מטר (88 × 108 אינץ') או שלושה כלי רכב קלים.[1][13]
CN-295
גרסה המיוצרת ברישיון על ידי Indonesian Aerospace בעיר באנדונג, אינדונזיה.[4]
C-295 MPA/Persuader
גרסת סיור ימי ולוחמה נגד צוללות. כוללת שישה נקודות תלייה לנשיאת חימוש.[1]
C-295 AEW&C
גרסת התרעה מוקדמת ובקרה מוטסת אב-טיפוס עם כמכ"ם EL/W-2090 המספק כיסוי של 360 מעלות. מכ"ם זה פותח על ידי התעשייה האווירית הישראלית (IAI) ויש לו מערכת זיהוי עמית-טורף משולבת.[14][15]
C-295 Firefighter
גרסה ייעודית לכיבוי שריפות מהאוויר.[16]
CC-295 Kingfisher
גרסה ייעודית לחיפוש והצלה עבור חיל האוויר המלכותי הקנדי, מבוססת על דגם C-295W.[17][18][19]
C-295 SIGINT
גרסת מודיעין אותות ייעודית.[20]
C-295W
דגם משופר הכולל התקני קצה כנף ("ווינגלטים") לשיפור ביצועי המראה, טיפוס ושיוט על ידי הגדלת יחס עילוי-גרר.[21]
C-295 ISR
גרסה חמושה המצוידת במקלעים, תותחים אוטומטיים קלים, משגרי רקטות, פצצות מונחות לייזר וטילים נגד טנקים.[22][23]
AC-295 Gunship
גרסת ספינת נשק שפותחה על ידי איירבוס ביטחון וחלל, Orbital ATK ומשרד התכנון והפיתוח של המלך עבדאללה השני, המבוססת על תצורת ספינת הנשק הקלה AC-235.[24][25]
KC-295
מטוס מיכליות ייעודי.[26]

מפעילים

מפעילות איירבוס C-295:
  מפעילות C-295M
  מפעילות C-295 Persuader
  מפעילות שתי הגרסאות

איירבוס C-295 נמצא בשירות הכוחות המזוינים של 36 מדינות. נכון ל-31 באוגוסט 2015, הוזמנו 136 מטוסים מסוג זה, מתוכם 134 היו בשירות ושניים אבדו בתאונות.[27]

