שיחה:רבי חיים שאול גריינימן/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

תלמידו רבי דב לנדו?

31
אפרון (שיחהתרומות)
סלבודקער צעיר (שיחהתרומות)

צודק, אך הוא החזיק את עצמו לתלמידו.

אני ינסה להשיג מקור ואז לציין זאת גם בערך על הגר''ד לנדו

אחודה חידה (שיחהתרומות)

משום מה בפסקת תלמידיו התמקדו בת"ח המבוגרים שלא כולם הם בדיוק תלמידים גם אם הם ראו אותו כגדול מהם, אולי סלבודקער צעיר יואיל להוסיף תלמידים בולטים מהדור הצעיר יותר.

סלבודקער צעיר (שיחהתרומות)

הבעיה היא שבשביל להוסיף תלמידים בד''כ צריך שיהיה עליהם ערך, תקנו אותי אם אני טועה.

אחודה חידה (שיחהתרומות)

לא צריך, כמובן שבנותן טעם לציין מהיותר חשובים ומוכרים שבהם.

מלאך לרגעים (שיחהתרומות)

מניין זאת "אחז עצמו לתלמידו" הגר"ח היה גדול ממנו ב4 שנים בסה"כ

אתה הראשון והאחרון שחושב כך

אינני יודע כמה פעמים פתח הגר"ד חו"ב.

ק"ו שמעולם לא הזכירו בשיעוריו. (ושמעתי עשרות ממנו)

אחד בשם גריינימן (שיחהתרומות)

אם אתה נמצא כ"כ בפנים אתה הרי בטוח יודע שיש ב"אחז עצמו לתלמידו" הרבה מן האמת אזלמ סתם להגיב ככה?

מלאך לרגעים (שיחהתרומות)

בכל התלמידים צריך לעשות בדיקה.

במה זה מתבטא שר' חצקל היה תלמידו? ובמה ר' אריה איברהמס? וכו' וכו'

בזה שכיבדוהו?

נראה לי שהעורכים התבלבלו בן החזון אי"ש להגר"ח

והרי אפי' היה חי אלף אלפיים שנה לא היה מגיע הרב זללה"ה לדרג' מרן זללה"ה...

שולין (שיחהתרומות)

כולם היו כפופים לו (אפשר לראות בהספדים) והלכו אחריו.

השאלה היא מה ההגדרה של תלמידים.

מלאך לרגעים (שיחהתרומות)

אולי חברי מועצת גדולי התורה תלמידים של ר' גרשון אדלשטין?

שולין (שיחהתרומות)

אולי.

כאן מדובר בכפיפות גדולה הרבה יותר.

וכן יש בזה יותר עניין כיון שלא מדובר בהנהגת כלל הציבור.

מוטי (שיחהתרומות)

באמת זה קצת קשה להגדיר כתלמידים אא"כ הנהגתם האישית ע"פ הוראותיו.

שולין (שיחהתרומות)

לכאורה אפשר לקרוא לזה 'הנהגתם האישית ע"פ הוראותיו'. חלק חשוב מאד מצמיחתם ופיתוח דרכם היתה בסביבתו ועל פיו. וכן התייחסו אליו גם כשכולם היו גדולים. גם בעניני הלכה כמדומני שהוא היה המורה־דרך.

אבל אולי זה לא מדויק על כל הרשימה, ויש מהם שהם כתלמיד חבר.

מלאך לרגעים (שיחהתרומות)

למעשה האם לדעתכם שייך להכניסם בהגדרת תלמידים.

אני עומד למחוק את הרשימה כמעט במלואה

שחרחר (שיחהתרומות)

לאט לך, אל תמחק. צריכים להגיע לניסוח מניח את הדעת. לפי מה שאני יודע, הם קיבלו על עצמם את הגר"ח למנהיג עליהם, סוג של 'גדול הדור' הוא משהו כזה.

סלבודקער צעיר (שיחהתרומות)

הם קיבלו את הגר"ח עליהם למנהיג, וזה התבטא בזה שעלו לביתו בכל רגל, השתתפו בכל השמחות במשפחתו, שלחו אליו את כל השאלות המורכבות או הזקוקות להכרעת גברא רבא, ובעיקר קיבלו ע"ע את כל הוראותיו בהנהגת הציבור ובחינוך, אני יכול להביא מקורות על הכל.

אחודה חידה (שיחהתרומות)

גם ר' דב?

(בכל מקרה כמו שכתבו למטה זה לא בדיוק 'תלמידים' כמו כל בני הקהילה.

