כרמל (מכונית)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

כרמל, הייתה מכונית קומפקטית (אנ') תוצרת אוטוקרס, בעלת מרכב פיברגלס. המכונית עלתה על פס הייצור בשנת 1962, בגרסאות: משפחתית, סטיישן, מסחרית וטנדר – תוצרת אוטוקרס, הישראלית, יוצרה עד שנת 1978.

כרמל
כרמל בשרות צה"ל
כרמל מסחרית
כרמל
כרמל

ייצור "סוסיתא" ו"כרמל"

[1]

  • יוצרו 8,655 יחידות מדגם סוסיתא "קובייה" (בין השנים 1961-1966)
  • יוצרו 7,600 יחידות מדגם "כרמל/סוסיתא 12" (בין השנים 1964-1970)
  • יוצרו 15,400 יחידות מדגמי "כרמל/סוסיתא טנדר" (בין השנים 1967-1975)
  • יוצרו 3,300 יחידות מדגם "סוסיתא" (בין השנים 1970-1975
  • יוצרו 3,759 יחידות מדגם "רום כרמל" (בין השנים 1978-1981)

הקדמה

ב- 1961, הגיעו מכירות ה-סוסיתא "קובייה" ל-760 יחידות. כדי לענות על הביקוש לרכב שהלך והתברר כהצלחה, התרחב המפעל, מספר העובדים הגיע ל-150, ויצחק שובינסקי החל לחפש אחר רעיונות לדגמים נוספים.

הכרמל עוצבה בדומה לאחותה האנגלית מבית רליאנט – ה"Regal". הרכב שווק בשני דגמים – 1000 (מנוע 997 סמ"ק) ו-1200 (מנוע 1197 סמ"ק), אך הוא התקשה להתחרות בתוצרת "קייזר-אילין" ואף בסוסיתא.

בשנת 1965 יצא אל השוק דגם משופר ומרווח יותר - ה"כרמל 12". דגם זה נחל הצלחה לא מעטה, בין השאר כרכב שרד של קציני צה"ל, בדרגת סא"ל.

לאחר שאוטוקרס פשטה את הרגל, בנובמבר 1971, פסק פיתוח המכוניות לזמן ממושך. החברה שהוקמה ב-1974, "רום כרמל", המשיכה ביצור מערך הדגמים של אוטוקרס. בשנים 1976 עד 1978 ייצרה רום כרמל את טנדר הסוסיתא בגרסתו מ-1968, עם מנוע "פורד" 1300 סמ"ק. באוגוסט 1978 יוצרה הסוסיתא האחרונה.[2]

מפרט טכני

מנוע 997 סמ"ק, מנוע 1197 סמ"ק של פורד קורטינה.

בשנת 1965 יצא אל השוק דגם מרווח ומשופר יותר – "כרמל 12". כרמל דוכס יוצרה בין השנים 19671975, אם כי בשנת 1973 יוצרה לשימוש צה"ל בלבד. המרכב מה- פיברגלאס הורכב על שלדת סולם ותיקה, המכללים המכניים נלקחו מהסוסיתות הישנות, ורק המנוע הוחלף לדגם טריומף 1,300 סמ"ק שהפיק 55 כ"ס. היא יוצרה ב-6,550 יחידות בטרם הוחלפה.

גרסת הטנדר זכתה לפופולריות רבה בצה"ל ובשוק הפרטי בשנים 1968 -1978. בעשור זה יוצרו 8,900 טנדרים, והוא הוביל מבין דגמי אוטוקרס.

רום כרמל 1,301 שהחליפו השתמש במנועי הטריומף בנפח של 1,300 סמ"ק ו- 1,500 סמ"ק. אליהם הצטרף מנוע פורד 1,300 סמ"ק, וההספקים נעו בין 53 ל-56 כ"ס.

המידות של כרמל דוכס: אורך - 4,040 מ"מ, גובה - 1,470 מ"מ, רוחב - 1,620 מ"מ, בסיס גלגלים - 2,500 מ"מ.

דגמים

  • כרמל 1200 – שתי דלתות וחמישה מקומות ישיבה.
  • רום כרמל 1300 - מנוע מתוצרת קרייזלר 1,295 סמ"ק, דגמי 4 דלתות וסטיישן, עד 1978 הורכבו 1,250 דגמי סדאן ו-330 יחידות בתצורות מסחריות וסטיישינים.
  • רום כרמל 1301 - נמכר בשלוש השנים האחרונות לחיי החברה ב-2,200 יחידות בתצורת סדאן, וכן נמכרו 450 בתצורת סטיישן ו- 1,175 טנדרים.

בשנות השישים נבנו יותר מ-3,000 מכוניות לשנה, אבל בשנת יצורה המלאה האחרונה (1980) יוצרו 540 מכוניות בלבד.

בשנת 1965 לאחר שגיאורגוס דימיטריאדיס מנכ"ל "Attica (automobiles)" (אנ') היוונית, חתם חוזה עם "אוטוקרס" על פי ידע של "רליאנט מוטורס" הבריטית, ("Reliant Motors" (אנ')) ייצר כ- 100 יחידות של "Attica Carmel 12" שהתבססו על ה"כרמל" והיו זהות לדגם.

המודלים של אוטוקרס

[3]

− מודלים מתקופת רליאנט

− מודלים מתקופת טריומף/BLMC

  • אוטוקרס כרמל 12/50, כרמל דוכס 13/60 (או 1300)
  • גלבוע
  • סוסיתא 12/50, סוסיתא 13/60 (או 1300)
  • סוסיתא 1300 גג-גבוה מסחרית משלוחים
  • סוסיתא 1300 טנדר
  • טריומף 1300
  • טריומף 1500
  • דרגון (רכב שטח) (Dragoon)

− מודלים פוסט-BLMC (רום כרמל)

ראו גם

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כרמל בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ אודי עציון "אז למה לא מייצרים מכונית בישראל?" ידיעות אחרונות, ידיעות רכב, 9 בפברואר 2018, עמוד 14
  2. ^ תעשיית המכוניות בישראל, 16 בדצמבר 2014 התאחדות בולאי ישראל
  3. ^ סיפורה של אוטוקרס הישראלית - קית אדמס