תחבורה ציבורית בחינם
תחבורה ציבורית בחינם היא אסטרטגיה לניהול מערכת של תחבורה ציבורית שבה לא נגבה תשלום בגין שימוש בשירותיה. מימונה יכול להגיע מסבסוד ממשלתי, עירוני או של חברות פרטיות. לוקסמבורג עתידה להפוך למדינה הראשונה בעולם שכל מערכת התחבורה הציבורית שלה תהיה לחלוטין ללא תשלום לכל המשתמשים בה[1]. מדינות וערים רבות נוספות ברחבי העולם הופכות את התחבורה הציבורית שלהן לחינמית, או שוקלות לעשות זאת, ביניהן גרמניה[2], פריז[3] ואסטוניה, שב-2018 הפכה את שירותי האוטובוסים שלה לחינמים[4]. בישראל, נהוגים קווי תחבורה ציבורית חינמים ברמת הגולן[5], והחל מ-2019, גם בטבריה[6].
סוגים
במדינות רבות נהוגה תחבורה ציבורית בחינם לחלקים ספציפיים מהאוכלוסייה. בישראל, עיוורים זכאים לשימוש חינם בתחבורה הציבורית, וכן ילדים מתחת לגיל-5[7]. בתחילת 2019, פריז הכריזה על הפיכת התחבורה הציבורית שלה לחינמית לילדים עד גיל 11 ולנכים עד גיל 20[8]. בגרמניה, סטודנטים רשאים להשתמש במערך התחבורה הציבורית העירוני בחינם[9].
נהוג להפריד בין סוג זה של תחבורה ציבורית בחינם, אשר תקף רק לחלקים ספציפיים באוכלוסייה, לסוג הכוללני, אשר תקף לכלל האוכלוסייה. סוג זה של תחבורה ציבורית בחינם יכול להתבצע ברמה הבין-לאומית, כמו במקרה של לוקסמבורג אשר עתידה להפוך אף את קווי הרכבות הבין-לאומיים היוצאים ונכנסים אליה לחינמים, ברמה הארצית, כמו במקרה של אסטוניה, או ברמה העירונית, דבר אשר מתרחש בעשרות ערים ברחבי העולם.
השפעות
מניתוח המעבר של טאלין, עיר הבירה של אסטוניה, לתחבורה ציבורית בחינם, ניכרת השפעה משמעותית על דפוסי התעבורה והשימוש בתחבורה. בעקבות המעבר לתחבורה ציבורית בחינם, נרשמה עלייה של 14% בשימוש במערך האוטובוסים העירוני. מניתוח נוסף נראה כי עיקר העלייה היא בקרב מובטלים המחפשים עבודה וכעת יכולים לעשות זאת ללא עלות, קשישים, ילדים ועניים באופן כללי. בנוסף, נצפתה ירידה של 10% בשימוש ברכבים פרטיים[10].
בעקבות המעבר של דנקרק ב-2018 לתחבורה ציבורית חינמית, ראשויות העיר טוענות כי חלה עלייה של כ-85% בשימוש במערך האוטובוסים[11]. עד לשנת 2015 הונהג בעיר תשלום מלא על התחבורה הציבורית. בין 2015 ל-2018 הונהג תשלום מלא במהלך השבוע ושימוש חינם בסופי השבוע, דבר שהוביל לעלייה של 33% ביחס לתקופה הקודמת.
יתרונות תפעוליים
מפעילי התחבורה הציבורית יכולים להרוויח מזמני עלייה קצרים יותר, מה שמוביל למהירות נסיעה כוללת גבוהה יותר. אף על פי שניתן להשיג חלק מאותם היתרונות גם בדרכים אחרות, כמו תשלום בתחנה או תשלום אלקטרוני (כמו באמצעות הרב-קו), תחבורה ציבורית בחינם מבטלת את הצורך בציוד התשלום, עלויות האחזקה שלו ואת הצורך בפקחים ועבודות נלוות אחרות למערך התשלום. ייתכן ואלימות ואגרסיביות מופחתות כתוצאה ממעבר לתחבורה ציבורית בחינם. ב-2008 נהגי אוטובוס בSociété des Transports Automobiles באסו בצרפת שבתו בדרישה להפוך את הנסיעה בתחבורה הציבורית לחינמית, במטרה למנוע את מקרי האלימות. לפי-טענתם, כ-90% מכלל ההתנהגות האגרסיבית בתחבורה הציבורית נסובה סביב סירוב לתשלום[12].
