גן כפרי עם חמניות
תבנית יצירת אמנות ריקה
גן כפרי עם חמניות (בגרמנית: Bauerngarten mit Sonnenblumen) הוא ציור שמן על בד מאת האמן האוסטרי גוסטב קלימט, אשר נוצר בשנת 1907. היצירה מתארת גן פורח ועשיר בצמחייה, בו חמניות גדולות וצהובות בולטות במרכז התמונה, מוקפות בפרחים מגוונים, עצים וצמחי רקע נוספים. גודלו של הציור 110 על 110 סנטימטרים, והוא שמור בגלריה האוסטרית בלוודר בווינה.[1]
קלימט יצר את הציור בתקופה בה שהה בעיירה קמר, שבתחום היישוב שורפלינג על אגם אטרזה, בגינת וילה אוליאנדר. הציור מהווה מעין המשך ליצירה קודמת בשם גן כפרי (Bauerngarten), שצוירה שנה קודם לכן בליצלברג, בחצי האי בו שכנו חוות "מייר" ו"בראוהוף". המעבר בין הלוקיישנים משתקף גם בשינוי הגאוגרפי בתמונות – במקום רצועת אדמה שטוחה, כפי שנראית בציור מ-1906, מתוארת כאן רצועת חוף צרה שמתנשאת למדרון תלול המוביל לעבר הר שָפְּבֶּרג, יעד טיולים אהוב על קלימט.[1]
תיאור היצירה
גן כפרי עם חמניות מתאפיין בצבעים עזים ובמשיחות מכחול חופשיות שנותנות לתמונה תחושת תנועה וחיים. החמניות, עם עלי הכותרת הצהובים והלב המרכזי הכהה, בולטות על רקע ירוק עשיר ויוצרות ניגוד צבעוני חזק. האור הזהוב השוטף את הציור מעניק לו אווירה בוקולית, אידילית. הצמחייה מצוירת בדייקנות רבה, וקלימט מדגים כאן את שליטתו בטקסטורות ודפוסים – תכונה שמאפיינת את סגנונו המאוחר. מעבר לכך, היצירה מבטאת לא רק את יופיו של הטבע, אלא גם את רגשותיו של האמן דרך סגנון ציור עשיר וחושי.[2]
גן כפרי עם חמניות מדגים את המעבר בסגנונו של קלימט לעבר קומפוזיציות פתוחות יותר. הוא נפרד מהרקע הדחוס בצמחייה עיטורית שהופיע ביצירות קודמות, ובמקומו מציג גן במדרון קל, אשר מעניק לצופה תחושת עומק דרך פריסת קבוצות פרחים בגבהים שונים. בין שתי חמניות ניתן אף להבחין בגזע עץ דק, רמז לצמחייה שממשיכה מחוץ לפריים המרכזי.[1]

הקשר סגנוני והתפתחות אמנותית
בציור זה ניתן לזהות תהליך סגנוני שבו קלימט עובר מהצגה ברורה של האובייקטים אל פירוק צורני דקורטיבי. הדבר בא לידי ביטוי ביצירת קומפוזיציה "פסיפסית", המתוארת כסגנון "הכול־על־הכול" (all over) – כלומר: פריסת פרטים אחידה על פני כל שטח הציור, ללא מוקד מרכזי ברור. בניגוד לקומפוזיציה קלאסית שמובילה את העין אל דמות או אלמנט אחד מרכזי, קלימט יוצר כאן מרקם צפוף ועשיר שבו הפרחים, הצורות והצבעים חולשים באותה עוצמה על המרחב כולו. תהליך זה מאפיין את יצירתו המאוחרת, ומשקף מעבר מהשפעות ריאליסטיות לייצוגים מופשטים ודקורטיביים.[1]
הקשר גאוגרפי וטופוגרפי
הציור גן כפרי עם חמניות שונה ביצירתו הקומפוזיציונית מקודמו גן כפרי משנת 1906, בין השאר בשל שינוי המיקום. בעוד שליצלברג, מקום שהותו הקודם של קלימט, מאופיין ברצועת אדמה שטוחה ורחבה, הרי שקמר – המקום בו צויר הציור החדש – מציעה נוף שונה בתכלית: רצועת חוף צרה המובילה אל מדרון תלול שבראשו הר שפברג. שינוי זה משפיע על מבנה התמונה, על תחושת העומק בה ועל התפיסה של חלל פתוח. ההבדל הטופוגרפי הזה הוזכר גם בהקשר להשוואה ליצירה הגרפית "הנערה לי ואני" מאת אוסקר קוקושקה, ונועד להמחיש את ההבדלים בגאוגרפיה של האזור בתקופה.[1]
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 1.2 1.3 1.4 Art On Screen, Bauerngarten mit Sonnenblumen - Gustav Klimt Gemälde und Landschaftsbilder, Art On Screen - NEWS, 2022-03-03 (בגרמנית)
- ↑ Bauerngarten mit Sonnenblumen - Gustav Klimt, Galerie Mont-Blanc (בגרמנית)
| גוסטב קלימט | ||
|---|---|---|
| ציורים | שוברט ליד הפסנתר (1899) • דיוקן סרנה לדרר (1899) • יהודית והולופרנס (1901) • אי באגם אטרזה (1901–1902) • עץ אגס (1903) • שלוש תקופות חיי האישה (1905) • גן כפרי עם חמניות (1906) • גן כפרי (1907) • דנאה (1907) • דיוקנה הראשון של אדלה בלוך-באואר (1907) • תקווה II (1907) • נחשי מים (1907) • הנשיקה (1908) • דיוקן מדה פרימאווזי (1910-) • דיוקנה השני של אדלה בלוך-באואר (1912) • דיוקנה הראשון של ריה מונק (1912) • עץ תפוחים I (1912) • הבתולה (1912–1913) • מוות וחיים (1915) • הרקדנית (1916) • דיוקנה של העלמה ליזר (1917) • תינוק (1917) • אישה עם מניפה (1917–1918) • דיוקנה השלישי של ריה מונק (1917–1918) | |
| אישים קשורים | אמילי פלוגה (בת זוג) • ארנסט קלימט (אח) | |
| עליו ועל יצירתו | האישה בזהב (סרט מ-2015) | |
| שונות | אדלה בלוך-באואר • מריה אלטמן • הרפובליקה של אוסטריה נגד אלטמן • א. רנדול שנברג • סרנה לדרר | |
גן כפרי עם חמניות41938745Q19912813