מוטי (שיחהתרומות)

כצופה מן הצד, אם זה הגדרה של מנהיג/גדול הדור אז הם לא שייכים לקטגוריית תלמידים.

סלבודקער צעיר (שיחהתרומות)

יש לך ניסוח?

מוטי (שיחהתרומות)

בעקרון זה מופיע בביוגרפיה בכך שהנהיג חלק מחוג חזו"א. אולי אפשר להרחיב מעט וגם בערך שם לפרט מעט את מעמדו בחוג.

סלבודקער צעיר (שיחהתרומות)

אולי כדאי שתקדיש לנושא כמה דק' ותכנס לאוצר החכמה, ספר "מילי דהספידא" על הגר"ח (יש קישור בערך שלו) תסתכל בהספדים של הרב לנדו, הרב בויאר, והשאר, ואז תחווה דעה.

מוטי (שיחהתרומות)

קצת קשה להוכיח מהספדים (במיוחד מהגרד"ל שסגנון הספדו ייחודי), גם מורה דרך של קהילה מוספד בביטויים של חסר עמוק.

סלבודקער צעיר (שיחהתרומות)

הטענה על רבינו הר' אברהמס ברור שטות גמורה!!

אחודה חידה (שיחהתרומות)

לא טענתי כלום על הרב אברהמס חוץ מזה שאדם בן גילו צריך מקור שהוא היה ממש תלמיד, כעת אתה מוזמן להסביר מה שטות בזה שבאציקלופדיה צריך מקורות למה שכותבים.

וכמו שכבר כתבו בדיון למעלה גם אם הוא היה מנהיג הקהילה והרב אברהמס ראה בו סמכות עליונה זה לא נקרא תלמיד.

אפרון (שיחהתרומות)

ממליץ להגיב בצורה מכובדת, ולתייג את מי שהטענה הזו מופנית אליו.

עריכה (שיחהתרומות)

כמדומה שאחרי הקריאה בציטוטים אלו לא נותר ספקות ובמקום להתפתל ולחפש הגדרה מהו תלמיד כבר ענה ע"ז הגרד"ל בכך שהעיד על עצמו שהוא מאלו שהולכים לאורו בכל מהלך חייו, וכן שהוא "חש את ההעדר הגדול בהילקחו כמעט בכל צעד ושעל מדרכי חיינו" ודו"ק.

מצו"ב 3 ציטוטים מתוך הספר מילי דהספידא מ3 הספדים שונים שנשא הגרד"ל על הגרח"ג. 1. מתוך ההספד בלויה "זאת ועוד, רבים רבים מבינינו, מהם ת״ח ומופלגי תורה, הלכו לאורו, וקבעו דרכם ע"פ הכוונתו והוראותיו, בכל מהלכי חייהם, בתורה, לימודה, קיום מצוותיה, לאשודן ודקדוקן, והליכה בנתיבותיה, הם וכל אשר להם בביתם ובבית תלמודם, ולכל שומעי ליקחם."

2. מתוך ההספד ככלות השבעה אך יש עוד דברים אשר בשרשם אמנם קשורים המה למילי דהספדא, אך כיוון נתיבם בעיקרם הוא העומד לפנינו להבא, להתחזק ולחזק ולהמשיך בכל אשר קיבלנו ממורנו ורבנו בעודו עמנו בחיים חיותו וכל אורח חיינו, חיי תורה לאמיתם, לימודה, וקיומה, הליכה בדרכיה, והתעלות בדרכי סגולותם, וכל הקשור ונילוה עמם, אשר כה רב חפצנו להמשיך בהם, תלוי בהמשך הדרך שהלכנו בה עד כה בצלו ולאורו של מורנו וע״פ הכוונתו בכל מערכי חיינו בפרט ובכלל, וגם החיזוק וההתחזקות בזה מכלל מילי דהספדא שנתחייבנו בהם ליקרא דחיי ומיתי, והוזהרנו מלהתעצל בהם.