יתרונות חברתיים
הפיכת התחבורה הציבורית לחינמית הופכת אותה לנגישה יותר לעניים, דבר אשר נתפס על ידי חלק מהאנשים כצודק יותר. יתרון זה יכול להוביל ליכולת ניוד גבוהה יותר של העניים והגעה קלה יותר למקומות עבודה מרוחקים, דברים אשר תורמים ללכידות החברתית. בנוסף, מאחר שתחבורה ציבורית בחינם מובילה לעלייה בשימוש בתחבורה הציבורית ולירידה בשימוש ברכבים פרטיים[13], מעבר לתחבורה ציבורית בחינם מוביל לירידה בפקקים, מהירויות נסיעה גבוהות יותר ומספר רב יותר של מקומות חנייה פנויים.
יתרונות סביבתיים ובריאותיים
אי-גביית תשלום עבור שימוש בתחבורה ציבורית מובילה לעליית השימוש בתחבורה ציבורית על חשבון כלי רכב פרטיים. תחבורה ציבורית פולטת פחות גזי חממה ביחס לכל קילומטר נסיעה של נוסעיה ביחס לרכב הפרטי. מעבר-לכך, תחבורה ציבורית מורידה את גודשי התנועה, מה שמוביל להקטנת השימוש בדלק של התחבורה הציבורית אף-יותר. מעריכים כי-כל שנה מתים ברחבי העולם כמיליון אנשים מתאונות דרכים, ועל-כן, ערים רבות מנסות לעודד מעבר לתחבורה ציבורית, מאחר שזו בטוחה יותר לנוסעים בה, והן לעוברי האורח. לזיהום האוויר הנגרם מהתחבורה הפרטית השפעות בריאותיות רבות, כמו מחלות לב וסרטן, דבר שניתן להיאבק בו על ידי הורדת השימוש ברכבים פרטיים[14].
חסרונות
מרבית החסרונות מקושרים לבעיות של אספקת תחבורה ציבורית בתדירות גבוהה מספיק ובאיכות מספקת ביחס לעלייה המשמעותית החלה בשימוש בתחבורה הציבורית כתוצאה מהמעבר לתחבורה ציבורית בחינם. דו"חות בנושא מדגישים שאלא אם יתווספו כלי-רכב נוספים למערך התחבורה (כמו שבוצע בדנקרק, שהגדילה את מספר האוטובוסים שלה מ-100 ל-140 כחלק מהפיכת התחבורה הציבורית בה לחינמית) תחול ירידה במהירות הנסיעה, עלייה בשחיקה של הנהגים ועלייה בוונדליזם. בנוסף, ישנם אלו אשר חוששים מעלות הפעלה גבוהה מדי, בעקבות הפסקת קבלת המימון ממכירת הכרטיסים. למרות זאת, בערים אשר מבצעות ניסויים בתחבורה ציבורית בחינם, נרשמה עלייה בפעילות הכלכלית ובמחזור השנתי של העירייה, כתוצאה מהמיסים הנאספים ממכירות ומיסים אחרים, דבר אשר שימוש נרחב יותר בתחבורה הציבורית תורם לו[15].
רשימת ערים ומדינות עם תחבורה ציבורית בחינם
ברשימה זאת, כלולים אך-ורק מערכי תחבורה ציבורית חינמים לכלל האוכלוסייה.
עיר/מדינה | אוכלוסייה | מפעיל | שנת התחלה | הערות | |
---|---|---|---|---|---|
לוקסמבורג | 590,667 | 2020 | לוקסמבורג צפויה להחיל את התוכנית ב-2020.
היא צפויה להפוך למדינה הראשונה שכל מערך התחבורה הציבורי שלה יהיה חינמי, לכולם. | ||
אסטוניה | 1,251,581 | 2018 | מ-2013 קיימת תחבורה ציבורית חינם בעיר הבירה של אסטוניה, טאלין.
מ-2018 קיימת תחבורה ציבורית בכלל אסטוניה. | ||
וורונז', רוסיה | 1,047,549 | העירייה | 2003 | כל חצי שעה עובר קו של אוטובוס חינמי, שמסומן באות H. | |
טבריה, ישראל | 41,300 | העירייה | 2019 | עובר קו אוטובוס חינמי המופעל על ידי העירייה בימי שבת. | |
מניסס, ספרד | 30,478 | ||||
נובה גוריצה | 32,763 | 2006 | |||
סמוקוב | 27,000 | 2006 | |||
מונס | 92,000 | TEC Hainaut | 1999 | ||
אווסטה,
שוודיה |
21,000 | 2012 | |||
אוברטורנאו,
שוודיה |
2,000 | ||||
זורי,
פולין |
62,625 | 2014 | |||
לובין | 72,951 | 2014 | |||
אוסטרולנקה | 52,337 | 2017 | |||
לוגוז' | 37,700 | 2013 | |||
איליאופולי,
יוון |
78,153 | העירייה | כולם רשאים להשתמש באוטובוסים העירוניים בחינם. | ||
אקוריירי | 18,803 | 2007 | |||
סנץ | 18,000 | MAD Senec | 2013 | ||
אובן,
צרפת |
42,900 | 2009 | מערכת החשמליות של אובן נחשבת לזו החינמית הראשונה בעולם.
