כביש 16 (ירושלים)
![]() |
ערך זה עוסק במיזם עתידי
| |
ערך זה עוסק במיזם עתידי | |
שגיאות פרמטריות בתבנית:דרך
פרמטרים [ שנת בנייה, ערים ראשיות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
![]() ![]() | |
מידע כללי | |
---|---|
כינוי | דרך אריאל שרון |
ציר | כביש אורך |
אורך | 4.7 |
מיקום | |
נקודת התחלה | מחלף מוצא |
נקודת סיום | מחלף גבעת מרדכי |
![]() |
כביש 16, או דרך אריאל שרון, היא דרך מהירה הנסללת ככניסה נוספת לירושלים ואשר תחבר בין מחלף מוצא לשכונות מערב ירושלים. עלויות הקמתו מוערכות בכמיליארד וחצי ש"ח. הכביש שיוקם יהיה תלת נתיבי לכל כיוון ומהירות הנסיעה המותרת בו תהיה 110 קמ"ש.
במסגרת הפרויקט יוקם גשר מעל נחל שורק במחלף מוצא, הגשר יחבר בין גשר מוצא הקיים וכביש 1 לכביש 16 העתידי. הגשר יהיה באורך של כ-372 מטרים כמו כן במנהרות הר נוף יבצעו עבודות שיקום נופי לנחל רבידה.
תוואי הכביש
הכביש החדש יהווה כניסה מרכזית שנייה לעיר ירושלים ממערב, ויתפצל ממחלף מוצא עד לחיבורו עם כביש בגין. אורך הכביש יהיה 4.7 ק"מ והוא יכלול שלושה נתיבים לכל כיוון ויתחיל ממחלף חדש שיבנה בסיבוב מוצא. הכביש יכלול שתי מנהרות: האחת תחת שכונת הר נוף, והשנייה תחת שכונת יפה נוף ובחלקו המזרחי של הר הרצל. בין שתי המנהרות, יעבור הכביש בגשר מעל נחל רבידה, ושם ייבנה מחלף נחל רבידה שיחבר אותו עם כביש חדש שיסלל לגבעת שאול. מחלף בייט יחבר את הכביש לרחוב בייט ליד שכונת רמת בית הכרם.
מחלפים וצמתים לאורך הכביש
קילומטרים | שם | סוג מפגש | מיקום | דרכים מצטלבות |
---|---|---|---|---|
כביש 16 (מדרום לצפון) | ||||
0 | מחלף מוצא | מוצא, בית זית | ![]() | |
1.2 | מנהרת הר נוף | ![]() ![]() |
מתחת לשכונת הר נוף | 1.5 ק"מ |
2.8 | מחלף נחל רבידה | גבעת שאול, יער ירושלים | רחוב יהושע | |
2.9 | מנהרת יפה נוף | ![]() ![]() |
מתחת לשכונת יפה נוף עובר מתחת לשדרות הרצל, חניון המרכז הרפואי שערי צדק ומגרשי בית וגן |
1.3 ק"מ |
4.2 | מחלף בייט | רמת בית הכרם, בית וגן | רחוב שמואל בייט | |
4.7 | מחלף גבעת מרדכי | ![]() |
גבעת מרדכי | ![]() |
היסטוריה
התוכניות הראשונות לכביש הוצגו בשנות ה-90 של המאה ה-20. על פי תוכניות אלו הכביש היה אמור להקיף את שכונת הר נוף דרך יער ירושלים, עד נחל רבידה, ושם להיכנס למנהרה מתחת לשכונת יפה נוף עד היציאה לרחוב בייט. תוכנית זו נתקלה בהתנגדות רבה מצד הקרן הקיימת לישראל וגופים ירוקים בגלל הפגיעה הקשה ביער ירושלים ובוטלה בשנת 2000.[1] ביולי 2011 אושרה התוכנית המעודכנת הכוללת מנהרה נוספת ובינואר 2012 הוצגה התוכנית המעודכנת.[2]
בשנת 2013, לאחר פטירת הרב עובדיה יוסף, הודיע שר התחבורה ישראל כץ כי הכביש החדש, שיעבור מתחת לביתו של הרב בשכונת הר נוף, ייקרא על שמו,[3] אך ועדת השמות העירונית של עיריית ירושלים, שהתכנסה ב-24 בדצמבר 2017, החליטה כי הכביש ייקרא על שמו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון.[4]