3. מתוך ההספד ככלות י"ב חודש הנה כבר חלפו יותר מי״א חדשים מאז נסתלק מאתנו מורנו ורבנו זכרונו לברכה לחיי העולם הבא, ואנו חשים יום יום, אפשר לומר כמעט בכל צעד ושעל מדרכי חיינו, כל אחד לפי מצבו, את ההעדר הגדול שנעדרנו בהילקחו מאתנו, וזאת בכל הענינים בתורה ולימודה, במצוות, ודקדוק אמיתת קיומן, עצה ותושיה, בהירות ההשקפה בכל דרכי ומאורעות החיים בפרט ובכלל, והעשי׳ המתבקשת ונדרשת לפיהן, ועוד, ועוד.ואט אט, המשך מצב זה, בלא חיזוק והתחזקות, עלול לגרום חלילה לרפיון, ויתרה מזו, לשכחת יושר הדרך לאמיתתה, עיקריה ויסודותיה, ועל כן החובה להתלכד יחדיו להתחזק ולחזק זה את זה, ולהמשיך בדרך הסלולה, מבלי פנות לצדדים, לא להאי גיסא, ולא להאי גיסא, וכל אשר למדנו וראינו יהי׳ נר לרגלינו, בכל תהלוכותינו וארחות חיינו, והשם יהי׳ בעזרנו.

עריכה (שיחהתרומות)

ולגבי אי הידיעה של מלאך לרגעים כמה פעמים פתח חו"ב גם ע"ז נמצאה עדות מהגרד"ל שם בהספד וז"ל ובדרך זו למד כל ימותיו, למד ולימד, וכן הורה לרבים, וכאשר קיבל גם בזה מרבו רבינו הגדול זצ״ל, ויעידו ספריו הרבים העמוקים, והרחבים, במרבית מקצועות התורה, על גודל עומק עיונו והפלגת תוקף לימודו, וככל הנ׳׳ל. [והאמת שאילו היה שם מלאך לרגעים בזמן שהגרד"ל היה נכנס להגרח"ג ורואה את ההתבטלות וההכנעה לא היה חושב כך, ויש הסרטות].

סלבודקער צעיר (שיחהתרומות)

מצטרף בהחלטיות לדבריו של עריכה!! מזמן רציתי לצטט את הנ"ל אך לא היה לי זמן,

וזהו הציטוט החזק ביותר שאחריו אין מקום לויכוח:

בהמשך הדרך שהלכנו בה עד כה בצלו ולאורו של מורנו וע״פ הכוונתו בכל מערכי חיינו בפרט ובכלל

אפרון (שיחהתרומות)

השאלה היא האם הוא מוגדר כ"רב" שלו, או כ"גדול הדור" שלו.

סלבודקער צעיר (שיחהתרומות)

קראת את הציטוטים לעיל???

איך יש מקום לספק??

הכוסף לזכות לידיעת התורה (שיחהתרומות)

ראיתי שכבר דנתם רבות בסוגיית הממשיך ואולי תכעסו עלי שאני מעלה את הנושא שוב, אבל דעתי שא"א לייחס את ההמשך רק להרב אי"ש בו בזמן שהגר"ש הוא רק "מרבני הקהילה" הרי כל מי שקצת מכיר יודע שזה לא נכון ואותו דבר גם בערך על הרב אי"ש

הכוסף לזכות לידיעת התורה (שיחהתרומות)

ואגב זכור לי שמישהו פעם התחיל לכתוב ערך על מו"ר הגר"ש מישהו יודע מה אם זה ואיך אפשר להגיע לזה ?

כיכר הלקש (שיחהתרומות)
הכוסף לזכות לידיעת התורה (שיחהתרומות)

מה עם הענין הראשון

כיכר הלקש (שיחהתרומות)

ברור שהוא ממנהיגי

הכוסף לזכות לידיעת התורה (שיחהתרומות)

אבל הרב אי"ש הוא לא "ה"ממשיך הבלעדי ואילו הגר"ש רק ממנהיגי, ואם נדבר קונקרטית למעשה ברוב הדברים הגר"ש הוא בעצם "ממשיך" תלוי מה כוונת הדבר,

כיכר הלקש (שיחהתרומות)

כרגע זה בסדר

הכוסף לזכות לידיעת התורה (שיחהתרומות)

נו שוין

מוקיר רבנן (שיחהתרומות)

סלבודקער צעיר אתה יכול לתמצת שם את מה שצריך תמצות? אני פשוט לא יודע מה הפרטים החשובים. לכתוב כל קונטרס כמה פעמים הוא יצא זה בוודאי לא...

ישראל מאיר ק. (שיחהתרומות)

מה הסיפור של בני דורו, לא שמענו על דבר מעין זה

מוטי (שיחהתרומות)

זה משמש בעיקר לציין אישים שהיו בקשר משמעותי ואינם תלמיד/רב, במקרה הזה באמת לא רלוונטי.

אחד בשם גריינימן הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
אין נושאים ישנים יותר