רצוא ושוב

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Gnome-colors-emblem-development.svg
ערך זה נמצא בתהליך עבודה מתמשך. הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, מכלולזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.
רצוא ושוב
שולי רנד רצוא ושוב.jpg
אלבום אולפן מאת שולי רנד
יצא לאור 2 בספטמבר 2018
אורך שגיאת תסריט: הפונקציה "אורך" אינה קיימת.
חברת תקליטים נענע דיסק
כרונולוגיית שולי רנד
שולי רנד בקיסריה
(2010)
רצוא ושוב
(2018)
 
סינגלים מ-רצוא ושוב
  1. צדיק
    תאריך יציאה: 4 ביוני 2018
  2. דע בני אהובי
    תאריך יציאה: 14 באוגוסט 2018

רצוא ושוב הוא אלבומו השני של שולי רנד שיצא ב-2 בספטמבר 2018, עשור אחרי אלבום הבכורה נקודה טובה. את האלבום הפיק מוזיקלית אסף תלמודי.

ב-4 ביוני 2018 הוציא רנד את השיר "צדיק" כסינגל ראשון מהאלבום המיועד כשהוא מלווה בקליפ.[1] השיר עורר עניין בקרב הציבור הדתי ומאמרי תגובה[2] ואף נאסר לשידור ברדיו קול חי [דרושה הבהרה] בשל הטענה כי מושמעת בו ביקורת כלפי צדיקים.[3]

כחודשיים מאוחר יותר, ב-14 באוגוסט, יצא הסינגל השני "דע בני אהובי" כשיחד עמו הודיע רנד על תאריך צאתו של האלבום החדש.[4] השיר לווה בקליפ בהשתתפות הכנר גדי פוגטש שחזר בתשובה יחד עם הוריו החילוניים.[5]

שירי האלבום

1. הילד המשיח (4:01)

השיר הפותח באלבום, בשיר מתואר חלום של המשורר בו עמד בשערי ירושלים ופגש את המשיח בדמות ילד, המעמד מוצג כבושה עצומה, אבל למרות זאת הוא פונה לילד המשיח ושואל אותו מתי הוא יבוא. בבית השני מתואר הילד כיצד הוא מנגן בדבקות עצומה ובפזמון הילד מחזיר לרנד את השאלה בחזרה: מתי אתה תחזור בתשובה?[6]

בשיר התארח אייל תלמודי בנגינה בקלרינט.

2. צדיק (4:21)

הסינגל הראשון באלבום. השיר פונה ישירות לדמות המכונה "צדיק" ומצביעה על סתירות בין מחשבותיו ומשנתו לבין מעשיו וכיצד הוא מייחס חשיבות לדברי הציבור וההמון. השיר נחתם במילות שבח מסויימות לצדיק כאשר המשורר מצהיר שצדיק במותו עוד חי, אני בחיי כבר מת. הפזמון של השיר דוחק בצדיק לקבל את משמעות החיים ולא להסתפק בטיוחים.

מנגינת השיר לירית ומשולבת בסיגנון הרוק, בשיר התארחו שלומי שבן ושי צברי ואסף אנדורסקי שתרמו את קולותיהם לסאונד של השיר. ואייל תלמודי בקטע הסקסופון. גרשון וייספורר בטרומבון ואסף אנדורסקי בטמבורין.

המשמעות של השיר, הפניה הישירה ל"צדיק" וההאשמה הישירה כלפיו גררו ביקורת על השיר ובקול חי הצהירו כי לא ישמיעו את השירשגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: וגם 2= ""צדיק" של שולי רנד לא משודר בקול חי - רדיו קול חי". באתר קול חי. רנד טען שחיבר את השיר כלפי עצמו.[דרוש מקור]

לשיר הופק קליפ, הקליפ צולם בשני אתרים מרכזיים: במה בשיתוף חברי התזמורת של רנד, ומושבים. בשני המקומות רואים את רנד שר את השיר כשהוא מביט למצלמה בליווי תנועות תאטרליות, בקליפ לא משתתפים רקדנים והוא הופק בשחור לבן.

