שיחה:הרב יעקב אריה אלתר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני 5 חודשים מאת צדיק וטוב לו בנושא משפט ללא כל מקור שנכנס בעדכון מויקיפדיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

צוואת הלב שמחה.

במהלך מלחמות העריכה האחרונות נכתב כי הרבי הלב שמחה השאיר צוואה בה הוא ממנה את בנו הרבי מגור הנוכחי לרבי אחריו.

המקור הינו עיתון דבר שיצא לאור יום לאחר הפטירה ח' תמוז תשנ"ב. [עד עתה לא מצאתי עוד מקור, וודאי לא בספרות החרדית]

זה המצאה חסרת בסיס, ואני אסביר:

  1. כל חסיד גור שחי באותו הזמן יכול להעיד על המתח ששרר במהלך ימי השבעה הראשונים מי יהי' האדמו"ר, איש לא שמע/ידע/ראה צוואה כזו.
  2. אף מביא העיתון, הרב א גערער, טוען שהצוואה נמצאה רק עם כלות השלושים, כאמור - העיתון דיווח על כך למחרת הפטירה.
  3. אותו כתב באותו העיתון דיווח 5 ימים לאחמ"כ, על כך שהרבי הפני מנחם הוא הממשיך, ואף מעדכן שהוא סירב בהתחלה לקחת התפקיד, והציע זאת לאחיינו הרבי מגור והלה דחה את ההצעה - ולא טורח לציין שבכלל הוא היורש האמיתי או משהו דומה.
  4. צוואת האמרי אמת פורסם צילומה, כנ"ל התחייבות הפני מנחם בהקשר לאדמורו"ת אחריו, כנ"ל צוואת הלב שמחה הכספית. - מעולם לא פורסם צילום צוואה בהקשר לירושת האדמורו"ת של הלב שמחה, אפי' לא הנוסח שלה.
  5. בצוואתו הכספית הלב שמחה מתייחס לפעמים [מי יירש, מי יהי' אחראי וכד'] ל'בני מורנו יעקב ארי' שיחי', ולפעמים ל'אדמו"ר מגור' - המשתמע הישיר שזה אינו אותו אחד.

פותח שוב את הדיון כאן, כהוראת המפעילים. להעיר שכמדומה שגירסא יציבה עומדת לטובת מחיקת המשפט.

אני חושב שבחיפוש טוב [לא אפשרי באמצעי הסינון העומדים לרשותי] ניתן למצוא מקורות רבים למתח ששרר אז. [-ובעצם לכך שכלל לא היה הוראה מה אמור להיות] צדיק וטוב לו (שיחה) 20:17, 29 ביוני 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

לא הבנתי. יש מי שטוען שיש צוואה והאדמו"ר שליט"א מגור המרה את צוואתו המפורשת של אביו ולא קיבל את ההנהגה? ספרי קודש שיחה י"א בתמוז ה'תשפ"ג • 20:25, 29 ביוני 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
אם יש תימוכין נוספים למקור זה - זה אמור להישאר עם סיוג (טענה לצוואה, בעיתון יום לאחר הפטירה). אם אין תימוכין נוספים - לכאורה כדאי להסיר זאת. מספיק שנים חלפו, והאדמו"ר הוא אישיות מרכזית כל כך, כדי שהטענה הזו לא תישאר במקור בודד. ספרא - שיחה 21:41, 29 ביוני 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
בהחלט אני מצטט מהערך כעת: 'למרות צוואתו של אביו שהוא ימשיך את דרכו'. מה ההגדרה של 'תימוכין'? צדיק וטוב לו (שיחה) 23:42, 29 ביוני 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

משפט ללא כל מקור שנכנס בעדכון מויקיפדיה

עכשיו שמתי לב שהמשפט פעמים רבות נטען[דרושה הבהרה] כי האדמו"ר אינו יודע דבר על כך ואינו מעודד את החרמות והנידויים שהכריזו בכירים בחצרו נגד הפורשים[דרוש מקור], אולם רבים הטוענים כי כל הצעדים נעשים בהנחיותיו הישירות או העקיפות.[דרוש מקור] נשאר בדף אחרי כל מלחמות העריכה למרות שלפי הסיכומים שהתקבלו אז לא הוכנסו דברים השנויים במחלוקת בעריכה זו ללא מקור תנא קמא שמש מרפא אבקש להסיר פסקה זו שאינה מתאימה למכלול. א גערערשיחה • ב' בכסלו ה'תשפ"ד • 00:49, 15 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]

