ארס 5

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ארס 5
הדמיית המראתו של ארס 5
הדמיית המראתו של ארס 5
ייעוד שיגור מטען לא מאויש
ארץ ייצור ארצות הברית
היסטוריית שיגורים
סטטוס הפיתוח בוטל
אתרי שיגור מרכז החלל קנדי, כן שיגור LC-39, פלורידה
שיגור ראשון לא התבצע
יכולת
מטען ל־LEO 188,000 ק"ג (71,000 ק"ג בטיסות לירח)
מידע נוסף
קוטר 10 מטר
שלב ראשון SRB
גובה 116 מטר
סוג מנוע מנוע דלק מוצק
דלק דלק מוצק
שלב שני RS-68
מספר מנועים 5 או 6
סוג מנוע מנוע דלק נוזלי
דלק נוזלי- חמצן ומימן
שלב שלישי J-2X
מספר מנועים 1
סוג מנוע מנוע דלק נוזלי
דלק חמצן נוזלי ומימן נוזלי

ארס 5אנגלית: Ares V, ידוע גם בשמו הקודם Cargo Launch Vehicle ובקיצור CaLV) הוא טיל שיגור שהוצע לפיתוח על ידי נאס"א כחלק מתוכנית קונסטליישן (שבוטלה בשנת 2011). שמו של ארס 5 מתייחס לאליל המלחמה ארס במיתולוגיה היוונית, והמספר 5 בשמו הוא מחווה לטיל השיגור סטורן 5 ששיגר את חלליות אפולו לירח.

תפקידו העיקרי של ארס 5 בתוכנית קונסטליישן היה לשגר את חללית הנחיתה על הירח אלטאיר ואת שלב העזיבה מפני הירח חזרה לכדור הארץ, במשימות מאוישות לירח. ארס 5 תוכנן להשלים את טיל השיגור הקטן יותר ארס 1 שהיה אמור לשגר את חללית אוריון המאוישת. ארס 5 וכך גם ארס 1 מתוכננים ברובם על בסיס טכנולוגיות קיימות מתוכנית אפולו, מעבורות החלל וטיל השיגור דלתא 4. כאמור בסופו של דבר פיתוחו בוטל והוא לא נבנה מעולם אך אילו היה נבנה היה ארס 5 לטיל החזק ביותר שנבנה אי-פעם, עם יכולת שיגור של מטען במשקל של עד 188 טון למסלול נמוך סביב כדור הארץ, וכ-77 טון לירח.

מבנה

בתמונה ניתן לראות את חלקיו של הטיל: השלב הראשון ובתוכו מנועי ה-SRB (שני הטילים הלבנים הקטנים), השלב השני ובתוכו מנועי ה-RS-68 (החלק התחתון הכתום) ואת מרכיבי השלב השלישי והעליון של הטיל, הכולל את שלב העזיבה של כדור הארץ ואת החללית אלטאיר
הלוגו של טילי השיגור ארס 1 וארס 5

ארס 5 תוכנן כטיל שיגור מטען כבד, לשיגור של חומרה וחומרים לירח או לאתרים אחרים מחוץ לכדור הארץ. ארס 5 מחולק לשלושה שלבים: השלב הראשון והשני שיביאו את הטיל ומטענו אל החלל למסלול נמוך סביב כדור הארץ, והשלב השלישי (העליון) המוכר יותר כ"שלב העזיבה של כדור הארץ" שישגר את המטען אל הירח או לאתרים אחרים במערכת השמש.

השלב הראשון והשני

השלב הראשון של ארס 5 יצוייד כשני מנועי SRB ששודרגו ממנועי הדלק המוצק שבמעבורות החלל. השלב השני של הטיל יפעיל כשישה מנועי דלק נוזלי RS-68B שהם שדרוג של מנוע הדלק הנוזלי במעבורות החלל. הדלק של מנועי ה-RS-68B יהיה חמצן ומימן נוזליים. נאס"א התכוונה בתחילה להשתמש בחמישה מנועים ראשיים של מעבורות החלל (באנגלית: Space Shuttle Main Engines ובקיצור SSME) בשלב השני, אולם החליפה אותם למנועי ה-RS-68B בגלל האיכות הטובה יותר שלהם, מחירם הזול יותר והעיצוב הפשוט שלהם.

שלב העזיבה של כדור הארץ

השלב השלישי והעליון של ארס 5, המכונה "שלב העזיבה של כדור הארץ" (באנגלית: Earth Departure Stage ובקיצור EDS), הוא שדרוג של השלב השלישי של סטורן 5 שכונה S-IVB. הוא יונע על ידי מנוע רקטי J-2X שגם הוא שדרוג של מנוע מסטורן 5, שנקרא J-2, מנוע ה-J-2X ישמש גם כמנוע של השלב השני בארס 1. תפקידו של שלב העזיבה של כדור הארץ הוא להניע את החללית אלטאיר לאחר ההתנתקות שלה מארס 5 למסלול אורביטלי נמוך סביב כדור הארץ, שם הם יחכו לחללית אוריון. לאחר ההגעה של החללית אוריון לאלטאיר ולשלב העזיבה של כדור הארץ, יטיס השלב את החלליות אוריון ואלטאיר לירח. ניתן להשתמש בשלב העזיבה של כדור הארץ גם להעברת מטענים למסלול נמוך סביב כדור הארץ, ולהטסת חלליות לא מאוישות לאתרים אחרים מעבר לירח.

מנוע RS-68

תפקיד בתוכנית קונסטליישן

ארס 5 היה טיל שיגור המטען הלא מאויש בתוכנית קונסטליישן. בניגוד לתוכנית אפולו ומעבורות החלל, בתוכנית קונסטליישן תוכננה הפרדה בין שיגורי המטען הלא מאוישים לשיגור האסטרונאוטים. ארס 5 היה אמור לשגר את שלב העזיבה של כדור הארץ ואת החללית אוריון למסלול נמוך סביב כדור הארץ, שם הם יחכו לחללית אלטאיר, ולאחר ההתחברות של שתי החלליות, יוצת המנוע שבשלב העזיבה של כדור הארץ, והחלליות ישוגרו לכיוון הירח.

שימושים נוספים

בנוסף לתפקידו כטיל שיגור המטען בתוכנית קונסטליישן, נאס"א תיכננה לנצל את יכולת הנשיאה העצומה של ארס 5 לפרויקטים נוספים. אחת ההצעות לפרויקט שבו ניתן יהיה לנצל את ארס 5 הוא שיגור טלסקופ חלל על גבי הארס 5 לנקודת לגראנז' בין כדור הארץ לשמש. הטלסקופ יכול היה לקבל נתונים בצורה טובה הרבה יותר בנקודת לגראנז' שבין כדור הארץ לשמש, וארס 5 יכל לשגר טלסקופ כזה במשימה אחת. בנוסף, ניתן היה להשתמש בארס 5 לשיגור חלליות עתידיות, וכן לשיגור חומרים ומצרכים לבסיס מאויש עתידי על הירח.

ביטול תוכנית קונסטליישן

בהצעת התקציב של נאס"א לשנת 2011, שהוצגה לציבור ב - 1 בפברואר 2010, כלול ביטולה המוחלט של תוכנית קונסטליישן, ביטול מיזמי הפיתוח של ארס 1 ו - 5, ביטול החללית אוריון ונטישת התוכנית לחזרה של אסטרונאוטים אמריקניים לירח בשנת 2020.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארס 5 בוויקישיתוף

‏‏


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0