אלג'יריהאלג'יריה אלג'יריה
  • חיל האוויר האלג'יראי קיבל שישה מטוסי C-295 למשימות תובלה וסיור ימי.[28] אחד מהם אבד בתאונה.[29]
אנגולהאנגולה אנגולה
  • חיל האוויר של אנגולה הזמין שני מטוסי C-295 למשימות סיור ימי ואחד לתובלה.[30][31]
מטוס CN-295W של חיל האוויר של בנגלדש
בנגלדשבנגלדש בנגלדש
  • חיל האוויר של מפעיל שני מטוסי C-295W לתובלה טקטית.[32]
מטוס C-295 של חיל האוויר הברזילאי בצביעה מיוחדת לרגל RIAT 2009
ברזילברזיל ברזיל
  • חיל האוויר הברזילאי קיבל 13 מטוסי C-295, המכונים "C-105A Amazonas", להחלפת צי מטוסי DHC-5 המזדקנים. הוזמנו מטוסים נוספים להגדלת הצי ל-15 מטוסים עד שנת 2020.[28][33]
קנדהקנדה קנדה
  • חיל האוויר המלכותי הקנדי הזמין 16 מטוסי CC-295 בשנת 2016 להחלפת צי מטוסי דה הבילנד קנדה DHC-5 באפלו והדגמים הישנים של C-130H הרקולס למשימות חיפוש והצלה.[34] כל המטוסים היו צפויים להימסר עד סוף 2022.[35] עם זאת, היכולת המבצעית הראשונית נדחתה לשנים 2025 או 2026.[36]
צ'כיהצ'כיה צ'כיה
  • חיל האוויר הצ'כי הזמין ארבעה מטוסי C-295 להחלפת צי מטוסי אנטונוב An-26, וכולם נמסרו בשנת 2010. המטוסים נמצאים בבסיס חיל האוויר קבלי.[37]
    איירבוס C-295 של כנף 35 של חיל האוויר הספרדי
אקוודוראקוודור אקוודור
  • חיל האוויר האקוודורי מפעיל שלושה מטוסים.[27]
מצריםמצרים מצרים
  • חיל האוויר המצרי מפעיל 24 C-295s נכון לאוגוסט 2018.[38]
גינאה המשווניתגינאה המשוונית גינאה המשוונית
  • חיל האוויר של גינאה המשוונית – שני מטוסים (אחד להעברת מטען ואחד למעקב) בהזמנה, צפויים להגיע בספטמבר 2016.[39]
פינלנדפינלנד פינלנד
  • חיל האוויר הפיני מפעיל שלושה C-295s.[40] ישנה אופציה לארבעה מטוסים נוספים.[28]
גאנהגאנה גאנה
  • חיל האוויר הגנאי מפעיל שני C-295s והזמין שלישי.[41]
איירבוס C-295 של חיל האוויר ההודי
הודוהודו הודו
  • חיל האוויר ההודי – 7 מטוסים סופקו מתוך הזמנה של 56 מטוסי C-295MW. סך הכל 16 ייצרו על ידי איירבוס (ספרד) ו-40 על ידי Tata Advanced Systems (הודו). המטוס הראשון "תוצרת בהודו" צפוי להימסר בספטמבר 2026.[42][30][43]
    • Vadodara AFS
      • טייסת 11 (הקרנפים)[44]
    • Agra AFS[43]
  • חיל הים ההודי - תשעה מתוכננים; ההצעה אושרה על ידי משרד ההגנה ההודי.[45][46]
  • משמר החופים ההודי - שישה מתוכננים; ההצעה אושרה על ידי משרד ההגנה ההודי.[45][46]
אינדונזיהאינדונזיה אינדונזיה
  • חיל האוויר של אינדונזיה מפעיל 10 מטוסי איירבוס C-295 להעברות טקטיות ולוגיסטיות. אחד מהם הוא גרסה של סיור ימי, שהחליף את פוקר F27 הישנים.
  • משטרת אינדונזיה מפעילה CN-295 אחד להעברות אנשים וציוד.[47]
אירלנדאירלנד אירלנד
  • חיל האוויר האירי הזמין שני מטוסי C-295 גרסה למעקב ימי בדצמבר 2019 כדי להחליף את מטוסי ה-CN-235.[48] ב-27 ביוני 2023, חיל האוויר האירי קיבל את מטוס ה-C-295 הראשון.[49] בדצמבר 2022, נחתם חוזה עבור מטוס C-295 גרסה שלישית, אשר צפוי להגיע ב-2025.[50]
חוף השנהבחוף השנהב חוף השנהב
  • חיל האוויר של חוף השנהב הזמין C-295 אחד ב-21 בינואר 2019.[51]