3. הספינה (5:53)

השיר השלישי באלבום והארוך ביותר בתוכו. השיר מתאר את המאורעות העוברת על "הספינה", ובדומה לרבים משירי האלבום הוא משמש כאלגוריה. הוא פותח בתאור על המצב הטוב בו חיו מספר כיצד המצב הלך והחמיר בתחילה הדברים נפטרו כחסרי משמעות, אבל בהמשך הם התגלו כמהותיים. השיר מגולל את המאמצים שנעשו וכיצד הם נכשלו, בבית השלישי של השיר פונה רב החובל לנוסעי הספינה והם פונים לה' בתפילה והוא מזכיר את י"ג מידות של רחמים, גם אחרי התפילה מצב הספינה לא משתפר והשיר נחתם במילים "והים שפתותיו ילקק" בליוו סאונד של גלים.

במקור חובר השיר על ביתו של רנד לפני הגירושין המתוקשרים מאשתו מיכל בת שבע. אם כי רנד סיפר כי בתחילת מגפת הקורונה המליץ לו אחד ממעריציו להקשיב לשיר שנית ולפרשן אותו על המאורעות האקטואליים, בעקבות פרשנות זו הפיק רנד קליפ על השיר, הקליפ צולם בבית כנסת ונראה בו נגן כינור יחיד ושולי רנד עצמו כשהוא שר את השיר. גם קליפ זה צולם בשחור לבן, ללא שחקנים או רקדנים.

4. החקלאים (3:54)

השיר הרביעי באלבום. השיר מתאר בצורת כאשר הבתים מתארים את הרעב והצמא, את המחסור והמוות בעקבות כך, ובפזמון מתאר את הסובלים כקשי עורף ואטומים. רק בפזמון האחרון מנמק רנד את סיבת האסונות: בגלל אי ההקשבה ל"דל ומטורף. השיר מבצע הקבלה בין העובדה ש"השמים לא רוצים לבכות", לבין הצער והבכי שבני האדם גורמים להם. גם שיר זה לא נגמר בסוף טוב כמקובל בתרבויות הפופ והשיר מסתיים למעשה באסון: קבוצת אנשים שלא עושה את המתבקש ומתה בצמא וברעב מכוח העקשנות.

5. עוד טיפה (4:13)

השיר החמישי באלבום. השיר כולל פניה של המשורר ששואל מתי יגמרו הצרות הקשיים והירידות הרוחניות שנופלים עליו והפזמון כולל את התגובה שנשמעת לו כצחוק, שאומרת לו שכל מעשה מקדם אותו לקראת התכלית. בבית השני מתאר רנד אדם הסובל מקשיים משמעותיים והוא שואל את אותם שאלות.

שיר זה הוא היחיד מבין שירי האלבום ששמו של האלבום - רצוא ושוב - מוזכר בו, וגם זה באגביות. בעיבוד השיר השתתף גם תמיר מוסקט.

6. עץ ופרי (4:36)

השיר מתאר מערכת יחסים בין אבא ובן מנקודת מבטו של הבן. הוא פותח בתיאור המצב האידיאלי והאהבה שביניהם. וכיצד דיברו על "הנסיך שירד מהפסים, והמלך עם הלב השבור". ומתאר באירוע בו האבא רצה להעניק לבנו תפוח במקום סוכריה וכיצד הבן מתאכזב. בבית השני מספר רנד על הבן המבוגר שחוזר לאותו מקום אחרי מותו של האב וכיצד הוא חוזר על כל הצעדים שאביו עשה - כלפי עצמו. בפזמון מתאר רנד את אהבתם של האב והבן ומתאר אותם כ"עץ - ופרי".

