לדלג לתוכן

טיוטה:לולב הגזול

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
ערך זה משתתף בתחרות הכתיבה "מכלול התורה" של המכלול והוא בשלבי כתיבה. אתם מתבקשים לא לערוך ערך זה עד שתוסר הודעה זו. אם יש לכם הצעות לשיפור או הערות אתם בהחלט מוזמנים לכתוב על כך בדף השיחה. לרשימת הערכים המשתתפים בתחרות גשו לכאן. תודה על שיתוף הפעולה ובהצלחה!


לולב הגזול
מסכת סוכה
סדר מועד
נושא עיקרי דיני ארבעת המינים וקריאת ההלל.
מספר הפרק במסכת 3
מספר משניות 13
דפים בתלמוד בבלי דף כ"ט עמוד ב' - דף מ"ב עמוד ב'
מספר דפים בתלמוד בבלי 13

לולב הגזול הוא הפרק השלישי במסכת סוכה, העוסק בדיני ארבעת המינים, מינם, מניינם ופסוליהם, נענועיהם, נטילתם בזמן שהמקדש קיים [ובשבת] ולאחר חורבנו, ובדיני קריאת ההלל. בפרק 13 משניות, ובגמרא הוא כולל 13 דפים, וממוקם בין הדפים כט ע"ב - מב ע"ב.

נושאי הפרק

לולב

הגמרא לומדת את מין הלולב מן הפסוק "כפות תמרים"[1] ושוללת חלקים אחרים בעץ הדקל [חרותא, אופתא, כופרא וכפי][2].

במשנה נמנו ששה לולבים פסולים, ובגמרא נוספו עליהם עוד ? פסולים:

  • גזול [כיון שהתורה אמרה "ולקחתם לכם" משלכם[3], ולגבי שאר ימים בהם לא נאמר "לכם" נחלקו רבי שמעון בר יוחאי ושמואל האם יש איסור מדין מצוה הבאה בעבירה במצוה דרבנן[4]].
  • יבש [כיוון שאינו "הדר", ולדעת רבי יהודה[5], רבי טרפון[6] ועוד[7] אין צריך "הדר"].
  • אשרה [מדובר בעצי אשרה שמצאו ישראל בעת שכבשו את הארץ ונצטוו לשורפם ונחשבים כבר עתה כשרופים ואין בו שיעור הדרוש ללולב, אך לולב שעבדו לו או שימשו בו לפני עבודה זרה או הקריבוהו לעבודה זרה הוא מאוס ואין נוטלים לכתחילה אך בדיעבד כשר[8]].
  • עיר הנידחת [כיון שעומד לשריפה נחשב כבר עתה כשרוף ואין בו שיעור הדרוש ללולב[9]].
  • נקטם ראשו [נחתך ראש הלולב].
  • נפרצו עליו [עלי הלולב נתלשו לגמרי וחוברו על ידי דבר אחר כעין מטאטא[10]], אך אם העלים רק נפרדו מהשדרה ולא נתלשו הלולב כשר, ורבי יהודה מצריך לאגוד אותו למעלה, כפי שדרש בשם רבי טרפון את הלשון "כפות תמרים" מלשון כָּפוּת.
  • ראשו כפוף פסול בכל מקרה[11].
  • קווץ, לפירוש רש"י יוצאים ממנו קוצים, ולפירוש תוספות הוא מכווץ[12].
  • סדוק [פסול רק כשהוא כהמניק (מזלג בעל שני ראשים) אך אם רק נסדקו ראשי העלין או השדרה כשר[13].
  • עקום כמגל [לפניו, אך אם הוא עקום כמגל לאחריו רבא הכשירו משום שהוא דרך ברייתו, וכשעקום לצדדים יש שתי דעות בגמרא[14]].
  • סליק בחד הוצא שכל עליו יוצאים מצד אחד של השדרה[15].

הדס

ערבה

אתרוג

מנין המינים

סוגיות נוספות

  • מצוה הבאה בעבירה הגמרא דנה לאסור לולב גזול וכן קרבן גזול גם לאחר יאוש בעלים וגם בימים בהם הלולב הוא מצוה מדרבנן מדין מצוה הבאה בעבירה[16].
  • סוכה גזולה נחלקו התנאים, לרבי אליעזר כל סוכה גזולה (בין שגזלה עם הקרקע, ובין שגזלה בלא הקרקע) ושאולה פסולה (שנאמר "תעשה לך" - משלך) ולחכמים סוכה שאולה כשרה (שנאמר "כל האזרח") וגזולה פסולה רק כשגזלה עם הקרקע. אך אם גזל עצים וסיכך בהם יש תקנת השבים ובימי החג הוא חייב להחזיר רק כסף והסוכה כשרה ולאחר החג יחזיר העצים אלא אם כן קיבע את העצים[17].
  • קדושת שביעית ואיסור סחורה בפירות שביעית
  • חילול פירות שביעיתם ודמיהם

הערות שוליים