ירדןירדן ירדן
  • חיל האוויר המלכותי הירדני מפעיל שלושה C-295 ויש לו עוד אחד בהזמנה נכון לאוגוסט 2015.[27][28]
EADS CASA C-295 של חיל האוויר של קזחסטן, שסופק ב-2013
קזחסטןקזחסטן קזחסטן
  • חיל האוויר של קזחסטן מפעיל שמונה C-295. במרץ 2019 קזחסטן העניקה לאיירבוס חוזה לייצור C-295 תשיעי לחיל האוויר של קזחסטן.[52]
מאלימאלי מאלי
  • חיל האוויר של מאלי – הזמין C-295W אחד בפברואר 2016, סופק בדצמבר 2016.[53][54]
מקסיקומקסיקו מקסיקו
  • חיל האוויר המקסיקני מפעיל שמונה C-295Ms. הם פועלים בטייסת 301, שממוקמת בבסיס חיל האוויר סנטה לוסיה.
  • הצי המקסיקני מפעיל ארבעה C-295Ms ושניים C-295W. הם מבוססים בבסיס האוויר-ימאי טאפצ'ולה.
איירבוס C-295MPA של חיל האוויר של עומאן בנמל התעופה סביליה ב-2015
עומאןעומאן עומאן
  • חיל האוויר המלכותי של עומאן מפעיל שישה C-295 ויש לו שניים בהזמנה נכון לאוגוסט 2015.[27]
C-295M של חיל האוויר הפיליפיני נוחת בנמל התעופה לגאזפי.
פיליפיניםפיליפינים פיליפינים
  • חיל האוויר הפיליפיני מפעיל שישה C-295M פעילים[55] אחד C-295W ניזוק ב-2024,[56] ומפעיל ארבעה C-295M שסופקו ב-2015[57][58][59][60] ושלושה C-295W שסופקו ב-2019.[61][62] הם פועלים תחת כנף הטסה 220 של פיקוד התובלה האווירית.
פוליןפולין פולין
איירבוס C-295 של חיל האוויר הפולני בתערוכת התעופה רדום 2005
  • חיל האוויר הפולני קיבל 17 מטוסי C-295, אחד מהם היה מעורב בתאונה. החיל הוא לקוח הייצוא הראשון למטוס, אשר הזמין אותו לראשונה ב-2001.
פורטוגלפורטוגל פורטוגל
  • חיל האוויר הפורטוגלי קיבל 12 מטוסי C-295, כולל שבעה מטוסי תובלה (PG01) וחמישה מטוסי פטרול ימי (C-295 MPA, שלושה PG02 ושניים PG03),[63][64] כדי להחליף את ה-CASA C.212 Aviocar. המטוסים פועלים מכנף 502 ויושבים בבסיס האוויר מונטיחו, ליד ליסבון.[28][65]
ערב הסעודיתערב הסעודית ערב הסעודית
  • משרד הפנים הסעודי הזמין ארבעה מטוסי C-295W ביוני 2015.[66]
סנגלסנגל סנגל
  • חיל האוויר הסנגלי קיבל מטוס C-295W אחד ביולי 2022[67] ויש לו הזמנה נוספת.
סרביהסרביה סרביה
  • חיל האוויר וההגנה האווירית הסרבי מפעיל שני מטוסי C-295W, שנמסרו בשנת 2023.[68][69]
ספרדספרד ספרד
  • חיל האוויר והחלל הספרדי מפעיל 13 מטוסי C-295 (שם קוד T.21). ביוני 2023, הוזמנו עוד 16 יחידות, 6 בתצורת MPA ו-10 בתצורת MSA, על מנת להחליף את המטוסים P-3 Orion וגם CN-2354 שיצאו משירות.[70][71]
תאילנדתאילנד תאילנד
  • צבא תאילנד מפעיל שני מטוסי C-295W.[27]
איחוד האמירויות הערביותאיחוד האמירויות הערביות איחוד האמירויות הערביות
  • חיל האוויר של איחוד האמירויות הערביות הזמין חמישה מטוסי C-295W.[72][73][74]
ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
  • חיל האוויר של ארצות הברית מפעיל מטוס C-295W אחד נכון לשנת 2023.[75]
אוזבקיסטןאוזבקיסטן אוזבקיסטן
  • כוחות האוויר וההגנה האווירית של אוזבקיסטן הזמינו ארבעה מטוסי C-295W.[76]
וייטנאםוייטנאם וייטנאם
  • חיל האוויר של וייטנאם מפעיל שלושה מטוסי C-295.[27]