7. אדי

השיר מתאר סופשבוע של קבוצת בני נוער חילוניים שנשארו סופשבוע בבית של אדי, השיר מלווה את פעולותיהם של אדי ושלושת חבריו ("שלמה פנס", "טום", ומספר הסיפור), במהלך השיר עוברים הנערים על עברות מוסריות רבות, בין היתר לקיחת סמים, נהיגה בשיכרות, גניבה, עברות תנועה מגוונות, ועוד. השיר מתאר את השפלות הרוחנית של הנערים "ניסינו לקשור שיחה, לא עלתה בידינו, סופי משפטים חפשו את ראשם, זאת לא הייתה אשמתנו! הן כל אחד מאיתנו, דלוק מחומר אחר" (שולי רנד, "אדי") בקטע השיא של השיר מתואר כיצד התקלות מקרים עם זמר רחוב מדרדרת את הנערים לבצע רצח והשיר נחתם בדו שיח קצר של ההורים כאשר הם מאשימים זה את זה.

המנגינה של השיר עם זיקה לקאנטרי ולקאנטרי רוק.

8. דע בני אהובי (5:47)

השיר השמיני באלבום, הסינגל השני בו ושיר הארוך ביותר אחרי "הספינה".

השיר מדבר אל החוטא מנקודת מבטו של הקב"ה, בבית הראשון מצטט רנד את ה"הם" שישכנעו את החוטא כיצד אין לו תקווה לחזור בתשובה וכיצד ה' שונא אותו, וממליצים לו להתדרדר עוד יותר. ובפזמון מכחיש רנד את דבריהם ימצהיר כי לעולם תישא רבקרבו אהבה אליו, וכי למרות שהצדק חשוב בעיני ה' הרחמים גדולים עוד יותר. בבית השני רנד מסייג את הדברים ומפציר בחוטא לקבל את האמת על שני צדדיה: שהוא חוטא, ושהוא יכול לחזור בתשובה.

גם לשיר זה יצא קליפ בו משחקים נגן הכינור הקבוע של רנד, גדי פוגטש עם הוריו. בעיבוד שיר זה השתתף שמוליק דניאל[7].

9. אברם (3:25)

השיר התשיעי באלבום. השיר הוא פניה ישירה לאדם שחזר בתשובה כשחלקו מתאר את מצבו הרוחני הנעלה ואת האושר. ובחלקו הוא מעמיד סדרה של שאלות על תהליך החזרה בתשובה המהיר שלו, למה הוא זכה? היכן הוא זכה לגילויים בהם הוא אוחז היום? גם בקטע האינטרו נשמע רנד בקולות רקע כשהוא שואל את השאלות הללו ומפציר במושא השיר לקבל את דבריו. ככל שהשיר מתקדם מעמיד רנד את מצבו של מושא השיר כלא ברור והוא נחתם בקריאה שאינה קשורה לשיר מוזיקלית, קריאה שבגלל קיבל השיר את שמו והיא ציטוט של המדרש: "אחד היה אברהם"

10 עבדים (4:06)

השיר העשירי באלבום. השיר מדבר על העולם הזה ולועג לו, בבית הראשון הוא טוען כי העולם הולך ומתמוטט ובבית השני הוא טוען את אותם טענות כלפי עצמו כיצד הוא זמני חומרי ושיכור. בפזמון הוא מצהיר כי אנו עבדים ומתאר בנימה הומריסטית קצת את השמחה של האנושות במצב זה. הבית השלישי של השיר אינו מקביל כשני הבתים הראשונים והוא מתאר רכבת שעליה יושב עני יפה ששר, אחרי הבית הזה הפזמון מתהפך והוא מבשר על היציאה לחירות בקרוב.

השיר קצבי יחסית לכלל השירים באלבום, ובו התארח אייל תלמודי בנגינה בקלרינט וגרשון וייספירר בטרומבון.

