שיחה:הרב דניאל וולפסון/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

אש קודש (שיחהתרומות)

מה זה שדרך לימודו שונה משל שאר ראשי הישיבות לכל אחד יש סגנון משלו וגם הוא לא שונה בהרבה משאר הקולגות שלו

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

אמת

אלע (שיחהתרומות)

לא מדויק ,יש שונה ויש שונה

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

תגדיר בלפחות 200 מילה אם לא אז הוא לא שונה

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

וכפי שכבר הבהרנו יש ראשי ישיבות שבאמת שונים כמו תלמידי הרב שך אבל יש כמה סגנונות בתוך עולם הישיבות וזה לא נקרא שוני מהותי

למי שחושב שמדובר בשוני מהותי מוזמן לציין כאן ולהבהיר באריכות במה מתבטה השוני

חושב (שיחהתרומות)

הגר"ד וולפסון שליט"א בעל דרך לימוד שונה מאוד משאר רה"י, שיעורי בנויים על חשבון שיטות הרא', ואינו נותן משקל לעצם הגדרת המושגים וסברתם, בכל סברא שהוא מעלה הוא מחשבן שאפשר לומר אותה בכמה צדדים וכו', ואינו מכריע כלל, אלא מחשבן מה יהיה יותר נח לומר לסידור הנכון של הסוגיא, גם בסוג הסברות הוא נוטה לכיון הגיוני וחזו"א בשונה מהגיון הלמדני של הגרש"ש או ההגדרתי של הגר"ח

אפרון (שיחהתרומות)

אני הייתי מוחק את כל הניסוחים של "דרך הלימוד" מראשי ישיבות בני זמננו, הניסוח תמיד מעורפל וחסר משמעות, לפחות עד שיהיה ערך על "דרך הלימוד" של החזו"א עצמו וכדו'.

חושב (שיחהתרומות)

השאלה היא מה רמת הבהירות הנצרכת, המושג דרך לימוד לא יובן לעולם למי שאינו מאנשי בית המדרש, אך זה לא לסיבה להשמיטו, [לא גרע להבדיל מדרכי פילוס' או פסיכול' שכותבים על הוגי דעות ואנשי רוח על אף שאינו מובן לכל אדם מהשורה]

אפרון (שיחהתרומות)

אני נמצא בבית המדרש, ולא מבין את כל ההגדרות האלו. והם בהחלט שונים, להבדיל מפילוסופיה ופסיכולוגיה שמפרסמים מאמרים ארוכים ומנומקים על כל דבר, כאן זה ממש מחקר מקורי של כל אחד מכם.

חושב (שיחהתרומות)

כיון שהניסוח צריך להיות מתומצת אי אפשר להרחיב בערך על רה"י מאי שיטת החזו"א, לגופו של ענין אני חושב שכל אברך או בחור ישיבה שהתעסק קצת במושג "דרך לימוד" יודע להגדיר - לדוגמא שהחוז"א משתמש בסברות הגיון, שלא מתקבלים בבית מדרשו של הגר"ח, אני חושב שיש הסכמה על רוב ההגדרות הכלליות בנושא זה,

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

יש חריגים בנושא דרך הלימוד שבשונה מדרך הלימוד המקובלת אינם מתעסקים כלל בהגדרת הדברים ורק בחשבון הסוגיא ובהבנת דברי הראשונים בה.

עם זאת יש להבחין בין אלו שלומדים בדרך הלימוד הקלאסית ורק רגילים יותר לדבר בראשונים ופחות באויר וכל סברא שהם מעלים הם מכניסים בחשבון ההוא אמינות והמסקנות ומחלוקות הראשונים, לבין אלו (בעיקר תלמידי הרב שך) שאינם מתעסקים אלא בחשבון ור' עקיבא איגר הוא לחם חוקם.

חושב (שיחהתרומות)

תלמידי הרב שך מתעסקים הרבה בלומדס' והגדרות אך לא בהגדרות פילו' אלא יותר ב"רייד" הבסיסי", [עיין לדוגמא בשיעורי ר' איתמר גרבוז שליט"א] סוג החשבון של הגר"ד וולפסון שליט"א הוא שונה לחלוטין

חושב (שיחהתרומות)
ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

אתה יכול ללחוץ על ה3 נקודות בצד שמאל ולערוך את ההודעה לא צ'אט פה

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

ואם הכונה שהרב וולפסון יותר נוטה לדרכו של מרן זללה"ה מר' חיים אז תסלחו לי הוא כלל אניו שונה ולא ראוי לשום פירוט.

יש הרבה דרכים והסתעפויות בדרך הלימוד הקלאסית מהגרש"ר ועד לחזו"א למעשה כולם מחשבים את דעות הראשונים ומעמיקים בסברות.