תאונות בולטות

  • ב-23 בינואר 2008, בתאונת מטוס במירושלביץ', התרסק מטוס C-295 של חיל האוויר הפולני שטס מוורשה דרך פובידץ וקרז'סיני למירוסלביץ' התרסק בזמן התקרבותו לבסיס האוויר ה-12 סמוך למירושלביץ'.[77] כל 20 הנוסעים שהיו על המטוס נהרגו בתאונה.[78] כל מטוסי ה-C-295 הפולניים הושעו לאחר התאונה.[79] שר הביטחון הפולני בוגדן קליך פיטר חמישה אנשי צוות חיל האוויר לאחר חקירת התאונה, אשר מצאה כי כישלונות שונים תרמו להתרסקות ב-23 בינואר.[80]
  • ב-31 באוקטובר 2011, חיל האוויר הצ'כי השעה את צי ארבעת מטוסי ה-C-295M שלה בעקבות תקלה בציוד במהלך טיסה על אחד מהם. במהלך הנחיתה, אחד משני המנועים הפסיק לפעול. לפני כן, מערכת תצוגת הקוקפיט וציוד נוסף גם התקלקלו. המטוס נחת בשלום עם המנוע הנותר. הגנרל ולסטימיל פיצ'ק הורה להשעות את כל המטוסים עד סיום החקירה. הצי הושעה גם בפברואר 2011 לאחר ירידה חדה בגובה במהלך טיסה, ושוב במאי בגלל בעיות בתעופת אלקטרוניקה.[81]
  • ב-9 בנובמבר 2012, מטוס C-295 של חיל האוויר האלג'יראי התרסק באזור לוז'ר שבדרום צרפת בזמן שטס מפריז לאלג'יריה עם מותם כל ששת האנשים שהיו על הסיפון.[82]
  • ב-1 בנובמבר 2024, מטוס C-295 של חיל האוויר הפיליפיני איבד גלגל קדמי בעת הנחיתה בנמל התעופה באסקו שבאי בטאנס. מטוס הובלת המטען נשא חבילות מזון משפחתיות וסחורות סיוע נוספות לתושבי בטנס שנפגעו בטייפון "ליאון" כמה ימים קודם לכן. לא דווח על נפגעים בקרב אנשי הצוות הצבאי. סיבת האירוע נחקרת.[83][84]

מפרט (C-295W)

מאפיינים כלליים[85]

  • קיבולת: 71 חיילים, 24 אלונקות עם עד שבעה אנשי צוות רפואי, חמישה פלטות סטנדרטיות בגודל 108 אינצ'ים או שלושה רכבי שטח בגודל של לנד רובר.
  • ממדי תא הנוסעים: 12.69 × 2.70 × 1.90 מטרים
  • אורך: 24.50 מטרים
  • מוטת כנפיים: 27.59 מטרים
  • גובה: 8.66 מטרים
  • משקל מטען מרבי: 9,000 ק"ג
  • משקל המראה מרבי: 23,200 ק"ג
  • משקל נחיתה מרבי: 23,200 ק"ג
  • קיבולת דלק: 7,500 ליטר

הנעה

  • סוג מנוע: 2 מנועי פראט & וויטני קנדה PW127G
  • הספק מנוע: 2,645 כ"ס

ביצועים

  • מהירות שיוט: 480 קמ"ש
  • טווח מקסימלי: 5,750 ק"מ
  • טווח עם מטען של 3,000 ק"ג: 5,000 ק"מ
  • טווח עם מטען של 6,000 ק"ג: 3,704 ק"מ
  • סייג רום: 7,620 מטרים
  • עומס רום מוחלט: 9,145 מטרים
  • מרחק המראה: 670 מטרים, גובה פני הים
  • מרחק נחיתה: 320 מטרים, גובה פני הים
  • נקודות התקנה: שישה (שלושה מתחת לכל כנף)
  • קיבולת נקודות התקנה: פיילונים פנימיים 800 ק"ג; פיילונים מרכזיים 500 ק"ג; פיילונים חיצוניים 300 ק"ג

