הקוף (פרנץ מארק)
![]() | |
מידע כללי | |
---|---|
צייר | פרנץ מארק |
תאריך יצירה | 1912 |
טכניקה וחומרים | צבע שמן, קנבס |
ממדים בס"מ | |
רוחב | 100 סנטימטר |
גובה | 70.4 סנטימטר |
נתונים על היצירה | |
מספר יצירה | G 14664 |
הציור "הקוף" (בגרמנית: Das Äffchen) הוא ציור משנת 1912 מאת הצייר הגרמני פרנץ מארק. הציור משקף את המעבר הסגנוני של מארק מהנטורליזם אל אקספרסיוניזם מופשט, תוך שימוש בצבעים בוהקים וצורות דינמיות. היצירה מתארת קוף אפור הכורע על ענף אלכסוני, מוקף בצמחייה צבעונית המשווה לציור אווירה של יער טרופי קסום. הציור זכה להתייחסות רבה מצד מבקרי אמנות, ונחשב לאחת הדוגמאות הבולטות לחיפושו של מארק אחר עומק רגשי והרמוניה בטבע.
התפתחות סגנונו של מארק
הציור ממחיש שוב את השינויים הבולטים שעברה אמנותו של פרנץ מארק, מהנטורליזם המתון של מחקרי הסוסים והאיילים שצייר בשנת 1910 בלנגגריס ועד לסגנון האקספרימנטלי של יער קסום טרופי עם היצור האקזוטי הקטן משנת 1912, במהירות יוצאת דופן. גם בציורים המאוחרים יותר עבד מארק כמעט תמיד מול הטבע, הוא הציב את עצמו "מול ה'מוטיב' שלי", כפי שכתב לאוגוסט מאקה, אך יצר את יצירותיו מתוך כוח הדמיון בלבד.[1]
תיאור היצירה
הקוף האפור כורע עם ראשו המופנה לאחור וזנבו הארוך המעוקל על ענף אלכסוני במרכז הציור. מאחורי גופו העדין נצבעות צורות צמחיות משוננות וזוהרות בצבעים עזים של הג'ונגל, חמות ונוצצות כמו חלקי קליידוסקופ המשתנים במהירות.
גם כאן, בעל החיים וסביבתו יוצרים יחידה אחת, אך בניגוד ל"מנדריל" העוצמתי שנוצר שנה לאחר מכן (הגלריה המדינתית לאמנות מודרנית, מינכן) וקרוב יותר ל"פריז הקופים" משנת 1911 (הקונסטהאלה של המבורג), החיה מודגשת בבירור. ראשו המעוגל והעדין והבעת פניו, שמשדרת זהירות דרוכה, מעוטרים בתווים כמעט אנושיים. הפרחים הזוהרים הבוקעים מהירוק הכהה מהווים מחווה ליצירותיו של פול גוגן, שניתן למצוא גם ביצירות אחרות של מארק, כגון פרסקו גן העדן שיצר יחד עם מאקה בשנת 1912 (המוזיאון הלאומי של וסטפאליה, מינסטר), והם מעניקים ליצירה מראה זר ומלכותי.[1]
ביקורות והשפעה
אדולף בהנה, אחד המבקרים הבודדים שבשנת 1913 לקראת תערוכת היחיד של מארק בגלריה הברלינאית "דר שטורם" תמך בו ללא סייג, כתב על ציורי החיות של מארק: "ובכל זאת, ציוריו של מארק נטועים עמוק ובלתי נפרדים מן הטבע, ואף עליי להודות כי איני מכיר צייר אחר כיום שגורם לנו להרגיש את הטבע בצורה כה עמוקה ומרגשת. בעומק וברגש – זו הנקודה! הנראות החיצונית, הצורה החיצונית, הדיוק החיצוני של הטבע – הם אינם חשובים לו כלל! אך הניחוש העמוק, החיים הפנימיים, דופק הלב של הטבע – אלו הם הכול עבורו! כאן יוצר פרנץ מארק נפלאות של רגש וגדולה בעיצוב!"[1]
פרשנות והקשרים
עם זאת, אסור שהתבטאויות מסוג זה, הקרובות מאוד לשפתו של מארק עצמו, יטשטשו את העובדה שבציוריו דווקא האדם הוא זה שמעלה את החיה אליו, מעניק לה תווים אנתרופומורפיים ורגש פנימי, שמקורם בצורך עמוק להרמוניה ובבריחה מהחומרנות של העולם המודרני.[1]
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 1.2 1.3 Franz Marc, Das Äffchen, 1912, www.lenbachhaus.de (בגרמנית)
פרנץ מארק | ||
---|---|---|
ציורים | איילה בגן המנזר • איילות ביער I • איילות ביער II • אינדרסדורף • בקתות ביצות בדכאו • גורל החיות • הארץ הענייה טירול • הדרור המת • הטיגריס • הקוף • השועלים • חזירי בר • חתולים, אדום ולבן • כלב שוכב בשלג • מגדל הסוסים הכחולים • סוסים בנוף • סוסים כחולים • שועל • תמונת ילדים (חתול מאחורי עץ) | |
הנצחה ומורשת | מוזיאון פרנץ מארק • הפרש הכחול | |
שונות | אמנות מנוונת • תערוכת אמנות מנוונת |
הקוף (פרנץ מארק)41158670Q46148221