כי משמש בארבע לשונות

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
כי משמש בארבע לשונות
(מקורות עיקריים)
תלמוד בבלי תלמוד בבלי, מסכת ראש השנה, דף ג' עמוד א'

כי משמש בארבע לשונות אי, דילמא, אלא, דהא הוא כלל לשוני תלמודי. על פיו ניתן לפרש את המילה 'כי' במקרא בארבע אפשרויות: אם, שמא, אלא, שהרי.

פירוט

ריש לקיש מסר כלל האומר שהמילה 'כי' בכל התנ"ך יכולה להתפרש בארבע אפשרויות, 1. 'אם' - מילת תנאי או במשמעות "אשר". 2. מילת אזהרה 'שמא'. 3. מילת ניגודיות 'אלא'. 4. מילת הסבר ונתינת טעם 'שהרי'[1]. רש"י[2] אומר שישנם משמעויות נוספות הכלולות בארבע אפשרויות אלו[3]. בתרגום אונקלוס "כי" מתורגם בדרך כלל בלשון "ארי", ולשון זו כוללת את כל המובנים בדומה ל"כי" בלשון הקודש, אולם במקומות מסוימים אונקלוס מתרגם את המלה "כי" כמשמעה המדויק[4].

לעיתים המילה 'כי' תופיע בפסוק אחד בשתי משמעויות שונות, לדוגמה: כאשר שמעה שרה אמנו את בשורת המלאכים על לידת יצחק היא צחקה וה' קבל על כך, "ותכחש שרה לאמר: "לא צחקתי" כי יראה. ויאמר: לא, כי צחקת"[5]. המילה 'כי' הראשונה מתפרשת 'שהרי' ואילו השנייה מתפרשת 'אלא', וכך מתפרש הפסוק כולו "ותכחש שרה לאמר: "לא צחקתי" שהרי יראה. ויאמר: לא, אלא צחקת""[6].

דוגמאות

אם (אי)

  • "כי [אם] יהיה להם דבר בא אלי, ושפטתי בין איש ובין רעהו, והודעתי את חוקי האלוקים, ואת תורתיו"[7].
  • "כי [אם] תפגע שור אויבך, או חמורו - תועה, השב תשיבנו לו"[8].
  • "כי [אם] יקרא קן ציפור לפניך בדרך, בכל עץ, או על הארץ, אפרוחים או ביצים, והאם רובצת על האפרוחים או על הביצים, לא תקח האם על הבנים"[9].
  • "כי [אם] תכלה לעשר את כל מעשר תבואתך בשנה השלישית - שנת המעשר, ונתתה ללוי, לגר, ליתום ולאלמנה, ואכלו בשעריך ושבעו"[10].

אשר / כאשר

אפשרות נוספת בפירוש המילה "אם" היא "אשר" כמו דברי אליעזר עבד אברהם בהצעת השידוך בבית בתואל: "לא אוכל עד אם דיברתי דברי"[11]. כך שלעיתים השימוש במילה "כי" באפשרות "אם" הוא בפירוש הנוסף[12]. כמו הנאמר "לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו עד כי יבוא שילה ולו יקהת עמים"[13], שפירושו עד אשר יבוא שילה. כך גם לאחר פתרון החלום לשר המשקים מבקש ממנו יוסף "כי אם זכרתני איתך, כאשר ייטב לך, ועשית נא עמדי חסד - והזכרתני אל פרעה והוצאתני מן הבית הזה"[14], ופירש רש"י כי אם זכרתני אתך - אשר אם זכרתני אתך”. מקום נוסף הוא בדברי יהודה ליעקב על יוסף שדרש להביא את בנימין לפניו: "הידוע נדע כי יאמר הורידו את אחיכם"[15].

שמא (דילמא)

אלא

  • "כי [אם] יהיה בך אביון מאחד אחיך, באחד שעריך בארצך, אשר ה' אלוקיך נותן לך, לא תאמץ את לבבך, ולא תקפוץ את ידך מאחיך האביון: כי [אלא] פתוח תפתח את ידך לו, והעבט תעביטנו די מחסורו, אשר יחסר לו"[20].

שהרי (דהא)

  • לאחר מות אהרן הכהן נאמר "ויראו כל העדה כי גוע אהרן"[21] ורבי אבהו דורש מפסוק זה שבפטירת אהרן נסתלקו ענני הכבוד ועם ישראל נתגלה לעיני כל, את המילה "ויראו" הוא גורס "וייראו", ואת המילה "כי" הוא מפרש לפי האפשרות הרביעית של ריש לקיש כהטעמת הדבר וכך מתפרש הפסוק - 'כל העדה נתגלתה ונראתה שהרי גווע אהרן'.
  • "הודו לה' כי [שהרי] טוב"[22].

קישורים חיצוניים

לקריאה נוספת

הערות שוליים