ראו גם

לקריאה נוספת

  • Rebelo, Colonel PILAV Hélder Martins; Rocha, Major NAV Rui; Martins, Major NAV Vítor Lazera (בנובמבר–בדצמבר 2012). "ISR – A exploração integrada dos sistemas de armas C-295M e P-3C/CUP+" [ISR – The integrated exploration of the C-295M and P-3C/CUP+ weapon systems] (PDF). Mais Alto (בפורטוגזית) (400): 5–16. נבדק ב-21 ביולי 2013. {{cite journal}}: (עזרה)
  • Jackson, Paul, ed. (2003). Jane's All The World's Aircraft 2003–2004. Coulsdon, UK: Jane's Information Group. ISBN 0-7106-2537-5.
  • Munson, Kenneth (בנובמבר 2008), "Andalusian Airlifter – CASA C-295", Air International, vol. 75, no. 5, pp. 32–37 {{citation}}: (עזרה)

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איירבוס C-295 בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 1.2 1.3 1.4 Jackson 2003, pp. 444–445.
  2. ^ 2.0 2.1 2.2 2.3 2.4 C295, airbus.com, ‏8 ביולי 2021
  3. Hoyle, Craig (14 במאי 2012). "IN FOCUS: How C-295 efficiency drive will help A400M programme". Flight International. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ 4.0 4.1 "PT. Dirgantara Indonesia (Persero)". indonesian-aerospace.com. נבדק ב-29 במאי 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  5. "Winglets and anti-ship missile top latest additions to C295". Flightglobal. ארכיון מ-4 ביוני 2012. נבדק ב-1 ביוני 2012. {{cite news}}: (עזרה)
  6. Egozi, Arie. "Music test protects C295 from missile threats". Flight International. אורכב מ-המקור ב-26 בנובמבר 2015. נבדק ב-25 בנובמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  7. Drew, James. "PICTURES: Airbus to flight test new C295 aerial refuelling rig". Flight International. אורכב מ-המקור ב-17 בפברואר 2016. נבדק ב-13 בפברואר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  8. Davis, David (13 ביוני 2013). "Upgraded Light/Medium Transports From Airbus Military". ainonline.com. אורכב מ-המקור ב-28 באוקטובר 2021. נבדק ב-9 ביולי 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  9. Wolfe, Frank (18 בנובמבר 2019). "Airbus Selects Collins Aerospace's Pro Line Fusion for C295 Flight Deck". aviationtoday.com. {{cite web}}: (עזרה)
  10. Nehls, Grace (2 בפברואר 2020). "Airbus C295 technology demonstrator makes maiden flight, proves novel design, manufacturing processes". compositesworld.com. {{cite web}}: (עזרה)
  11. Sampson, Ben (26 בינואר 2022). "Airbus' C295 Flight Test Bed 2 makes maiden flight". aerospacetestinginternational.com. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ 12.0 12.1 "C295: the most capable and versatile tactical "Workhorse"" (PDF). Airbus. אורכב מ-המקור (PDF) ב-9 ביולי 2022. נבדק ב-9 ביוני 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  13. C295 Tactical Transporter, airbus.com, ‏2023-07-27
  14. First flight for Airbus Military's AEW&C C-295, Flight Global, ‏2011-06-08
  15. "AIRBUS MILITARY and ELTA Develop AEW Version of the C-295". Airbus Military. 8 ביוני 2011. ארכיון מ-25 בספטמבר 2011. נבדק ב-16 בדצמבר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  16. Airbus Military reveals more details of C295 firefighter programme
  17. Canada to buy 16 new Airbus search-and-rescue planes for $2.3 billion, Toronto Star, ‏2016-12-08
  18. Haluschak, Erin (30 בספטמבר 2020). "19 Wing Comox home to new fixed-wing search and rescue aircraft". The Courtenay Comox Valley Record. Courtenay, British Columbia: Island Publishers Ltd. p. A3. ISSN 0836-8880. נבדק ב-16 בנובמבר 2024 – via Newspapers.com. {{cite news}}: (עזרה)