בוצע בוצע ע"י עדכון חדש. תנא קמא (שיחה) 17:53, 15 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
צריך מקור שיש כאלו שטוענים כך? אחר פרשת בחוקתי היו כאלו שטענו זאת בתקשורת, מלבד זאת תנא קמא כמה מההוספות האחרונות טעונות ביאור, כמו למשל שהוא לא הולך עם מקל כסף, כשרק לאחרונה בחופש הוא צולם עם מקל, ניתן להשאיר את המשפט בלי דוגמא זו, כמו"כ נפגש לשיחה אישית ממושכת בנושאים תורניים והרבי מחב"ד התייחס אליו בצורה חריגה זה לא אינצקלופדי משום כיון. צדיק וטוב לו (שיחה) 00:08, 16 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
נדמה לי שזה היה מטריה ולא מקל מכסף. מקור הדברים נראה לי מחוקר החסידות אלפסיכצאת השמש (שיחה) 11:48, 16 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
כמה אובססיביות יכול להיות לנסות לעוות דברים הוא לא הולך עם מקל כסף גם לטענתו שהוא צולם באופן חד פעמי עם מקל בהרים בשוייץ זה לא הופך אותו להולך עם מקל משום גינוני אדמורות (לא שאני בא לאשר את האמירה שהוא הלך, אני לא ראיתי תמונה כזו) א גערערשיחה • ג' בכסלו ה'תשפ"ד • 15:54, 16 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
זה מקל ולא מטרי', ובארץ הוא לא הולך לשום מקום, רק רכב, כך שאין לו מתי ללכת עם מקל. ואין יכולת להוכיח ממה שכתב אלפסי קשישא לפני שני עשורים, לאיך הוא נוהג כיום. צדיק וטוב לו (שיחה) 19:47, 16 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
זוכר אותו שליט"א בבני ברק הולך ברגליו לביתו ברחוב רשב"ם, בלי מקל, בשבת ויום טוב. ~ תכליתישיחה • ג' בכסלו ה'תשפ"ד 19:52 (IDT) 19:52, 16 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
נכון, אבל כבר כתבתי שאנחנו לא מדברים על מה הוא הלך פעם, אלא איך הוא הולך היום. צדיק וטוב לו (שיחה) 21:55, 16 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
אלפסי קשישא הוציא לאור את ספרו בתשעג לפני 11 שנים ולא שני עשורים
אלפסי כותב שהוא לא מתעטר בלבוש והנהגת אדמורים ונמנע בקיצוניות מכל גינונים חיצוניים הנהוגים אצל אדמורים וחסידיות אחרות בין הדוגמאות שמביא זה מקל כסף. כל מה שאלפסי כתב עדיין נכון ומדויק גם היום. אפילו אם צולם לאחרונה הולך עם מקל או מטריה זה בוודאי לא מקל כסף כנהוג אצל אדמורים אחרים
אבל אולי מה שחשוב זה רק להיטפל לדוגמאות ולעסוק בטפל במקום בעיקר כצאת השמש (שיחה) 11:28, 17 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
גם אם נניח שזה נכון ("אין לו מקל וגולת כסף"), השאילה אם זה אנציקלופדי ופרט כ"כ חשוב שצריך להיות מוזכר בערך? תהלים (שיחה) 11:47, 17 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
המשפט בערך הזה בא לבדל את הנהגתו משאר אדמור"י גור, לא מאדמו"ר חסידי אחר [אז יש דוגמאות לרוב, יותר בולטות, כמו לבוש צבעוני בשמחות, סאמעט על הבגדים, ועוד.]. אדמור"י גור [בדור שאחרי השואה] באופן כללי כמעט ולא הלכו עם לבוש מיוחד, למעט עטרת כסף בטלית, מקל שראשו כסוף, [אם כי הם היו מבוגרים, וחלקם אף התחילו לפני הפירען] כובע עם סאמעט, וחלקם אף לבוש מעין קפוטה. הוא הולך עם כובע סאמעט, אך לא הולך עם עטרת כסף. אבל מקל כסף הוא הלך לארונה, כאשר עשה הליכה, מה שלא יוצא לו ביום יום. כפי שכתבתי כבר למעלה ההערה היא על הדוגמא, ולכן אפשר להשאיר את המשפט, ולהשמיט את הדוגמא הספציפית, שלא נכונה. צדיק וטוב לו (שיחה) 11:56, 17 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]