ב-6 בינואר 2014 אשרה ועדת השרים לענייני פנים ושירותים את התוכנית לסלילת הכביש ותכנונו המוקדם לקראת תחילת ביצועו. בדיקת כדאיות כלכלית שערכו כלכלני משרד התחבורה טוענת כי הכביש עשוי לחסוך למשק הישראלי כ-100 מיליון שקל בשנה הראשונה לפתיחתו ובהמשך לגדול לכ-400 מיליון שקל בשנה. הבדיקה מצאה גם כי הכביש החדש יצמצם את מספר כלי הרכב הנכנסים לירושלים דרך הכניסה המערבית (גינות סחרוב) בכ-30%. מדובר בהפחתה של כאלף כלי רכב בשעה, בשעות השיא בבוקר, לכל כיוון.[5]
באפריל 2015 הוחלט על ביצוע הפרויקט בשיטת PPP ופורסם הליך מיון מוקדם[6] לקראת הגשת הצעות למכרז. התוכנית המקורית הייתה לפרסם את מסמכי המכרז עד יולי 2015 לבסוף ההליך הסתיים בסוף אוקטובר 2015. 6 הצעות נמסרו בשלב המקדמי ובאוגוסט 2018 הוכרזה חברת שפיר-פיצרוטי לזוכה במכרז להקמת הכביש.[7][8]

החברה החלה בבניית הכביש בשנת 2019 ומתוכננת לפתחו לתנועה בשנת 2023[9], זאת לאחר שפתיחת הכביש נדחתה בשל דחיית המועד האחרון להגשת ההצעות במכרז.[10]
במהלך העבודות לסלילת הכביש בוצעה ב-2019 חפירת הצלה בעמק מוצא בה נמצא יישוב מהתקופה הנאוליתית בארץ ישראל, אשר מנה בין 2,000 ל-3,000 תושבים.[11]
ב-21 במרץ דווח כי דיירים בשכונת יפה נוף הסמוכה למנהרות הכביש מתלוננים על נזקים שנגרמו לבתיהם מפיצוצי כריית המנהרה, מנגד טענו בנתיבי ישראל כי "אין כל בסיס לטענות אלו וזאת בהתאם לבדיקות אשר בוצעו באזור.[12]
קישורים חיצוניים
- מצגת על כביש 16 מאתר עיריית ירושלים
- עדכון על סוף מכרז מקדים
ניר חסון, כביש חדש שייכנס ללב ירושלים מעורר התנגדות בקרב התושבים: "שמים אותנו באי-תנועה", באתר הארץ, 11 בינואר 2019
ניר חסון, כביש 16 — אוטוסטראדה לגיהנום, באתר הארץ, 10 באוקטובר 2019
- אינג' יוסף עזאם, עדכון וסיקור על כביש 16, עמוד שבתשתיות - תיעוד פרויקטים בתחבורה בפייסבוק, 10 בפברואר 2020
הערות שוליים
- ↑ דליה טל, כביש 16 בכניסה המערבית לבירה יעבור מתחת ליער ירושלים - כדרישת הירוקים, באתר גלובס, 12 בנובמבר 2000
- ↑ אלפי שאולי, ירושלים: מה חשוב יותר - כביש או יער?, באתר ynet, 6 במאי 2012
- ↑ כביש הכניסה החדש לי-ם ייקרא ע"ש הרב עובדיה יוסף ז"ל, באתר גלובס, 10 באוקטובר 2013
- ↑ מירב ארד, כביש הכניסה החדש לירושלים - ייקרא ע"ש אריאל שרון, באתר News1 מחלקה ראשונה, 28 בדצמבר 2017
- ↑
מוטי בסוק, כביש עובדיה יוסף: פורסם המכרז לסלילת כביש כניסה חדש לירושלים, באתר TheMarker, 20 באפריל 2015
- ↑ פרסום באתר לשכת הפרסום הממשלתית
- ↑ "שפיר-פיצרוטי תקים את כביש 16 בכניסה לירושלים - במיליארד שקל". TheMarker. 2018-08-16. נבדק ב-2018-08-20.
- ↑ אדריאן פילוט, מלחמה על תוצרת הארץ: כביש חדש לירושלים בלי רכש גומלין, באתר כלכליסט, 31 באוקטובר 2018
- ↑
אסנת ניר, מתי ייגמרו הפקקים בכניסה לירושלים? החלו העבודות להקמת כביש 16, באתר TheMarker, 7 ביולי 2019
- ↑
אבי בר-אלי, למה הנוסעים בכביש 1 ייאלצו לעמוד בפקקים בכניסה לירושלים לפחות עד 2023, באתר TheMarker, 23 במרץ 2017
- ↑ יישוב גדול מלפני 9,000 שנה נחשף ליד ירושלים, באתר ynet, 16 ביולי 2019
ניר חסון, הכפר הנאוליתי שהתגלה בחפירת הצלה במוצא נקבר תחת העפר למען כביש חדש, באתר הארץ, 6 בדצמבר 2019
- ↑ טל נתנאל-נוריאל, עבודות הפיצוצים לכריית כביש 16 – הדיירים מתלוננים על נזקים לבתים, באתר כל העיר, 21 במרץ 2020
כביש 16 (ירושלים)28162448