  19. "Canada selects Airbus C295W for fixed-wing search and rescue". Aerospace Manufacturing and Design (באנגלית). 9 בדצמבר 2016. נבדק ב-28 בספטמבר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  20. Jennings, Gareth (8 ביוני 2014). "Airbus DS discloses new variants, customers for C295 aircraft". IHS Jane's Defence Weekly. Seville. ארכיון מ-16 ביולי 2014. נבדק ב-16 בדצמבר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  21. "Orders, Deliveries, In Operation Military aircraft by Country - Worldwide" (PDF). Airbus Space and Defence. 31 באוגוסט 2015. אורכב מ-המקור (PDF) ב-20 בנובמבר 2015. נבדק ב-4 בדצמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  22. "Airbus displays comprehensive range of weapons for armed C295". Airbus. 12 בנובמבר 2017. נבדק ב-15 בדצמבר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  23. "Dubai Airshow 2017: Airbus 'makes it fly' with 510 aircraft orders and commitments". Airbus. 17 בנובמבר 2017. ארכיון מ-15 בדצמבר 2021. נבדק ב-15 בדצמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  24. "Airbus Defence and Space and ATK welcome Jordan's selection of C295 gunship". Airbus Defence and Space. 18 ביוני 2014. אורכב מ-המקור ב-2 באפריל 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  25. "ATK and King Abdullah II Design and Development Bureau Define Baseline for AC-295 Gunship". ATK. 17 ביולי 2014. אורכב מ-המקור ב-28 במרץ 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  26. "Janes | Latest defence and security news". ארכיון מ-1 בפברואר 2017. נבדק ב-19 בינואר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  27. ^ 27.0 27.1 27.2 27.3 27.4 27.5 Orders, Deliveries, In Operation Military aircraft by Country - Worldwide, Airbus Space and Defence, ‏31 באוגוסט 2015
  28. ^ 28.0 28.1 28.2 28.3 28.4 Munson 2008, p.36.
  29. Staff, Reuters. "Algerian military plane crashes in France, four dead". U.S. (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2025-03-26.
  30. ^ 30.0 30.1 Alberto Grimaldi, Angola encarga a Airbus tres unidades del avión C295, que se ensambla en Sevilla, Diario de Sevilla, ‏2022-04-21 (בספרדית)
  31. The Republic of Angola orders three Airbus C295s | Airbus, www.airbus.com, ‏2022-04-21 (באנגלית)
  32. Bangladesh To Join The Family Of C295W Operators, web.archive.org, ‏2016-10-12
  33. First of two new C295s arrives in Brazil | Jane's 360, archive.md, ‏2017-08-04
  34. Brewster, Murray (7 בדצמבר 2016). "Airbus chosen to build Canada's new search planes, ending 12-year procurement odyssey". CBC News. CBC. ארכיון מ-7 בדצמבר 2016. נבדק ב-16 בנובמבר 2024. {{cite news}}: (עזרה)
  35. Initial operational capability of Canada’s CC-295 FWSAR aircraft delayed to 2025-26, Skies Mag, ‏2022-05-04 (באנגלית אמריקאית)
  36. Government of Canada provides an update on the operationalization of the CC-295 Kingfisher - Canada.ca, web.archive.org, ‏2024-09-09
  37. Savunma Sanayi .NET – Savunma Haber ve Savunma Teknolojileri Portalı» Hava Savunma Sanayi » Çekler C-295 taktik nakliye uçağı alıyor, web.archive.org, ‏2012-06-29
