יוניקו

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יוניקו
אב נח
תקופה דור ההפלגה (בערך)
עיסוק איצטגנינות

יוניקו, הוא אחד מצאצאי נח. לפי חלק מהדעות, הוא היה בנו ממש, אחיהם של שם חם ויפת שנולד לאחר המבול, ולדעות אחרות הוא מצאצאיו.

מקורות

רבי יחיאל היילפרין כתב בספרו סדר הדורות[1] בשם שלשלת הקבלה[2] שיש אומרים שהיה לנח בן רביעי שנולד אחרי המבול ונקרא יוניקו, הוא היה חכם גדול באיצטגנינות ואחיו (שם, חם ויפת) גירשו אותו מעל פניהם, והוא לימד את נמרוד את חכמת המלחמה[3].

דעה זו מוזכרת גם בספר יוחסין[4], שם מוזכר שהיו לו עוד בנים ובנות לאחר המבול ואחד מהם היה יוניקו שהיה חכם גדול, והתחיל בחכמת התכונה, ולימדה לכל העולם שהם ד' מלכיות ממזרח למערב, והוא לימד לנמרוד כיצד ימלוך על בני חם.

לעומתם, רבי יצחק אברבנאל בפירושו על התורה[5] טוען כי דעה זו מקורה באומות העולם ולא במקורותנו, הוא כותב כי ראה זאת 'בספרים הקדומים אשר לאומות, שכלם מעידים שהוליד נח עוד בן רביעי אחר המבול' הם מדייקים זאת מלשון הפסוק ”וַיִּהְיוּ בְנֵי נֹחַ הַיֹּצְאִים מִן הַתֵּבָה שֵׁם וְחָם וָיָפֶת”[6] שמשמעותו שדווקא אלו יצאו מהתיבה אבל היו אחרים שנולדו לאחר מכן. האברבנאל מרחיב על פי דבריהם שיוניקו היה חכם גדול, והוא המציא את כלי האצטגנינות, ”ושאמר עתידות רבות, ובפרט מהד' מלכיות שראו הנביאים, וניבא דניאל. הוא אינו מזכיר את הגירוש של אחיו אבל גם הוא מספר שיוניקו הלך עם אנשים לארץ איתן ושם הוא יעץ לנמרוד כיצד למלוך על כל העולם, והאברבנאל מסיים שיש על כך סיפורים רבים. ניתן לראות הקבלה בין הסיפור של ספר יוחסין לסיפור שמצטט האברבנאל שבשניהם מופיע הד' מלכיות אך ההקשר שונה לחלוטין.

האברבנאל טוען כי כיוון שבן זה אינו מוזכר בתורה איננו צריכים להאמין לדברי ההיסטוריה של אומות העולם, ובנוסף לכך, גם בספריהם אין אזכור להמשך דורותיו של יוניקו. ומכח זאת טוען האברבנאל שיוניקו לא היה בנו של נח אלא אחד מצאצאיו, הוא מעלה השערה כי הוא היה עבר שהיה חכם מכל בני דורו וזה תואם את אגדות הגויים על אדם חכם מצאצאי נח, ועם זאת לא נמנעו מספרי האגדה לספר שיוניקו היה בנו, משם שגדל ולמד על ברכי נח, "ובני בנים הרי הם כבנים"[7], ולכן נקרא בנו, ולפי זה הוא מפרש את משמעות שמו 'יוניקו' מלשון 'יונק לילדותו' ו'יונק חכמה מזקניו שם ונח'.

יצוין שדעת הסוברים שיוניקו הוא בנו של נח נסתרת מדברי המדרש בילקוט שמעוני[8]: ”הרבה צער נצטער נח בתיבה, שלא היה לו בן קטן שישמשנו; אמר: לכשאצא אני מעמיד לי בן קטן שישמשני. כיון שעשה לו חם אותו מעשה, אמר לו: אתה מנעת מלהעמיד לי בן שישמשני, לפיכך יהיה אותו האיש עבד לאחיו שהן עבדים לי. דבר אחר: אתה מנעת מלהעמיד לי בן רביעי, לפיכך בן רביעי שלך מקולל”.

הערות שוליים

Asereth Haddibberoth.png ערך זה הוא קצרמר בנושא תנ"ך. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.