11. אבא שלום (3:20)

השיר האחד עשרה באלבום. והוא גם האחרון והקצר ביותר בו. השיר הוא פניה ישירה לבורא עולם, הוא פותח בוידוי על מיעוט המחשבה על בורא עולם, ומתוודה על חולשתו הרוחנית, בביצת השני הוא מתאר את חולשתו בעבודת ה'. הפזמון הוא וידוי על מיעוט הקשר על בורא עולם. בבית האחרון שולי רנד פונה לה' תחת שמו המלא: "שלום יוסף" ומצהיר ש"קשה בלעדיך".

בשיר מתארחת גליה חי בנגינה בויולה.

מוטיבים חוזרים

למרות שהאלבום לא סוקר אירוע או מתמקד בנשא ספציפי, בסיגנון הכתיבה של האלבום יש מספר אלמנטים מקבילים בשירים שונים:

  1. מלבד השיר הספינה שעוסק בנושא באופן עקיף ולא משתמע באלבום זה לא דן רנד בנושאים כמו זוגיות, השונה מאלבומו הקודם של רנד נקודה טובה.
  2. טבע וביחוד מים בשיר "הספינה" "עוד טיפה" "החקלאים" ו"עץ ופרי".
  3. כתיבה מורכבת, השירים באלבום אינם בנויים בסדר קבוע של שני בתים ופזמו ויש בהם מורכבויות שונות, שני פזמונים ("החקלאים") פזמון קצר ("הספינה") שלושה בתים ויותר, ועוד.
  4. אלגוריות. למרות שהאלבום משתמש באלגוריות בעיקביות, הוא בונה אותם כסיפור שלם.
  5. סיום טרגי, במספר שירים באלבום הסיפור לא נגמר בטוב והוא מתאר טרגדיה עד סופה המר ("הספינה" "אדי" "החקלאים")

משתתפים באלבום

  • מילים ולחנים: שולי רנד
  • הפקה מוזיקלית: אסף תלמודי
  • עיבודים: הלהקה ואסף תלמודי, מלבד: "דע בני אהובי" - הלהקה, שמוליק דניאל ואסף תלמודי; "עוד טיפה" - עמית יצחק, גדי פוגטש, בנו הנדלר, תמיר מוסקט ואסף תלמודי
  • הלהקה - ניר מנצור: תופים, כלי הקשה; בנו הנדלר: בס; עמית יצחק: גיטרות, קולות; עמית הראל: קלידים; גדי פוגטש: כינור, קולות; אסף תלמודי: קלידים, קולות
  • אורחים - אייל תלמודי: סקסופון ב"צדיק", קלרניט ב"הילד המשיח" וב"עבדים"; גרשון וייסרפירר: טרומבון ב"צדיק" וב"עבדים"; אסף אמדורסקי: טמבורין וקולות ב"צדיק"; שלומי שבן ושי צברי: קולות ב"צדיק"; גליה חי: ויולה ב"אבא שלום"; תמיר מוסקט: כלי הקשה ב"עוד טיפה"

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ ""איך תמכור להם שמחה?": אחרי 8 שנים - שולי רנד מוציא שיר חדש - וואלה! תרבות". וואלה! תרבות. נבדק ב-2018-09-02.
  2. ^ כן, צדיק!, ערוץ 7
  3. ^ ""צדיק" של שולי רנד לא משודר בקול חי - רדיו קול חי". רדיו קול חי. 2018-06-10. נבדק ב-2018-09-02.
  4. ^ "מרגש כתמיד: צפו בשיר "דע בני אהובי" של שולי רנד - וואלה! תרבות". וואלה! תרבות. נבדק ב-2018-09-02.
  5. ^ שולי רנד (2018-08-14), שולי רנד - דע בני אהובי, נבדק ב-2018-09-02
  6. ^ קובץ וידאו רצוא ושוב, בביצוע הילד המשיח, סרטון באתר יוטיוב
  7. ^ שיר חדש של שולי רנד באתר מענה
Logo hamichlol.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0