  38. "Airbus recibe de Egipto el primer pedido de un A400M tras el accidente". ארכיון מ-9 באוקטובר 2015. נבדק ב-14 באוגוסט 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  39. Stevenson, Beth (2 בפברואר 2016). "Equatorial Guinea orders two C295 transports". Flightglobal. ארכיון מ-3 בפברואר 2016. נבדק ב-2 בפברואר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  40. "Finland Orders C-295 Light Transports". Defenseindustrydaily.com. 24 במאי 2010. ארכיון מ-7 בספטמבר 2012. נבדק ב-2 באוקטובר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  41. "Ghana to acquire additional Airbus Military C295". Air Recognition. 22 באוקטובר 2013. ארכיון מ-23 באוקטובר 2013. נבדק ב-22 באוקטובר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  42. "PM unveils project worth Rs 22,000 cr to build Tata Group's C-295 transport aircraft". Business Today (באנגלית). 2022-10-30. נבדק ב-2023-12-29.
  43. ^ 43.0 43.1 "Agra Air Force welcomes C-295 aircraft". The Times of India. 2025-02-01. ISSN 0971-8257. נבדק ב-2025-02-02.
  44. "First C-295 aircraft inducted into Indian Air Force". The New Indian Express. 2023-09-25. אורכב מ-המקור ב-5 באוקטובר 2023. נבדק ב-2023-09-25. {{cite web}}: (עזרה)
  45. ^ 45.0 45.1 "Defence Ministry approves acquisition of 15 maritime patrol aircraft: Report". Hindustan Times (באנגלית). 2024-02-16. נבדק ב-2024-02-16.
  46. ^ 46.0 46.1 "Aatmanirbhar Bharat: DAC clears capital acquisition proposals worth Rs 84,560 crore to boost the capabilities of the Armed Forces & Indian Coast Guard". Press Information Bureau. נבדק ב-2024-02-16.
  47. "Masuk Jajaran Dinas Polisi Udara, CN295 Akan Gantikan Fokker 50 yang Sudah Digunakan 30 Tahun". airspace-review.com (באינדונזית). 8 בדצמבר 2018. נבדק ב-11 בדצמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  48. "Irish Air Corps to Acquire Two New Maritime Patrol Aircraft". Flying in Ireland. 20 בדצמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  49. @IrishAirCorps. "Exciting news! The @IrishAirCorps has just received one of their brand new @AirbusDefence C295 aircraft, taking our capabilities to new heights" (Tweet) – via Twitter.
  50. "Airbus secures deal for three C295 maritime patrol aircraft for Irish Air Corps" (Press release). 14 בדצמבר 2022. נבדק ב-5 בינואר 2023. {{cite press release}}: (עזרה)
  51. Jennings, Gareth (21 בינואר 2019). "Côte d'Ivoire signs for C295 airlifter". Jane's 360. London. ארכיון מ-21 בינואר 2019. נבדק ב-21 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  52. Hoyle, Craig (21 במרץ 2019). "C295 purchase to bolster Kazakhstan defences". Flight Global. London. ארכיון מ-21 במרץ 2019. נבדק ב-21 במרץ 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  53. "Military News and Updates", Scramble, Dutch Aviation Society, p. 66, במרץ 2016, ISSN 0927-3417 {{citation}}: (עזרה)
  54. Cherisey, de, Erwan (22 בדצמבר 2016). "Mali receives its C295W". IHS Jane's 360. נבדק ב-22 בדצמבר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  55. "World Air Forces 2025". Flightglobal Insight. 2024. נבדק ב-10 בדצמבר 2024. {{cite web}}: (עזרה)
  56. "PAF: C-295 landing incident in Batanes under probe". Philippine News Agency.
  57. "Airbus Delivers Final C-295 to Philippines". 16 בפברואר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  58. "Stick to 'Daang Matuwid,' PAF told". 2 ביולי 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  59. "Philippine Air Force acquires fourth C295M tactical transport". Janes.com.
  60. Mangosing, Frances (12 בנובמבר 2019). "Air Force gets new aircraft for command-and-control missions". INQUIRER.net. {{cite web}}: (עזרה)
  61. "C295, Philippine Air Force, 215, 215 (MSN 215)". AIB Family Flights. נבדק ב-2022-11-19.
