שיחה:מצוות לינה/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

ספרי קודש (שיחהתרומות)

כיון שמוני המצוות לא מנו אותה בין המצוות, אולי נכון יותר 'חיוב' לינה או 'דין' לינה?

מישהו (שיחהתרומות)

זו מצוה דאורייתא. הכללים של מנין המצוות לא מונעים מפרטי מצוה להיקרא בשם זה

מישהו (שיחהתרומות)

ברור לי ש"לינה" היינו "שהייה" ולא "שינה" (גם מילולית זה הפירוש, לא כמקובל בלשוננו), אך בשביל הפרוטוקול, יש מקום שזה כתוב מפורש?

שמש מרפא (שיחהתרומות)

למה שיצטרכו לישון באותו לילה?

מישהו (שיחהתרומות)

יתרה מזאת, בסוכות הרי לא ישנו

טישיו (שיחהתרומות)

לינה בלשון חז"ל הכוונה לשהייה במשך הלילה. כמו מים שלנו, לינה מועלת בקידוש ידיים ורגלים (זבחים יט:) לינה עושה עיכול (זבחים פז:)

שחרחר (שיחהתרומות)

אכן. ראו כאן: לִינָה - שהִייה או שֵינה בּלַילה (בּמָקום מסוּיָם).

טישיו (שיחהתרומות)

אונברסיטת בר אילן ועוד לקרא?

שחרחר (שיחהתרומות)

מילון. מה רע?

טישיו (שיחהתרומות)

מילון עברי הוא מצויין לקבוע כללים בשפה העברית. בכל הנוגע לתלמוד, הגמרא ומפרשיה, אין כל משמעות למילון מכל סוג, אלא אם כן כתב אותו בעל הערוך.

מישהו (שיחהתרומות)

"ויפטר בלא לינה", מענין. עכ"פ ודאי ש"לא תלין פעולת שכיר איתך עד בוקר" זה לא שינה, וגם בלשון חז"ל שם נראה שעיכוב למשך הלילה הוא פעולה של כיבוד, וכמו שיש מצוה של עיכוב במשך הלילה כשמקריבים קרבן כך גם כשיעקב הגיע לבית א-ל יש 'חשיבות' שישאר שם למשך הלילה.

טישיו (שיחהתרומות)

יפה מאוד. יישר כוח על הרעיון וההשוואה הנפלא/ה.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

איפה? מלבד רש"י על התורה גם רשי בחגיגה כותב אחרת.

שמש מרפא (שיחהתרומות)
טישיו (שיחהתרומות)

רש"י על פסחים דף צה/ב

טעון לינה - לילה הראשון ילין בירושלים, מיכן ואילך רשאי לדור חוץ לחומה בתוך התחום, והיינו לאהליך לאהל שחוץ לחומה, ולא לביתו ממש, דהא יום טוב הוא, ועוד דקא בעי לאיתויי עולת ראייה:

אין נושאים ישנים יותר