פרה חולבת

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אייפוד למכירה בסבן אילבן ביפן. 48% מההכנסות של אפל ברבעון הראשון של 2007 היו ממכירות אייפודים.[1]

בז'רגון העסקי, פָּרָה חוֹלֶבֶת או פרת מזומנים הוא מיזם שמייצר תשואה קבועה של הכנסות העולה בהרבה על ההוצאה הנדרשת לקיומו. עסקים רבים מנסים ליצור או לרכוש מיזמים כאלה, מכיוון שהם יכולים לשמש להגברת ההכנסה הכוללת של החברה ולתמוך במאמצים פחות רווחיים.

המונח פרה חולבת הוא מטפורה לפרה חולבת המשמשת בחווה לייצור חלב.[2]

פרות חולבות הן מוצרים או שירותים שהשיגו מעמד של מוביל שוק, מספקים תזרימי מזומנים חיוביים ותשואה על הנכסים העולה על קצב הצמיחה בשוק. הרעיון הוא שמוצרים כאלה מייצרים רווחים גם הרבה אחרי שההשקעה הראשונית הוחזרה. על ידי יצירת זרמי הכנסה קבועים, פרות חולבות עוזרות לממן את הצמיחה הכוללת של החברה, וההשפעות החיוביות שלהן זולגות ליחידות עסקיות אחרות שלא קשורות באופן ישיר למוצר. יתר על כן, חברות יכולות להשתמש בהן כמנוף פיננסי להרחבות עתידיות, שכן המלווים מוכנים יותר להלוות כסף בידיעה שהחוב יוחזר.

פרות חולבות משמשות גם לרכישת מניות שכבר נמצאות בשוק או להגדיל את הדיבידנדים המשולמים לבעלי המניות. פרות חולבות בדרך כלל מניבות רווחים במשך שנים, עד שטכנולוגיה חדשה או העדפות שוק משתנות הופכות אותם למיושנים.

חסרונות

פרות חולבות עשויות להוות חסמי כניסה לשוק של מוצרים חדשים, שכן מצטרפים צריכים להשקיע רבות על מנת להשיג את המודעות הנדרשת למותג כדי לכבוש נתח שוק משמעותי הרחק מהשחקנים הדומיננטיים.[3] שיעור תשלום גבוה יותר של רווחים בצורה של רכישה עצמית או דיבידנד במזומן או במניות עשוי גם להגביר את הסיכון לקיצוץ עתידי בדיבידנדים ומהווה אינדיקציה לחוסר הזדמנות לצמיחה.

מכיוון שהיחידה העסקית יכולה לשמור על רווחים עם מעט תחזוקה או השקעה, פרה חולבת משמשת לפעמים גם לתיאור חברה או יחידה רווחית אך שאננה.

בספרו "דילמת החדשן" (The Innovator's Dilemma) טוען קלייטון כריסטנסן כי הקשבה לחששות של לקוחות קיימים יכולה למנוע מעסק מצליח מאוד לחדש, וכתוצאה מכך מתחרים קטנים יותר מייצרים בסופו של דבר חידושים משבשים. הסנטימנט הזה מתבטא באפוריזם העסקי "אילו הייתי שואל אנשים מה הם רוצים, הם היו אומרים סוסים מהירים יותר", אשר מיוחס בטעות להנרי פורד, מחלוצי תעשיית הרכב.[4]

דוגמאות

מוצרים מוצלחים הנחשבים לפרות חולבות כוללים: פורד טרנזיט והטנדרים של פורד, הקורנפלקס של קלוגס, קוקה-קולה, יוטיוב של גוגל ומוצרי האייפוד והאייפון של אפל.

ראו גם

הערות שוליים

  1. ^ Apple Reports First Quarter Results (אורכב 21.05.2011 בארכיון Wayback Machine), Apple Inc., 17 January 2007. Retrieved on 2007-02-17.
  2. ^ Merriam Webster (http://www.merriam-webster.com/dictionary/milch%20cow)
  3. ^ "Cash Cow in Marketing: Definition, Matrix & Examples". Study.com. נבדק ב-19 באוגוסט 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Henry Ford, Innovation, and That “Faster Horse” Quote
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0