  62. "Marcos: C-295 aircraft to boost PH defense capabilities". Philippine News Agency. 7 במרץ 2023. נבדק ב-7 במרץ 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  63. Mais Alto 400, pp. 7, 9–10.
  64. Mata, Paulo (1 בינואר 2013). "C295M: 10.000 horas sobre as asas ínclitas da fama" (PDF). Take/Off (בפורטוגזית). אורכב מ-המקור (PDF) ב-21 ביוני 2015. נבדק ב-21 ביולי 2013. {{cite news}}: (עזרה)
  65. "The C-295 MSA/MPA in Portugal" (PDF). eads.com. אורכב מ-המקור (PDF) ב-16 במרץ 2007. {{cite web}}: (עזרה)
  66. "Saudi Arabia orders four Airbus C295W aircraft". airbusdefenceandspace. 16 ביוני 2015. אורכב מ-המקור ב-24 בספטמבר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  67. Moussa Ndongo, Sénégal : l’Armée de l’air réceptionne son premier avion CASA 295, PRESSAFRIK.COM, Premier média certifié JTI au Sénégal (בצרפתית)
  68. "Serbia To Buy Two Airbus C295 Transports". Aviation Week Network. 12 באוקטובר 2021. נבדק ב-21 בנובמבר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  69. "[POSLEDNJA VEST] Srbiji isporučen i drugi vojni transportni avion C295MW". 14 בנובמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  70. Ozberk, Tayfun (22 ביוני 2023). "Spain Approves The Acquisition Of 16 Airbus C295W For Maritime Patrol And Surveillance". Naval News. ארכיון מ-25 ביוני 2023. נבדק ב-25 ביוני 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  71. Jennings, Gareth (22 ביוני 2023). "Paris Air Show 2023: Spain approves C295 MPA, MSA aircraft". Janes. ארכיון מ-25 ביוני 2023. נבדק ב-25 ביוני 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  72. "United Arab Emirates orders five Airbus C295 aircraft". ארכיון מ-30 באוקטובר 2018. נבדק ב-30 באוקטובר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  73. "Dubai Airshow 2017: UAE signs for five C295 airlifters | Jane's 360". אורכב מ-המקור ב-4 בספטמבר 2018. נבדק ב-30 באוקטובר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  74. "Dubai Airshow 2017: UAE places order for five Airbus C295W airlifters". ארכיון מ-30 באוקטובר 2018. נבדק ב-30 באוקטובר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  75. "Jetphotos - Airbus C295W". jetphotos.com. 27 ביוני 2022. נבדק ב-6 בינואר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  76. "Airbus Defence & Space entrega un nuevo C295W a la Fuerza Aérea de Uzbekistán". defensa.com. 22 בנובמבר 2015. נבדק ב-27 במרץ 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  77. "No survivors in Polish air crash" (באנגלית). 2008-01-24. נבדק ב-2025-03-26.
  78. Katastrofa samolotu wojskowego na Pomorzu Zachodnim Gdańsk, Gdynia, Sopot - informacje, aktualności, web.archive.org, ‏2008-04-30
  79. Poland grounds C-295 transports after 20 killed in crash, web.archive.org, ‏2008-07-01
  80. Polish air force dismisses five personnel following C-295 crash report, web.archive.org, ‏2009-03-02
  81. Czech Planes Grounded for 3rd Time This Year | Defense News | defense…, archive.md, ‏2012-07-29
  82. "Investigation launched after Algerian C295 crashes in France". FlightGlobal. 12 בנובמבר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  83. "Air Force plane's tire detaches as it lands in Batanes with food packs". GMA News Online. 2 בנובמבר 2024. {{cite web}}: (עזרה)
  84. "AFP: Military cargo plane loses front landing gear tire while delivering relief goods in Batanes". Manila Bulletin. 2 בנובמבר 2024. {{cite web}}: (עזרה)
  85. Brochure C295


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

איירבוס C-29540870800Q6499