שיחה:ויכוח פדובה/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

מקוה (שיחהתרומות)

הרב המאירי מאחר ואני עוסק בערך על אליהו מונטלטו (רבי? למה לא), אודה לך מאוד אם תאלפני בינה.

"כותבי העתים לא סיפרו אם הסתיים הוויכוח ומי ניצח או שהדברים נשארו תלויים." למה להניח שלא ברורה תוצאת הויכוח כאשר הוא כותב במכתב לגיסו שהנזיר נאלץ בבושת פנים להודות לו? עיין כאן.

"נראה שעקב האירוע נאלץ מונטאלטו לגלות מוונציה לפריז (ראו גם פרשת גלותו של הרמב"ן (1194-1270) לאחר ויכוח ברצלונה)" מנין ההנחה שזה היה בגלל הויכוח? לפי הנראה מהערך עליו הוא הגיע לאחר תחנונים מצד המלכה בצרפת, ורק אחר שמילאה את התנאים אותם הציב. (תסתכל שם בדרישות שלו וזה לא נראה כמו דרישות של בורח).

"(לימים התיר מונטאלטו בפריז נסיעה בשבת. ההייתה זו קריאת תגר על רבני ונציה, שלא גיבו אותו בשעתו הקשה?)" דבר ראשון הוא התיר רק עבור עצמו בפסק מעמיק מאוד מבחינה הלכתית, למרות שהפסק לא התקבל מנין שזאת היתה קריאת תיגר? ומנין שרבני ונציה לא גיבו אותו?

Vמאירי (שיחהתרומות)

הרב המקוה, עבר חצי שנה מאז נגעתי בערך. אני לא זוכר היטב. אני ממליץ לך להבחין שרוב הדברים היו כתובים בערך עוד לפניי :

"כותבי העתים לא סיפרו אם הסתיים הוויכוח וכו" ""נראה שעקב האירוע נאלץ מונטאלטו לגלות מוונציה" "לימים התיר מונטאלטו בפריז נסיעה בשבת. ההייתה זו קריאת תגר על רבני ונציה, שלא גיבו אותו בשעתו הקשה".

אבל "לא דרכו המעשית של מונטאלטו ואף לא כל טיעוניו היו מוסכמים על גדולי בעלי האמונה שבמשך הדורות", היו כנראה מחמת היתר הנסיעה בשבת ומחמת "#הטיעון של [גלגול נשמות]] מביא לסתירות פילוסופיות.כתבי הקודש מבחינים באופן ברור בין הקל לבין האדם.".

יתכן וטעיתי, מאחר שלא ראיתי יותר מזה כרגע, ואתה עשה כהבנתך.

מקוה (שיחהתרומות)

הרחבתי קצת. תעשה לי טובה כשיהיה לך זמן תסתכל אם זה טוב, אם לא תתקן בבקשה.

מקוה (שיחהתרומות)

זאת בעצם שאילה איך להתייחס לנושא. ואשמח לחות דעתך.

זה נראה שהיתה באותה תקופה באותו אזור אסכולה רבנית (נרחבת או מצומצמת?) שהתנגדה לרעיון של גלגולים והם גם התנגדו לקבלה באופן כללי (הרמב"ם גם!!) אמנם גדולי ישראל ביטלו את הדעה הזאת (הגר"א כתב על הרמב"ם שהפילוסופיה הטעתה אותו) אבל איך צריך להתייחס לרבנים אלו? הם עבדו את ה' כמיטב הבנתם, גם אם הם טעו. האם לצטט את דעותיהם בנושא בצורה שולית? (המשכילים פעמים רבות ציטטו את דבריהם בכדי להתנגח עם הרבנים אחרים אף ראו את עצמם כתלמידיהם ומכיון שכך עיקר המורשת המופיעה בויקי על רבנים כאלו היא כמובן בנושא הזה) קל מאוד לבטל אותם לכתוב (או לחשוב) שהם היו אפיקורסים וכו' אבל זה לא נכון גם אם דעתם לא נכונה. Vמאירי

Vמאירי (שיחהתרומות)

אין לי מספיק מידע והייתי שמח לקבל אינפורמציה חיצונית (נגיד אוצר החכמה) על ביטויים שהתבטאו עליו, חוץ מזה שלכתוב עליו את המשפט הנ"ל זה לא נקרא "לבטל" אותו. חוץ מזה, כנגד "קל לבטל" זכור שלפעמים "קל לא לבטל" וצריך משקל היטב מה להשאיר ומה להסיר. [גם זה מתאים לשאלה על רבו של שפינוזה (לענ"ד ש. היה אחראי לכל ההשכלה והחילוניות). האם היה תלמיד סורר שכפר ו"יצא בשאלה"? שפינוזה היה הרס עיקר כרם ישראל שבכל הדורות, ואפילו על "אחר" כתוב עליו מי רבו.]

מקוה (שיחהתרומות)

סתם, בנושא שפינוזה כונתי היתה שזה לא ראוי להיות במשפט הפתיח. זה לא מה שמגדיר אותו.

בנקודה על מונטאלטו, גם אני ביקשתי מקור שמתייחס אליו, לא מעבר לכך. מי יכול לעזור בזה?

Vמאירי (שיחהתרומות)

חיפוש באוצר החכמה הוליד 12 פריטים (דל כי לא עיינתי מספיק):

בתולדות החכם השלם ר שאול מורטירא כתב עליו "בהיות ר אליהו מונטלטו עוד רופא הדוכס"

בשות מים רבים ג-ד של ר רפאל מילדולה שאלה מג "...כה דברי הצעיר יצחק בר כמ"ר אליהו מונטלטו זצוקל"

בספר שבעה כוכבי לכת מנה את כל הרופאים היהודים ובם הזכיר: רבי אליהו מונטלטו מרומא

כן בספר אינציקלופדיה לחכמי איטליה . ואיציקלופדיה לגאוני ספרד: "כי בואו קשור בהבאת אורנו של הרופא רבי אליהו דילונה מונטלטו

בעלים לתרופה תשסז: "..בהיותו כבן חמש עשרה גלה למקום תורה בעיר ליוורנו לקבל לקח מפי ש"ב הגאון הגדול הרופא רבי אליהו מונטלטו זצ"ל2 עד מהרה נקשרה נפש.."

הרב שריקי בתולדות רמח"ל ומשנתו הזכיר את "הרופא ה"ר אליהו מונטלטו-הספרדי היה חכם בכל החכמות והיה רופא ויועץ להמלכה של צרפת מרי דה-מדיצ'י.." נראה שתואר רבני ראוי כאן

מקוה (שיחהתרומות)

אם כך אז צריך גם בדף שלו לעשות העברה ל"רבי", זה משהו שאין לי הרשאה vמאירי

מקוה (שיחהתרומות)

"לא דרכו המעשית של מונטאלטו ואף לא כל טיעוניו היו מוסכמים על גדולי בעלי האמונה שבמשך הדורות, אך ודאי הם הביאו תועלת לשעתם." למה כוונתך הרב המאירי?

אין נושאים ישנים יותר