היחידים ששונים הם תלמידי הרב שך שלומדים כרעק"א ומתמקדים רק בחשבון הסוגיא

מטעמים (שיחהתרומות)

כמו שאמר אפרון,

הצד השווה כאן שהכל יכול להיות נכון, אבל לא ע"פ מקור ברור, אלא ממחקרים מקוריים. ולכן "עובדות" אלו לא יוכלו להתווסף לערך.

חושב (שיחהתרומות)

מה המקור למה שכן כתוב על דרך הלימוד של הגר"ד?

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

סתם איזה בטלן שכתב את זה בעיקרון אפשר למחוק אם אתה רוצה

חושב (שיחהתרומות)

בקשר לתלמידי הרב שך איני יודע מדוע החלטת שהם לומדים כך, זכיתי לשמוע הרבה מהם, וא' מהם באמת היה יותר בסגנון רע"א, אך הוא עדיין היה הרבה יותר קרוב לרייד הקלאסי ממגר"ד , דרך אגב שמעת את הגר"ד פעם שאתה מביע ע"ז דעה?

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

לא שמעתיו ולכן אני דורש פירוט איך הוא שונה מר' חיים גריינמן למשל

שמש מרפא (שיחהתרומות)

דווקא על דרכו של החזון איש כן מפורט בערכו, אבל עם כל הכבוד, אי אפשר לתת לתלמיד המזדמן לכתוב כפי נטיית לבו והרגשותיו.

אפרון (שיחהתרומות)

שם הנושא יותר רלוונטי ופחות עמום, מדובר בעיקר על פסיקת הלכה ולא על בניית מגדלים...

אפרון (שיחהתרומות)

או מר' חיים קמיל, ר'חיים קריזווירט, ר' חיים נאה, וכו'

חושב (שיחהתרומות)

אני חושב שכיון שאין מקורות לנושא, ולא אמור להיות מקורות, מן הראוי שתלמידי כל רה"י ינסחו זאת, ומי שימחק יהיה זה שיהיה לו ידעה הפוכה בענין ולא מי שלא יודע, [כחרדים אין לנו שורת מחקרים על כל אדם] חבל שיכתב הגדרות לא נכונות או ימחק הגדרות נכונות רק משום שאין ע"ז "מקור" - לענ"ד

שמש מרפא (שיחהתרומות)

לא, ערך אנציקלופדי לא אחור להיות ריכוז של כל תחושותיהם של התלמידים שבמקרה הזדמנו לערך.כך לא נראית אנציקלופדיה.

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

אין ברוב המקרים לרוב ראשי הישיבות שום יחודית מיוחדת ולכן לא אמורים לפרט על כך

חושב (שיחהתרומות)

אני שומע, אבל אייך לדעתך כן אמורים לכתוב מה שכן נכון/ נצרך/מהותי,

מטעמים (שיחהתרומות)

אנציקלופדיה זה ליקוט ואיסוף נתונים.

אם יש לך מה ללקט ממקום אחר, תוכל לכתוב כאן.

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)
מטעמים (שיחהתרומות)

באמת על רבנים חיים כמעט ולא תמצא ערכים עם מקורות טובים, ולכן איכות הערכים ירודה מאוד.

כרגע המדיניות קצת אפורה, ערך ללא מקורות הוא באמת בעייתי...

ישראל מאיר הכהן (שיחהתרומות)

לדעתי זה משפט מיותר, אבל אולי כדאי לכתוב שנוטה לעסוק בנושאים שפחות מקובלים בציבור החרדי כגון טהרות וזרעים.

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

ואגב הפלפול בטל מן העולם מימי ר' חיים אז הניסוח ממש אבל ממש לא נכון

חושב (שיחהתרומות)

אמת, הנוסח הנכון הוא שמתעסק בעומק הרא' יותר מ בהגדרת המושגים עצמם, אבל אין ענין לתקן אם זה ימחק עוד רגע,

חושב (שיחהתרומות)

גם הגר"א גרבוז הגר"ב שרייבר הגרמ"ז איתן ועוד רבים עוסקים כסדר בנושאים אלו

ישראל מאיר הכהן (שיחהתרומות)

צודק אבל זה לא סותר שזה לא מקובל בכלל.

ישראל מאיר הכהן (שיחהתרומות)

מה זה מעניין שהוא למד איתו חברותא זה נקרא פרט איצקלופדי?.

אנא עבדא (שיחהתרומות)

זה השפיע על דרך לימודו

ישראל מאיר הכהן (שיחהתרומות)

כתוב כבר שהוא תלמיד שלו, וגם זה שהרב שטינמן קירבו וכו' זה גם לא לפרט איצקלופדי.

אנא עבדא (שיחהתרומות)

זה מסביר מהיכן הוא תלמיד שלו, אם זה לא נראה לך אינצקלופדי, אתה מוזמן למחוק

אין נושאים ישנים יותר