אף על פי שבאובן חיים רק 42,900 אנשים, מערכת החשמליות החינמית בשימוש על-פני שטח שחיים בו כ-100,000 אנשים. | ||
בר-לה-דוק | 15,700 | 2008 | |||
בולון,
צרפת |
110,000 | 1992 | |||
קסטר,
צרפת |
62,500 | 2008 | |||
שאטורו | 47,127 | 2001 | |||
קלומיר,
צרפת |
28,538 | 1971 | האזור הראשון בצרפת שמערך התחבורה הציבורי שלו בחינם וזה-הוא
המצב עד-היום. | ||
קאפיין,
צרפת |
40,028 | שנות ה-90 | |||
דנקרק | 91,000 | העירייה | 2015/2018 | מ-2015 נסיעה בסופי השבוע בחינם, מ-2018 נסיעה בכל ימות השבוע
בחינם. | |
פיז'אק,
צרפת |
9,900 | 2003 | |||
איזודו,
צרפת |
13,500 | 1989 | שם השירות כולל את המילה חינם: "Transport Issoudun Gratuit". | ||
ליבורן | 23,000 | 2010 | מ-2009 עד-2010 הנסיעה הייתה חינם לילדים עד גיל-18. | ||
מנוסקו,
צרפת |
22,200 | 2010 | |||
ויטרה, ברטאן,
צרפת |
15,313 | 2001 | |||
הוז'וביצה | 6,800 | Probo Trans Beroun s. r. o. | 2008 | ||
סטרקוניצה,
צ'כיה |
22,900 | ČSAD STTRANS a. s. | 2018 | מ-2017 התחבורה הציבורית העירונית בחינם לקשישים, ילדים וסטודנטים עד גיל 26. מ-2018, אוטובוסים הם בחינם לכולם. | |
לובוסיצה,
צ'כיה |
8,700 | TD BUS a.s | 2018 | ||
לייטמריץ,
צ'כיה |
24,000 | TD BUS a.s | 2018 | ||
ריטשאני,
צ'כיה |
12,400 | ČSAD Benešov a. s. | 2018 | ||
טורסהאבן | 20,000 | ||||
צ'רמושקי, | 9,000 | נסיעה בחשמליות היא בחינם, והן מופעלות על ידי עובדי הסכר. | |||
אגודוס, | 36,700 | העירייה | 2011 | ||
איואיפורה, | 31,812 | העירייה | 2011 | ||
פורטו ריאל, | 16,574 | העירייה | 2011 | ||
פוטירנדאבה, | 15,449
|
העירייה | 1998 | ||
פאוליניה | 86,800 | העירייה | 2013 | ||
פיטנגה,
פרנה |
21,975
|
העירייה | 2011 | ||
מוזאמבינו, | 32,645 | העירייה | 2012 | ||
סילבה ז'רדים,
ריו דה ז'ינרו |
21,307 | העירייה | 2014 | ||
מריסה,
ריו דה ז'ינרו |
146,549 | Empresa Pública de Transportes | 2014 |
קישורים חיצוניים
- אקונומיסט, אסנת ניר, הפתעה: התחבורה הציבורית הפכה חינמית, ובמקום להתמוטט - השתפרה, באתר TheMarker, 28 במאי 2019
הערות שוליים
- ^ לוקסמבורג הופכת למדינה הראשונה בעולם עם תחבורה ציבורית בחינם
- ^ גרמניה שוקלת להפוך את התחבורה הציבורית שלה לחינמית
- ^ ראש עיריית פריז שוקל להפוך את התחבורה הציבורית לחינמית
- ^ תחבורה ציבורית חינם באסטוניה
- ^ תחבורה ציבורית בחינם בגולן
- ^ תחבורה ציבורית חינם בטבריה
- ^ פטור תשלום לעיוורים ולקויי ראייה
- ^ תחבורה ציבורית חינם לילדים בפריז
- ^ תחבורה ציבורית בחינם לסטודנטים בגרמניה
- ^ המעבר של טאלין לתחבורה ציבורית בחינם והשפעותיו
- ^ דנקרק
- ^ הולנדית
- ^ The prospects of fare-free public transport: evidence from Tallinn, Oded CatsEmail authorYusak O. SusiloTriin Reimal, 2017
- ^ Evaluating Public Transportation Health Benefits
- ^ Perone, Jennifer S. (October 2002). "Advantages and Disadvantages of Fare-Free Transit Policy" (PDF). NCTR Report Number: NCTR-473-133, BC137-38. Retrieved 1 November 2012.
25596422תחבורה ציבורית בחינם